PDA

View Full Version : Goede neutrale distortion (of stevige overdrive) voor Plexi



NeeraDJ
19 juni 2005, 18:04
Ik ben van plan een custom made Plexi te kopen in Engeland, wat er zo'n beetje custom aan is is dat het draait op 20W, dat ook nog eens verminderd kan worden, kleiner is dan de zwaargewicht van Marshall, en een echte plug en play machine is.

Nu wil ik dit ding met een pedaaltje laten brullen in plaats van grommen, zonder het karakter hevig te kleuren, moet heel transperant klinken dus. Een beetje George Lynch achtig zeg maar, kom ajb niet met "hij gebruikt een TS808 en een DS-1" want dat weet ik al en ik wil niet zijn tone copyen. Het zou leuk zijn als het ook goed zou werken met het crunch kanaal op mijn Powerball, maar das geen vereiste.

Alvast bedankt! 8-)

oddman
19 juni 2005, 18:31
Kzou zeggen, probeer de OCD van Fulltone eens ..

Negative K3 fan
19 juni 2005, 20:27
red snapper??

maar weet je zeker dat die plexi wel eits voor jou is?? omdat ik weet dat je eerder vooral naar meerkanaals versterkers enzo zat te kijken, je kmoet er bij deze plexi vanuit gaan dat hij sowieso nauwelijks echt zal scheuren op normale volumes. Laat je niets wijsmaken over die 20 watt, dat is zeker weten nog veel te veel voor thuis (echt te veel), maar moisscihen dat die attenuation afdoende is voor een lekkere sound...

wat voor buizen zitten er in de eindtrap?

robzilla
19 juni 2005, 21:12
Misschien een Zvex SHO of Super Duper? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ze zijn wel het testen waard denk ik..

NeeraDJ
19 juni 2005, 22:57
red snapper??

maar weet je zeker dat die plexi wel eits voor jou is?? omdat ik weet dat je eerder vooral naar meerkanaals versterkers enzo zat te kijken, je kmoet er bij deze plexi vanuit gaan dat hij sowieso nauwelijks echt zal scheuren op normale volumes. Laat je niets wijsmaken over die 20 watt, dat is zeker weten nog veel te veel voor thuis (echt te veel), maar moisscihen dat die attenuation afdoende is voor een lekkere sound...

wat voor buizen zitten er in de eindtrap?
Ja ik ben de laatste tijd nogal into old school 80's Rock (en Metal) in de trend van Steve Stevens, Warren DiMartini, George Lynch, EVH en die spelen allemaal op plexi's. De reden dat ik niet voor de 1959 reissue ben gegaan is dan ook dat het niet te doen is, de 1987X ook niet dus toen ben ik naar kleine boutique merken gaan kijken. Ik kwam uit bij de 2061X van Marshall en de Cornell Plexi (http://www.guitaravenue.plus.com/amps.htm#cornell). Ik hou mijn Powerball gewoon voor moderne sounds, maar old school "cranked" Plexi sounds trekt deze versterker niet. Ook wil ik iets meer plug and play als je begrijpt wat ik bedoel, gewoon iets simpels. Er zit overigens nog een powerswitch bij waardoor ik naar 5W kan schakelen, mooi toch? Mocht het echter echt niks zijn dan heb ik nog geld voor een THD Hotplate. De eindbuizen zijn 2x EL84, de voorbuizen 2x ECC83, en het heeft een GZ34 rectifier.

Bedankt voor de reacties ik ga binnenkort maar weer eens naar Maxguitars om daar wat pedaaltjes te testen, waaronder die door jullie aangeraden. Maar laat de reacties ajb nog komen.

Speeddemon
19 juni 2005, 23:43
H&K Tubefactor
MXR Micro Amp (en inherent de Hot Wire Audio Clean Sanchez :cool: )
Zoom PD-01 Power Drive
Boss FZ-2 Hyper Fuzz (IN GAIN BOOST MODUS!!!!)
Marshall The Guv'nor MK I
Boss BD-2 Blues Driver
Banzai Fireball II
Maxon OD-9

de ene helft heb ik, de andere wil ik. En als er iemand hier verzot op 80's metal is... 8-)

Negative K3 fan
20 juni 2005, 01:21
red snapper??

maar weet je zeker dat die plexi wel eits voor jou is?? omdat ik weet dat je eerder vooral naar meerkanaals versterkers enzo zat te kijken, je kmoet er bij deze plexi vanuit gaan dat hij sowieso nauwelijks echt zal scheuren op normale volumes. Laat je niets wijsmaken over die 20 watt, dat is zeker weten nog veel te veel voor thuis (echt te veel), maar moisscihen dat die attenuation afdoende is voor een lekkere sound...

