PDA

View Full Version : Neckcrack Gibsons



Tupelo
19 juni 2005, 02:07
Ik zie regelmatig Gibsons (& vaak nog duur) te koop die een neckcrack hebben gehad. Ik neem aan dat dit veelal alleen de kop betreft? Wat merk je daarvan eigenlijk, sneller ontstemmen ofzo? Als het goed gelijmd is, maakt het dan nog veel uit fysiek en wat geluid betreft?

Mattia
19 juni 2005, 09:20
Ik zie regelmatig Gibsons (& vaak nog duur) te koop die een neckcrack hebben gehad. Ik neem aan dat dit veelal alleen de kop betreft? Wat merk je daarvan eigenlijk, sneller ontstemmen ofzo? Als het goed gelijmd is, maakt het dan nog veel uit fysiek en wat geluid betreft?

Gibsons zijn vanwege hun 1-piece neck/headstock design (ipv een sterkere 'scarf joint', bijvoorbeeld) best wel berucht om headstock breuken, dus dat zal het gros wel zijn, maar dat moet echt per gitaar gezien worden. Een goed gerepareerde breuk is, gebruikstechnisch, absoluut geen probleem, en zal de stabiliteit, stemming, sound, etc. absoluut niet beinvloeden. Een super-professioneel gerepareerde breuk, die is zowat onzichtbaar (deels afhankelijke van hoe erg de breuk is, uiteraard. Zie een aantal van Frank Ford's 'how to' fotoseries op Frets.com als je daar geinteresseerd in bent).

ieme
19 juni 2005, 10:33
Je moet het zien als een auto die total-loss geweest is, maar toch nog opgelapt... Dus het is niet super, maar als een klasse gitaarbouwer de schade hersteld heeft kan hij wel goed spelen en klinken...
Wat de waarde betreft vind ik prijzen van giobsons met een neckcrack erg hoog!

ieme

Mattia
19 juni 2005, 11:10
Je moet het zien als een auto die total-loss geweest is, maar toch nog opgelapt... Dus het is niet super, maar als een klasse gitaarbouwer de schade hersteld heeft kan hij wel goed spelen en klinken...
Wat de waarde betreft vind ik prijzen van giobsons met een neckcrack erg hoog!

ieme

Daar kan ik het absoluut niet mee eens zijn. Het is eerder een auto met vernielde wielen en wat lakschade; tot de wielen gerepareerd zijn kun je er niet in rijden, en het kan zijn dat de lakschade altijd zichtbaar zal zijn, maar na de reparatie (mits goed gedaan) rijd dat ding net zo goed als daarvoor.

Rubenios
19 juni 2005, 11:11
Je moet het zien als een auto die total-loss geweest is, maar toch nog opgelapt... Dus het is niet super, maar als een klasse gitaarbouwer de schade hersteld heeft kan hij wel goed spelen en klinken...
Wat de waarde betreft vind ik prijzen van giobsons met een neckcrack erg hoog!

ieme

dat is echt fucking bullshit total loss hoor :-?
dan is een auto totaal naar de klote en een total loss gitaar is ni meer op te lappen

AART
19 juni 2005, 11:24
Neckcracks hebben geen invloed op stemvastheid etc als het oed gedaan is, een goede lijmverbinding is namelijk steviger dan het hout zelf.

Anders Destium
19 juni 2005, 12:21
Tja, het siert Gibson natuurlijk wel dat ze hardnekkige problemen met hun gitaren niet oplossen :-?

Wormaap
19 juni 2005, 12:30
Tja, het siert Gibson natuurlijk wel dat ze hardnekkige problemen met hun gitaren niet oplossen :-?
Ze hebben ooit een volute gebruikt, maar de klanten vonden dat niet vintage-trouw dus zijn ze er weer vanaf gestapt. Het is dus puur door zeikende klanten dat ze dat probleem niet oplossen.

Anders Destium
19 juni 2005, 12:32
Wat zijn gitaristen toch conservatieve kneuzen, eigenlijk verbaast het me niets...

Ik heb niets gezegd :)

Wormaap
19 juni 2005, 12:37
Wat zijn gitaristen toch conservatieve kneuzen, eigenlijk verbaast het me niets...

