PDA

View Full Version : gazettepapier (krantepapier voor belgen) op gitaar?



hierophant
17 juni 2005, 14:39
test

hierophant
17 juni 2005, 14:39
huj, kzou graag men gitaar beplakken met gazettepapier. Ze is al gelakt.. is het dan voldoende om gewoon een beetje af te schuren, met behangerslijm ofzo de krant erop te kleven (of andere lijm, wat zou het beste en veiligste zijn?). en daarna een laagje gewone houtvernis erover? of moet dit iets speciaal zijn?

EpiCenturiesAWAy
17 juni 2005, 15:18
Kan je dan niet door de 'krant' heen zien als je er lijm over doet ??

fred dons
17 juni 2005, 15:31
ik zou lijm uit een spuitbus gebruiken om dat je wilt dat je papier zo glad mogelijk op de body wordt gelijmd (met bijvoorbeeld een tube bisonkit krijg je gegarandeerd bubbels in je papier)

ik zou niet zomaar met vernis over het papier lakken omdat de kans groot is dat je door de oplosmiddelen in de de lak de letters van het papier veegt, beter is om met een spuitinstallatie (of wanneer dat niet voorhandig is een spuitbus) blanke lak te spuiten
Auto lak is hier uitermate geschikt voor omdat je een dikke lak over het papier wilt hebben.
de eerste laag lak heel dun spuiten (als een fijne nevel) zodat de inkt in het papier gesealed wordt en geen kans heeft uit te lopen wanneer je te veel lak op spuit
als je met een gazette (krant ?) gaat werken strijk dan eerst de pagina's met een medium heet strijkijzer zodat het papier mooi glad is
succes

jorrit
17 juni 2005, 15:35
gazettepapier? hehe belg zeker? dacht eerst dat je gazellepapier op je gitaar wou plakken. verder sluit ik me aan bij fred, niet twijfelen aan die man, kijk maar eens wat ie al gemaakt heeft :D

hierophant
17 juni 2005, 17:57
krantenpapier dus.. inderdaad belg en 'k ben er fier op ;-) (nix persoonlijks hoor) =)

dus gewoon autolak gebruiken, hoeveel lagen moet ik er dan opspuiten? het moet geen dikke lak zijn hoor, gewoon een beschermlaagje. en wat voor lijm bedoel je dan, een bepaald merk?

...rock...
17 juni 2005, 19:06
gazettepapier? hehe belg zeker? dacht eerst dat je gazellepapier op je gitaar wou plakken. verder sluit ik me aan bij fred, niet twijfelen aan die man, kijk maar eens wat ie al gemaakt heeft :D
moet nog kunnen een gazet op je gitaar altijd handig :D

fred dons
20 juni 2005, 07:56
het merk lijm ken ik niet maar het zijn van die spuitbussen die je kunt kopen om onder andere foto's mee in te plakken. De meeste hobby/verf winkels hebben ze wel op voorraad

als het alleen maar ter bescherming dient en niet hoogglanzend hoeft te worden dan volstaan een laag of vijf.
de body wel plat neer leggen als je de top gaat lakken zodat de lak mooi kan uitlopen

hierophant
27 juni 2005, 16:06
nu even iets anders.. ik ben (vrij) dom geweest, 'k heb nl. een 'mooie' tekening gemaakt voor er bij op te plakken.. maar heb ze geschilderd met... plakaatverf (waterverf) = dom, want deze verkleurd met het lakken, de kleur lost gewoon op.. (getest op een ander stukje natuurlijk)
kan ik dit misschien voorkomen door het eerst te behandelen met iets anders, alvorens die vernis erover te spuiten?

fred dons
27 juni 2005, 17:01
waterverf hoeft niet op te lossen, maar voor de veiligheid kun je beter met acrylverf op waterbasis werken, als dit eenmaal is uitgehard lost het niet meer op als je er lak overheen spuit

deze is met acryl gedaan
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=125&page=16&ktw=c9b7769067bb5e574db033d94f14b109
en deze
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=103&page=13&ktw=2e5289fe6e21c13b418ab6618531a383
en deze :-D
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=99&page=13&ktw=2e5289fe6e21c13b418ab6618531a383

wil je toch met de waterverf verder dan moet je de spuitbus met lak wanneer je gaat lakken op ongeveer 1 meter van het te lakken onderwerp houden. De lak moet als een soort van nevel neerslaan op de gitaar en dus niet gaan uitlopen, dit herhaal je een paar keer (10 minuutjes wachten tussen de lagen) zodat de kleur gesealed word.
dit laat je 24 uur drogen en daarna lak je "normaal" verder

Jeanken
27 juni 2005, 17:34
Het moet ook te doen zijn met fixeerspuitbussen voor tekeningen, schilders en zo gebruiken dit om hun schilderijen te fixeren alvorens in te kaderen ofzo, is waarschijnlijk veiliger. Ik weet dat je dat ook kunt met haarlak maar de reactie van die spullen op je lak kan ik niet zeggen, lijkt me risicoloos maar je weet nooit natuurlijk, beter eens uitproberen eerst.