PDA

View Full Version : Spelen via PA



BartL
20 juni 2005, 22:03
Hoi Leute,
Ik wil binnenkort via de PA gaan spelen. In eerste instantie bij de repetitie en later misschien ook bij optredens. Ik gebruik niet echt veel effecten en heb een clean en overdrive nodig. Is het misschien een goed idee een (bijvoorbeeld) Tubeman of V-Twin of weet ik wat voor een pre-amp buizenpedaal te kopen? Of zou ik beter voor een GT-6 kunnen gaan. Ik heb denk ik niet veelmogelijkheden om te proberen, maar mijn eerste ingeving was iets in de richting van een Tubeman.

Mocht ik een floor pre-amp kopen, is zo een ding gewoon te combineren met pedaaltjes? (Delay's erachter, boosts ervoor?)

Misschien suggesties voor andere speeltjes?
Groet!

jero
21 juni 2005, 00:37
ik zou je aanraden het eerst eens met een geleend DI apparaat te proberen. De sound en feel van DI zijn erg hifi, veel minder dynamisch en direct (minder oomph) dan gitaar door een (goede) buizenamp. Dat is ook de reden dat veel gitaristen toch liever een buizenamp miken ipv direct in te pluggen.

Albert
21 juni 2005, 11:17
Persoonlijk heb ik veel direct in een PA gespeeld met een modeler, in mijn geval een PodXT Pro. Een gewone PodXT met DI-box zou ook prima werken. Zou ik eerder doen dan een GT-6 of gewoon maar direct inpluggen in een DI-box. Ben bang dat dat geen bevredigend resultaat op gaat leveren.

Albert

harrie-beton
21 juni 2005, 11:34
+1

direct in een PA spelen zonder modelers klinkt kut vooral distortion en overdrive klinkt niks

Ik speel via podxt direct in pa, ik heb geeneens gitaarversterkers meer

harrie-beton
21 juni 2005, 11:38
oh ja:
je weet het vast al: een PA is voor de ZAAL,

als je jezelf wil horen dan via monitor of gitaarversterkers...


PA staat voor public address

pikasso
21 juni 2005, 13:00
Ik speel via een Vox Tonelab SE die rechtstreeks de zangversterker in gaat.
Erg prettige sound.

Bobsterke
21 juni 2005, 13:44
Waarom pak je niet gewoon je gitaarversterker en hang je er een microfoon voor??

Gebruik bijvoorbeeld een Sennheiser E606.

Deze microfoon kun je simpel voor je cab hangen zonder dat je een standaard nodig hebt. Microfoon vind ik persoonlijk een prima soundje hebben. Ik gebruik hem voor optredens in combi met een SM57 voor een iets heldere sound. Maar goed de E606 voldoet prima.
Je koopt die mic's voor een goeie 110 euro nieuw. 2ehands kun je ze volgens mij voor een goeie 75 euro al op de kop tikken.

Vind het uitversterken van een gitaar via een DI-box echt klinken als een pannekoek. Maak er zelf alleen gebruik van voor mijn akoestische gitaar. Maar dat heeft meer te maken met het omzetten van een ongebalanceerd signaal naar een gebalanceerd signaal (minder storing en daarnaast uitfilteren van phantoom-voeding)

Maar goed als je ermee kunt leven is het een oplossing.
Bedenk wel dat je een eigen monitor nodig hebt om je zelf te horen. Persoonlijk ben ik er niet zo fan van. Heb liever mijn gitaarsound vanuit mijn versterker en daarnaast op de monitoren alleen maar toetsen en zang. Als je namelijk een volle mix over je monitor stuurt kun je er weinig mee. Maar goed ieder zijn meug.

