PDA

View Full Version : Wat is nou de beste trem van Ibanez en verschil 1570 en 2570



semt-x
19 juni 2005, 21:45
Mensen, jullie hulp wordt gevraagd. Ik kom er niet uit. Ik zoek me een ongeluk naar de verschillen in de Ibanez tremelo systemen. De Floyd systemen zeg maar. De een vind dit de ander dat. Vertel me aub wat zijn de verschillen in de tremelo's en wat is beter? In eerste instantie ging ik voor een Ibanez RG350 das nu al verhoogt naar een Ibanez RG2570. Maar ook daar lees ik veel slechte dingen over. HELP!
Thnx

Anders Destium
19 juni 2005, 21:56
De Edge Pro op een 2570 blijft 100x beter dan die op lagere series.

Het komt hier op neer: Ibanez maakte zo'n beetje de beste floyd rose licensed bruggen voor 15 jaar (de tijd dat hun patentlicense liep) met de Edge (op de 5xx series en sommige andere) en de lo-pro Edge (op de hogere series en signature modellen).

Maar in 2003 verliep het patent en moest er wat nieuws komen, dat is de brug die Ibanez zelf compleet heeft ontwikkeld: de Edge Pro.

De problemen die je leest zijn grotendeels overdreven en te wijten aan de conservatieve aard van veel gitaristen: iets nieuws kan niet goed zijn, zeker niet als het iets supers moet vervangen. Er waren wel kinderziektes natuurlijk, maar niets ernstigs. Ik heb een RG gehad met alle drie deze verschillende typen en ze waren allemaal met geen bom te ontstemmen, ik zou me met andere woorden geen zorgen maken over de Edge Pro :wink:

Pegasus
19 juni 2005, 22:21
Ik heb een 2570 en de Edge Pro tremelo doet het fantastisch.
Deze gitaar is zeker een aanrader.

Wormaap
19 juni 2005, 22:39
De Edge Pro is momenteel de beste tremolo die Ibanez maakt :) En als je't mij vraagt is'ie prima :-D

semt-x
19 juni 2005, 23:39
bedankt allemaal voor zover. Ik begin steeds meer de knoop door te hakken naar deze gitaar. Wie iemand toevallig die site waar op stond hoe je op dit systeem je snaren enzo kon vervangen?

Orpheo
19 juni 2005, 23:49
op www.andersonguitars.com staat wel een tutorial, maar die krengen zijn ZO logisch gemaakt, en ZO simpel, dat je t gewoon zo kunt uitknobbelen.

en als je de search hier ff gebruikt kom je er ook zo achter :)

Anders Destium
19 juni 2005, 23:55
Ik weet niet in welke wereld jij leeft Orpheo, maar het vervangen van de snaren bij een floyd rose is het lastigst van alle soorten bruggen. Het is nog steeds niet ontzettend ingewikkeld, maar als je restringen verneukt bij een floyd is het beter te begrijpen dan bij een stoptail :wink:

Op www.jemsite.com of www.ibanezrules.com staat ook een goede handleiding. Maar de beste manier blijft: doe het een keer met je eigen ideeen, en leer van je fouten.

BartL
20 juni 2005, 00:42
Snaren vervangen op een floyd is mij nog gelukt binnen een uur...kan je nagaan :lol:

Wormaap
20 juni 2005, 01:23
Ben ik nou de enige die binnen 5 minuten een heel setje vervangt? :) Alleen daarna nog wat rekken natuurlijk. Zal er ook wel mee te maken hebben dat ik geen enkel stuk gereedschap nodig heb bij m'n Kahler :-D Op de JT-6 Floyd-achtige die origineel op m'n gitaar zat kostte het me 10 minuten.

fred dons
20 juni 2005, 07:47
ik vervang die van van mij binnen 40 seconden (tis wel een speedloader floyd :-D )

