PDA

View Full Version : Lichtspelende akoestische gitaar



Jax
20 juni 2005, 07:03
Hallo,

Ik ben, als electrisch gitarist, op zoek naar een staalsnarige akoestische gitaar, die net zo ligt speelt als een electrische. Hiermee bedoel ik dat de akkoorden en barrés net zo makkelijk te pakken zijn. Bestaat dit wel, of is een akoestische gitaar per definitie een stuk zwaarder speelbaar dan een electrische gitaar?

Mattia
20 juni 2005, 07:24
Hallo,

Ik ben, als electrisch gitarist, op zoek naar een staalsnarige akoestische gitaar, die net zo ligt speelt als een electrische. Hiermee bedoel ik dat de akkoorden en barrés net zo makkelijk te pakken zijn. Bestaat dit wel, of is een akoestische gitaar per definitie een stuk zwaarder speelbaar dan een electrische gitaar?

De snaren op een akeostische gitaar zijn (meestal) gewoon een stuk zwaarder; een akoestisch light setje is een electrisch medium setje. Vooral bij fabrieksgitaren (lees: wat je in de winkel vind) is extra spanning ook nodig om het klankbord te kunnen 'driven'. Je kan er superlichte snaren op zetten, dat speelt het wel lekker makkelijk, maar loop je de kans dat het nergens naar klinkt.

Don Capo
20 juni 2005, 08:54
Ik speel zelf alleen akoestisch en ben van plan om nu ook eens de electrische variant te gaan aanschaffen. Nu merk ik dat ik juist heel veel last heb van de iellige, slappe snaren op de electrische. Blijft denk ik toch een totaal andere discipline. Mijn advies (ook voor mijzelf dus...) gewoon oefenen tot je een ons weegt, je kan deze twee gitaarsoorten toch niet dichter bij elkaar brengen.

Floris1984
20 juni 2005, 09:54
Ik speel zelf alleen akoestisch en ben van plan om nu ook eens de electrische variant te gaan aanschaffen. Nu merk ik dat ik juist heel veel last heb van de iellige, slappe snaren op de electrische. Blijft denk ik toch een totaal andere discipline. Mijn advies (ook voor mijzelf dus...) gewoon oefenen tot je een ons weegt, je kan deze twee gitaarsoorten toch niet dichter bij elkaar brengen.

Hier had ik ook last van...
Eerst van klassiek naar western => pijn aan vingers :-(
Toen van western naar electrisch => alle noten vals door het harde indrukken vd snaren :-?

Maar het beste is dus denk ik om gewoon een normaal staalsnarig akoestische gitaar te kopen, en toch maar even bikkelen. In the end heb je daar alleen maar profijt van.

InternEd
20 juni 2005, 17:04
Maar het beste is dus denk ik om gewoon een normaal staalsnarig akoestische gitaar te kopen, en toch maar even bikkelen. In the end heb je daar alleen maar profijt van.
[knuppel in hoenderhok]
Of je koopt een Variax. Heb je acoustische geluiden op een gitaar die speelt als een electrische.
Was voor mij de reden om over te stappen.
[/knuppel in hoenderhok]

MonkeyFace
21 juni 2005, 00:07
Maar het beste is dus denk ik om gewoon een normaal staalsnarig akoestische gitaar te kopen, en toch maar even bikkelen. In the end heb je daar alleen maar profijt van.
[knuppel in hoenderhok]
Of je koopt een Variax. Heb je acoustische geluiden op een gitaar die speelt als een electrische.
Was voor mij de reden om over te stappen.
[/knuppel in hoenderhok]

en dan wil je lekker op het strand of op vakantie akoestisch spelen... hmmz komt er ineens toch wel weinig geluid uit die Variax. Dan toch liever bikkelen.

Ik vind overigens een Ovation zalig spelen :)