Antal
21 juni 2005, 16:21
Een tubeman is een prima oplossing als je de mengtafel in wilt. Klink imo beter dan de meeste modellers.

marc_o
21 juni 2005, 16:33
Of de Koch Pedaltone, daar kun je rechtstreeks in de mengtafel prima mee optreden, opnemen, of wat dan ook. Het ding heeft ook nog een effectloop voor je kleuringspedaaltjes en je kunt er ook nog een boostertje voorhangen tussen je gitaar en de pre-amp in.

BartL
21 juni 2005, 23:47
Ik wil juist kijken naar iets als dit omdat ik gewoon geen zin meer heb om te veel met mijn versterker te leuren. Gewoon alles op 1 board en inpluggen. Dat ik niet de ´echte´ buizensound krijg als uit een versterker weet ik uiteraard! Het gaat hier allees ff om het gemak en een mega sound staat dus even niet helemaal op de eerste plaats. Klinkt raar misschien, maar goed.

Die vos Tonelab SE leek me inderdaad ook erg ´plezant´. Ik zoek wel iets simpels, maar goed. Op zo een SE zit natuurlijk wel meteen alles wat ik wil.

Maar kan ik dus uit de antwoorden afleiden dat ik beter voor iets als een PODXT of TONELAB SE kan gaan ipv een tubeman, pedaltone, v-twin oid?

pikasso
22 juni 2005, 08:10
De tonelab is enorm simpel
Zeker met de software die je kunt downloaden.

Woon je in de buurt van Groningen, kom dan een keer testen zou ik zeggen.


Oh jee, ik lees net waar je vandaan komt, geen optie dus :-D :-D

marc_o
22 juni 2005, 09:12
Je moet kiezen wat je wilt, de rest hier kan uren lullen over wat ze mooi vinden, inclusief ikzelf met de Koch pedaltone (die gewoon wel een echte buizensound levert, aangezien er maar liefst 4 inzitten), maar als jij het niet mooi vindt, dan vind je het niet mooi, dus....lekker dagje testen hier en daar....dat is alleen maar leuk.

harrie-beton
22 juni 2005, 09:32
jij met 2000 post moet weten dat veel mensen tevreden zijn met een podxt of tonelab. Die nieuwe boss gt8 is ook goed (zelf niet gehoord).

Ik speel in 3 groepen en sleep niet meer met versterkers (ik gebruik keyboardversterkers en basversterkers, zanginstallatie en direct de PA in)

Ik moet zeggen dat het geluid er erg op lijkt maar het is natuurlijk nooit 100% gelijk aan een buizenversterker met een cabinet.
Smaken verschillen, probeer het eens...

Als je in Groningen bent mag je wel proberen op mijn set. We hebben eigen oefenhok en je kunt dan op volle sterkte.... ik ga dan wel buiten roken.
In muziekzaken wordt je er snel uitgezet als je gaat blazen

harrie-beton
22 juni 2005, 09:34
ik zie t nu pas: Groningen Heerlen 350 kilometer :o

Mitch
22 juni 2005, 10:01
Ach, dat kun je die jongen niet aandoen, hij heeft al een wereldreis moeten maken om mijn versterker te kopen :D

't Is wel een grote stap, Bart. Ik begrijp de praktische voordelen, maar besef wel dat je nu weer aan het begin staat van een nieuwe zoektocht naar het ideale direct-in-apparaat. :o
Als je nou snel rijbewijs/werk/auto kan regelen of iemand in de band hebt met auto kun je gewoon je R55 meenemen !
Maar goed, tot die tijd....ik heb live wel eens een POD gehoord en dat was zeker niet slecht en een tijdje terug bij Jeroen van Hulsteijn (die is nu op vakantie of zo, ik lees 'm niet vaak ?) de Vox Tonelab SE over een zanginstallatie en dat was ook niet verkeerd. Boss GT-6 direct ingeplugd heb ik ook wel eens gehoord en dat was niet bepaald indrukwekkend, maar dat kan ook aan de geluidsman liggen natuurlijk.
Dat wordt dus je nieuwe vriend nu: de geluidsman !

