PDA

View Full Version : wat is jou perfecte slide gitaar?



ieme
20 juni 2005, 21:42
Slide jij op je main gitaar? Heb je er een gitaar met een speciale setup voor? wat zou jou perfecte slide zijn?

Ik slide graag op mn Gibson lp jr, de actie heb ik verhoogd en dat wil nu wel goed!

Ik heb mn dvd's eens doorgenomen en Slash slide op een Travis Bean, Doyle bramshall II op een lp junior, Clapton op een strat, Brian may op zijn red special, ben harper en ronnie wood op een lapsteel Weissenborn en brian setzer op een gretsch 6210

welke slide-gitaar gebruik jij?

Fumi SG
20 juni 2005, 21:55
Gewoon de SG, alhoewel het met m'n akoestische ook wel lekker gaat....

Wat voor slide gebruik jij eigenlijk?? Ik eentje van nickel (volgens mij :roll: )

Daniël_san
20 juni 2005, 22:01
Noob vraag hoor, maar hoe gebruik je een slide?

Het zijn dit soort dingen toch?http://www.maplestreetguitars.com/Accessories/slide-dunlop202.jpg
Maar wat doe je er mee?

Change_of_Seasons
20 juni 2005, 22:14
Noob vraag hoor, maar hoe gebruik je een slide?

Het zijn dit soort dingen toch?http://www.maplestreetguitars.com/Accessories/slide-dunlop202.jpg
Maar wat doe je er mee?

Je doet em aan een van je vingers (vaak ringvinger of je pink) en dan speel je er gewoon mee. Het enige wat je wel moet doen is de resterende vingers achter de slide houden en daarmee de snaren afdempen, anders krijg je vervelende bijgeluiden.

Vaak stemmen slide-spelers hun gitaren ook in akkoorden, zodat je toch akkoorden kan pakken (omdat je met een standaardstemming heel moeilijk een een akkoord kan pakken met slide)


Ik gebruik zelf nooit een slide, ik houd niet van het geluid en heb me er dus ook nooit in verdiept.

groovyB3
20 juni 2005, 22:15
Ik gebruik voornamelijk m'n Esquire voor slide. Daar zit dan ook 0.13 op en staat in Open G. Verder vind ik m'n Les Paul ook wel lekker om slide op te spelen. Over een tijdje wil ik nog een LP junior DC voor slide. Laatst een geprobeerd bij Feedback en was erg onder de indruk van het slide geluid. Misschien zelfs een lapsteel ipv die junior.

ieme
20 juni 2005, 22:21
Over een tijdje wil ik nog een LP junior DC voor slide.

ala bramshall II

groovyB3
20 juni 2005, 22:21
(omdat je met een standaardstemming heel moeilijk een een akkoord kan pakken met slide)




Heel moeilijk. Heel heel heel heel heel heel moeilijk :D

Sicky61
20 juni 2005, 22:25
lage frets en een hoge aktie....maakt niet uit wat voor een gitaar.
Ry cooder rulez 8-)

vulvasonic
20 juni 2005, 22:47
Ik heb nooit een bevredigend geluid weten te krijgen met een slide. Voor een goed geluid, heb je daar (behalve de hoge actie) nog iets voor nodig, bepaalde set snaren (flatwounds bijvoorbeeld)?
Ik mis altijd warmte in het geluid. Welk materiaal slide zou geschikt zijn om een warmer geluid te krijgen?

defecto
20 juni 2005, 22:58
Plastic denk ik.. (die doorzichtige dingen)

Ikzelf heb wel een slide maar gebruik hem haast nooit, gaat niet zo lekker op m'n gitaar, veel te lage actie. Op m'n akoestische gitaar doe ik het nog weleens, maar heb me er verder niet in verdiept.. wil ik ooit nog wel eens doen, als je goed kan sliden is het echt cool.. 8)

Stratman70
20 juni 2005, 23:04
Ik speelde vroeger slide met een stukje afgezaagd fietsstuur. Maar die was te licht van gewicht en daarom heb ik nu een echte slide van brons, lekker zwaar = meer sustain.

Ik gebruik gewone snaren (setje 010), standaard stemming en lage actie, omdat ik dus gewoon slide speel op mijn main axe.

Ik hou de slide gewoon in mijn hand i.p.v. om een vinger. Hierdoor krijg je een mooier glissando effect. En vooral bij een lage actie komt het erg nauw hoe je slide speelt.

p.s. ik zou graag eens wat werk van jullie willen horen. Heb soms het idee dat er maar bedroevend weinig slide wordt gespeeld in gitaarnetforumland.

ccc
20 juni 2005, 23:06
Best gewoon een ouwe : actie hoog zetten , een vette humbucker erin , dikke snaren ('13) opleggen, in akkoord stemmen en geef maar buzze 8-)

hoofd
20 juni 2005, 23:36
Ik heb een tele en een cheape ibanez die ik gebruik voor slide-geluiden...tele staat meestal in open G (nu ff in A, waarom weet ik ook niet meer, vast iets te maken met Ry Cooder) en die heeft geen vaste stemming, maar is meestal ontstemd. Als slide pak ik elk dichtsbijzijnd glad rond voorwerp dat wel okay klinkt (bierflesje, batterij, schroevedraaier, you name it, I played it)...niet dat ik verder goed slide kan spelen, maar ik heb lol, het houdt me bezig.

BramVersteeg
21 juni 2005, 00:11
Áls ik al slide speel is het op mijn gewone gitaar. Normale actie en ik heb er momenteel 0.52 -0.10 opliggen. Als ik slide dan is het met een crunchgeluid en best wat delay en vaak ook met wah erbij. Ik gebruik hem dus niet voor bluesy slidewerk. Ik heb een glazen slide trouwens.

groovyB3
21 juni 2005, 01:34
Ik heb nooit een bevredigend geluid weten te krijgen met een slide. Voor een goed geluid, heb je daar (behalve de hoge actie) nog iets voor nodig, bepaalde set snaren (flatwounds bijvoorbeeld)?
Ik mis altijd warmte in het geluid. Welk materiaal slide zou geschikt zijn om een warmer geluid te krijgen?

Met een gewone set snaren kan je prima slide spelen, zelfs met 0.10. Aktie moet dan wel iets omhoog staan. Voor Robert Johnson stijl slide werk gebruik ik een koperen Preachin' Pipe van Dunlop. Erg fijne slide met een lekker metalig geluid. De perfecte slide voor 'front porch acoustics' ;) Voor het wat meer rockende werk heb ik een Moonshine porseleinen slide van Dunlop. Klinkt iets voller en ronder dan de koperen slide.

groovyB3
21 juni 2005, 01:37
Dunlop heeft trouwens een aantal leuke nieuwe slides. Morgen ga ik ff kijken bij Feedback of ze ze hebben. Kheb interesse in de Keb Mo slide en de Medicine bottle slide.

nopster
21 juni 2005, 11:16
Ik ben momenteel bezig om zelf een strat in elkaar te steken, enkel om slide te spelen. Dus aktie komt hoger te staan, en 13's erop... Momenteel gebruik ik mijn oude richwood, die heb ik wat aangepast.
Op mijn electrische gebruik ik een plastic-slide, op mijn akoustische een metalen. De slide zit op mijn ringvinger, ik heb nogal magere vingers en mijn pink zwemt in de kleinste slide. :cry:
Meestal stem ik in G of D.
Grootste voorbeelden, Duane Allman, Ry Cooder, Rory Gallagher, George Thorogood en andere...
Persoonlijk hou ik heel erg van slide-geluid. Het gaat bij mij door merg en been. 8-)
Heb onlangs eens even op mijn oom zijn national mogen spelen, man, dat gaf toch iets extra's.

hoofd
21 juni 2005, 11:30
De slide zit op mijn ringvinger, ik heb nogal magere vingers en mijn pink zwemt in de kleinste slide. :cry:

Heb ik ook last van, makkelijk op te lossen door een tissue oid om je pink te doen en zo in je slide te proppen...bijkomend voordeel is dat de tissue ook meteen 't zweet opneemt, speelt wel wat lekkerder.

Bob Brozman is ook een van de beste slide-gitaristen alive...hij en Ry Cooder, ik zou die twee zo graag in een concert tegen elkaar zien battle-en.

nopster
21 juni 2005, 12:16
De slide zit op mijn ringvinger, ik heb nogal magere vingers en mijn pink zwemt in de kleinste slide. :cry:

Heb ik ook last van, makkelijk op te lossen door een tissue oid om je pink te doen en zo in je slide te proppen...bijkomend voordeel is dat de tissue ook meteen 't zweet opneemt, speelt wel wat lekkerder.

