PDA

View Full Version : SPOED vraag: monteren van LP pick-up switch



Rutger
18 juni 2005, 18:59
Hoi,

ik heb een vraag die met spoed beantwoord moet worden!

Ik heb een ouwe LP waarvan ik de pickup switch wil vervangen, hij zit alleen iets anders in elkaar dan de oude. De oude heeft heeft begeven toen ik de koffer te hard dichtgooide. :-? Ik lekker aan het solderen geslagen zo van: piece of cake, dit heb ik ook op mn strat gedaan. Maar welke draadje ik ook waaraan soldeer, er klopt geen hout van. Er is geen enkel wiring diagram op het net te vinden voor deze switch. En morgen heb ik mn LP nodig voor een optreden waar ik om half 4 moet zijn.

k Heb de volgende switch:
http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/-/swt31

Kan iemand met bv photoshop ff aanduiden welk draadje waar moet, en waar ik wat moet aarden?

sickpunk
18 juni 2005, 19:17
wat dacht je ervan om een multimeter te pakken?

Diedo
18 juni 2005, 19:18
of desnoods een batterij met een lampje.. daarmee moet het echt uit te vogelen zijn, zo niet --> kapotte switch gekocht...

Jerre
18 juni 2005, 19:20
Hoe moeilijk kan dat zijn ?

Als ik het goed zie heb je aan de ene kant 2 aansluitmogelijkheden en aan de andere kant 1.

Dus de 2 pickups gaan naar de 2 aansluitingen aan de linker kant, en de rechterkant gaat naar de output.

En de switch werkt door 1 vd 2 inputs te verbinden met de output.

Tenzij er nog dingen zijn aan die switch die ik zo niet kan zien.

Robbert
18 juni 2005, 20:22
wat dacht je ervan om een multimeter te pakken?

+1 want ik kan niet zien op de foto tussen welke aansluitingen er geschakeld wordt.
Maar ik gok dat links aan de voorkant de output is.

Franc
18 juni 2005, 20:50
Als dit een standaard LP switch is, is het heel simpel.

Dat ding werkt volgens het verbreek principe.
Vergeet niet dat ie 3 standen heeft.
In de middelste standen zijn beide pickups verbonden met de output en in beide andere standen een van de pickups.

Links zie je 2 pootjes. Op elk van deze moet een pickup. Op die ene rechts gaat de output.

Er zou ook nog ergens een aardedraad moeten zitten... :???:

sickpunk
18 juni 2005, 21:08
aarde kan je ook gewoon aan de behuizing van dat ding maken, beetje op schuren, en solderen

piezo
19 juni 2005, 22:28
Als dit een standaard LP switch is, is het heel simpel.

Dat ding werkt volgens het verbreek principe.
Vergeet niet dat ie 3 standen heeft.
In de middelste standen zijn beide pickups verbonden met de output en in beide andere standen een van de pickups.

Links zie je 2 pootjes. Op elk van deze moet een pickup. Op die ene rechts gaat de output.

Er zou ook nog ergens een aardedraad moeten zitten... :???:

Nee, hoor. De foto is m.i. zo genomen dat je de aansluitingen niet goed kan zien.
De aansluiting rechts is voor aarde, d.w..z. de afscherming van de 3 aansluitadertjes. Links op de foto, maar dus niet goed zichtbaar, zitten 4 aansluitlipjes. Op de buitenste sluit je de draadjes aan die van resp. de hals- en brug volumepots komen. (Denk erom dat de schakelaar voor je gevoel verkeerd om werkt, het is een verbreek-schakelaar.)
De binnenste 2 aansluitlipjes soldeer je SAMEN vast aan het draadje wat naar de jack-output gaat.

Succes

Rutger
20 juni 2005, 09:41
Bedankt voor de nuttige tips! :)

Na nog eens goed naar die switch gekeken te hebben ontdekte ik idd wat jij zegt, Piezo. Toch werkte het nog niet nadat ik de switch zo had gesoldeerd, maar ik denk dat ik in de haast niet erg secuur was ben geweest. k Heb gister maar ff een gitaartje geleend, t was toch maar voor een paar nummers.

k Ga r vandaag of morgen weer ff naar kijken.

Rutger
22 juni 2005, 19:28
Probleem opgelost en hij werkt! :)

De bedrading in de LP heeft een aarden afscherming, die had ik niet ver genoeg afgestript zodat dat steeds tegen elkaar aanzat, had ik niet in de gaten. Dus die heb ik even van elkaar afgeschermd, toen was alles oke.

Lord Abortion
22 juni 2005, 20:00
Nu pas gezien, het is zoals piezo zegt, ik heb er namelijk ook eentje geïnstalleerd dit weekend. Wel een goede switch, blijft zeer stevig in zijn positie staan.