PDA

View Full Version : Floyd Rose



Jerre
18 juni 2005, 18:24
Kan iemand mij misschien uitleggen wat nu juist het verschil is van een Floyd Rose brug tov een gewone tremolo brug of een hard tail ???

OK, het ziet er een pak anders uit, maar wat kan het meer/beter dan een andere brug, wat zijn de voordelen ?
En wat zijn de nadelen dan ?

En wat is dat geklaag altijd dat het heel moeilijk stemmen is met een Floyd ?
Als dat zo is, waarom heb je er dan een ?

ijzerbroot1
18 juni 2005, 18:41
zoekfunctie....

Jerre
18 juni 2005, 18:50
Heb ik gedaan, ik krijg veel posts, maar die lossen mijn vragen niet op.
Is het zo'n moeite om de voor en nadelen even op te sommen ?

Diedo
18 juni 2005, 19:02
dit is een nogal basale vraag, maar vooruit:

FloydRose (en consorten):
http://www.proguitar.de/ReadMe/Guitars/Hardware/FloydRose.jpg

Voordelen:
- als ie een keer gestemd is stemvast als de tiefus (mits van goede kwaliteit)
- je kan er gekke toeren mee uithalen: omhoog, omlaag, flutters, niets is te gek.

Nadelen:
- stemmen kost wat meer tijd.
- als een snaar breekt is de rest ook helemaal vals (zijn oplossingen voor, maar toch)
- gaat ten koste van de sustain.



Hardtail: Alles waar geen tremolo op zit...
zoals bijvoorbeeld:
http://www.callahamguitars.com/brdght2.jpg

of

http://www.ba-na-namoon.com/tom/TOM_bridge.jpg

Voordelen:
- erg stabiel
- weinig verlies van sustain

Nadelen:
- Weinig trucjes op mogelijk.

Jerre
18 juni 2005, 19:05
Bedankt Diedo !!

Dat is precies wat ik moest weten.
Thanks
:dance:

vulvasonic
18 juni 2005, 19:07
Heel kort door de bocht:

- Onder hardtail wordt verstaan: Geen tremolo
- De Floyd Rose is in feite niet veel anders dan een gewone tremolo met dit verschil dat de snaren worden vastgezet op de brug en de topkam.

De reden van het ontstemmen bij ouderwetse tremolosystemen is het feit dat snaren kunnen blijven hangen achter de topkam, snaargeleiders, stemmechanieken en brugzadels. Bij de Floyd wordt dit dus vermeden door de snaren vast te zetten, waardoor ze niet meer ontstemmen.

De Floyd is wel een stuk gevoeligerl en nauwkeuriger. Eenmaal gestemd kun je er de wildste dingen mee doen zonder dat de gitaar vals raakt. Het stemmen zelf (voor je de snaren vast zet) is wat lastiger. Iedere keer dat je een snaar naar boven bij stemt komen de andere snaren iets slapper te hangen. Het is dus even een gedoe voordat alles zuiver staat. Maar zoals gezegd; eenmaal gestemd is het geweldig.



Dat is het, kort en blond gezegd. :)

Fumi SG
18 juni 2005, 19:08
maar nou heeft Jerre (ik ook trouwens :wink: ) nog een vraag. Wat is het verschil tussen een Floyd Rose en een gewone trem??

edit... het is al uitgelegd! :wink: Maar nog een vraagje, als je nou gewoon zo'n topkam neemt als bij een Floyd Rose en een normale tremolo, dan zou je gitaar toch ook stemvast moeten zijn??

Jerre
18 juni 2005, 19:10
Heeft Vulvasonic dat niet juist uitgelegt ?
Ik snap het verschil, dus wederom dank.

Fumi SG
18 juni 2005, 19:13
Heeft Vulvasonic dat niet juist uitgelegt ?
Ik snap het verschil, dus wederom dank.

jep, maar als je naar de tijden kijkt zie je dat ik net een minuutje later gepost heb. Toen ik aan het typen was heeft Vulva net gepost, dus.... :wink:

Diedo
18 juni 2005, 19:14
maar nou heeft Jerre (ik ook trouwens :wink: ) nog een vraag. Wat is het verschil tussen een Floyd Rose en een gewone trem??

edit... het is al uitgelegd! :wink: Maar nog een vraagje, als je nou gewoon zo'n topkam neemt als bij een Floyd Rose en een normale tremolo, dan zou je gitaar toch ook stemvast moeten zijn??