Bob Brozman is ook een van de beste slide-gitaristen alive...hij en Ry Cooder, ik zou die twee zo graag in een concert tegen elkaar zien battle-en.

Heb ik al eens gedaan, en dat lukte idd goed voor slide-werk, maar mijn vingers zijn buiten mager ook nogal kort, en het voelt heel stijf aan om een akkoord te nemen op die manier, ik geraak er niet. :oops:
Dus als het enkel slide is kan ik evengoed om mijn ringvinger doen.

Brozman is idd goed. Maar hou meer vh gevoelige spel van Ry.

telecastermaster
21 juni 2005, 12:45
Ry cooder rulez 8-)

+1

telecastermaster
21 juni 2005, 12:52
Dunlop heeft trouwens een aantal leuke nieuwe slides. Morgen ga ik ff kijken bij Feedback of ze ze hebben. Kheb interesse in de Keb Mo slide en de Medicine bottle slide.

Check deze ook ff: http://www.jetslide.com/

Lijkt me ideaal

hoofd
21 juni 2005, 12:53
Brozman is idd goed. Maar hou meer vh gevoelige spel van Ry.

Brozman is technisch erg goed, maar ik vind hem en Ry Cooder vooral zo goed vanwege hun diversiteit aan stijlen. Ik heb hier maar 1 cd met Indiase muziek, en das omdat Brozman erop speelt, en zo een mix weet te maken tussen India, Hawaï en Blues, met de slide! Geniaal!

groovyB3
21 juni 2005, 13:09
Dunlop heeft trouwens een aantal leuke nieuwe slides. Morgen ga ik ff kijken bij Feedback of ze ze hebben. Kheb interesse in de Keb Mo slide en de Medicine bottle slide.

Check deze ook ff: http://www.jetslide.com/

Lijkt me ideaal

Jah ik ben er bekend mee. Wel fijn om mee te spelen op zich alleen komt de klank wat te kort omdat het geen dikke buis is zeg maar, maar enkel een staafje.

butters
21 juni 2005, 13:22
<tipmodus> als je gitaar in een majeurakkoord gestemd staat, kan je alsnog andere akkoorden vormen (vb mineur) door één of twee snaren in te drukken met je wijsvinger of middenvinger. (als je slide om je pink is en dus door snaren fretten tussen slide en topkam, om het visueel voor te stellen). maar dan moet je wel een hoge actie hebben. </tipmodus>

imlikeajungle
21 juni 2005, 14:40
ik heb pas een beetje leren slide-spelen, ik kom nog nergens maar vind het wel fijn! geïnspireerd door de themesong van paris, texas dus jawel, alweer ry :)

ik heb een koperen slide, mijn huisgenoot een nikkel en mijn glazen is stukgevallen :(

ieme
21 juni 2005, 14:49
ikzelf heb een nikkel/koper slide en gebruikte hem eigenlijk nooit, alleen de korte solo in tie your mother down van Queen speelde ik er altijd mee, maar heb sinds e weekend de dvd van GNR in tokio en daar speelt slash bad obsession op een travis bean met een slide, dat simpele loopje heb ik nu onder de knie..

Verder vind ik Ben Harper een goeie slide spelen, al is het lapsteel en niet een "echte" gitaar...

harrie-beton
21 juni 2005, 15:20
Mijn nieuwe gitaar heeft platte hals en lage actie en speel het liefst slide op mijn andere gitaar, de "zelfbouw" strat. Gewone stemming, heel soms open G stemming. Mijn strat hals is boller en dat speelt fijner slide.

Mijn bottleneck heb ik aan de achterkant van de hals.
http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/200pix-lucy-body-foto-2005-002.jpg

Onze eigen nummers hebben af en toe slide. Die kennen jullie niet maar:

De covers die ik slide speel:
-Bullet the blue sky (u2)
-Silver and Gold (u2)
-Honky Tonk Woman (Stones)

Dirtypool
21 juni 2005, 16:01
@ Dunlop Boneyard slides, vanwege het coole skulletje :-) en een Dunlop metalen geval.
De boneyard is van keramiek of zo en geglazuurd, behalve aan de binnenkant.
Klinkt warmer en wat voller van toon dan de metalen versie.
Brass heb ik nog nooit geprobeerd en ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Het sliden gebeurt thuis op mijn Style'"O " resonator van Samick.
Prima dingetje, hoewel de intonatie te wensen over laat.
En ik heb een Tele in open E staan.
Vorige week bij Eric Sardinas geweest en dan krijg je het weer ff om je oren hoor :-)

vulvasonic
21 juni 2005, 16:04
Eric Sardinas is ongelooflijk goed!
Ik zocht al de hele tijd naar zijn naam, maar dankzij jou weet ik het weer. :)