wat voor buizen zitten er in de eindtrap?
Ja ik ben de laatste tijd nogal into old school 80's Rock (en Metal) in de trend van Steve Stevens, Warren DiMartini, George Lynch, EVH en die spelen allemaal op plexi's. De reden dat ik niet voor de 1959 reissue ben gegaan is dan ook dat het niet te doen is, de 1987X ook niet dus toen ben ik naar kleine boutique merken gaan kijken. Ik kwam uit bij de 2061X van Marshall en de Cornell Plexi (http://www.guitaravenue.plus.com/amps.htm#cornell). Ik hou mijn Powerball gewoon voor moderne sounds, maar old school "cranked" Plexi sounds trekt deze versterker niet. Ook wil ik iets meer plug and play als je begrijpt wat ik bedoel, gewoon iets simpels. Er zit overigens nog een powerswitch bij waardoor ik naar 5W kan schakelen, mooi toch? Mocht het echter echt niks zijn dan heb ik nog geld voor een THD Hotplate. De eindbuizen zijn 2x EL84, de voorbuizen 2x ECC83, en het heeft een GZ34 rectifier.

Bedankt voor de reacties ik ga binnenkort maar weer eens naar Maxguitars om daar wat pedaaltjes te testen, waaronder die door jullie aangeraden. Maar laat de reacties ajb nog komen.

klinkt interessant, maar bedenk bij jezelf dat de hoeveelheden gain die alle door jou genoemde artiesten niet makkelijk uit plexis te halen is, veel van die artiesten hebben hun amps laten modden of zijn overgestapt (lynch en van halen > SLO/5150/mods) en dat een plexi een heel erg vintage karakter heeft die pas gaat brullen als je hem echt opentrekt, maar met een booster ervoor en in 5 watt stand moet je een heel eind komen

maar dan kom ik op nog een kritische sidenote... el84s hebben een heel uniek karakter wat ik moeilijk zou kunnen beschrijven als marshallachtig.

mijn beperkte ervaring met el84s heeft mij een beetje geleerd dat ze hjeel uniek klinken, vooral het hoog is ongekend, op zich neit negatief, maar voor een originelere plexi sound met minder vermogen zou ik, niet afgaande op persoonlijke ervaringen, eerder aan 6v6s denken, die breken toch heel anders op en klinken icm een amrshall circuit ontzettend lekker. De 5 watt stand lijkt me trouwens een ordinaire pentode/triode schakelaar, de verandering die deze toebrengt aan de toooon zal jou waarschijnlijk meer opvallen dan de vermindering van vermogen.

wat wel lekker is aan basic amps zonder poespas is dat je sound echt hemels is, lekker een pure buizen sound zonder allerlei shit ertussen, ruis en brom vrij ook nog... dat gaat je zeker wel bevallen.

NeeraDJ
20 juni 2005, 02:28
Ja ik ben me bewust van de mods :) , en zoals ik zei ik wil hun sound niet nailen maar de basis bij al die gitaristen ligt toch in de Plexi en dat is nou juist de basis die ik wil hebben. Die rauwe, dikke lap tone, die ook nog eens goed reageert op je gitaarspel. Bedankt voor je advies Lennart, mocht de sound net niet helemaal aan mijn wensen voldoen (ik ben meer van de 6L6 kant) dan zal ik je PM'en voor meer info :-D .

Ik heb al flink wat gelezen over de pedaaltjes die jullie mijn aanraadden en de Red Snapper, Tubefactor en Fireball II komen echt in de buurt van wat ik zoek. Ik ben overigens nog vergeten te vermelden dat ik wel een pedaaltje met true-bypass zoek, aangezien ik voor ritmestukken genoeg denk te hebben aan de amp zelf. Nogmaals bedankt

pol
20 juni 2005, 09:09
ik heb zelf ook nog een fijn boostertje gevonden voor op mijn marshall,
een BSM treble booster, volgens de site van BSM is het een kloon van de Dallas Arbiter treble booster.

Die en mijn Ibanez ts-9 vind ik het beste klinken tot nu toe, en de MI audio blue boy is ook niet slecht, alleen het volume van de boost valt wat tegen vond ik.

Die treble booster daarentegen geeft er een flinke lap op, is ook een heel simpel pedaal met maar 1 knop : volume.

Antal
20 juni 2005, 11:07
Ja ik ben me bewust van de mods :) , en zoals ik zei ik wil hun sound niet nailen maar de basis bij al die gitaristen ligt toch in de Plexi en dat is nou juist de basis die ik wil hebben.

