PDA

View Full Version : JCM800 top kan niet harder dan "standje 2"



wille525
16 juni 2005, 22:27
Ik heb onlangs een JCM800 top gekocht. Klinkt op huiskamer niveau al prima, echter als ik in de oefenruimte opengooi het volume hoger dan op "2" zet gaat ie te veel overdriven. Dat komt omdat ik de pre-amp vrij hoog heb staan, nl op "7". Dit doe ik omdat de versterker dan lekker warm klinkt, zet ik de pre-amp lager dan klinkt het allemaal wat iel. Een beetje overdrive vind ik absoluut lekker...ik weet hierom staat de JCM800 bekend, maar liever wel met mate. Moet ik soms de pre-amp lager zetten en het volume omhoog??? De JCM800 schijnt pas te klinken nadat het volume boven de "3" staat.

Wat zijn nou goeie settings voor een single channel JCM800-top?

Ik gebruik nu de volgende instellingen:
-precence 0
- bass 7
- middle 5
- treble 2
- master 2 !!!
- pre-amp 7

Als ik deze instellingen hanteer dan produceer m'n Marshall zoveel volume dat ik makkelijk hiermee in een zaaltje kan optreden. Als ik 'm nog harder zet krijg ik binnen de kortste keren gehoorsbechadiging, ondanks m'n oordoppen. Opzich klinkt ie op "standje 3" wel lekker, echter als ik m'n delay gebruik (er zit geen fx-loop op deze single channel top) klinkt ie ruk, omdat m'n versterker te veel overdrive produceert....

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben...

pol
16 juni 2005, 22:41
had ik ook met die van mij, die stond op 2,5 ofzo voor openlucht optredens, en dat was ook al loeihard.
das dus vrij normaal denk ik , en dat die delay niet klinkt voor de amp ook, delay moet eigenlijk achter de distortion zitten om goed te klinken.

wille525
16 juni 2005, 23:16
Ik heb m'n delay achter m'n distorsion, echter de oversturing van m'n JCM800 zorgt ervoor dat het geluid niet optimaal is. En aangezien er geen fx-loop op zit...

wille525
16 juni 2005, 23:17
Ik heb m'n delay achter m'n distorsion, echter de oversturing van m'n JCM800 zorgt ervoor dat het geluid niet optimaal is. En aangezien er geen fx-loop op zit...

dus: gitaar --> distorsion --> delay --> pre-amp --> poweramp

pol
16 juni 2005, 23:22
ah, op die manier.

maar waarom een distortion voor een 800 gooien, en welke is het ?

Negative K3 fan
16 juni 2005, 23:57
doe het eens zo: gitaar>jcm800>speakers

dus je distortion uit de versterker halen, denk je nou dat die dingen zo geprezen worden om hun heldere clean wtf!!!11

en om dan 'voldoende' vervorming te krijgen moet je die master idd flink opengooien.

ik zou zelfs beginnen met de master op tien en dan de gain naar smaak toevoegen (dus in mijn geval ook op 10)

en de presence op 0? dat klinkt ook niet echt levendig, helemaal met treble op 2, dan moet je amp wel heel erg iel klinken....

WMAHAHAHA

wille525
17 juni 2005, 00:14
Als ik zowel mijn volume, als mijn pre-amp op "10" zet kan ik zonder PA optreden in de Kuip. Ik steel zelf in een hardrock-band en kan zonder meer stellen dat wij echt wel op heel hoog volume spelen! En dan staat mijn volume nog maar op "2˝" en m'n pre-amp op "7". Mijn pre-amp moet ik wel zo ver zetten om een warme sound uit m'n Marshall te halen.

