PDA

View Full Version : Oke, nu is het leuk geweest, ik wil ook een nieuwe



VooDoo
17 juni 2005, 12:49
TZT

VooDoo
17 juni 2005, 12:49
Hey Geezers,
Ik speel nu al ongeveer 8 maanden gitaar, zoiets dan.
Aangezien ik de genoeg had van de versterker van Behringer, heb ik een Cube-30 aangeschaft(zoals iedereen mischien gemerkt heeft:P)
Maar ik wil nu ook een nieuwe gitaar
Ik heb nu een Behringer strat, maar ik vind dit geluid veel te schel, scherp of hoe je het maar wilt noemen.

Nou ben ik op zoek naar een Jazzy soundje
Iets wat Warm vol en dik klinkt.
Ja een Jazzgitaar zou je dan zeggen?
Oke leuk, nu heb ik nog nooit (serieus) op een jazz gitaar gespeeld
een zogenaamde, mischien wel eens effe op gespeeld, maar niet omdatik erin geintreseerd was, maar omdat dat gewoon in mn bereik lag in feedback:P

Nou hadik een aantal vragen,
Speelt een Hollowbody nou zwaarder of veel moeilijker dan een strat,
in welke opzichten speelt ie nou anders
Bijv de snaren, moet je harder drukken of weetik veel wat?

En zou hier wel het geluid uit kunnen komen wat ik zoek.

Ik vind het geluid van Kenny Burrel en van .... Green (ben ff zn voornaam kwijt) geweldig en het zou leuk zijn om zo een geluid te evenaren

mijn budget is ONGEVEER 300€ :P

Ik had al dit soort dingen gezien,
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AG75_BS_a_e_u.html
Deze zag er wel gaaf uit, maar een beetje rare brug?

en zoiets:
http://www.epiphone.com/elitist/byrdland.htm

Maar is een hollow body wel wat ik zoek
( ik kan niet zomaar naar de feedback gaan, want die zit toch op een rijdelijke 30 minuten rijden, met de auto, en sinds 15 jarigen geen rijbewijs hebben:P)

Ik heb ook al de zoekfunctie gebruikt maar echt veel kan ik niet vinden,
ik hoor het graag
B.v.d.

Lord Abortion
17 juni 2005, 12:53
Doorsparen kerel! Je hebt nu een beginnersgitaar die je waarschijnlijk wat beperkt. Hetgeen je dan niet wil is nog een beginnersgitaar. Maak dat je iets van een 500 euro hebt en loop de tweedehandssites eens af. Want een verzameling rommel beginnen kan toch niet de bedoeling zijn?

En als je dat schelle geluid echt kwijt wil kan je ook altijd een humbucker in je strat steken (hotrails ofzo), dan ben je er voor 100 euro al vanaf.

VooDoo
17 juni 2005, 12:54
Hmm, ja nog een beginners gitaar zit ik niet op te wachten, maar die gitaren die ik liet zien, die ibanez en epi zijn toch geen beginners gitaren?
of is dat ook rommel

Bluesbreaker
17 juni 2005, 13:01
Begin eerst eens met het dichtdraaien van je tonepot, kun je ondertussen lekekr verder sparen.

VooDoo
17 juni 2005, 13:01
Mn tone zit ook helemaal dicht...
Ben geen imbiciel :razz:
Maar ik vind het toch te weinig klinken? :P

Das Schaap
17 juni 2005, 13:06
Richwood. :P
Die hebben toch een jazzbak van iets van 200 euro ofzo ? En klinkt volgens velen wel goed, en Poppeliers heeft em en heeft tot morgen uitverkoop. ;)

Ga er zelf ook nog 1 kopen denk ik. 8-)

VooDoo
17 juni 2005, 13:09
Ja ik heb ook wel positiefs gehoord over richwood,
maar ik heb gehoord dat dat pas een bruikbaar ding word na een hevige afstel beurt.
kan ik dus voor geen meter:P
en de ene zeikt weer dat het een beginners merk is de andere zegt dat het heel goed is,
ik kan dat gezeik over richwood niet meer volgen? volgens mij is het ook allemaal een kwestie van smaak, het lijkt erop dat de eigenaren elkaar alleen willen afjennen, ipv de feitjes op een rij te zetten?

Tupelo
17 juni 2005, 13:21
Zoek een Yamaha AEX500.

http://www.guitar.com.au/guitars/electric/yamaha/aex500.jpg

Is een erg goede beginners jazzgitaar, bovendien nog best op te rocken ook & als je de equalizer aangooit kan 'ie nog behoorlijk akoestisch klinken ook. Invloed van de equalizer kun je bijdraaien.

Zonder koffer o.i.d. is 300 euro een redelijke prijs voor deze gitaar. (2e hands)

NeeraDJ
17 juni 2005, 13:25
Ik vind dat je door moet sparen, en je zult de volgende keer wel wat vriendelijker mogen zijn, naar ons verwijzen als geezers en zeikerds wekt niet bepaald behulpzaamheid op

Floris1984
17 juni 2005, 13:33
Ik vind het geluid van Kenny Burrel en van .... Green (ben ff zn voornaam kwijt) geweldig en het zou leuk zijn om zo een geluid te evenaren


Peter Green?