Allemaal leuk en aardig. En het zal vast een goede amp zijn die je in gedachten hebt. Maar met EL84's krijg je nevernooit geen plexi geluid. Hoeft geen nadeel te zijn natuurlijk. Maar als je echt een plexi geluid wil dan lijkt dit me niet echt de oplossing. Ik heb zelf een mastervolume in m'n plexi gezet, en dat bevalt me voorlopig erg goed.

dejohan
20 juni 2005, 12:12
Boss FZ-2 Hyper Fuzz (IN GAIN BOOST MODUS!!!!)


Hej, leuk dat er nog iemand is die de boost modus van de Boss FZ-2 kent en weet te apprecieren.

NeeraDJ
20 juni 2005, 13:25
Allemaal leuk en aardig. En het zal vast een goede amp zijn die je in gedachten hebt. Maar met EL84's krijg je nevernooit geen plexi geluid. Hoeft geen nadeel te zijn natuurlijk. Maar als je echt een plexi geluid wil dan lijkt dit me niet echt de oplossing. Ik heb zelf een mastervolume in m'n plexi gezet, en dat bevalt me voorlopig erg goed.
Kijk anders even naar de link van de Cornell Plexi, daar staat alle technische mumbo jumbo. Ik had het met een britse vriend over het kopen van deze amp en hij zei dat ze best wel populair waren in Engeland. En dat terwijl een 2061X 40 pond goedkoper is en een 1959 in dezelfde prijsklasse als deze zit. Ik geloof er wel in, aangezien het ook niet helemaal hyped up is zullen mensen dit kopen omdat dit toch wel iets beter doet dan de Marshall reissues.

Maar toch bedankt voor de waarschuwing

Mitch
20 juni 2005, 14:06
2x EL84 klinkt eerder al een 1974x i.p.v. een 1959 of ben ik nou gek ? Niet verkeer overigens, maar wel vreemde vergelijking.
Hoe dan ook: uit zo'n bak komt ongetwijfeld een lekkere crunch, maar een heel ander laag dan uit EL34's.

En niet helemaal wat je nu (bij voorbaat) zoekt, maar een absolute aanrader om een EL34 sound uit een EL84 bak te halen is de Emma Reezafratzitz.

Antal
20 juni 2005, 14:16
Kijk anders even naar de link van de Cornell Plexi, daar staat alle technische mumbo jumbo. Ik had het met een britse vriend over het kopen van deze amp en hij zei dat ze best wel populair waren in Engeland. En dat terwijl een 2061X 40 pond goedkoper is en een 1959 in dezelfde prijsklasse als deze zit. Ik geloof er wel in, aangezien het ook niet helemaal hyped up is zullen mensen dit kopen omdat dit toch wel iets beter doet dan de Marshall reissues.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg ook niet dat het een slechte amp is. Hij zal vast een goede sound hebben. Zelf heb ik een plexi (wel een RI) en ook een amp met 2 keer EL84's (Laney LC15). EL84's klinken echt heel lekker IMO, maar gewoon anders dan 34's.

Ik zal eens op de link kijken.

NeeraDJ
20 juni 2005, 16:18
Nee zo bedoelde ik het ook niet :) , ik bedoelde meer van mensen die een plexi reissue kunnen betalen kopen dan toch deze omdat deze de naam plexi wellicht ook wel waard is.

@Seymour Paul: Ik ben eigenlijk helemaal geen fan van de EL34 sound, door die mid-grom. Ik ben meer van de strakkere 6550/KT88 of 6L6 kant. Ik was zoals ik al eerder zei op zoek naar een 2061X handwired Marshall, ik had de reviews gelezen en ik las dat deze meer naar de Plexi kant toeleunde dan de JTM zoals de 1974X. De EL34 is echter wel een deel van die plexi sound, maar ik zal zien.

groovyB3
20 juni 2005, 17:20
De EL34 is idd een deel van die plexi sound, maar onthoud wel dat oude EL34's (zoals Mullards) romiger klonken en totaal niet zoals de huidige EL34's. De KT66 van JJ komt heel dicht bij de sound van oude Mullards. Tevens ook mijn favoriete eindbuis. :)

KT66's werken geweldig in Plexi's omdat ze een lekkere romige breakup hebben en een belletje in het hoog.

Antal
20 juni 2005, 19:13
De EL34 is idd een deel van die plexi sound, maar onthoud wel dat oude EL34's (zoals Mullards) romiger klonken en totaal niet zoals de huidige EL34's. De KT66 van JJ komt heel dicht bij de sound van oude Mullards. Tevens ook mijn favoriete eindbuis. :)

KT66's werken geweldig in Plexi's omdat ze een lekkere romige breakup hebben en een belletje in het hoog.

In hoeverre kun je die zonder aanpassingen er gewoon in prikken dan?