Orpheo
20 juni 2005, 08:18
Ik weet niet in welke wereld jij leeft Orpheo, maar het vervangen van de snaren bij een floyd rose is het lastigst van alle soorten bruggen. Het is nog steeds niet ontzettend ingewikkeld, maar als je restringen verneukt bij een floyd is het beter te begrijpen dan bij een stoptail :wink:

Op www.jemsite.com of www.ibanezrules.com staat ook een goede handleiding. Maar de beste manier blijft: doe het een keer met je eigen ideeen, en leer van je fouten.

ja, nu ik het teruglees komt het idd over van: mwa, EITJEEE!!
echt makkelijk is het niet, maar moeilijk? neuh, ook niet. gewoon ff goed opletten. blokkie onder je brug leggen, en ff je brug tijdelijk vastzetten (doe ik altijd), dus een soort fancy stoptail ervan maken, en dan snaartjes vervangen. werkt als een tierelier.

Anders Destium
20 juni 2005, 08:38
Ik gebruik altijd een stapel bierviltjes, werkt super!

Orpheo
20 juni 2005, 09:32
Ik gebruik altijd een stapel bierviltjes, werkt super!

fuck; dat ik daar niet eerder aan d8.....damn...

(maar ja; ik ben ook geen student die constant bier in huis heeft..en dus (?) altijd viltjes heeft.... :oops: :wink: )

Kim Wilson
20 juni 2005, 09:47
Ik gebruik altijd een stapel bierviltjes, werkt super!

fuck; dat ik daar niet eerder aan d8.....damn...

(maar ja; ik ben ook geen student die constant bier in huis heeft..en dus (?) altijd viltjes heeft.... :oops: :wink: )
Idd...


Drankorgel :razz: :-D

Nickname
20 juni 2005, 20:12
Haha.. snaren bij een floyd is wel wat meer werk dan bij conventionelere bruggen maar zeker niet echt moeilijk. Zelf heb ik een Ibanez RG 1570 prestige uit 2005 met de egde pro tremolo en wat ik ook probeer.. ontstemmen doet ie toch echt niet. :-D Tis dus zeker een aanradertje! (nouja.. aanradertje.. aanrader dan want goedkoop vind ik em nie :roll: )

semt-x
21 juni 2005, 14:37
Zit er nog verschil tussen de 1570 en 2570? Ik weet dat de elementen verschillen, maar heeft dit echt toegevoegde waarde? En is de trem verder precies hetzelfde??

Nickname
21 juni 2005, 16:03
Volgens mij is de trem precies hetzelfde en over de elementen, ik ben heel erg tevreden over de V7 V8 en S1 die in mn 1570 zitten. Prima elementen die heel breed gitaarwerk aankunnen. Alhoewel de RG natuurlijk het metal apparaat is kunnen die elementen veel meer dan alleen scheuren. Als je twijfelt gewoon eens in de winkel gaan kijken. Ik weet toevallig dat er een rg1570 bij EMI in eindhoven hangt. :wink:

AART
21 juni 2005, 16:16
ik heb een rg 750 te koop met een originele edge tremolo.

volgens velen de beste ooit door ibanez gemaakt.

PM me als je interesse hebt :wink:

Orpheo
21 juni 2005, 17:51
ibanez RG 1570

Wizard Prestige neck
5pc. Maple/ Walnut Neck Material
Basswood Body
24/Jumbo frets
Rosewood Finger Board
Edge Pro bridge
IBZ V7 (H) Neck PU
IBZ S1 (S) Mid PU
IBZ V8 (H) Bridge PU
Pearl Dot Inlay
CK : Hardware Color


Ibanez RG 2570

Wizard Prestige neck
5pc. Maple/ Walnut Neck Material
Basswood Body
24/Jumbo frets
Bound Rosewood Finger Board
Edge Pro bridge
DiMarzio IBZ (H) Neck PU
DiMarzio IBZ (S) Mid PU
DiMarzio IBZ (H) Bridge PU
Brown Mirror Sharktooth Inlay
CK : Hardware Color

qua specs zie ik zo geen verschil...nja, 2: de 2570 is iets " luxer"; dat wil zeggen: gebonden fingerboard, en imo vettere inlay.

ohja, en pups natuurlijk.

maar verder geen immens groot verschil ofzo.....