Dirtypool
21 juni 2005, 16:12
lief he? :-)

Tupelo
21 juni 2005, 18:07
Telecaster is mijn slide gitaar bij uitstek. Jumbofrets, hoge actie, 011 snaren, metalen slide. Afhankelijk van of ik mijn pinky nog nodig heb, ringvinger of pink. Als ik zittend speel wil ik de slide ook nog weleens tussen duim en ringvinger klemmen en zo spelen... :-? :-D

GuitarMaster
21 juni 2005, 18:21
Ik speel vooral slide op mn strat, enkel met zelfgemaakte glazen slide's 8-) . Mn favo slidespelers zijn Warren Haynes en Ry Cooder.

grayfink
21 juni 2005, 23:52
Kennen jullie Sonny Landreth dan helemaal niet? Die word hier nergens genoemd. Butters gaf in zijn tipmodus al aan dat je akkoorden achter de slide kunt vormen. (Slide om de pink dus) Sonny Landreth heeft het allemaal bed8 en voert het fantastisch uit. Bij John Hiatt was hij opvolger van Ry Cooder trouwens. (Die natuurlijk ook fantastisch is) Google maar eens even.

butters
22 juni 2005, 00:13
ha goeie tip grayfink. sonny landreth kende ik alleen van naam. (was er zelf opgekomen om akkoorden achter de slide te maken, maar ergens ik dacht wel dat iemand me voor was. :D )

wijlen mark sandman van morphine vind ik ook geweldig. slide op een basgitaar. fantastisch

groovyB3
22 juni 2005, 01:03
Mn favo slidespelers zijn Warren Haynes

Catfish blues! 8-)

http://www.gratefuljoe.com/concerts/allmans94-6.jpg

Dirtypool
22 juni 2005, 01:41
Sonny Landreth is te gek, heel mooie techniek.

Alleen het gevaar met slide en daar neigt Sonny ook wel eens toe, is dat de country om de hoek ligt te loeren en daar gruwel ik van (sorry voor de eventuele liefhebber)

1959SLP
22 juni 2005, 06:55
Ik gebruik hoofdzakelijk m`n Dano `59DC voor slide aangezien deze meestal in open stemmingen staat en vanwege de sound die je met die Lipstick-PU`s krijgt.
Overigens, Johnny Winter hoort toch ook wel in het slide-gitaristen rijtje thuis. Leeft die goeie man nog?
M`n fav slidenummer: Matte Kudasai-Adrian Belew/K.C.

nopster
22 juni 2005, 08:15
Laten we George Thorogood ook maar vermelden. ;-)

Daniël_san
29 juni 2005, 19:16
De mijne een telecaster. Ik heb dinsdag een slide gekocht, een ceramic van Dunlop. 8-)

jpb
29 juni 2005, 19:29
..................Mijn bottleneck heb ik aan de achterkant van de hals.
http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/200pix-lucy-body-foto-2005-002.jpg

Daar hangt een hele gereedschapskist, man!! :D
Alleen nog een uitklapbare asbak...

vulvasonic
29 juni 2005, 22:28
Ik gebruik hoofdzakelijk m`n Dano `59DC voor slide aangezien deze meestal in open stemmingen staat en vanwege de sound die je met die Lipstick-PU`s krijgt.
Overigens, Johnny Winter hoort toch ook wel in het slide-gitaristen rijtje thuis. Leeft die goeie man nog?
M`n fav slidenummer: Matte Kudasai-Adrian Belew/K.C.

Matte Kudasai met slide? :o
Weet je dat me dat serieus nog nooit was opgevallen? Nu je het zegt....

Johnny Winter leeft volgens mij nog steeds hoor. Toevallig heb ik 'm op dit moment op mijn koptelefoon staan.

vulvasonic
30 juni 2005, 00:15
Net nog even naar Matte Kudasai geluisterd. Volgens mij is dat toch echt geen slide hoor.

1959SLP
30 juni 2005, 07:33
Net nog even naar Matte Kudasai geluisterd. Volgens mij is dat toch echt geen slide hoor.

