PDA

View Full Version : Rickenbacker en Guitar Rig...



Bobbel
17 juni 2005, 23:38
Hey,

Ik heb vandaag op een Rickenbacker gespeeld en ik vind het een enorm mooie en goede gitaar. Maar ik was benieuwd of ik voor mijn doeleinden beter aan een Gibson SG met P-90's kan beginnen...

Doeleinden:

'Oude' Rock en Roll
Snelle Hals
Waarde vast (klinkt gek, maar dat vind ik wel fijn om achter de hand te houden)
Single Coil (volgens mij hebben beide dat)
Veel sustain
Moet enigsinds schel kunnen

Foto's:

Rickenbacker 330 FG:

http://www.chrisguitars.com/rick96-330fg.jpg

Gibson SG met P-90's:

http://www.gibson.com/products/gibson/sg/img/sgpete.jpg

(dit is dan de Pete Townshend Signiture, maar er zit dan een normale Tune-O-Matic op (deze is overigens veel te duur voor mij))...

En dan nog een vraag over het software programma Guitar Rig (met footswitch)

Ook dat heb ik vandaag even bekeken bij Dijkman. En het ziet er enorm cool uit. En nou was ik benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben of dat ik beter wat anders kan nemen.

Foto's:

Footswitch:

http://messe.harmony-central.com/Musikmesse04/Content/Native_Instruments/PR/Rig-Kontrol-lg.jpg

Software:

http://www.guitariste.com/dossiers/musik-messe/1382411040411125612-guitar-rig.jpg

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Sander (Bobbel)

Orpheo
18 juni 2005, 02:41
de SG. das een inkoppertje. daarnaast, die rickenbacker is semihollow; dat gaat denk ik feedbacken als de tyfus.

strontraper jos
18 juni 2005, 05:09
ik heb guitar rig getest,

om te beginnen moet je al een fatsoenlijke geluidskaart hebben om niet teveel latency te gebruiken, al heb je ook de ASIO 4 all drivers, maar ik vond de latency redelijk storend

dan het geluid:

clean: valt heel goed mee

crunch: kon er wel door, maar niet dat.. ik vond het plastiekerig klinken

high gain vond ik 2x nix, echt bagger


koop voor da geld maar een POD XT Live ofzo

schwalbe
18 juni 2005, 07:36
Bij mijn weten heeft de SG in ieder geval meer sustain dan de Rick...
Erg RnR vind ik de LP special faded dc; deze is volgens mij ook goedkoper dan de SG.
http://www.gibson.com/Files//LP_DoubleCuts/lpfd_wc.jpg

ook erg RnR is de Godin Radiator; maar net als de Rick heeft deze wat minder sustain.
http://www.godinguitars.com/gtrradiators.jpg

Bobbel
18 juni 2005, 08:29
Bij mijn weten heeft de SG in ieder geval meer sustain dan de Rick...
Erg RnR vind ik de LP special faded dc; deze is volgens mij ook goedkoper dan de SG.
http://www.gibson.com/Files//LP_DoubleCuts/lpfd_wc.jpg


ja dat weet ik, maar dan ga ik liever voor het 'echte' dit blijft een goedkope versie en zometeen heb ik er het geld voor dus... :wink:

Mattia
18 juni 2005, 10:18
Probeer de GuitarPort van Line6 eens. Vind 't zelf een geweldige 'thuis jammen/opnemen' oplossing, danwel zonder footswitch. Top sounds zijn het. Net zo goed als een echte buizenbak? Nee. Maar het is (vooral sinds de sotftware upgrade) wel zeer de moeite waard. Met latency heb ik zelf echt helemaal nul problemen. Als het er is merk ik het niet.

Nocki
18 juni 2005, 15:42
heb ook guitar rig gedownload maar vind het niks... duurt te lang als ik een snaaraansla tot het uit de speakers komt. maar goed ik heb dat pedal ook niet. ik speel nog steeds rechtstreeks de pc in... :-)

die godgin vond ik zelf niet veel. en een gibson blijft altijd het zelfde kosten net als de rick. ik denk niet dat de rick zal gaan ropndzingen zo snel... ik zou gaan voor de sg

Nocki

Orpheo
18 juni 2005, 18:06
ik denk niet dat de rick zal gaan rpndzingen zo snel...

Nocki

huh?? volgens mij is het een kenmerk van hollow bodies; dat ze behoorlijk snel gaan rondzingen.....en ik d8 rickenbackers al HELEMAAAAAAL..


