PDA

View Full Version : dilemma: SG of Les Paul, voor de hals, voor de klank of $$$$



istari
18 juni 2005, 00:30
ik heb momenteel een SG standard waar ik gek op ben. De hals speelt geweldig, vlug, heel goed.

Maar heb nog een extra gitaar nodig.

Nu heb ik onlangs Les Paul geprobeerd, en daar ben ik eerder gevallen voor de sound. Maar budgetair zijn die wel stukken duurder.
Is een Les Paul Studio een goed en goedkoper alternatief? Ik heb net al mij SG specials verkocht dius wil niet weer opgezadeld zitten met een 'mindere' hals zoals de special; met andere woorde, hoe is de hals van een LP studio? Is een LP Studio een instapmodel zoals een SG special? een LP Standard kost al gauw 500-700 euro meer, dus er valt over na te denken...

Die alpine white LP studio trekt me enorm aan, maar bv de speedknoppen vind ik lelijk, kan ik die veranderen? Hoe goed is die gitaar klankgewijs, in vergelijking met pakweg een SG standard? Ik wil in geen geval een stap terug zetten in kwaliteit, op hetzelfde niveau blijven of verbeteren van kwaliteit is wara ik naar streef.

noot: Epiphone is geen optie, gibson please

ik geraak er niet goed aan uit dus... :P

Orpheo
18 juni 2005, 01:34
ik heb momenteel een SG standard waar ik gek op ben. De hals speelt geweldig, vlug, heel goed.

Maar heb nog een extra gitaar nodig.

Nu heb ik onlangs Les Paul geprobeerd, en daar ben ik eerder gevallen voor de sound. Maar budgetair zijn die wel stukken duurder.
Is een Les Paul Studio een goed en goedkoper alternatief? Ik heb net al mij SG specials verkocht dius wil niet weer opgezadeld zitten met een 'mindere' hals zoals de special; met andere woorde, hoe is de hals van een LP studio? Is een LP Studio een instapmodel zoals een SG special? een LP Standard kost al gauw 500-700 euro meer, dus er valt over na te denken...

Die alpine white LP studio trekt me enorm aan, maar bv de speedknoppen vind ik lelijk, kan ik die veranderen? Hoe goed is die gitaar klankgewijs, in vergelijking met pakweg een SG standard? Ik wil in geen geval een stap terug zetten in kwaliteit, op hetzelfde niveau blijven of verbeteren van kwaliteit is wara ik naar streef.

noot: Epiphone is geen optie, gibson please

ik geraak er niet goed aan uit dus... :P

de studio is idd een goedkoper model, maar daarom zeker niet minder. hij heeft de '59 rounded profile, dus imo een van de beste nekken die er zijn. ik vind alleen het '50-ies profile beter. dit 59 profile is rond en relatief dik, maar nog geen honkbalknuppel.

qua kwaliteit moet je het vaak treffen, zoals altijd. niets nieuws aan de horizon. verder; het is een les paul, in ieder sound-aspect, maar ja, het is een slimmed down version; geen flashy top, geen binding, maar dat boeit niet. hij speelt goed, klinkt als een klok. klaar. moet je meer hebben? eigenlijk niet.

en zoals je zelf al aangaf; je viel voor de sound van een LP (neem t je zeker niet kwalijk :wink: ); dus dan weet je ook hoe hij zich verhoudt tegenover de SG special.

ps; de studio heeft de 498/490 pups. die zijn imo de beste pups ever created (op de ouwe pafs na; dit zijn imo pafs met meer ballen, maar ok)

trust me; een studio; daar zal je nog heel lang plezier van hebben.

istari
18 juni 2005, 07:02
ik vond de frets op de SG standard veel 'sneller' ook dan op de special, is dat een ilusie van mij en toeval, of zijn die frets efffectief anders? En hoe zijn die op de LP studio?

bloodiron
18 juni 2005, 11:08
probeer de gibson studio een keer uit...

pol
18 juni 2005, 13:04
de kloterij bij gibsons is dat ze wel bijna allemaal anders zijn, ik heb al op schitterende studio's gespeeld, waarvan sommigen gewoon super klinken en anderen wat minder, bij standards just hetzelfde, en qua hals vond ik die allemaal wel gelijkaardig aan mijn sg standard.

Negative K3 fan
18 juni 2005, 13:32
ik heb zelf niet echt op veel studio's gespeeld, maar 2 of hooguit 3 ofzo en maar eentje daarvan was de moeite waard, maar niet het geld... die nekken kunnen soms ontzettend lomp zijn, en dan bedoel ik niet dik ofzo, want dat vind ik wel fijn, maar behoorlijk onbespeelbaar.

dus zoek gewoon een goede uit. Het best kuin je natuurlijk voor een gebruikte LP standard of deluxe gaan!

istari
19 juni 2005, 01:50
dus zoek gewoon een goede uit. Het best kuin je natuurlijk voor een gebruikte LP standard of deluxe gaan!

inderdaad, maar vind die maar eens onder de 1500 euro... ik ben al 2 weken dagelijks t net aan't afschuimen :cool:

The Guitarest
19 juni 2005, 13:21
Ik zou de Studio niet als een "alternatief" beschouwen, het zijn gewoon steengoede gitaren, anders heb ik weer enorm geluk gehad.
Het zijn inderdaad Les Pauls, vette klank, voor mijn part schitterende hals. En je voelt tenminste dat je een gitaar rond je net hebt.

AART
19 juni 2005, 13:23
Les Paul of course :cool: