PDA

View Full Version : Ampeg, SWR, of....? Voor zwaar metaal



Brord
17 juni 2005, 14:45
tien tekens

AntY
17 juni 2005, 16:46
hoi brord, schop je bassist zelf eens gitaarnet op :)

1. HOE laag precies? C, Cis? Of zelfs een lage b nog omlaag?

In gitaarversterkers vindt je alleen info over gitaarversterkers... basversterkers worden hier behandeld. Wij bassisten zijn nou eenmaal een apart volk :D

2. In wat voor zalen spelen jullie? Heeft de bassist nu genoeg vermogen, of moet het nog wat harder? Wat voor features wilt hij graag hebben (bi-amping bijvoorbeeld, of DI-mogelijkheden, effectenmogelijkheden?)

SWR heeft de reputatie, net als hartke, ietwat steriel te klinken. Ampeg heeft precies de omgekeerde reputatie: lekker vet.

Moet buizen per se een vereiste zijn? Sommige transistor amps produceren een behoorlijk geluid hoor! Zeker als je een goede hebt. En je hebt natuurlijk ook nog hybride amps: buizen pre, transistor of MosFET eindtrap.

3. Moet t nieuw zijn of mag tweedehands ook?

4. Wat is zijn budget?

Brord
17 juni 2005, 17:08
tien tekens

AntY
17 juni 2005, 18:57
ach man :) er zijn genoeg bassisten die SWR te gek vinden, het is gewoon niet mijn smaak.

tweedehands is in mijn ogen snel beter. zo heb ik zelf een tijdje geleden een Trace 400W buizenhead gekocht. Loeizwaar, maar wel heel stoer! Phryexian ook, 2 of 3 weken geleden, een ander model. Allebei 400 W, maar die van hem heeft ook distortion en die van mij niet :) Maar dat zijn de betere heads! Die van mij was 650 inclusief een 4x10 en die van hem 1300 euro (het model is gewoon heel anders).

om zoiets te scoren moet je vooral elke dag even marktplaats checken en veel geduld hebben. kan ik niet voor je doen dus :)

Als hij nieuw iets écht goeds wilt scoren: kijk even op hevos.nl naar de 400B of wacht even tot hun nieuwe 400D uit komt :)

Brord
17 juni 2005, 22:58
tien tekens

AntY
18 juni 2005, 00:24
het geluid van je bas :)

silent g
18 juni 2005, 16:09
ik heb ongeveer een half jaar geleden een peavey rockmaster buizen amp gescoord(voor een lekker zacht prijsje) maar ik moet wel zeggen met de gain van de buizen gaat er wel wat van je laag naar mijn mening, niet veel maar wel iets, ik heb een ibanez BTB 405(gewoon in b gestemd) en ik heb nog nooit zon bas als die van jullie bassist gehoord, maar tegenover menig ander 5 snaar en tegenover mijn oude 4 snaar (wel met BEAD) heeft deze bas van zichzelf al veel meer laag.
Wij spelen met de band ook best botte metal en ik zou niet speel tegenwoordig eigenlijk veel liever over buizen als over een transistor. Ik weet eigenlijk niet of je er veel aan hebt maar zoals al gezegd is gewoon goed, echt zo goed als dagelijks, marktplaats in de gaten houden, veel proberen en veel geduld hebben, ik was ook 2 maanden aan het zoeken en rondkijken voor ik de mijne had gevonden

silent g
18 juni 2005, 16:12
sinds mijn buizenversterker heb ik ook geen behoefte meer aan mijn effecten pedaal, maar als ik over een transistor speel dan gebruik ik dat wel om toch eenigzins een beetje ranzige toon te krijgen zegmaar, maar dat van een buis vind ik toch mooier

orah666
19 juni 2005, 12:58
ik speel zelf over een Ampeg SVPPro en Sansamp PSA1 pre-amp combinatie.. Stuur ik door naar een Mackie M1400 eindtrap. Ampeg klinkt lekker tubey, Sansamp voor het randje drive.. en de Mackie om het geheel lekker verstaanbaar te maken.. Het voordeel van de mackie is dat hij het geluid niet kleurt.. dus puur het geluid van je amps + bas.

Zeker aan te raden!

Brord
19 juni 2005, 13:52
tien tekens

Equalizer
19 juni 2005, 18:02
De bassist speelt op het moment over een hartke 3500 + hartke transporter 4x10 + hartke transporter 1x15 cab. Op zich is hij hier best tevreden over maar het mag wel wat dieper (zompiger? in de positieve zin) en voller klinken. Hij is nu op zoek naar een upgrade, de cab's zal hij hoogstwaarschijnlijk blijven houden maar de top zou hij graag veranderen.
Als ik zijn rig had zou ik juist de cabs veranderen! De 3500 staat bekend als een prima niks-mis-mee-versterker terwijl de transporter cabs meestal veel kritiek krijgen.

BramVersteeg
19 juni 2005, 23:27
Hey Brord,
ik speel op het moment ook in een metalband waarin we in B spelen. Ik gebruik zelf een SWR-set die ik zeker aan kan raden. Geen idee wat ie kost (ik heb m jaren geleden eens 2ehands gekocht) maar het is een SM-500 met een Henry 8x8 kast erbij. Nu moet je niet schrikken van die 8" speakers want die geven een druk van jewelste. Ik vind die 15" speakers vaak te zwompig en te veel bass geven. Mijn set is op zich best steriel maar blaast behoorlijk en ik krijg geregeld complimenten op mijn setje. Ik geef zelf ook de voorkeur aan transistor versterkers omdat deze wat langer clean blijven (wat ik erg belangrijk vind). Het apparaat is 500 watt stereo (2x250) maar ik merk dat ik dit toch ook zeker nodig heb. Ik speel liever op een 900 watter met het volume op de halft dan een 500 watter op 3/4 maar dit zal wel persoonlijk zijn :wink:
Succes ermee,

Grz. Bram

Brord
20 juni 2005, 10:18
tien tekens

BramVersteeg
20 juni 2005, 13:56
De bassist beschikt nu over een 350 watter en die komt niet boven de 3 uit. Gaan deze Hartkes dan zo hard of? Het kán niet liggen aan dat we zacht repeteren want dat doen we zeker niet. En op het podium beschik je toch over een PA. Maar ik snap je argument wel dat je liever op half volume dan op vol volume speelt met een transistor bak. Maar met buizen ben ik het daar persoonlijk toch niet mee eens (maargoed je houd het dan ook niet volledig clean.) Maar die SM-500 heeft toch ook een buis in de voorversterking of vergis ik me nu dan zo ontzettend?

mvg,
Brord.

Hey brord,
omdat die van mij 500 watt stereo is en ik maar op 1 speakerkast speel gebruik ik dus maar 250 watt waardoor ik hem al snel wat verder opendraai. En ja, het kan er ok aan liggen dat we altijd snetterhard staan te spelen :cool: . Met een buizenversterker speel je liever op vol volume om de buizen op hun flikker te geven, daar geef ik je zeker gelijk in.
Ik heb eigenlijk geen idee of de SM-500 een buis heeft? Ik speelde erop en vond m erg goed klinken maar heb me er eigenlijk nooit in verdiept.

Maar over de set van je bassist....
Je moet er van houden denk ik maar laat hem eens een 8x8 speakerkast proberen. Dan houd je het laag er echt wel in maar is het strakker waardoor het minder hard hoeft. Ik denk idd dat 350 watt wel genoeg moet zijn. En is het niet zo dat die 3500 een knopje heeft om de buizen/transistormix in te stellen? Of wat dat de 5000? Ik heb nl eens op een hartketop gespeelt en kan me herinneren dat er zo'n knopje op zat.

Jimb
20 juni 2005, 15:44
Oi, speciaal geregistreerd om op dit draadje te reageren ;)

Ik kwam pas toevallig een zeer interesante site tegen die een idee wil geven op de invloeden van verschillende zaken op het geluid:
http://www.bassbacke.de/hints/bass/soundshaping.htm



# of strings tuning lowest frequency
4 E-A-D-G 41.2 Hz
5 (6) B-E-A-D-G(-C) 30.9 Hz

Some people even go down to the A below that be which results in 27.5 Hz


Als je dan naar de specs van de Hartke 4x10TP kijkt heeft deze een bereik van 40 Hz-04 kHz en de 115TP 40 Hz-2.5 kHz.
bron:http://www.bassbacke.de/hints/bass/basscabs.htm
theoretisch zouden deze dus niet geschikt zijn een stemming in A, maar wel voldoende vanaf E (laagste freq van A zal misschien wel weergegeven worden, maar niet optimaal en dus een stuk zachter weergegen worden)

De hartke 3500 heb ik zelf ook en klinkt erg lekker, ik denk dat de bassist beter voor een stel betere speakers kan gaan zoeken (eerst uitproberen en vergelijken uiteraard)

hopelijk heb je wat aan het leesvoer (en klpt alles wat er daar beweerd wordt)

Brord
20 juni 2005, 18:15
tien tekens

Jimb
21 juni 2005, 10:59
ehm...


Als je dan naar de specs van de Hartke 4x10TP kijkt heeft deze een bereik van 40 Hz-04 kHz en de 115TP 40 Hz-2.5 kHz.


om mezelf te quoten. 115TP (1x15 transporter serie) is de 15" die heeft heeft wat specs betreft dezelfde laagste frequentie (verplaatst wel meer lucht ;))

Brord
21 juni 2005, 11:04
tien tekens

Phyrexian
21 juni 2005, 13:04
Hmm. Welke cab zou je dan wél aanraden als het om een lage A gaat?

Peavey Cabinets gaan erg laag in hun uitversterking van lage noten. Check de 410TVX cabinets bevoorbeeld eens. Ampeg heeft de SVT410HLF daarvoor.

Brord
21 juni 2005, 13:33
tien tekens

Phyrexian
21 juni 2005, 16:31
Ik weet niet hoe het zit met peavey cabs voor bassversterkers. Maar ik heb wel eens over gitaarcabs van peavey gespeeld en daardoor heb ik een lichte afasie tegen peavey gekregen.