:roll:

TMKXL
21 juni 2005, 19:00
De ZR-trem op de S modellen is schijnbaar veel en veel beter dan de Edge series. Ik heb wel eens op een gitaar met die trem gespeeld, en hij is super smooth en heel erg precies. Een zeer goede trem.

Orpheo
21 juni 2005, 20:32
De ZR-trem op de S modellen is schijnbaar veel en veel beter dan de Edge series. Ik heb wel eens op een gitaar met die trem gespeeld, en hij is super smooth en heel erg precies. Een zeer goede trem.

als ik er zo naar kijk kan dat heel goed het geval zijn. deze trems draaien nl om een soort as heen, en niet om die messen. in/om die as zitten d8 ik lagertjes waardoor ie nog smoother loopt. dus goeie kans dat dat idd een van de beteren is.

tis dus de combi tussen een flatmount Kahler en een OFR, plat gezegd :razz:

semt-x
22 juni 2005, 18:28
Ik heb vandaag de RG1570 bespeeld, en deze speelt inderdaad ook erg lekker. Maar ik heb me laten vertellen dat de binding anders is dan bij de 2570, is dit nou puur een optische vervraaiing of is het ook echt een verschil in geluid en speelbaarheid?

Orpheo
22 juni 2005, 18:31
geluid zeker niet. tis mooier ja, en sommigen vinden t lekkerder spelen, maar ik voel geen verschil.

semt-x
22 juni 2005, 22:28
Verder nog mensen die me verder met info van een 1570 kunnen helpen? ik hoop het wel.... Maar goed, ik weet dat er ooit eens op dit forum een uitleg is geweest over hoe je snaren moet vervangen op een floyd rose, maar geen ibanezrules of jemsite. Ik heb ze beide bekeken, maar geen van deze 2 lijken op de site die ik heb gezien. Ik hoop dat iemand van jullie me verder kan helpen...

THNX

Orpheo
22 juni 2005, 22:33
tis nie zo moeilijk. je moet ff een blokkie hout of viltjes onder de brug leggen dat ie nie heen en weer wiebelt.....want maak je een snaar los, schiet het hele blok naar achteren, en in dit geval is dat (even) niet erg, maar je moet er voor zorgen dat het hele blok " recht" ligt ten opzichte van je body.

dan: brug is " vast''

toplock los
snaar per snaar loshalen en vervangen
stemmen met tuners (grof, en iets te laag)
lockers vast
stemmen met finetuners op brug

net zo lang pielen tot het klaar is.

viltjes onder je brug vandaan halen.

KLAAR

tis nie zo heel moeilijk, maar het kost TIJD....veel tijd.

Nickname
23 juni 2005, 10:54
Verder nog mensen die me verder met info van een 1570 kunnen helpen? ik hoop het wel.... Maar goed, ik weet dat er ooit eens op dit forum een uitleg is geweest over hoe je snaren moet vervangen op een floyd rose, maar geen ibanezrules of jemsite. Ik heb ze beide bekeken, maar geen van deze 2 lijken op de site die ik heb gezien. Ik hoop dat iemand van jullie me verder kan helpen...

THNX

Wat zou je nog willen weten over de 1570? vraag het maar want ik heb er 1 :)

semt-x
23 juni 2005, 13:00
Ja wat wil ik weten.
Hoe vind je m, vind je er nadelen aanzitten? Hoe is de speelbaarheid?
Heb je toevallig ook al met de 2570 gespeeld, en maakt het verschil in bindingen uit? De trem, onstemt ie bij jou? Hoe vind je de kleur van de elementen? vertel vertel vertel......

semt-x
24 juni 2005, 13:01
En wat is dan weer het verschil tussen de 2550, 1570 en 2570? 2550 is zeker net een andere kleur dan de 2570 en verder hetzelfde?

AART
24 juni 2005, 13:05
2550 is 2570 met slagplaat.