PDA

View Full Version : solo vetter laten klinken met modulatie of delay



rupke
17 juni 2005, 14:47
Hoi,

Ik vroeg me af wat jullie aan modulaties gebruiken en reverb oen/of delay om een solo vet te latne klinken. Ik bne d eenige gitarist in de band sindskort en als ik nu een soloing heb ik geen slaggitaar achter me.

Graag wil ik van jullie weten hoe jullie en solo vet laten klinken
- modulatie?
- welke delaytime en faadback instelling (daar ben ik een beetje mee aan het experimenteren, maar is nog niet je van het)
- vele of weinig reverb.

ik hoor graag van jullie

Greetz Rupke

Nicci
17 juni 2005, 15:39
snelste oplossing: wah pedaal.

jorrit
17 juni 2005, 15:39
een phaser of een chorus is lekker om je solo wat mee aan te dikken.
qua delay gebruik ik alleen korte delay, in te stellen naar het ritme van je nummer. lange delay over de wat rustigere solo's gooien. de timing ligt heel erg aan het nummer.

reverb, nooit heel veel gebruiken tenzijn je clean/bijna clean speelt in in een rockabilly etc. band zit... teveel wordt een zooitje met oversturing.

wat ook helpt is je bas gitaarist wat meer (in de zin van meer noten qua begeleiding) te laten spelen of zijn sound wat aandikken.

stimmt
17 juni 2005, 20:06
of koop een octave pedaal. Voegt een noot van een octaaf hoger of lager toe waardoor het voller klinkt

vulvasonic
17 juni 2005, 23:38
of koop een octave pedaal. Voegt een noot van een octaaf hoger of lager toe waardoor het voller klinkt

De octaver is een geweldig effect, maar niet het soort effect dat je in ieder nummer wil gebruiken.

Een delay werkt altijd goed en gaat minder snel vervelen. En natuurlijk moet het volume wat omhoog, iets meer gain, iets meer bas.

Shaggy
18 juni 2005, 11:25
een compressor

daar word je sound ook dikker van alleen minder dynamisch

Dirk_Hendrik
18 juni 2005, 11:30
Eerst een paar basics,
Watvoor stijl speel je? Een veel gemaakte fout is bijvoorbeeld het teveel wegdraaien van Mids om een metalsound te krijgen. Leuk voor de slagpartijen maar te dun voor sols's. Een andere veel gemaakte fout is om de drive/gain teveel open te draaien. Klinkt vet in de slaapkamer maar en bandverband verzuip je in in de mix. Minder gain dus. Een andere optie is om je snaren een stapje dikker te kiezen.

rupke
24 juni 2005, 11:36
Hoi allemaal

sorry voor da late reactie van mijn kant maar in ieder geval al bedakt voor alle reacties.

Even voor Dirk,

ik speel rock. Denk aan lowlands, pinkpop repetoir. ik speel met niet te veel gain omdat ik de akkoorden goe dwil laten klinken met oversturing en weing reverb. okk he bik mid en treble ongeveer 3 kwart opgedraaid omdat mijn burstbuckers een hele warme sound hebben. dus het zingt en feedbacked wel heerlijk op mijn buizen versterker.

Wa tik mis is dat als ik in de solo ga de ballen voor een groot deel uit de totaal sound is vna de band. ik dach tmisschien kan ik met wat trucjes van modulatie of delay het geheel wat voller laten klinken.

in ieder geval allemaal bednakt tot nu toe. ik ga wat uitproberen de komnde week.