PDA

View Full Version : Eindelijk recording spullen, maar nu...



Raffel
20 juni 2005, 11:23
Ik heb afgelopen week een kleine behringer mixer + Shure SM57 LC aangeschaft om eens te beginnen met het opnemen van gitaar via de PC.

Nu heb ik een aantal mic-technieken geprobeerd, maar ik krijg na opname steeds een dof 'in de verte' geluid als resultaat met wat lijkt als een soort van flanger erdoorheen. Het geluid is verder een bras van lage zompige geluiden. Ik heb voornamelijk in het midden van de conus van een speaker gemict met afstanden van 5 tot 20 centimeter. Met het geluid van de speaker op redelijk hoog niveau. (het niveau dat net wel/net niet de irritatiegrens van de buren bereikt)

Ik heb daarnaast het een en andere met volume lvls en gain gespeeld maar het resultaat blijft hetzelfde.

Het vreemde is dat door de headphones ingang van de mixer, alles redelijk zo klinkt als het de speaker uitkomt. Als ik echter 1 van de vele uitgangen (ik gebruik Tape Out op de mixer) verbindt met mijn pc lijkt het nergens meer op.

Ik heb het overigens zo verbonden:

Speaker cab > SM57 > Behringer mixer Mic Preamp 1 > Tape Out > Line In geluidskaart > niveau microfooningang staat softwarematig op zo'n 80% omdat deze anders gaat clippen (en mic boost staat uit) > In Cakewalk Sonar zie ik dat het signaal hard genoeg binnenkomt want deze clipt net niet. Daarentegen lijkt dit signaal altijd op hetzelfde niveau te zitten, of ik nu aan de volumeknoppen op de mixer draai of niet. Alleen de gain knop van de mic 1 preamp heeft invloed. Iets doe ik dus sowieso fout denk ik.

Iemand tips? Waar kan het aan liggen? Mic zelf, mixer levels? Geluidskaart?

bert k
20 juni 2005, 12:22
Sluit hem anders aan. Je moet de Main out van je mixer naar de computer sturen. Dan heb je alle controle via de faders. Afluisteren doe je via de koptelefoonuitgang, of via de tape out.

Nou kan het zo zijn dat je ook de computer weer op de mixer hebt aangesloten. In dat geval gaat het signaal in een lus weer terug naar de line in, een soort feedback zeg maar. Dat zou dat flanger geluid verklaren.

Raffel
20 juni 2005, 13:09
Ok zullen we eens proberen.

Er zijn voor de Tape Out 2 tulp plug aansluitingen, die heb ik allebei aangesloten op een kabel die uiteindelijk dmv een splitter op een 1/8" stekker uitkomt en van daaruit in de pc prik.

Ik hoop dat ik hiermee verder kom. Thx!

bert k
20 juni 2005, 15:03
Ja, dat zou op zich wel werken, met zo'n splitter/verloopdinges, maar de tape out kan je niks aan regelen, dus dat is niet handig.