(daarnast; die rickenbacker is gewoon BUTTUGLY!!!!)

vulvasonic
18 juni 2005, 20:26
Bij mijn weten heeft de SG in ieder geval meer sustain dan de Rick...
Erg RnR vind ik de LP special faded dc; deze is volgens mij ook goedkoper dan de SG.
http://www.gibson.com/Files//LP_DoubleCuts/lpfd_wc.jpg


ja dat weet ik, maar dan ga ik liever voor het 'echte' dit blijft een goedkope versie en zometeen heb ik er het geld voor dus... :wink:

De DC is echt niet minder echt dan de SG hoor. Het model bestond zelfs al eerder dan de SG in een zo goed als dezelfde uitvoering. Het is een 'goedkoop' model van Gibson, maar zeer zeker geen mindere gitaar.

Dit gezegd hebbende, ik vind zowel de DC als de SG als de Rick erg geil. :)

Fvddungen
18 juni 2005, 21:01
heb ook guitar rig gedownload maar vind het niks... duurt te lang als ik een snaaraansla tot het uit de speakers komt. maar goed ik heb dat pedal ook niet. ik speel nog steeds rechtstreeks de pc in... :-)
Dat pedal verlaagt de latency ook helemaal niet. Het is gewoon een analoge DI. Met elke andere DI kun je ook je gitaar aansluiten aan je pc, wat vast wel de geluidskwaliteit ten goede zal komen.

Om van de latency af te komen moet je kijken naar een goede geluidskaart met goede drivers en dan nog liefst met minimaal 1 dsp onboard. De doorgaans meest gebruikte SB kaarten zijn helemaal niet gemaakt voor dit doeleinde.

Bins
18 juni 2005, 21:17
Gast... die Rick is zo fakking cool 8-) Waarom zou je met zo'n doorsnee sg gaan lopen als je zo'n masterlijke gitaar kan halen. Desnoods douw je em vol met schuimrubber als ie gaat rondzingen (maar ik denk dat je ook wel wat "oude rock&roll heb gespeeld toen je em ging testen, dus dat zal wel meevallen).
Ik zou het iig wel weten als ik jou was.

Bobbel
19 juni 2005, 01:56
Gast... die Rick is zo fakking cool 8-) Waarom zou je met zo'n doorsnee sg gaan lopen als je zo'n masterlijke gitaar kan halen. Desnoods douw je em vol met schuimrubber als ie gaat rondzingen (maar ik denk dat je ook wel wat "oude rock&roll heb gespeeld toen je em ging testen, dus dat zal wel meevallen).
Ik zou het iig wel weten als ik jou was.

ja idd... qua uiterlijk zou iedereen voor de Rickebacker gaan... maar de sound vind ik ook wel belangrijk... en ik denk dat ik wel Guitar Rig erbij neem...

hank
19 juni 2005, 03:14
dat rondzingen van een Rick valt best mee. geinig dat een aantal van jullie wel denkt dat ie rondzingt maar duidelijk nog nooit een bespeeld heeft. superhighgain kun je wel vergeten, maar dat is ook niet echt het idee van zo'n gitaar.

Tupelo
19 juni 2005, 03:22
dat rondzingen van een Rick valt best mee. geinig dat een aantal van jullie wel denkt dat ie rondzingt maar duidelijk nog nooit een bespeeld heeft. superhighgain kun je wel vergeten, maar dat is ook niet echt het idee van zo'n gitaar.

Ken ze wel & ze zijn zeker o.k., maar echt een rockgitaar vind ik het niet. Als je met dezelfde gitaar ook eens opgefokt wilt spelen moet je niet voor de Rick gaan nee.

Bobbel
19 juni 2005, 14:28
het is ook niet rock dat ik wil spelen, maar dan rock in de zin als The Who enzo... en ik heb hem getest en dat rondzingen had ik helemaal niet...

en voor dat guitar rig, ik heb een Creative Audigy 2 geluidskaart dus dat komt wel goed...

...rock...
19 juni 2005, 16:41
mmmmmmmmmmmmmmmh :o een rickenbacker!! wil ik ook rickenbacker heeft zo'n speciaal geluid dat geen ander heeft.waardoor je hem wel bijna niet als enige gitaar kan gebruiken.rickenbacker is ene grote aanrader!

