PDA

View Full Version : BF Bandmaster. Wat moet ik aan herstel/onderhoud verwachten?



piezo
19 juni 2005, 23:29
Ik heb een Blackface Bandmaster gekocht die jaren stil heeft gestaan.
In het verleden had ik er ook zo één die lang stil gestaan had maar vrijwel meteen als vanouds werkte. Pas geleden las ik op dit forum echter een post waarin (met foto) gewaarschuwd werd voor het "opblazen" van de voedingscaps in zo'n situatie.

Moet ik nu de caps langzaam weer opladen (opvoeden :) ??) en hoe dan? Met een hifi versterker heb ik dat wel eens gedaan door hem een tijdlang regelmatig aan te zetten, 5-10 minuten te laten staan en weer uit te zetten, tot hij weer helemaal stabiel werkte.

Wat mag ik verder aan revisiewerk verwachten? De versterker is uiterlijk in zeer goede staat, maar het binnenwerk heb ik nog niet bekeken. Waarschijnlijk zijn de buizen nog origineel. Waarom die oude buizen veel langer meegaan dan moderne, is me nooit duidelijk geworden.

NB. ik snap de algemene principes wel maar ben geschoold of ervaren in electronica. (Misschien een goed tijdstip om daar eens mee te beginnen.)

Negative K3 fan
20 juni 2005, 00:59
Waarom die oude buizen veel langer meegaan dan moderne, is me nooit duidelijk geworden.



omdat die gewoon stukken duurzamer en beter werden gemaakt etc.

Al
20 juni 2005, 12:09
Ik heb een Blackface Bandmaster gekocht die jaren stil heeft gestaan.

Moet ik nu de caps langzaam weer opladen (opvoeden :) ??) en hoe dan?

Wat mag ik verder aan revisiewerk verwachten?

Waarschijnlijk zijn de buizen nog origineel. Waarom die oude buizen veel langer meegaan dan moderne, is me nooit duidelijk geworden.

Door stilstand kunnen de filterelco's slecht zijn geworden. Het wordt wel eens gedaan ze langzaam op spanning te brengen om ze zo opnieuw te (zeg maar) 'formeren'. Als je gelijk de volle mep er op zet is er meer risico dat het fout gaat. Het kan zijn dat ze dan nog goed klinken. Het geluid kan als ze slecht zijn te week zijn en zelfs ghostnotes opleveren, een toon die met het geluid interfereert. Ik heb gemerkt dat Astron caps het minder lang uithouden dan Mallory.

Filters moeten dus misschien vervangen worden. Cathodebypasscaps zijn meestal ook aan vervanging toe.

Misschien kan het brightcapje vd brightswitch wat aangepast worden, is nogal heftig

Buizen kan vriezen en dooien. Je hebt kans dat ze nog prima zijn.

Oude buizen werden met veel meer zorg gemaakt dan nu. De materialen waren beter, met name de cathodes waren erg goed. Hierdoor houden ze het een stuk langer uit en zijn ze minder storingsgevoelig.

Al

piezo
23 juni 2005, 00:47
Update.
Ik heb hem nu open gehad. De filtercaps zijn uiterlijk in ieder geval nog helemaal in orde en schoon.

Nu kompet!
De eindbuizen zijn 1x Tung-sol 5881 en 1xUltron 6L6 GB. Niks origineel dus. En voordat ik verder ga met beoordelen zal er toch tenminste een nieuwe set 6L6 GC of gelijkwaardig in moeten.

Dus aub advies omtrent een goede keus buizen voor deze specifieke amp.

Lucluc
23 juni 2005, 19:57
Dus aub advies omtrent een goede keus buizen voor deze specifieke amp.

Ik heb er JAN Phillips in zitten. Ik ben benieuwd of daar nog aan te komen is. Al weet jij dat?

Het beste zal wel RCA zijn, maar dat kan je wel vergeten qua prijs en verkrijgbaarheid. Nieuwe Svetlana 'winged-C' of JJ is het goedkoopste en NOS denk ik Sylvania.