En inderdaad, als je echt iets leuks wil is doorsparen, of 2e hands kijken het beste.

Bluesbreaker
17 juni 2005, 13:35
Tom Green denk ik.

VooDoo
17 juni 2005, 13:36
Grant Green gok ik?

Neeradj
Geezers betekent Gozers in het engels?
en met zeiken bedoel ik, het merk richwood afzeiken :-?

Ja die Yamaha ziet er wel leuk uit :P
ff kijken of ik zoiets kan vinden op het net

NeeraDJ
17 juni 2005, 13:45
Grant Green gok ik?

Neeradj
Geezers betekent Gozers in het engels?
en met zeiken bedoel ik, het merk richwood afzeiken :-?
Een geezer is een ouwe lompe vent. Ooit gehoord van de belediging "(crazy) old geezer". Maar ik snap je over het Richwood

jpb
17 juni 2005, 13:50
Grant Green bedoel je. Hij speelde o.a. op een gibson L-7 met McCarthy zwevende pu en later op een gibson ES-330. Burrel speelde i.h.a. op een acoustische jazzgitaar met zwevende DeArmond pu. Die gitaren beginnen qua prijs boven je budget, zeker het echte werk. Ga er niet van uit dat je hun geluid meteen te pakken hebt. Hangt ook van type (buizen0versterker af; b.v. op een Marshall wordt het niets. Een goede oude fender buizenversterker is voor jou op den duurhet meest voor de hand liggend.
Goede jazzgitaren spelen minder makkelijk door de dikkere snaren en (soms) hogere actie, en dikkere hals. Daar wen je wel aan; slechte afwerking van goedkopere modellen is een groter probleem. Feedback moet je ook rekening mee houden, vooral in een band.
In de goedkoper klasse kan ik je niets direct aanraden, maar Yamaha maakt goede gitaren. Thinline is ook een mogelijkheid (zoals de ES-330 achtige modellen), maar dan zonder middenblok.

Om kort te gaan heb je de volgende types jazz-gitaren:
1) Dik met gestoken (=massief sparren) bovenblad. Versterken met zwevende pu (zoals op die Yamaha)
2) Als 1) maar met ingeboud element (Wes Mongomery's L-5CES)
3) Dik met geperst/multiplex esdoorn bovenblad met ingebouwd element (ES-175)
4) Als 3) maar met dunne kast (=thinline), zoals de ES-330. Thinline modellen met gestoken bovenblad komen niet veel voor; kan wel.
5) Als 4) maar met een houtblok onder het bovenblad tegen feedback (ES-335). Dit is eigenlijk al richting electrische gitaar.

VooDoo
17 juni 2005, 13:51
Coursebook interface, Unit6
Page 144
Geezer Gozer

Verkeerde meervoud gebruikt ofzo?

VooDoo
17 juni 2005, 13:56
Grant Green bedoel je. Hij speelde o.a. op een gibson L-7 met McCarthy zwevende pu en later op een gibson ES-330. Burrel speelde i.h.a. op een acoustische jazzgitaar met zwevende DeArmond pu. Die gitaren beginnen qua prijs boven je budget, zeker het echte werk. Ga er niet van uit dat je hun geluid meteen te pakken hebt. Hangt ook van type (buizen0versterker af; b.v. op een Marshall wordt het niets. Een goede oude fender buizenversterker is voor jou op den duurhet meest voor de hand liggend.
Goede jazzgitaren spelen minder makkelijk door de dikkere snaren en (soms) hogere actie, en dikkere hals. Daar wen je wel aan; slechte afwerking van goedkopere modellen is een groter probleem. Feedback moet je ook rekening mee houden, vooral in een band.
In de goedkoper klasse kan ik je niets direct aanraden, maar Yamaha maakt goede gitaren. Thinline is ook een mogelijkheid (zoals de ES-330 achtige modellen), maar dan zonder middenblok.

Om kort te gaan heb je de volgende types jazz-gitaren:
1) Dik met gestoken (=massief sparren) bovenblad. Versterken met zwevende pu (zoals op die Yamaha)
2) Als 1) maar met ingeboud element (Wes Mongomery's L-5CES)
3) Dik met geperst/multiplex esdoorn bovenblad met ingebouwd element (ES-175)
4) Als 3) maar met dunne kast (=thinline), zoals de ES-330. Thinline modellen met gestoken bovenblad komen niet veel voor; kan wel.
5) Als 4) maar met een houtblok onder het bovenblad tegen feedback (ES-335). Dit is eigenlijk al richting electrische gitaar.