Je hebt vast de studioversie gehoord. Hier is t slidewerk redelijk zuinig, maar op de live video is dat echt wel ff anders. T mooie van dit nummer vind ik dat het niet het standaard slidewerk is.

1959SLP
30 juni 2005, 07:37
Johnny Winter leeft volgens mij nog steeds hoor. Toevallig heb ik 'm op dit moment op mijn koptelefoon staan.

Ik heb em in `99 voor t laatst in Tilburg (013)gezien. Daar stond ie toch echt al met 1 been in z`n graf, echt een ouwe man geworden maar z`n spel was nog steeds super.

nopster
30 juni 2005, 09:54
Wat ik ook een heel mooie herwerking vind, is het nr van Tracy Chapman, give me on reason...

Dat nr is te beluisteren op de laatste cd van Junior Wells, ingespeeld door Sonny Landreth.

Jeanken
30 juni 2005, 11:42
Onze tweede gitarist heeft onlangs een glazen slide gekocht en ik zit er wat mee te proberen, ik speel vooral op mijn LP nog maar als jet wat aardiger lukt zal ik ook eentje apart zetten in een open stemming en wat hogere actie.
Heeft iemand een goeie link met enkele handige tips?

harrie-beton
30 juni 2005, 11:54
download maar eens "dust my broom" en speel die na in een open g stemming:

D G D G B D

Bouke
30 juni 2005, 12:26
Hey,

Epi LP, actie iets omhoog, dikkere snare. Diverse stemingen, lekker experimenteren.

De slides die ik gebruik zijn gemaakt van mic-standbuis :D Past precies om mijn pink en zijn lekker dik en zwaar. Gaat goed met die dingen. Erg goed slide spelen kan ik niet, maar ik kan me er mee redden. Leuke techniek om mee te klooien.

Sonny Landreth (laatst nog in Groningen gezien, erg goed, erg virtuoos). Dave Hole (power!!), Johnny Winter, Ry Cooder, Aynsley Lister en de oudjes natuurlijk :D

Bouke

frekie
30 juni 2005, 17:25
Leuk topic. Ik heb een dikke messing slide, merk geen idee, komt gauw een laagje corrosie op wat je er eerst weer moet afspelen, heeft wel een vette toon en goede sustain. Ik heb mijn Samick Dobro helaas verkocht, klonk prima met een 013 setje erop. Ik zou nog wel eens een lapsteel willen. Verder slide ik op mijn gewone gitaren, met name een RW stratje. P90 is lekker vet voor slide, moet ik nog mee aan de gang.

Nog 1 aanvulling op het rijtje gitaristen: Billy F. "The Reverend" Gibbons van ZZ Top, luister maar eens naar TUSH! :-D

Dust my Broom moet in open D dus DADF#AD, Ik heb net een dubbel LP met Elmore James gescoord die speelt bijna alles in open D. Je kan wel degelijk in de gewone gitaarstemming sliden, de DGB snaren vormen een majeur accoord. Als je de hoge E omlaag stemt naar D heb je de onderste 4 snaren in open G, kan je snel heen en weer van open G naar de gewone gitaar stemming.

duckman
30 juni 2005, 18:25
Eric Sardinas is ongelooflijk goed!
Ik zocht al de hele tijd naar zijn naam, maar dankzij jou weet ik het weer. :)


in October zit hij in het voorprogramma bij Steve Vai (013, Tilburg)

Dirtypool
30 juni 2005, 20:31
Ze zitten nog op dezelfde dansschool ook :razz:
Aanrader!

piezo
2 juli 2005, 10:20
Ik gebruik een messing Dunlop 231. Die is zwaar, verloopt in diameter en materiaaldikte en heeft ook nog een (toets) curve. Vroeger ook wel glas en gaspijp gebruikt, maar dat vind ik te licht.
Slide gaat om de pink.
Speel in zowel standaard stemming als open stemming. Geen bijzondere gitaar-setup, dus ik moet vrij voorzichtig met de slide omgaan om de frets niet te raken.

Nog een tip voor "omstemmers", vooral wie een een Strat of andere gitaar met vibratobrug gebruikt: Ooit heb ik uitgevonden dat met bijvoorbeeld een Es of As stemming je totale snaarspanning t.o.v. de standaard stemming vrijwel gelijk blijft. Door de snaren in een geschikte volgorde - snaren om en om omhoog en omlaag - om te stemmen, heb je hem dan sneller omgestemd en blijft hij ook beter op stemming.