Antoon
24 juni 2005, 02:01
waarom ga je er meteen van uit dat die buizen slecht zouden zijn? De tungsol 5881 is een zeer goede buis die lang meegaat en goed klinkt. Misschien is de spanning iets te hoog voor deze buis

SteavisSmokin
24 juni 2005, 15:52
Antoon...er zit maar 1 tungsol 5881 in...de andere eindbuis is een Ultron 6L6GB (m.a.w een jaren 70/80 sovtek..best oke die buisjes maar niet super). Met twee verschillende eindbuizen zou ik d'r persoonlijk ook een nieuwe gematchte set in knallen..!

Antoon
25 juni 2005, 02:47
Nieuwe eindbuizen zouden toch niet mijn prioriteit hebben in dit geval. En al zeker niet als je nog niet getest hebt of deze en de voorversterkerbuizen nog een redelijke emissie hebben. Kan heel goed dat met een 5881 en een Haltron of Ultron die versterker nog prima klinkt. Ik zou eerst eens zorgen dat je de voedings elco's niet laat schrikken en eventuele problemen in het circuit verhelpt. Van alles uit voorzorg gaan vervangen kreeg ik meestal spijt. Op het moment dat je van de amp gaat verlangen dat-ie avond aan avond vlekkeloos werkt kun je je alsnog gaan herbezinnen.

piezo
25 juni 2005, 22:45
Ik was ook niet van plan alles meteen te vervangen. Zoals ik al zei, de filtercaps zijn nog glanzend en schoon, dus die "heropvoeden" lijkt me zinnig.
Naar ik begrepen heb kan een 5881 de de plaatspanning van deze versterker eigenlijk niet hebben en met zo'n rare set krijg ik toch geen goed beeld van hoe de amp er aan toe is. Dus wat de eindbuizen betreft, ik denk dat ik er voorlopig een matched setje algemeen verkrijgbare 6L6 GC's (EH? Sovteks? GrooveTubes? Mesa's? Wat moet het worden??) inzet en de boel laat biassen of dat met wat begeleiding zelf ga leren.

Ik denk er over daarna toch maar op zoek te gaan naar NOS Blackplates. Want al zijn ze duur, eerst met 5 of 10 setjes andere buizen gaan proberen is ook duur en tijdrovend. Dan liever meteen goed.
Of zeg ik nu iets onzinnigs?

Lucluc
25 juni 2005, 23:02
ik denk dat ik er voorlopig een matched setje algemeen verkrijgbare 6L6 GC's (EH? Sovteks? GrooveTubes? Mesa's? Wat moet het worden??) inzet

Svetlana winged C of JJ. Dat is zo'n beetje wat er elk topic over dit onderwerp uitkomt.


Ik denk er over daarna toch maar op zoek te gaan naar NOS Blackplates. Want al zijn ze duur, eerst met 5 of 10 setjes andere buizen gaan proberen is ook duur en tijdrovend. Dan liever meteen goed.
Of zeg ik nu iets onzinnigs

NOS is in ieder geval betrouwbaarder. Qua klank hoeft het niets uit te maken. RCA 'blackplates' gaan zeer lang mee en hebben een superieure klank. Hoe denk je daar aan te komen?

Ik ben nog steeds benieuwd welke andere NOS 6L6 er nog te krijgen zijn.

Antoon
25 juni 2005, 23:30
Als je grootverbruiker van 6l6 type buizen bent kun je overwegen om over te schakelen op 6bg6. De US Philips versies zijn identiek aan de JAN GC versies behalve dan de andere aansluiting. Het goede nieuws is dat ze maar 5 euro ps kosten. Onze bassist gebruikt ze in zijn Bassman 100.


http://www.vacuumtubes.com/6BG6.html

Negative K3 fan
26 juni 2005, 11:18
Als je grootverbruiker van 6l6 type buizen bent kun je overwegen om over te schakelen op 6bg6. De US Philips versies zijn identiek aan de JAN GC versies behalve dan de andere aansluiting. Het goede nieuws is dat ze maar 5 euro ps kosten. Onze bassist gebruikt ze in zijn Bassman 100.


http://www.vacuumtubes.com/6BG6.html


wow

Al
28 juni 2005, 01:36
Als je grootverbruiker van 6l6 type buizen bent kun je overwegen om over te schakelen op 6bg6. De US Philips versies zijn identiek aan de JAN GC versies behalve dan de andere aansluiting. Het goede nieuws is dat ze maar 5 euro ps kosten. Onze bassist gebruikt ze in zijn Bassman 100. http://www.vacuumtubes.com/6BG6.html

Geweldig!

Al