BartL
22 juni 2005, 11:49
Heej Michel,
Klopt ook wel hoor. Ik heb trouwens mijn rijbewijs en kan iedere repetitie de auto van mn ouders lenen. Dat is dus het probleem niet. Toch heb ik het gevoel dat het makkelijker kan, veel verschillende geluiden onder een paar knoppen. Dan kan ik natuurlijk ook wel voor 400 euro aan pedalen gaan kopen, maar daar heb ik geengeld voor en daar ben ik niet goed genoeg voor. Daarbij komt nog dat ik binnenkort weer een bak geld nodig heb voor school (en labtop :-D ) Ik denk dus toch dat ik voor wat eenvoudigers ga...en uiteindelijk een stuk goedkoper. Monitor is ook geen probleem in mijn geval.

Ik ga dus inderdaad gewoon eens wat proberen en dan zien ik wel weer verder. Ik zie wel...wie weet wat ik over een maand zeg :oops:

Mitch
22 juni 2005, 11:57
Zoeken en uitproberen is ook helemaal niet erg, je leert er alleen maar van en kunt er daarna tenminste gefundeerd iets over zeggen.
Ik ben alleen bang dat wat je zoekt niet op een erg goedkope manier te doen is. De goedkoopste pedalen die redelijk klinken en de PA in kunnen zijn volgens mij van AMT. Maar dan heb je alleens scheurkanaal en niet clean volgens mij.....volgens mij heeft Roostermusic ze.

pikasso
22 juni 2005, 15:37
ik zie t nu pas: Groningen Heerlen 350 kilometer :o

Dat had ik ook al getyped..... :-D

Jeroenvanhulsteijn
22 juni 2005, 16:43
ik ben niet op vakantie hoor Michel. Helaas niet. Er valt voor mij gewoon weinig te vertellen op het moment :-D

Ik speel dus ook over PA. Bij het koor hebben we monitors. Zolang ik mezelf hoor vind ik het best. Het geluid over een monitor is niet heel erg lekker. Zijn goedkope monitors. Belangrijkste vind ik dat ik mezelf en de rest hoor.

Nadelen van de tonelab:

-ik vind de compressor wat te beperkt qua instelmogelijkheden
-compressor staat bij de distortion effecten is dus niet tegelijk te gebruiken
-ik mis een uitgebreide eq
-programmeren gaat niet altijd zoals het zou moeten
-hij is nogal breed
-de reverse delay is niet mooi

Verder prima apparaat. Maar de combinatie XTLive+Variax lijkt me nog veel geweldiger.

BartL
2 augustus 2005, 09:21
Zo Leute,
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Tubeman 2 van H&K. In goede staat met adapter voor 180 euri :-? :)
http://www.umenaka.com/syasin/syasin/H&K%20TUBEMAN.50.jpg
Zo eentje dus. Toen ik hem thuis kreeg vond ik het wel al een leuk ding, maar om nou te zeggen dat ik er kapot van was...niet echt. Gisteravond voor het eerst gerepeteerd en hij klinkt echt GOED over de PA. Ik heb niet het gevoel dat ik dynamiek mis oid. Je hoort dus zeker op welke manier en hoe hard je je snaren aanslaat (Had ik niet bij de PODs).

Het leuke en makkelijke van de Tubeman is dat je veel beter met pedaaltjes kan spelen...je hebt ook minder kabels nodig als je bijvoorbeeld een delay na de dist wil zetten: Gewoon de delay tussen de PA en Tubeman, klinkt perfect. Kortom, een simpel apparaat met goed geluid, precies wat voor mij :-D

...nu nog iets als een lichte volume boost vinden.

telecastermaster
2 augustus 2005, 11:56
+1

Goede keuze als je het mij vraagt. (Maar ja, ik heb er ook eentje dus ik ben niet helemaal objectief meer. :razz: ). Bevalt me in ieder geval veel beter dan mijn POD 2.