Niet oordelen alvorens zelf te luisteren zou'k zeggen. De meeste mensen zijn tevreden over de klank en de kwaliteit van Peavey cabinets. Lees er de grote forums maar even op na als je wil. http://www.talkbass.com/ — http://www.harmony-central.com/

Bates15
5 juli 2005, 10:38
Hevos is erg goed. Net een nieuwe lijn versterkers uit dus als er wat 2e hands te scoren is, dan is nu de tijd om te zoeken...

buuck
6 juli 2005, 09:17
voor mij werkt de hartke bass attack ook heel goed.. kun je ook een lekker vunzig geluidje uitkrijgen. en dat voor maar 100 euro. laat je bassist dat eens uitproberen, als hij er schik mee heeft scheelt hem dat al weer honderden euro's

orah666
16 juli 2005, 15:21
ik speel zelf over een Ampeg SVPPro en Sansamp PSA1 pre-amp combinatie.. Stuur ik door naar een Mackie M1400 eindtrap. Ampeg klinkt lekker tubey, Sansamp voor het randje drive.. en de Mackie om het geheel lekker verstaanbaar te maken.. Het voordeel van de mackie is dat hij het geluid niet kleurt.. dus puur het geluid van je amps + bas.

Zeker aan te raden!

ampeg was 400, psa1 was 450, mackie ook 400 (alles tweedehands).. voor 1200 euro moet het lukken... psa-1 is lastig te vinden tweedehands trouwens, gewoon goed opletten en meteen kopen zodra je hem ziet! :)

Goose
16 juli 2005, 16:01
He Brord en je bassist.

Er is nog een zeer interessant bashead, Traynor YBA200, is volledig buizen en 200 watt. Is een heel stuk goedkoper dan Ampeg of wat dan ook volledige buizen versterker. Niet gelijk denken dat ze dan wel minder van kwaliteit zijn. Lees her en der erg goede dingen er over. Kosten €800,- NIEUW!!!!
Ik wil hem zelf erg graag eens uit gaan proberen.

Lex.

Lize
21 juli 2005, 15:35
Jimb en anderen,

in principe hoor je de laagste frequentie (grondtoon) van de lagere snaren van een bas sowieso niet. Je hersenen doen gewoon een leuk trucje met de boventonen (he, ik hoor deze opeenvolging van frequenties, dus dan moet dit de grondtoon zijn), dus op zich hoef je je niet zo heel druk te maken over de het absolute aantal hZen van de grondtoon.
Of meer inch echt effectief meer laag betekent, weet ik eigenlijk niet zeker, 't klinkt logisch, maar er spelen natuurlijk nog ontzettend veel factoren mee (een lage B klinkt een stuk vetter over de 8x10 Eden-stack van een vriend van me dan over mijn Rickenbacker 15" combo, maar da's natuurlijk vooral een kwaliteitsding)

Verder sluit ik me aan bij Equalizer, ik zou in dit geval me eerder op de cabs richten dan op de versterker.

Unicron
8 augustus 2005, 13:29
Die Hartke HA3500 moet het wel trekken, het zijn waarschijnlijk de boxen die diepte en zompigheid missen.

Ik speel nu op een Fender Bassman 135 top, maar had ook ooit zo'n Hartke. Op een Mesa/Boogie 2x15" duwde dat ding enorm. Het rendement van je speakers maakt erg veel uit.

Als je wilt dat die Hartke diep klinkt, moet je alleen de buizenvoorversterker gebruiken en dat lelijke solid state kanaal dicht laten. Ook de equalizer kan veel doen, niet alles in een "V" zetten, dan kom je niet door de mix heen.

SpYkeY
16 augustus 2005, 02:35
Ik speel over een HA4000, maar heb toch liever de HA3500.

Even een vraag aan brord, heb je ook een e-mail adres van jullie bassist toevallig? Ik ben namelijk wel geďntresseerd als hij die top wegdoet.
Verder kan ik weinig vertellen want ik speel dat soort catagorie muziek helemaal niet. Maar laat 't me horen graag! :)

Brord
16 augustus 2005, 10:20
tien tekens

SpYkeY
16 augustus 2005, 13:08
De bassist heeft helaas geen eigen emailadres omdat hij niet beschikt over het internet....

Kan ik misschien jou e-mail adres krijgen? Zodat ik via jou misschien wat kan regelen?

Brord
17 augustus 2005, 00:47
tien tekens

Brord
26 december 2005, 10:58
tien tekens

kars
26 maart 2006, 01:24
ben nog niet lang lid hier. heeft ie al iets?

speel zelf over SVT Pro en SWR Goliath III (is 4 x 10), ongelofelijk veel power en sound in dit cabinet. als je van Hartke komt weet je niet wat je overkomt. zelfs zonder 15" al vreselijk vet. met 15 is het oorverdovend lekker.

andere top, met mazzel zou een SWR 900 in het bereik liggen, 2de hands? wel eens over gespeeld en helemaal te gek!!