Dat zou inderdaad heel erg veel schelen ja. het enige stuk waar het dan nog kan misgaan is van achter het brugzadeltje tot aan je ball-end. (het ziet er niet uit, maar het werkt heel aardig)

Orpheo
18 juni 2005, 19:22
maar nou heeft Jerre (ik ook trouwens :wink: ) nog een vraag. Wat is het verschil tussen een Floyd Rose en een gewone trem??

edit... het is al uitgelegd! :wink: Maar nog een vraagje, als je nou gewoon zo'n topkam neemt als bij een Floyd Rose en een normale tremolo, dan zou je gitaar toch ook stemvast moeten zijn??

over je laatste vraag;

dat is mij ook een keer uitgelegd; heb je een topkam op een normale trem dan heb je je finetuners niet, en kan je zo dus niet ff heel snel bijstemmen. verder: de plaats van de tremolo-arm bij een floyd is iets anders dan bij een normale trem. Das de reden dat je bij een floyd zo ziekelijk diep kan " dalen" (diven) en bij een andere niet.

het kan wel; maar zo extreem je whammybar abusen, lukt je niet (goed)

Orpheo
18 juni 2005, 19:23
maar nou heeft Jerre (ik ook trouwens :wink: ) nog een vraag. Wat is het verschil tussen een Floyd Rose en een gewone trem??

edit... het is al uitgelegd! :wink: Maar nog een vraagje, als je nou gewoon zo'n topkam neemt als bij een Floyd Rose en een normale tremolo, dan zou je gitaar toch ook stemvast moeten zijn??

over je laatste vraag;

dat is mij ook een keer uitgelegd; heb je een topkam op een normale trem dan heb je je finetuners niet, en kan je zo dus niet ff heel snel bijstemmen. verder: de plaats van de tremolo-arm bij een floyd is iets anders dan bij een normale trem. Das de reden dat je bij een floyd zo ziekelijk diep kan " dalen" (diven) en bij een andere niet.

het kan wel; maar zo extreem je whammybar abusen, lukt je niet (goed)

AART
18 juni 2005, 21:35
floyd ind ik persoonlijk ideaal, ik gebruik niet veel de dive mogelijkheid, maar dat ze zolang gestemt zijn en dat je met die finetuners ff snel kan stemmen is zo fijn.

Anders Destium
18 juni 2005, 22:27
Veel normale trems zijn vervelender in de omgang dan floyds, maar als je een string thru body trem hebt (zoals vintage, wilkinson, prs) compenseer je het verlies in sustain dat je hebt met een floyd. Een goede gitaar met floyd heeft trouwens nog steeds meer dan genoeg sustain voor de gemiddelde gitarist.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de punch die je hebt met echte stoptails een stuk groter is dan met welke trem of floyd dan ook. Je geluid is directer, maar dat is meer iets dat je merkt tijdens het spelen. Of iemand die naar je luistert het ook hoort is een tweede, maar dat is met de meeste gitaardingen :)

Jerre
18 juni 2005, 23:33
Dat is zo, nagenoeg niemand buiten jij zelf gaat dat merken of er om geven.
Maar als je zelf het ene beter vindt, waarom moet je dan gaan compenseren ?
Je doet het gewoon hoe je het zelf wilt, dan heb je er het beste gevoel bij.

Anders Destium
18 juni 2005, 23:48
Gitaristen zijn gewoon mierenneukers :lol:

Gelukkig hoef ik niet te kiezen, als ik 1 maar gitaar zou mogen hebben zou ik niet weten wat voor brug ik erop zou zetten. Qua tone is een stoptail superieur, maar een floyd is zo leuk als speelgoed :oops:

Wormaap
19 juni 2005, 03:11
Als ik 1 gitaar zou moeten kiezen zou ik er denk ik vrolijk mijn Kahler 2710 op laten zetten hoor :-D Ding sustaint als'n tierelier (weegt ook 2 keer zoveel als'n Floyd ongeveer :) ) blijft super op stemming en 't is zo'n leuk speeltje :-D Qua sound heb ik echt niks te klagen, blijft alleen het probleempje met snaren breken en omstemmen, maar daar kan ik nog wel mee leven.

Nickname
20 juni 2005, 20:34
Nog een leuke gadget op floyd rose is dat je niet alleen je toon kan verlagen, maar ook verhogen :-D en dat is vaak bij "conventionelere" tremolos niet zo :razz:

vulvasonic
20 juni 2005, 20:46
Qua tone is een stoptail superieur, maar een floyd is zo leuk als speelgoed :oops:

Een strat met vaste brug (zonder de uitsparing voor de veren dus) klinkt anders toch niet helemaal zoals een strat hoort te klinken. En ik prefereer dan toch een strat met tremolo, ook al zou ik het nooit gebruiken (bij wijze van spreken).