Kijk das een antwoord waar ik wat aan heb :P

haha ja ik verwacht natuurlijk ook niet dat ik gelijk zo een soundje te pakken heb :P
maar ik wil ongeveer daar naar toe, en precies zo een sound word mij natuurlijk veel te duur dan, maar zoiets als dat dan bedoel ik
( dat is een beetje de jazz die ik goed vind :P )

d'oh
17 juni 2005, 15:58
De Ibanez die je gelinkt hebt kost ongeveer 400 euro en zo'n epi etilist rond de 1200 euro

maar als je een jazzbak wil zou ik zelf een ibanez pakken, gister nog weer eens op zo'n een gespeeld en die spelen zo lekker soepel en hebben echt goede sound, in jou geval zou ik dan een AK85 (http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AK85_DVS_a_e_u.html)pakken, aangezien die het meest rijkt naar een echte jazzer of een AF105(f) (http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AF105_NT_a_e_u.html)

ik neem aan dat die foto je al genoeg doet om direct op je fietsie te stappen en zo'n ding te halen
:razz:

Nocki
17 juni 2005, 18:30
mocht je er zo gauw geen kunnen vinden zou je in de tussentijd flatwound snaren kunnen gebruiken... :-0 speelt lekkerder en zeker een heel warm geluid.

Nocki

VooDoo
17 juni 2005, 21:10
De Ibanez die je gelinkt hebt kost ongeveer 400 euro en zo'n epi etilist rond de 1200 euro

maar als je een jazzbak wil zou ik zelf een ibanez pakken, gister nog weer eens op zo'n een gespeeld en die spelen zo lekker soepel en hebben echt goede sound, in jou geval zou ik dan een AK85 (http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AK85_DVS_a_e_u.html)pakken, aangezien die het meest rijkt naar een echte jazzer of een AF105(f) (http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AF105_NT_a_e_u.html)

ik neem aan dat die foto je al genoeg doet om direct op je fietsie te stappen en zo'n ding te halen
:razz:

ja dat zijn mooie gitaren man die jij daar laat zien,
ik sta mezelf echt voor mn kop te slaan
ik zie vandaag dat de Ibanez AF 75 D in de uitverkoop van vorige week
weg ging voor maar
€250
kvind het echt jammer dat ik em niet tegen het lijf ben gelopen want die vind ik ook wel mooi(en ze waren nieteens oranje:D)

hoeveel kosten die gitaren die jij daar liet zien, de donkerbruine staat denkik in de feedback catalogus, en die andre heb ik geen flauw idee van?
tell me

TIMBER
20 juni 2005, 14:52
Hmm, ja nog een beginners gitaar zit ik niet op te wachten, maar die gitaren die ik liet zien, die ibanez en epi zijn toch geen beginners gitaren?
of is dat ook rommel

Richwood en Epiphone van rond de 300 tot 400 euro zijn best goede gitaren maar denk dat je na een paar maanden er toch nieuwe elementen inzet ter waarde van een 200 euro. Dan zit je toch nog op 600 euro en dan kun je beter nog even wat doorsparen. Heb ik ook gedaan en geen spijt van gehad.

Rock n' sad
20 juni 2005, 21:07
als ik een jazz sound wou ( wil ik wel ,maar in de verre toekomst :D ) zou ik in elk geval hiervoor gaan :


http://www.musicstore.de/en/global/3_0_G_0_GIT0005528-001/0/0/0/detail/images/artikel/medium/GIT0005528-001

De enige ibanez die ik zou willen kopen ( buiten de artcore series , maar liever deze )
en past trouwens perfect tussen je budget ( kost 289 € )
link : http://www.musicstore.de/en/global/3_0_G_0_GIT0005528-001/0/0/0/detail/musicstore.html

Is in een magazine ( klein projectje van winkel hier , dat magazine ) bekroond tot beste Nieuw uitgebrachte jazzgitaar Van elk budget , dus werd vergeleken met veel duurdere gibsons enzo ...

Als je die koopt ben ik zo jaloers :D

Luke-wannabe
20 juni 2005, 23:46
En als je dat schelle geluid echt kwijt wil kan je ook altijd een humbucker in je strat steken (hotrails ofzo), dan ben je er voor 100 euro al vanaf.


Dat is echt ZO stom. Je gaat tog geen 100 euro uitgeven aan een gitaar van ongever 70 euro...

Rock n' sad
21 juni 2005, 16:49
En als je dat schelle geluid echt kwijt wil kan je ook altijd een humbucker in je strat steken (hotrails ofzo), dan ben je er voor 100 euro al vanaf.


Dat is echt ZO stom. Je gaat tog geen 100 euro uitgeven aan een gitaar van ongever 70 euro...

+1

Ok , de klank zal wel wat veranderen , maar het hout ( plastiek ? ) blijft een grote invloed , dus blijft het een strontgitaar :razz:

episua
21 juni 2005, 18:08
Op zich zijn de ibanez artcores wel aan te raden hoor!
Ik heb er ook een, de AFT75.
Deze heeft wat een slankere body, wel volledig 'hollow' en een bigsby tremolo. Deze gitaar is geschikt voor bijna alle muziekstijlen e.d.
Zie foto: (naast de rode ibanez staat mijn epiphone wildkat)

http://www.geocities.com/willemroode/brothersinarms.jpg