PDA

View Full Version : Probleempje met BIAS spanning



Franc
17 juni 2005, 08:46
Hoi mannen,

Ik heb van de week een nieuwe trafo in mijn 100Watter moeten zetten, omdat ik last had van wegvallende biasspanning :(

Rib uit mijn lijf, maar ok.

Hoewel de trafo exact hetzelfde type is, zijn blijkbaar toch de spanningen wat anders.
Ik heb nu zo'n 15V meer op de platen van de EL34s, maar de beschikbare biasspanning valt wat lager uit.
Er komt 35V ~ uit dat na eenzijdige gelijkrichting zo'n -46Vdc oplevert (even uit het hoofd, grootte ordes dus).
Maar tegen de tijd dat het bij de biaspot is, is dat nog maar zo'n -40Vdc.

Daarmee kan ik de JJs die er nu inzitten maar net op 41mA krijgen en niet lager.
Met mijn rekensommetje zou ik op 39mA moeten zitten, maar dat red ik niet. Nou maakt het op zich niet zoveel uit en hij klinkt goed, maar ik vind het geen prettig idee dat ik nu al tegen de ondergrens aanzit.

Op zich is het het standaard Marshall 1959 biascircuit, maar ik heb de weerstand van 27k al vervangen door een draadbrug omdat ik anders helemaal niet in de buurt kwam.

Nou vraag ik me af of ik die weerstand van 15k die tussen de 2 elko's van 10u zit nog kan verlagen? Voor die weerstand heb ik nl. nog -46Vdc maar daarna dus nog maar -40Vdc.

Hoever kan ik zakken met die 15k? Kom ik ergens in de problemen?
Ik kan het ff niet overzien.

Franc

Hier staat het schema trouwens: http://www.soscastoa.com/gallery/hybrid1959/1959power

nicoverduin
17 juni 2005, 09:03
Franc,
Je kan hem best verlagen. Je loopt alleen kans dat je wat hum introducteert. Desnoods die eerste elco wat verhogen.
Nico

Franc
17 juni 2005, 09:37
Okee, bedankt, ga ik dat proberen.

mathe
17 juni 2005, 20:19
Niks verlagen Franc, verhogen moet je! Als je het 1959 bias circuit hebt kun je de 56k welke in serie zit met de potmeter vervangen door een 82k of een 100k. Moet je net dat beetje extra spanning geven. Zo blijft het filter ook in tact.


... Je loopt alleen kans dat je wat hum introducteert. Desnoods die eerste elco wat verhogen.
Nico
Je zult geen brom introduceren. Vergeet niet dat dit een balanstrap is waardoor identieke signalen op beide ingangen van de balanstrap in de OT tegen elkaar wegvallen :wink:
Als je per sé de 15k weerstand wilt verlagen moet je niet de eerste maar de tweede elco in waarde verhogen om dezelfde kantelfrequenties van het HDF te handhaven.

Marc :-D

Franc
17 juni 2005, 20:30
Verhogen!

Okee....had ik zelf nooit verzonnen, maar ik ga het proberen :-D

Zal zo de resultaten posten.

Franc
17 juni 2005, 20:53
Heeeee, gouwe tip Marc!

Met 91k ipv de 56k kan ik nu tussen de 35 en 45mA afregelen: perfect!

Marc, wanneer komt er eens een meeting? Hoest met het nieuwe kroost?

mathe
17 juni 2005, 21:28
Heeeee, gouwe tip Marc!
Met 91k ipv de 56k kan ik nu tussen de 35 en 45mA afregelen: perfect!
Kijk, daar kun je wat mee!


Marc, wanneer komt er eens een meeting?
Morgen? :D Misschien organiseert er iemand in de randstad eens een meeting? 't is hier thuis niet zo'n succes ben ik bang en ik heb zelf helaas niet de tijd om zoiets te organiseren :oops:


Hoest met het nieuwe kroost?
Gaat goed naar omstandigheden. De oudste (wordt dinsdag alweer 5) is al wel een kleine rebel aan het worden :evil:

gr. Marc