PDA

View Full Version : II-V-I changes



GuitarMaster
18 juni 2005, 09:41
Ik speel de laatste tijd behoorlijk wat swingblues, waarin V-VI-I changes vaak worden vervangen door II-V-I. Ik wil graag wat gaan improviseren op swingnummers, maar ik heb geen idee wat ik op een II-akkoord kan spelen....
Iemand een idee?

guitarmonk
18 juni 2005, 10:09
als het allemaal 'gewoon' in majeur staat, kun je over zowel de II, V en de I de gewone majeurladder gebruiken. Als het mixolydisch is (verlaagde 7) speel je overal gewoon mixolydisch, behalve bij V, daar is het dan wel leuk om een normale 7 te spelen.

gewoon wat mee kloten.

yanto
18 juni 2005, 10:15
II V I kan je idd de majeur ladder van de eerste trap gebruiken. Je speelt dan als vanzelf dorisch op II Mixolydisch op V en Ionisch op I.


Als het mixolydisch is (verlaagde 7) speel je overal gewoon mixolydisch, behalve bij V, daar is het dan wel leuk om een normale 7 te spelen.


Over een V speel je juist mixolydisch. De 5e trap is dominant dus met een dominant septiem. Zou deze dus extra benadrukken als leidtoon naar de I.

ReinoutV
18 juni 2005, 14:55
Inderdaad: op iim7 speel je dorisch (mineur met een grote 6) op V7 speel je mixolydisch (dominant). De I is in een blues ook vaak dominant, dus moet je oppassen dat je dan ook mixolydisch speelt, en niet overgaat op ionisch (majeur met de grote 7).

guitarmonk
21 juni 2005, 12:44
Over een V speel je juist mixolydisch. De 5e trap is dominant dus met een dominant septiem. Zou deze dus extra benadrukken als leidtoon naar de I.[/quote]

Ja precies, de V mixolydisch. Daardoor word de I even gewoon majeur.

Daevren
23 juni 2005, 18:24
Wat is een 'V mixolydisch'? Is er een verschil tussen dit en 'gewoon' 'mixolydisch?


En wat is het verschil tussen 'ii Dorisch', 'V mixolydisch' en 'I Ionisch'?


Ik zou gewoon op elk akkoord de septiem-arpeggio als basis nemen, plus die extenties op de akkoorden, als deze er al zijn. En dan gewoon van elke toonsoort de toonladder visualiseren.

En de rest van de noten op instict als chromatiek toevoegen, dus oplossen naar de arpeggios.