Ik kan me echt niet voorstellen dat ik m'n Marshall waar dan ook voluit kan zetten....dat ding gaat zo terring hard! Ik denk wel 2 a 3 keer zo hard als mijn Marshall JCM2000 TSL60-top (= 60 watt)

Negative K3 fan
17 juni 2005, 00:17
als je hem boven standje 3 nog nooit hebt gehad kun je dat natuurlijk niet zeggen, waarschijnlijk komt er vanaf 4 of 5 alleen nog maar vervorming bij ipv volume.

maar goed, ik geloof ja graag dat ze hard gaan, maarhet kan altijd harder, check eens een diezel herbert, fender tonemaster of mesa triple rectum frier... DAT gaat pas hard.

wille525
17 juni 2005, 09:25
Moet ik de gitaar eigenlijk in de low-input steken of juist de high-input??

andoni
17 juni 2005, 09:33
high input geeft meer oversturing dan low input. Als je versterker te veel overstuurt gebruik dan de low input. Maar ik moet wel zeggen dat ik je settings ronduit vreemd vind :o

En probeer eens je master hoog te zetten en je preamp wat lager. Ik dacht dat dit net het recept was voor een dikke brute sound. Probeer het ook eens zonder pedalen of met alleen een clean boost (TubeScreamer, Boss SD-1, ...)

andy
17 juni 2005, 09:57
Mijn instellingen van de JCM 800, zelfde modelletje denk ik, 50 watt uitvoering een kanaals.

Prec: 10
Bass: 10
Mid: ergens tussen 3 en 7
Treble: rond de 3
En die twee volumeknoppen instellen naar wat je wilt spelen. Vervorming? Gain ver open, meer Clean, dan de gewone volumeknop.
En delay voor distortion klinkt idd ruk. Als je daar mee wilt spelen zet dan een vervormer voor de amp, delay er achter. En stel de amp vooraf zo "lekker" mogelijk af, zodat je met een distortion of een ander boost pedaal zoveel mogelijk het oorspronkelijke signaal oppompt.

ruezzz
17 juni 2005, 10:43
Inderdaad, veel laag erin - weinig treble (komt van zichzelf al hoog genoeg uit)

Verder zet ik de PRE meestal net iets voor de helft en de MASTER al naar gelang hoeveel volume ik nodig heb.

Met een T-Rex Alberta boost ik voor meer gain (is gewoon een soort Tubescreamer). Zo haal je gewoon de vervorming uit je amp hoor, alleen geef je em er iets meer input.

Verder regel ik clean/crunch/lead door met de volumeknop en elementschakelaar van de gitaar te varieren.

Dus bijvoorbeeld:

Clean: T-Rex OFF / Volumeknop Git. half open / nekelement
Crunch: T-Rex OFF / Volumeknop Git. open / brugelement
Lead: T-Rex ON / Volumeknop Git. open / brug- of nekelement

Probleem met een delay in serie voor de amp is idd dat je harde staccato repeterende delays krijgt - is voor U2 dingen perfect - maar voor dragende leads minder, je sound verzuipt dan in de delay.
Wees dus spaarzaam met level en feedback van de delay - en zet em na je distortion of overdrive.
Mooiste is natuurlijk de keuze tussen een delay voor je amp en een delay in een FX-loop. Maar de FX-loop ontbreekt op mijn 2204 JCM 800.

Zou het inbouwen van een FX-loop de sound aantasten?
En wat kost zoiets? Wie doet dat op vakkundige wijze?

AoDf
17 juni 2005, 16:29
Zou het inbouwen van een FX-loop de sound aantasten?
En wat kost zoiets? Wie doet dat op vakkundige wijze?

Heb in mijn JCM800 2203 een effectloop laten inbouwen door Peter van Weelden. Wat het los kost weet ik niet. Ik heb namelijk ook gelijk de buizen laten vervangen en wat kleine dingetjes na laten kijken. Verwacht geen spotprijzen bij Peter van Weelden, maar vakkundig is hij wel heb ik het idee. Het geluid is nog steeds op en top jcm800, echter ik speel nooit zonder gebruik te maken van die effectloop. Ik heb er een 19" equalizer inhangen omdat ik de JCM800 te schel vond naar mijn smaak.

Heb eerst ook geprobeerd om meer bas toe te voegen door een equalizer pedaaltje voor de input te zetten maar dit leverde bijna geen toonverschil op, ik speel ook altijd met master op 4 of 5 en pre-amp op 7, met een boost pedaal, dus een flinke scheur. Bij een cleane amp zal een eq pedaaltje voor de input meer zin hebben denk. Een equalizer op een jcm800 aansluiten werkt naar mijn idee alleen goed in een (ingebouwde) effectloop.

Han S
17 juni 2005, 20:17
Wat ik me afvraag is dit: heb je een 50 watt of een 100 watt JCM800?

De 100 watt gaat idd tekeer als een straaljager, wat je zou kunnen doen is de twee buitenste eindbuizen er eens uit trekken en kijken hoe hij dan klinkt.

Als er maar twee eindbuizen in zitten (EL34) dan heb je de 50 watt versie, die heb ik ook en ik trek er wel eens een EL34 uit, hij is dan 25 watt en klinkt beter. Of ie dat nou zo lekker vindt weet ik niet en dat interesseert me ook weinig, ik gebruik hem alleen voor opname en als er iets sneuvelt dan vernieuw ik dat wel. Maar tot nog toe doet hij het goed, als sinds 1983 overigens.

istari
17 juni 2005, 22:33
voor een mooie clean met een klein beetje overdrive steek ikd e gitaar in de lo input, de gain op 6-7, en dan kan je de master omhoogduwen, zonder dat je echt gain bijwint.

als ik dan weer extra vbeel gain wil, dan steek ik hem in de hi input, de gain volledig open op 10, een pedaaltje ervoor (tubescreamer of rat pedal), en evengoed de master open, maar dan spreken we wel niet meer over bedroom level...

wille525
18 juni 2005, 11:11
Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik mijn gitaar in de high-input prik, de reverb en delay (die ik overigens altijd na mijn distorsion gebruik) veel nadrukkelijker aanwezig zijn dan wanneer ik mijn gitaar in de low-input steek. Je moet je effecten dus voor voor beide input (hig en low) anders afstellen.
Clean klinkt m'n versterker (met de bovengenoemde settings) echt fantastisch. Ik heb dan geen last van het schelle geluid. Onze andere gitarist speelt op een Marshall Super Lead 100Watt ergens uit de 70's en mijn geluid geeft min of meer het zelfde cleane signaal. Ik denk dat het probleem voornamelijk ligt bij m'n distorsion. Met de equalizer heb ik nu geregeld dat ie bij de solo iets meer hoge tonen onderdrukt en dit helpt een boel. Aankomende maandag zal ik dit weer kunnen testen in de oefenruimte....we zullen dan wel zien.

BlackSun
18 juni 2005, 15:01
Schrijf nou alsjeblieft distorTion ipv distorsion...staat zo stom...

wille525
21 juni 2005, 11:35
Ik heb besloten om toch alleen maar de low-input te gebruiken, aangezien de high-input alles omver blaast. Alleen bij de low-input kan ik de volume én pre-amp op standje "8" zetten. En dit klinkt al veeeeeelllllll vetter dan m'n vorige amp (JCM2000 TSL60). De hele logica van de high-input ontgaat me. Ik bedoel, ik speel in een metal/hardrock band en ik kan toch wel stellen dat wij behoorlijk hard gaan. Maar bij de high-input krijg ik het volume niet verder dan standje "2". Bij grotere optredens wordt er toch een microfoon voor je spreakerkast geplaatst dus waarom zou ik nog harder willen?

Ik moet trouwens zeggen dat ik de JCM800 (single channel) op laag volume ook lekker vind klinken. Kan er niets aan doen....ik weet dat weinig muzikanten het met mij eens zijn

Ik ben nu echt benieuwd hoe hard die 2203 (100 watt) kan gaan. Volgens mij kan je hier wel een aardbeving mee veroorzaken.