PDA

View Full Version : Oefenruimte probs



Swan
17 juni 2005, 11:16
(even offtopic, maar waarom is er geen afdeling waar je over je eigen bands kan praten? bands/artiesten valt daar niet onder en daar kijkt geen hond)

Swan
17 juni 2005, 11:16
ontopic;
bij bandrehearsals hebben we nogal problemen om alles hoorbaar te krijgen, terwijl we n behoorlijk basic setup hebben; drum, gitaar, bas+zang (niet echt basic muziek daarintegen)
vooral de zangmic vangt echt ALLES op, wat veel feedback veroorzaakt, ik hoor de drums en gitaar en elk zuchtje door de PA worden versterkt..
nu spelen we nogal extreme metal met veel noise en (gitaar)feedback en spelen we op behoorlijk volume, maar er moet toch n manier zijn om op dat volume te spelen zonder dat we gek worden van n piepende zangmic?
de bassist/zanger staat tegenwoordig in n hoekje tegen de deur geklemt om t tegen te houden :-?

Negative K3 fan
17 juni 2005, 11:37
misschien kun je het bij recording kwijt aangezien het over microfoons enzo gaat...

Swan
17 juni 2005, 12:00
maar we nemen nix op ;)

vraag me af of de feedback te cancellen is door bijv. mid/hi/low er in of uit te draaien?

Bluesbreaker
17 juni 2005, 12:05
Probeer het eens, er is toch niemand die daar voor jouw specifieke situatie een antwoord op kan geven.

Swan
17 juni 2005, 12:10
nee niemand hier staat in oefenruimtes :roll:

vinni
17 juni 2005, 12:16
Om te beginnen.....

Zachter spelen? :-D


Nah....da's niet R&R....


Serieus advies:
Neem een microfoon die niet zo snel gaat feedbacken en zeer gericht alleen de stem van de zanger oppikt. De oude vertrouwde Shure SM58 Beta is heel geschikt hiervoor. Vervolgens op het mengpaneel een gate/compressor/limiter op het zangkanaal aansluiten. Gate goed afstellen.
Voorts....probeer de boxen eens wat anders te richten....als die rechtstreeks op de microfoon staat te blazen....hoe dan maar op....

Groet,
Vinni

Swan
17 juni 2005, 12:24
tnx, daar heb ik wat aan :)

zachter spelen gaat niet echt, ivm drummer...en je moet de muziek voelen :D

we gebruiken gewoon de mics uit de oefenruimte...dat zijn Shure mics, de ruimte is wel maar iets van 23m² groot...
ik vind het raar dat de mics zoveel oppikken...zo idioot hard staat ie niet maar als we ff zitten te praten bijv. en de mic staat nog open hoor je t gepraat nog door de PA...

Josdevos
17 juni 2005, 12:43
Ik weet de excacte benaming niet, maar er zijn 2 verschillende soorten mics. Omnidirectionele (pikken meer rondom geluid op, goed voor opnames) en directionele (pikken enkel rechtstreeks geluid op). Zoek daar misschien eens iets over op? Ik zing door een directionele Sennheiser (weetn niet wel type), en wij hebben er geen last van. Met een zogezegde omnidirectionele hadden wij er wel last van.

Swan
17 juni 2005, 12:54
ja dan lijkt t op n omnidirec. mic...zal volgende keer bij de oefenruimte eens vragen of ze ook nog andere hebben...

duckman
17 juni 2005, 13:05
Spelen er nog ander bands indezelfde ruimte?
Vraag of zij ook problemen ervaren, wie weet?

Speel je met een stack?
zet ze dan op de grond ipv op elkaar

Zet de speaker kasten richting drummer ipv richting zanger indien mgelijk.
Wij spelen in een soort van halve maan, met de gezichten naar de drummer en versterkers/speakers aan de zij kant.Het valt me op hoevaak gitarsiten de speaker op zichzelf richte en dan ervoor gaan staan.

Die mic tip is ook een goeie.

mazzel,
Arjan

Swan
17 juni 2005, 13:20
ja, t is bij DBs in Utrecht...spelen erg veel bands...
wij zitten in n drumcabine (iets kleinere ruimte, maar bij net zo groot als n normale bij Waterfront, Rotterdam)
dit is de opstelling van de ruimte;
ik speel over beide JCM900 combo's (via mn delay)


Marshall
JCM 900
Combo Ampeg
B2 (15") Pearl
SPX Yamaha
EM1800 Hughes
& Kettner
50W dual reverb Ampeg
2x10"
Marshall
JCM 900
Combo
50W
dual reverb


zou het helpen als ik die combo's op de grond zet? nu staan ze op n kleine verhoging..
de speakerkasten van de PA stonden idd gewoon rechtstreeks de ruimte in, zal volgende ze meer op de drummer richten...

