PDA

View Full Version : Gitaar extra lakken...



Roy K.
18 juni 2005, 18:55
Hey,

mijn Ibanez RG wil ik vanwege het feit dat er hier en daar stukjes uit de lak zijn beplakken met stickers die ik al op het oog heb. Ik wil daarmee een soort camouflage-effect (proberen te) krijgen.

Op zich leuk idee, maar ik wil voor de zekerheid (zodat er niet meer stukken van de lak af gaan) er een extra laklaag overheen doen. Kan dat (kwaad)? :)

En wat voor lak kan ik hier het beste voor gebruiken?

Roy K.
20 juni 2005, 17:20
Iemand advies? :P Ik wil echt graag deze gitaar lakken want als je er maar naar blaast bladdert de lak er al af... :x

fred dons
20 juni 2005, 22:17
in ieder geval eerst lakken voordat de stickers erop gaan hoewel als ik je zo de staat je lak hoor beschrijven is dat ook geen garantie dat de lak er uiteindelijk op blijft zitten :-(

een goede truuk om bladderende lak tegen te gaan is je body (van je gitaar :D ) plat te leggen en superlijm in de kieren te laten lopen zodat
de lijm ook onder de lak kan kruipen (daar waar hij al los is)
Voorzichtig, ze noemen het niet voor niets seconden lijm en ook in een goedgeventileerde ruimte werken (ik ben inmiddels allergisch voor superlijm)
na uitharding is de superlijm met 600 grit nat goed te schuren en indien gewenst ook goed te polijsten (handig bij kleine plekken die beschadigd zijn )
tip is wel om de superlijm voor gitaarbouw (oa bij vox humana en henny van ochten te koop) te gebruiken, is de zelfde als die van bijvoorbeeld bison maar er zit voor het zelfde geld wel 10 keer zoveel in het flesje
en hij is in verschillende diktes verkrijgbaar

als dat allemaal gelukt is mag je stickeren :wink:

Roy K.
21 juni 2005, 19:01
Bedankt voor je advies!! Altijd handig als een ervaren bouwer z'n kennis deelt op een forum... :)

Binnenkort zal ik superlijm aanschaffen en de kieren dichtmaken. Daarna moet ik m'n gitaar dus lakken...En nu komen de vervolgvragen... :D

- wat voor lak kan ik hier voor gebruiken?
- kan ik, nadat ik gelakt, en vervolgens gestickerd heb, nog een laklaag aanbrengen (zo ja, wat voor soort lak moet die 2e laag dan zijn)?
- kan ik ook niet deze volgorde aanhouden: Superlijm gebruiken, stickeren, lakken ?

chennie
21 juni 2005, 21:32
superlijm, beetjeopschuren, stickeren, lakken, afwerken, moet volgens mij wel werken.
Wil je de stickers tussen twee laklagen dan moet je dezelfde laksoort gebruiken.
Over welke soort lak ? Beste is antuurlijk dat je dezelfde lak soort als waarmee de huidige lak erop zit gebruikt.

fred dons
23 juni 2005, 20:43
de ibbi zal oorspronkelijk gelakt zijn in polyurethaan en die lak kun je in een spuitbus kopen als 2 componentenlak (heel onhandig procede met 2 spuitbussen op elkaar) het vervelende van die lak is dat je hem in 1 keer moet opmaken omdat de lak chemisch uithard (in de spuitbus al)
omdat je in verschillende lagen moet spuiten om de kiertjes tussen de stickers op te vullen zou ik op een cellulose of een acryllak gebruiken
acryl is kwetsbaarder maar wel makkelijker aan te komen (bijvoorbeeld autolak van halfords)

wat chennie al zei, superlijm, schuren, plakken, lakken :D

Roy K.
27 juni 2005, 19:11
Als ik je goed begrijp raad je me aan niet de lak die standaard op mijn ibbi zit, polyurethaan (hoe zeker weet je dat trouwens?) te gebruiken, maar cellulose of acryllak. Dan ga ik waarschijnlijk voor cellulose vanwege de lagere kwetsbaarheid (daar heb ik momenteel behoefte aan :D ). Waar zou ik dat kunnen kopen?

fred dons
27 juni 2005, 19:21
poly is de meest gebruikte lak en zit op alle meeste merken dus daar ben ik wel zeker van (ik heb ze regelmatig mogen kaalschuren :-( )

Celullose koop ik zelf bij Nicolaas in Leiden +/- eur 8 per spuitbus
Vox humana verkoopt het ook maar daar kost het eur 17,50

Roy K.
28 juni 2005, 18:05
Ok ik zal kijken of ik het bij mij in de buurt ook ergens kan kopen, en anders wordt het acryllak van Halfords.

Mijn dank is groot :P :cool:

kev1n
30 juni 2005, 23:14
ik heb pas geleden een nieuwe ibanez RGT 3020 FM DS gekocht, maar nog voordat ik de winkel uit was tikte ik met de rand van de gitaar tegen een versterker aan en sprong er een (klein) stukje lak van me gitaar af. :-(
de kleur waar de lak ervan af is gegaan was zo ongeveer zwart.

moet ik dit zelf repareren? (het meeste wat ik ooit aan een gitaar heb gedaan is de tremolo bijstellen) of moet ik dit laten doen? :???:

als ik dit zelf zou kunnen doen, hoe? en waarmee? kosten.
als ik dit moet laten doen, waar, kosten

kev1n
30 juni 2005, 23:16
PS

er is dus ook goed kleurverschil te zien.