PDA

View Full Version : hals dunner maken



sickpunk
19 juni 2005, 20:36
ik ehb een fender en een yasuki jazz bass.... nou is de fender een stukje platter dan de yasuki, dit speelt erg veel lekkerder! bij de yasuki had ik de lak er al afgeschuurd, puur om het feit dat ik steeds bleef "plakken" is het mogenlijk om de hals gewoon een stukje platter te schuren? en hem te olien?

Lithium
19 juni 2005, 21:51
ik heb geen ervaring met halzen maar kun je me mss vertellen welke elementen er in je Fender Jazz Bass zitten?

sickpunk
19 juni 2005, 21:52
"upgraded standard jazz bass pickups"(volgens de sticker op de slagplaat)

fred dons
20 juni 2005, 08:01
ja hoor dat kan, enige risico dat je loopt is dat je te veel hout weg haald en opeens op de hals pen zit maar meestal maakt een paar mm hout wegschuren al een wereld van verschil uit , dus ik zou zeggen beginnen met schuren en steeds voelen ogf hij al dun genoeg is

overigens ligt de feel van een nek niet altijd aan de dikte, maar ook aan de breedte van de ik zou daarom ook even meten of die op beide nekken gelijk zijn (zou zonde zijn als je na al dat schuren er achter komt dat hij nog steeds niet zo is als je andere bas)

jozum
20 juni 2005, 14:34
ik wilde ook net een vraag stellen over het bewerken van de hals. Ik doe het dan hier maar...

Ik wil graag mijn hals asymmetrisch maken, wat is hier de beste manier voor? Komt het neer op het blote oog en het gevoel, of is er een strategie die zorgt voor een goede egale hals?

alvast dank

fred dons
20 juni 2005, 14:41
je moet natuurlijk al wel voldoende hout hebben om mee te beginnen maar als dat het geval is, wat ik doe is een stuk tape plakken op het stuk hout dat dik moet blijven (in de lengte) en wat daarbuiten valt schuur ik, hierdoor krijgen ik een strakke overgang
let op dat je niet te snel schuurt omdat een te dunne nek niet snel meer te repareren valt :-D (dus gewoon regelmatig de hals in je handen nemen en voelen of hij nog steeds prettig aanvoelt)

sickpunk
20 juni 2005, 14:51
ok thanx, vanmiddag ff meten en proberen.... de lak eraf scheelde al een hoop.