PDA

View Full Version : hygrometer voor in de koffer



JanB
21 juni 2005, 10:36
Ik ben op zoek naar een hygrometer voor in de koffer, met geheugen. Op internet heb ik wel een leuk ding gevonden van planet waves. ([/url]http://www.opengroup.com/daddario/EPOA/PW-HTS.shtml)

Weet iemand of deze in Nederland ergens te krijgen is? Of misschien een andere voor dit doel?

bvb, Jan

Tupelo
21 juni 2005, 23:45
Hmm gaat wel ver zeg... dure gitaar?

JanB
22 juni 2005, 08:08
Dat ook. Maar er zijn ook wel merken (epiphone) die bij niet heel dure gitaren standaard een hygrometer in de koffer hebben.

Jan

Sim Simon
22 juni 2005, 10:25
Wat is een hygrometer dan? :???:

chris c
22 juni 2005, 10:58
Een hygrometer meet de vochtigheid in de lucht. Volgens mij zijn die in de meeste goede winkels te koop. Ik heb er ooit zo eentje van Planet Waves gekocht, prijs rond de 25-30 euro dacht ik, ik weet het niet meer precies. Er is ook een luchtbevochtiger bij, maar die heb ik nooit moeten gebruiken omdat de vochtigheidsgraad hier nooit te laag is, ook niet in de winter. Goed om te weten, maar sinds het batterijtje plat is gebruik ik hem niet meer.

Daniël_san
22 juni 2005, 15:51
kan je kopen bij casa benelli.

Picker
22 juni 2005, 20:29
Er is ook een luchtbevochtiger bij, maar die heb ik nooit moeten gebruiken omdat de vochtigheidsgraad hier nooit te laag is, ook niet in de winter.

Poink - koekoek - hallo!
Op welk continent woon jij?

Ik heb mijn gitaren gewoon in huis maar daar was de luchtvochtigheid eergisteren 27% dus moest ik als een gek met een nevelspuit door de kamer!

Ik gebruik een digitale hygro die gewoon aan de wand hangt. Paar tientjes bij een of andere electroboer op internet. In Nederland hangt de luchtvochtigeid meestal zo rond de 50% en dat is perfect, maar op mooie zomerdagen en als het vriest kan het heel hard omlaag gaan. Als dat te lang duurt (>1 dag) is het tijd voor actie.

Daniël_san
22 juni 2005, 21:48
ow.... Effe een vraag: Als het 43% is is dat erg?

Phoenix
22 juni 2005, 21:49
Als 50 % perfect is....wat denk je dan van 43 %?

Picker
22 juni 2005, 22:29
Nee, 43% is ook prima. Als het bij de 40 komt word ik alert, en vanaf 35 of zo ga ik sproeien. Primitief natuurlijk, maar ja...

Als je gitaren in de koffer zitten luistert het minder nauw. Dus dat is ook een goede optie. Langdurige (dagen) blootstelling aan droge lucht <30%) kan gevaarlijk zijn bij sommige gitaren. Teveel vocht is minder erg, al gaat je gitaar daar wel vreemd van klinken.

Picker.

chris c
23 juni 2005, 15:17
Poink - koekoek - hallo!
Op welk continent woon jij?

Goed geraden. Zuid-Amerika, oerwoud, lekker vochtig, en de vogels maken hier ook zo'n vreemde geluiden :D
Maar mijn gitaren staan in mijn Europees buitenverblijf en daar zakt de vochtigheidsgraad ook nooit onder de 35 %, raar maar waar.

Tupelo
23 juni 2005, 21:13
Nee, 43% is ook prima. Als het bij de 40 komt word ik alert, en vanaf 35 of zo ga ik sproeien. Primitief natuurlijk, maar ja...

Hmm... je zou eens moeten uitproberen met welke Flora een juiste vochtigheidsgraad gegarandeerd is... :wink:

JanB
24 juni 2005, 10:35
Casa Benelly heeft hem niet.

Apart trouwens Picker, dat het bij jou juist zo droog is. Alleen in de winter met vrieskou komt de relatieve vochtigheid bij mij onder de 50%, maar verder is hij het hele jaar ruim 55%. Op warme zomerdagen zoals nu 60-65%.

No suggesties voor andere adressen?

bvd, Jan

JanB
9 juli 2005, 13:47
Kees Dee in Amersfoort had hem.