BqS
17 juni 2005, 13:45
een omni directionele zang Micro zou iets nieuws zijn hoor, omni directionele micro's zijn speltmicrofonen en perch mic's.

Volgens mij is u probleem ten eerste uw ruimte
wij hebben zo gans ons repetitie kot bekleed met dik vloertapijt en dat geeft echt al een enorm verschil van akkoustiek en galm
en ook de opstelling van uw monitors en of stage boxen
ge moet gewoon alles goed richten en maken dat een geluidsgolf niet sebiet word weerkaatst op een kale muur want zo krijgde gemakkelijk feedback e.d.

vinni
17 juni 2005, 14:05
Ik weet de excacte benaming niet, maar er zijn 2 verschillende soorten mics. Omnidirectionele (pikken meer rondom geluid op, goed voor opnames) en directionele (pikken enkel rechtstreeks geluid op). Zoek daar misschien eens iets over op? Ik zing door een directionele Sennheiser (weetn niet wel type), en wij hebben er geen last van. Met een zogezegde omnidirectionele hadden wij er wel last van.


Er zijn heel veel verschillende microfoonkarakteristieken.

Wat je nodig hebt is een supernier !........tja......ik verzin het niet.


Vinni

Josdevos
17 juni 2005, 14:13
Hey ik heb me dit ook maar laten vertellen door onze drummer, ken zelf verder niks van microfoons.
Zou toch kunnen dat er in dat hok alles oppikkende mics aanwezig zijn.
Het feit dat gewoon gebabbel door de mic al wordt opgepikt deed me in die richting denken.... (of spelen jullie misschien in een blikken doos waar zelfs een gesprek weerkaatst...)

Een goeie opbouw is ook van belang natuurlijk...

Swan
17 juni 2005, 14:37
ja erg wollig is het iig niet aangekleed :wink:
ik ga om te beginnen maar es die speakers anders richten...hopelijk werkt dat, want we kunnen natuurlijk niks veranderen aan de aankleding van de ruimte..

Han S
17 juni 2005, 15:29
Omni directionele microfoons zijn idd helemaal rondomgevoelig, maar die zul je niet veel tegenkomen. Bovendien zingt dat echt rond als een gek op al een laag volume.

Dan heb je de uni of cardioid en dat is dus de richting gevoelige microfoon. Maar er zijn dan 'wide' cardioids, super cardioids en hyper cardioids.

Voorts heb je nog de speciale richtmicrofoons (die hele lange pijpen) en de 8 karakteristiek, welke aan de zijkant helemaal 'doof' is, maar die heb je alleen in de studio nodig.

Wat je moet hebben om hard te gaan op een zanginstallatie is een hyper cardioid, maar die hyeeft ook wat nadelen, zo is het proximity effect groter naarmate de microfoon richting gevoeliger is. Dus er komt een bult laag bij als je er dicht op zit en het klinkt dunner naarmate je verder er vanaf gaat.

Goede hypercardioids zijn de Beyer M88 en de Sennheiser MD431. De SM58 is een gewone nier/uni/cardioid.

Als je een microfoon aansluit op een mengpaneel met ingebouwde processors en je zet er compressie op krijg je de door jou genoemde problemen, kijk dus even of er compressie op zit.

Fowakka
20 juni 2005, 12:50
Desnoods moet je een 31 bands equalizer kopen. Die kun je dan op de inserts van je mengpaneel aansluiten. Daarmee kun je erg nauwkeuring bepaalde gevoelige frequenties wat verlagen.

Ben daar wel voorzichtig mee want voordat je t weet hou je geen mooi geluid over.

Han S
20 juni 2005, 15:02
Desnoods moet je een 31 bands equalizer kopen. Die kun je dan op de inserts van je mengpaneel aansluiten. Daarmee kun je erg nauwkeuring bepaalde gevoelige frequenties wat verlagen.

Ben daar wel voorzichtig mee want voordat je t weet hou je geen mooi geluid over.