Ik heb niets gezegd :)
Achja... Sommige mensen willen nou eenmaal geen moderne gitaren :-D
*Wacht vrolijk verder op z'n Dean, lekker modern :-D *

Tupelo
19 juni 2005, 13:18
Kan dus best de moeite waard zijn.. Wel grappig hoe de eigenaren van neckcrack Gibsons afgesproken lijken te hebben de prijs hoog te houden ofzo. Zit maar zelden een significant verschil in. Zullen dan allemaal wel goed gerepareerd zijn... :dontgeti:

Anders Destium
19 juni 2005, 14:09
Dat is ook zo bij gitaren met stresscrack (een scheur in de lak in de buurt van de aanhechting van de nek aan de body). Doordat het weinig met de gitaar doet en het vaak voorkomt bij sommige gitaren merk je dat nauwelijks in de prijs.

Nickname
20 juni 2005, 21:00
Tja, het siert Gibson natuurlijk wel dat ze hardnekkige problemen met hun gitaren niet oplossen :-?

Ja, zoals die Les Paul.. wat zijn die dingen toch spuuglelijk :-D

Geintje.. over smaak valt nou eenmaal niet te twisten.... toch :???:

mijnechtenaamisalvergeven
20 juni 2005, 23:36
Je moet een gitaar gewoon niet uit je klauwen laten vallen. Die scheuren en breuken komen echt niet vanzelf hoor. :wink:

Tuurlijk, door de constructie van de kop/hals zal ie misschien eerder scheuren/ breken dan andere modellen. Maar die kop valt er echt niet spontaan af hoor. :D

Als er zo weinig prijsverschil is koop je toch gewoon een gibson waar wat voorzichtiger mee is omgesprongen in het verleden? :wink:

istari
20 juni 2005, 23:51
Het gata allemaal niet om voorzichtig zelf zijn, het kan ook gebeuren in andermanns handen. Ik moest enkele maanden geleden met m'n band gaan optreden in Ierland, en eenmaal aangekomen (de gitaar zat in een flightcase) was de nek van mn SG standard ook gekraakt, paniek alom, maar als je 3 uur later een gig moet spelen heb je maar weinig keus: de eerste de beste gitaarwinkel binnenhoppen en een vervangitaar kopen voor die enkele optredens.

En ja, ik had de snaren van m'n gitaar gelost, en ja er hingen enorme 'fragile stickers' op de flightcase... no use

Orpheo
20 juni 2005, 23:53
ik zou mn gitaar gewoon mee de cabine hebben genomen.....


niet zeiken met die hap, tis MIJN gitaar, en anders zijn zij die zak. niet zeiken die cabin-crew. daarnaast; vaak doen ze niet moeilijk:D

Tupelo
21 juni 2005, 10:46
Het gata allemaal niet om voorzichtig zelf zijn, het kan ook gebeuren in andermanns handen. Ik moest enkele maanden geleden met m'n band gaan optreden in Ierland, en eenmaal aangekomen (de gitaar zat in een flightcase) was de nek van mn SG standard ook gekraakt, paniek alom, maar als je 3 uur later een gig moet spelen heb je maar weinig keus: de eerste de beste gitaarwinkel binnenhoppen en een vervangitaar kopen voor die enkele optredens.

En ja, ik had de snaren van m'n gitaar gelost, en ja er hingen enorme 'fragile stickers' op de flightcase... no use

Cool, behalve van die crack dan. Wat voor band speel je dat jullie in Ierland konden optreden? :)

pkam
12 augustus 2005, 22:07
Als je zoiets meemaakt even vloeken maar nadat het gemaakt is , is er dus niets meer aan de hand.
Wat vaak voorkomt is dat de kop er niet helemaal af ligt maar wel een beweegbare scheur aan de achterkant . Probeer die kop er aan te laten zitten en ga hem er niet helemaal afhalen.
Zo kan je hem als je handig bent hem binnen 24 uur repareren door er witte houtlijm tussen te laten lopen en daarna dus een nacht aandrukken.
Ik heb zo de kop van mijn nigthawk en mijn ak fender op de rand van de tafel geklemd waarbij de gitaar een nacht lang vrij in de lucht hangt.
volgende dag dus niets aan't handje en doorspelen maar .
De lijm is zo sterk , als hij weer breekt , breekt hij op een andere plaats.