PDA

View Full Version : Cheb Khaled



Jax
20 juni 2005, 16:38
Ik luister nu naar het nummer Aïscha van Cheb Khaled. En jeez, wat is dat een mooi nummer zeg! Ik heb dus wat meer muziek van hem gezocht, maar dat valt in mijn ogen allemaal een beetje tegen (Is allemaal een beetje te oosters, het mist de westerse invloeden die in Aïscha wel te vinden zijn). Zou iemand me wat meer artiesten kunnen noemen die nummers in de stijl van Aïscha hebben?

Jax
21 juni 2005, 15:03
Heeft niemand een idee, of is iedereen gewoon te lui om te reageren? :)

hoofd
21 juni 2005, 18:24
Ik ken Cheb Khaled, al jaren...Aïcha is volgens mij ook al een bijna 10 jaar oud nummer (ohnee, 9 jaar, album komt uit '96 zie ik net). Z'n album 'Khaled' uit 1991 is ook erg goed, draai ik vaker dan Sahra (waar Aïcha op staat).

Verder kan ik je alleen maar aan Arabischere muziek helpen eigenlijk...wat me te binnen schiet aan westerse muziek met Arabische/Algerijnse invloeden zijn Les Negresses Vertes en wat nummers van Mano Negra, gek genoeg. Een goede Egyptische artiest met veel westerse invloeden is Mohamed Mounir. Wellicht dat je Rachid Taha en Cheb Mami (van Desert Rose, samen met Sting) ook wel goed vindt klinken.

Jax
21 juni 2005, 19:47
Bedankt voor je reactie. Ik heb op amazon wat clipjes geluisterd van nummers van de artiesten die je noemde. Met name La Mano Negra was erg vet om te horen, aangezien ik hier ook nog een albumpje heb liggen van Manu Chao, wat dus nog totaal anders klinkt. Verder klonk Rachid Taha erg goed. Dus nogmaals bedankt voor de tips!

hoofd
21 juni 2005, 21:12
Geen dank, ben blij dat er iets bruikbaars tussen zit. Mano Negra vind ik zelf beter dan Manu Chao, 't heeft gewoon meer ballen, stuk ruiger en een stuk gedurfder dan Manu Chao. Ik kwam op Mano Negra vanwege de track Sidi H'Bibi, daarin komt nl Algerijnse zang in voor, als je die nog niet gehoord heb moet je die zeker opzoeken. Dat en de Mano Negra versie (=originele versie) van King of the Bongo :wink:.

Wat je ook uit zou moeten checken, om in de Arabisch-Westen-hoek te blijven, Thierry Robin en z'n album Gitans, das een mix tussen Arabische muziek en Flamenco/gypsy muziek....zeg maar Oud v.s. Spaanse gitaar, palmas v.s. tablas. Het is wel akoestisch, en niet echt poppy, dus misschien dat je 't ook niks vind, maar ik meld het ff.

Jax
22 juni 2005, 20:00
Ik vind Thierry Robin wel uniek, maar het klinkt in mijn ogen minder interessant dat bv Rachid Taha en Cheb Khaled. Vooral die Rachid Taha begin ik steeds meer te waarderen :)

hoofd
23 juni 2005, 15:04
Haha, ik zie net dat ik Cheb Khaled live ga zien, hij speelt op 't Sziget Festival in Hongarije! :dance:

Jax
23 juni 2005, 15:08
Veel plezier dan maar!! :)

hoofd
23 juni 2005, 16:05
dankje, dat zal wel lukken, vorig jaar speelde Rachid Taha daar :wink:

Amazigh
30 juni 2005, 23:23
Ik weet niet of je "Idir" kent? die heeft ook hele mooi muziek:

videoclipje live samen met de schotse zangeres Karen Matheson:

http://real.antourtan.org:8080/ramgen/fc/2001/direct/mercredi25/video/idir.rm

Nummers van Idir:

http://www.tagrawla.com/Amazigh-Music/Kabyle-Music/Idir.htm

Ik vind vooral het nummer a vava inouva prachtig.

Website Idir:

http://www.idir-identites.com

hoofd
1 juli 2005, 18:47
Ik hoorde laatst een mooie uitspraak over Cheb Khaled:
"Cheb Khaled, de André Hazes van Algerije" :lol:

butters
3 augustus 2005, 11:03
natacha atlas heeft een sublieme cover van screamin' jay hawkins' i put a spell on you.

haar laatste cd is wat minder, maar al de rest is echt de moeite.