Dat zie je veel gebeuren in PA kringen, het gevaar is dat als je veel frequenties met 'uitfluiten' terug regelt, dat je een kutgeluid overhoudt.

skanky
20 juni 2005, 16:12
Maar bij de wat grotere tenten worden de monitors alleen uitgefloten, dat geeft dan nl alleen de feedback. Van de PA heb je geen last.

bert k
20 juni 2005, 17:06
Nee, omdat de PA op het publiek staat gericht, dus van de mics af. In een oefenruimte richt je de boxen naar jezelf, net als monitors. Dus uitfluiten met een equaliser is een goed plan, maar Han heeft gelijk, je gaat steeds harder en steeds kutter klinken.

Fowakka
21 juni 2005, 11:58
Dus uitfluiten met een equaliser is een goed plan, maar Han heeft gelijk, je gaat steeds harder en steeds kutter klinken.

Daarom zei ik al dat je daar voorzichtig mee moet zijn. Maar als je der even voor gaat zitten en de frequenties zoekt die echt problemen op leveren is het goed te doen. Denk er wel aan dat de frequenties waar zowel de speaker als de microfoon gevoelig zijn feedback kunnen leveren. Dus vervang is een van de twee zijn je instellingen "niets" meer waard.
Het is allemaal zo gevoelig dat zelfs de temperatuur gevolgen heeft voor de feedback.

Tot slot is het belangrijk dat als je de zaak "uitgefloten" hebt je het niet opbeperkt hard kan zetten. Want er is altijd een frequentie is daarna het gevoeligst is, en als je het zaakje maar steeds harder zet blijf uitfluiten. Zoek daarom een goed balans in het volume.

pol
21 juni 2005, 13:40
alles is al gezegd denk ik maar toch even wat tips.

richt de micro nooit naar de boxen, zo weinig mogenlijk micro's openzetten, gate ertusses, betere mic kopen, ik vind die shure's sm58 helemaal niet zo goed op zang, wij hebben een audiotechnica atm41 op zang, en die feedback minder snel en klinkt zuiverder dan de sm58

ook : volume van de poweramp volledig opengooien, en het niveau van de mic regelen met de channel volumes, en misschien ook al het laag onder de 100 hz uit de zang halen

Swan
21 juni 2005, 13:50
ook : volume van de poweramp volledig opengooien, en het niveau van de mic regelen met de channel volumes, en misschien ook al het laag onder de 100 hz uit de zang halen

tnx, waarom is dat? we doen t meestal juist andersom...
voegt de hoeveelheid gain nog iets toe? we houden wel van n beetje clippend geluid op de zang...


tnx voor alle reacties...maar nieuwe gear kopen hiervoor zit er voorlopig niet in, we moeten t meer zoeken in instellingen en opbouw...

pol
21 juni 2005, 14:04
ja, als je de gain op die zangmicro te ver opengooit is het wel normaal dat die micro veel bijgeluiden opneemt en begint te feedbacken. Wij doen het andersom, poweramp op vol volume, en met de gain van de mixer het volume regelen .en als het smerig moet klinken, moet de zanger maar wat meer roken en zuipen :-D

door dat clippen op die micro krijg je compressie, niet goed om feedback te vermijden dus.

harrie-beton
21 juni 2005, 14:17
onze zanger heeft in ear monitors, ook in oefenruimte.
Hij wil nooit meer wat anders - heerlijk zingen, jezelf horen, band lekker zacht en nooit feedback van monitors.

Wij hebben wel een zangset (450 watt in OR) maar die staat zacht zodat we horen wat hij zingt en voor het gevoel van het geheel. Met optreden staat 1 floormonitor met zang erop, die is voor de band.
Werkt prima

Op TV zie ik bijna niet anders dan in ear, zelfs dream theater

bert k
21 juni 2005, 14:20
Door het clippen klinkt de zang ook onduidelijker, en moet je dus harder om verstaanbaar te zijn. Ik zoi idd de poweramp zo ver mogelijk openzetten.

@pol: hé, ik heb ook een ATM 41! En een SM58, dus ik ken ze allebei goed. AT is lekker wat meer bright dan de 58. Maar wat de betere is kan je niet zeggen, dat verschilt per zanger.

Swan
21 juni 2005, 17:04
tnx voor de reacties :) dan gaat de gain omlaag, hopelijk helpt t