PDA

View Full Version : Wat reacties op het schema voor mn volgende zelfbouw



Negative K3 fan
16 juni 2005, 23:47
http://acapella.harmony-central.com/forums/attachment.php?s=&postid=12122828 ik hoop dat de link voor jullie werkt...

maargoed, wat ik wil weten is:
- welke primaire connecties ik v oor de hammond 125e moet gebruiken, wat is de reflected laod resistance??
- brandt de choke niet door?
- geven die 50uF filter caps wel TOOOONE aangezien de vintage amps veel lagere waardes gebruiken

mathe
17 juni 2005, 21:21
maargoed, wat ik wil weten is:
- welke primaire connecties ik v oor de hammond 125e moet gebruiken, wat is de reflected laod resistance??
In welke context wordt het gebruikt? Het kan belastingsweerstand betekenen. Ik heb trouwens het idee dat je ipv resistance, impedance bedoeld?


- brandt de choke niet door?
Nee. Dat ding kan 200mA aan en dat trekt deze versterker nooit. Dit versterkertje zal ongeveer 90-100mA consumeren in de HSP.


- geven die 50uF filter caps wel TOOOONE aangezien de vintage amps veel lagere waardes gebruiken
Da's inderdaad de vraag en ik denk van niet... Omdat de smoorspoel 5H is moet je, om rond de 10Hz kantelfrequentie uit te komen, wel 50uF gebruiken. Die tweede en derde bufferelco kunnen veel lager. 16 of 10uF voor beide mag geen probleem zijn.

Hetgene wat wel leuk is, is de EF86. Met z'n spanningsversterking van ca. 180x heb je ruim voldoende om de eindversterker flink te oversturen.

Marc

Negative K3 fan
17 juni 2005, 21:53
ik dacht dat bij een ef86 de versterking iets van 400x was! 2 keer zoveel als een 12ax7 (2*100)...

Negative K3 fan
25 juni 2005, 11:55
ok, ik heb me nog iets bedacht

omdat de secundaire kant van de voedingstrafo 214 VAC geeft, kan ik die hele trafo dan neit gewoon weglaten en direct netspanning aansluiten en alleen een 6,3V trafo gebruiken??? (scheelt in de kosten enzo natuurlijk).

iemand?

birt
25 juni 2005, 12:00
ok, ik heb me nog iets bedacht

omdat de secundaire kant van de voedingstrafo 214 VAC geeft, kan ik die hele trafo dan neit gewoon weglaten en direct netspanning aansluiten en alleen een 6,3V trafo gebruiken??? (scheelt in de kosten enzo natuurlijk).

iemand?

neen, das gevaarlijk :)

mayniac
25 juni 2005, 12:00
omdat de secundaire kant van de voedingstrafo 214 VAC geeft, kan ik die hele trafo dan neit gewoon weglaten en direct netspanning aansluiten...

Dat schijnt levensgevaarlijk te zijn, dus niet doen!!!
Ik weet er het fijne niet van, dus de experts moeten hier maar even bijspringen om uit te leggen hoe dit precies zit.

Negative K3 fan
25 juni 2005, 12:33
ik zie alleen dat je met een trafo een willekeurige kant kunt aarden, terwijl je met netspanning een vaste aarde en vaste nul hebt... heeft dat er iets mee te maken?

mathe
25 juni 2005, 14:02
ik zie alleen dat je met een trafo een willekeurige kant kunt aarden, terwijl je met netspanning een vaste aarde en vaste nul hebt... heeft dat er iets mee te maken?
Jazeker! Het zou zonder trafo kunnen gebeuren dat je de lichtnet fase op het chassis zet.
In zulke gevallen dus altijd een scheidingstrafo gebruiken.

Marc

Negative K3 fan
25 juni 2005, 16:21
ok, geen probleem, ik heb via marktplaats al een perfecte trafo weten te scoren voor maar 20 euro, er zit zon gozer die 2342 trafo's in de verkoop heeft. komende week eens bezig.

Negative K3 fan
27 juni 2005, 15:28
ok nog een vraag:

ik zat vandaag op mn werk een beetje te denken... zou het mogelijk zijn om ipv een stereo potmeter als 'PPIMV' 2 aparte potmeters te nemen zodat je per buis het signaal kunt regelen, hiermee kun je makkelijk assymetrische 'sinussen' maken (even order harmonics) en zelfs de ene buis dichtdraaien voor minder vermogen (eerdere eindtrap oversturing)?

is het mogelijk en is het al eens gedaan?

harrie-beton
27 juni 2005, 16:06
ik zat vandaag op mn werk een beetje te denken...


ben benieuwd wat voor werk je doet als je hier allemaal tijd voor hebt





over je vraag weet ik geen antwoord

Negative K3 fan
27 juni 2005, 16:13
ik zat vandaag op mn werk een beetje te denken...


ben benieuwd wat voor werk je doet als je hier allemaal tijd voor hebt





over je vraag weet ik geen antwoord

ik wertk in de koelcel van plus retail oost> orders verzamelen, dat gaat inmiddels op de automatische piloot dus ondertussen loop ik flinkt e mijmeren terwijl ik toch stevig doorpak.

dat doe ik dus overdag en savonds werk ik 6 dagen per week in de pizzeria, daar moet ik mn gedachten er wat meer bij houden, maar met >10 uur per dag heb ik dus een flink inkomen :D

Negative K3 fan
28 juni 2005, 15:09
vandaag een trafo binnengekregen, maar hij is superlomp! 240-0-240 met 450 mA (veel te veel) en in totaal meer dan 5,5A voor de 6,3 volt aansluitingen...

moet ik toch maar 50 euro neer gaan leggen voor een hammond en deze bewaren denk ik...

bert k
28 juni 2005, 15:36
Haha, die is goed voor een koelkast...

Geronimo
28 juni 2005, 15:39
ik zat vandaag op mn werk een beetje te denken...


ben benieuwd wat voor werk je doet als je hier allemaal tijd voor hebt





over je vraag weet ik geen antwoord

ik wertk in de koelcel van plus retail oost> orders verzamelen, dat gaat inmiddels op de automatische piloot dus ondertussen loop ik flinkt e mijmeren terwijl ik toch stevig doorpak.

dat doe ik dus overdag en savonds werk ik 6 dagen per week in de pizzeria, daar moet ik mn gedachten er wat meer bij houden, maar met >10 uur per dag heb ik dus een flink inkomen :D

Damn gast dat je dan nog tijd hebt om aan versterkertjes te prutsen! Doe je dat dan s'nachts ofzo? Dat vinden de buren wel relaxed zeker?

Negative K3 fan
28 juni 2005, 15:41
Haha, die is goed voor een koelkast...

of om een hoerenkeet mee te verlichten ofzo...

Negative K3 fan
28 juni 2005, 15:42
ik zat vandaag op mn werk een beetje te denken...


ben benieuwd wat voor werk je doet als je hier allemaal tijd voor hebt





over je vraag weet ik geen antwoord

ik wertk in de koelcel van plus retail oost> orders verzamelen, dat gaat inmiddels op de automatische piloot dus ondertussen loop ik flinkt e mijmeren terwijl ik toch stevig doorpak.

dat doe ik dus overdag en savonds werk ik 6 dagen per week in de pizzeria, daar moet ik mn gedachten er wat meer bij houden, maar met >10 uur per dag heb ik dus een flink inkomen :D

Damn gast dat je dan nog tijd hebt om aan versterkertjes te prutsen! Doe je dat dan s'nachts ofzo? Dat vinden de buren wel relaxed zeker?

dat gedoe overdag is maar 4 weken in deze vakantie, dus het valt nog mee :)

Geronimo
28 juni 2005, 15:45
Ok en in de vakantie kan je dus mooi de hele dag prutsen. Relax :)

Trouwens heb je nu al wat foto's van je huidig brouwsel gemaakt?

Negative K3 fan
28 juni 2005, 15:46
ja idd...

maargoed, dat wordt dus een hammond trafo a 50 euro...

Geronimo
28 juni 2005, 15:50
Nah opzich, het ziet er wel bruut uit natuurlijk zo'n dikke trafo, en je zal hem nooit overbelasten. Ook als je 'm aan wil passen (andere eindtrap ofzo, meer gainstages) heb je genoeg ruimte.

Maar heb je ook al foto's van je andere amp?

Negative K3 fan
28 juni 2005, 16:13
ik ga hem sowieso niet aanpassen met een andere eindtrap enzo...

foto's heb ik nog steeds niet

en die trafo is echt te lomp voor een combo (dat wil ik er evt van maken) en ook voor een aluminium chassis, ik zie het al voor me...