PDA

View Full Version : Verwijderen refinish tot op originele lak mogelijk?



piezo
20 juni 2005, 23:34
Weet iemand hoe je een ooit met de kwast aangebracht lak zo verwijderen kunt, dat je de originele lak behoudt. Als het kan zal het best veel tijd en moeite kosten maar dat is-ie wel waard.

Ook graag Links naar sites waar ik zulke info vinden kan aub

wietse
21 juni 2005, 06:34
probeer het met doeken met thinner. gewoon er een met thinner doordrenkte doek op leggen en dan naa een halfuurtje effe kijken wat er gebeurt, meestal heb je dan hetzelfde effect als met afbijt alleen wat minder snel.
zo heb ik deze gitaar ook van een dikke laag zwarte lak ontdaan zonder de originele lak te beschadigen.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/vantagenew.jpg

effe poetsen met wat commandant en hij glimt weer.

piezo
21 juni 2005, 09:41
Ja, maar met een vintage gitaar neem ik liever geen risico dat thinner TE goed werkt.
Afpellen met Commandant (eerst met rood, tegen het einde met groen) zou misschien een optie zijn.
Blijft natuurlijk het probleempje van de ruwe oppervlakken als halsinzet en zo.

wietse
21 juni 2005, 17:11
inderdaad, wat voor gitaar gaat het om?
je kan natuurlijk ook altijd met een doek met thinner er over heen wrijven en zien wat er gebeurt zo kan je ook voorzichtig de lak er afhalen.
mijn ervaring is dat oude lak vaak veel taaier is, dat is goed uitgehard en komt er niet meer zo snel af met wat thinner.

piezo
21 juni 2005, 20:24
60's Fender

De "nieuwe" lak zit er denk ik ook al meer dan 20 jaar op.

Ik kan diverse methoden proberen in the neck cavity.
Maar thinner is waarschijnlijk te riskant, want bevat voornamelijk aceton en dat lost nitro-cellulose onmiddelijk op. Heb ik eerder zien gebeuren.

Raytheman
24 juni 2005, 19:55
Waterproof schuren korrel 500. Veel water gebruiken en zeer regelmatig checken of je er doorheen bent gegaan. Is een kwestie van 'feel'.
Succes,
Ray

wietse
24 juni 2005, 20:05
oei dan moet je wel voorzichtig zijn met zo'n oude fender ,maar waarom is hij eerder gerefinnished?
erg slechte conditie of foute kleur?
en hoe is dat gedaan, als hij eerst goed geschuurd is voordat ze hem een nieuw kleurtje gaven dan heb je een probleem krijg je hem nooit weer mooi met de originele finish.
inderdaad schuren is zo de enige oplossing, veel succes.

piezo
24 juni 2005, 21:24
Omdat de vorige of voor-vorige eigenaar de kleur gewoon niet mooi vond. Het lijkt er zelfs op dattie al 2 keer een nieuw kleurtje gekregen heeft. Ik vind op diverse plaatsen plekjes glitterblauwe spuitnevel.

Als de originele kleur daar ook niet onder zit maakt het voor de waarde niks uit of ik hem
1) in de huidige staat laat, met normale gebruiksschade als budsen "armwear" etc.
2) kaal maak en dan mooi refinish

Dus dan laat ik hem lekker gewoon zoals ie is. En de budsen? Ach, na de eerste 2 budsen kunnen de volgende mij meestal weinig schelen, ook niet op PRS e.d.