PDA

View Full Version : rammel d



roeltheworld
19 juni 2005, 20:27
okee, na een paar dagjes pingelen...
mijn E en d snaar kletteren wat tegen de frets als ik wat harder aansla :(.

is dat een kwestie van de brug wat hoger zetten? of moet ik aan de slag met de halspen en andere schroefjes :)

iemand nuttige tips voordat ik heel mn gitaar helemaal opnieuw kan stellen?
bedankt alvast! :)

groovyB3
19 juni 2005, 21:42
Ach look at the bright side. Je hebt 4 snaren die niet kletteren :D





Nee maar, idd een kwestie van ff de halspen een kwartslag naar links draaien of je zadels wat omhoog. Dan staat het weer goed :)

roeltheworld
19 juni 2005, 21:57
haha das waar :) nu de andere 2 nog

Nrrrk
19 juni 2005, 22:09
Mooie blauwe kleur. heb je een volledige foto?

roeltheworld
19 juni 2005, 22:11
Mooie blauwe kleur. heb je een volledige foto?
jep! klik op het gitaartje in mijn sig!

roeltheworld
19 juni 2005, 22:43
wil sowieso wat dikkers. en als ik er dan toch .11 of vergelijkbaar op leg... heb ik een hogere snaarspanning dus mogelijkheid tot minder rammelen... en heb ik een hogere snaarspanning dus trekt de hals ook nog een beetje extra hol dus kan ik van de halspen afblijven?
ik weet, een hoop technische vragen, maar ik wil t graag weten :amp:
graag kritiek als ik de dingen verkeerd bekijk! :oops:

Orpheo
19 juni 2005, 23:57
als ik jou was zou ik eerst even 011 gewoon erop leggen, en dan kijken hoe het zit met
a: intonatie
b: die ratel

volgorde maakt imo niet uit.

intonatie kan je afstellen met je brug, maar das wel bekend bij je, denk ik.

ratelt t nog steeds, moet je ff kijken waar hij ratelt. bij de hoge frets: brug omhoog.
bij de lage frets: hals iets holler. groovy3b (sash) heeft al ff gezegd hoe.

maar beter kan je t IETS anders doen. subtiel verschil: even je hals al met de hand hol buigen, en dan de halspen aandraaien tot ie " vast" zit. anders kan je halspen breken als je teveel spanning erop zet.

dit heb ik van, ik dacht, wietse's site geplukt. ik kan me vergissen. maar iig is dat een betere manier.

let wel; niet teveel slagen achter elkaar doen met die halspen! laat na iedere 1/4-slag je hals minstens een half uur " rusten'' voor je weer gaat draaien.

ja toch? half uur toch? weet ik nie meer zeker...

maar zo moet t ongeveer. succes!

roeltheworld
20 juni 2005, 03:23
met deze snaren (geen idee welke dikte dus) rammelt ie bij de 3e of 4e fret... als ik akkoorden pak rammelt ie bij de 1e of 2e fret vanaf het akkoord... de gedachte die bij mij opkwam is eerst eens de hals wat holler zetten..
met een setje dikkere snaren is er in ieder geval alweer extra spanning, waardoor de extra buiging automatisch wordt bereikt bij het opspannen.
halspen zien we daarna wel :)

de technische kant komt goed! heb het idee dat ik het snap :)
haha 2 weken terug voor het eerst een gitaar vastgehad en straks heb ik alle afsteltechnische ins en uits van de e-gitaar al gehad :roll:

bert k
20 juni 2005, 12:16
Dat klopt wel, van die hogere snaarspanning. Stel dat er nu een 010 setje opligt (is redelijk standaard), dan zou een 011 de hals iets holler trekken. Idd maar even proberen.

roeltheworld
20 juni 2005, 16:16
krijg in ieder geval een nieuwe kam van dean :)

roeltheworld
20 juni 2005, 17:04
Dat klopt wel, van die hogere snaarspanning. Stel dat er nu een 010 setje opligt (is redelijk standaard), dan zou een 011 de hals iets holler trekken. Idd maar even proberen.

idd ga ik zeker doen, misschien is het "iets strakkere" meteen de oplossing... nu nog even denken of ik niet een setje neem wat bij .12 begint.

de beruchte service meneer trok na wat checken en mailen over en wer de conclusie dat de brug te diep was uitgesneden.. en dus krijg ik een nieuwe. altijd makkelijk voor de toekomst :)

jero
21 juni 2005, 00:27
Als de service meneer dat van afstand kan zien (zo interpreteer ik je bericht) dan beschikt hij over bijzondere gaven.

Rammeltjes kunnen diverse oorzaken hebben:

1. te laag uitgesneden topkam (snaardikte kan dit niet oplossen)
2. hals te vlak
3. brugzadels te laag
4. 1 of enkele frets die niet goed zijn afgewerkt
5. hals getordeerd

als je 2 weken geleden voor het eerst een gitaar hebt vastgehouden zou mijn advies zijn even een goede gitaartech op te zoeken. Hij kan je instrument beoordelen en je uitleggen wat het probleem is. Zomaar de service meneer volgen lijkt mij in casu geen goede optie.

roeltheworld
21 juni 2005, 02:53
... (was even shoppen gisteren)

bert k
21 juni 2005, 09:41
Punt 1, het diepe brugzadel is heel makkelijk checken. Als dat de oorzaak is, heb je alleen rammeltjes bij losse snaren. Zodra je een snaar indrukt moet het rammeltje weg zijn. Rammelt de ingedrukte snaar nog steeds, zit het probleem niet in de topkam.

roeltheworld
24 juni 2005, 13:58
diverse oorzaken:
1. te laag uitgesneden topkam (snaardikte kan dit niet oplossen)
2. hals te vlak
3. brugzadels te laag
4. 1 of enkele frets die niet goed zijn afgewerkt
5. hals getordeerd


alles gechecked, als enige optie blijft over een te vlakke hals.

setje 011 erop gehad... en er weer afgehaald ;) nu 010-13-17-26-36-46.

halspen losser gedraaid, meer holling in de hals nu, rammel is ook bij harder spelen zo goed als weg (wat eerst niet was).

bij harder aanslaan akkoorden steviger induwen, wil ie niet rammelen.

tot zover lijkt t aardig gefixt !

(voor de puristen onder ons: snaarhoogte fret 1: 1mm; fret 12: 2mm fret 22: 2,5mm)
:roll:

AART
24 juni 2005, 14:06
zeer netjes zo'n lage actie!

roeltheworld
24 juni 2005, 17:54
krijg er nu alleen nog rammel uit, maar das omdat ik t nie meer helemaal kan induwen :) vingers tijdelijk afgeschreven, morgen meer!