Negative K3 fan
19 juni 2005, 16:46
ik heb in mn hele leven 2 rickenbackers in mn handen gehad en d ie hadden nou niet wat je noemt een snelle hals, meer een gigantische boomstam oid.

d'oh
19 juni 2005, 17:12
ja maar een rickenbacker klinkt zo vet en ligt wel gewoon super goed in de hand, en is super bespeelbaar, al is de has dan niet zo snel

Bobbel
19 juni 2005, 18:04
ik heb in mn hele leven 2 rickenbackers in mn handen gehad en d ie hadden nou niet wat je noemt een snelle hals, meer een gigantische boomstam oid.

nou degen die ik dan in mijn handen had is dan een uitzondering, want die heeft een dunne ronde neck... HEERLIJK!

fullorder
22 augustus 2005, 17:20
ik heb in mn hele leven 2 rickenbackers in mn handen gehad en d ie hadden nou niet wat je noemt een snelle hals, meer een gigantische boomstam oid.

nou degen die ik dan in mijn handen had is dan een uitzondering, want die heeft een dunne ronde neck... HEERLIJK!

Misschien had ie wel iets anders in z'n handen :D :D

Maar ff ontopic. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de rickenbacker, maar ik denk dat je ff heel goed moet weten wat het beste past bij jouw stijl, want het is best wel appels en peren dit.

Jax
22 augustus 2005, 17:27
ik heb in mn hele leven 2 rickenbackers in mn handen gehad en d ie hadden nou niet wat je noemt een snelle hals, meer een gigantische boomstam oid.

nou degen die ik dan in mijn handen had is dan een uitzondering, want die heeft een dunne ronde neck... HEERLIJK!

Misschien had ie wel iets anders in z'n handen :D :D

Maar ff ontopic. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de rickenbacker, maar ik denk dat je ff heel goed moet weten wat het beste past bij jouw stijl, want het is best wel appels en peren dit.

Volgens mij ben je net te laat met je advies. Hij heeft de gibson al gekocht.

Bobbel
22 augustus 2005, 17:49
jep... maar misschien dat de Rickenbacker er binnenkort ook nog komt...

stringer
22 augustus 2005, 18:22
Guitar Rigg is wel leuk, maar kent idd nog wat nadelen: je moet een behoorlijk pittige pc hebben met een goede geluidskaart, wil je het echt gebruiken moet je dus een laptop hebben (kassa!!) en als klap op de vuurpijl is het pakketje verrekte duur. Als je alleen thuis wilt spelen kun je beter guitarport van line6 aanschaffen of anders een fatsoenlijk mod-amp.

Bobbel
22 augustus 2005, 18:27
Ik heb een goeie pc met een Creative audigy 2 kaart en ik krijg morgen of overmorgen een laptop... dus dat zit goed...

gitaarman
22 augustus 2005, 18:50
ik heb guitar-rig ook maar ik vindt hem veeel beter dan bijv: amplitube.
en dan heb ik het vooral over de higain sounds en de modulatie effecten.
(neem altijd eerst droge signaal op en dan met guitar rig erover heen)
werkt wel goed....gebruik hem niet al gewone versterker dus.
mar jah goed straks met de vetta 2(al besteld) gebruik guitar rig toch niet meer :D

gitaarman
22 augustus 2005, 18:52
ik heb guitar-rig ook maar ik vindt hem veeel beter dan bijv: amplitube.
en dan heb ik het vooral over de higain sounds en de modulatie effecten.
(neem altijd eerst droge signaal op en dan met guitar rig erover heen)
werkt wel goed....gebruik hem niet al gewone versterker dus.
mar jah goed straks met de vetta 2(al besteld) gebruik guitar rig toch niet meer :D

Wouter J
22 augustus 2005, 23:34
huh?? volgens mij is het een kenmerk van hollow bodies; dat ze behoorlijk snel gaan rondzingen.....en ik d8 rickenbackers al HELEMAAAAAAL..

Oh werkelijk?

Dat zou dan betekenen dat Paul Weller en Pete Townshend dat kennelijk waren vergeten. Die bespeelden rickies over vol openstaande Marhall versterkers en hadden, gezien de live opnames die ik van the Who en The Jam hoorde, geen noemenswaardige feedback.

http://www.thewho.net/whotabs/images/66_812stack-trem.jpg
Pete Townshend

http://pages.eidosnet.co.uk/johnnymoped/punk/webpunk/imagesofpunk/jam/paulweller.jpg
Paul Weller

Bobbel
11 september 2005, 01:52
ey moet je voor de gein eens kijken naar dat plaatje van die rickenbacker die ik in de openingspost plaatste... lache man...

H.Manback
11 september 2005, 02:11
Ja ik dacht ff dat ik de enige was die daar een leuke tekst zag staan en een niet zo gewilde rickenbacker :wink: