PDA

View Full Version : Een paar vragen over Ibanez gitaren.



semt-x
16 juni 2005, 22:04
De tijd is weet gekomen, ik ben weer aan het kijken naar een andere gitaar.
Nou ben ik zelf wel gecharmeerd van ibanez gitaren, maar ik heb hierover toch een paar vragen.

Zelf zit ik te denken aan de RG serie. Niet de Prestige. De RG370 lijkt me een goede keuze.
Maar wat is het verschil tussen de 370DX en de 370DXL?
En hoe zit het met de kwaliteit van de Edge III tremelo?

Ik heb de RG370 al geprobeerd, alles vond ik heerlijk aan de gitaar, behalve de jumbo frets. Deze waren naar mijn idee zo hoog, dat ik er achter blijf hangen. Maar zal dit een kwestie zijn van wennen, of moet ik toch denken aan afvlakken? En welke types van Ibanez hebben dezelfde specs als die van de RG370, maar hebben minder hoge fretten? En hoe zit het bijvoorbeeld met de S/SA/GRG Serie? Zijn dit ook kwalitatieve goede gitaren?
Wat moet de gitaar kunnen? Nou ik wil er toch wel lekker op kunnen spelen. Als ik me trem wil gebruiken moet ie ook wel kunnen duiken zonder ontstemmen. Ik speel niet in een band of iets, dus touren ga ik er niet mee doen. Er moet wel een single coil en humbucker element opzitten. En uiteraard een floyd systeem. Wie kan mij vertellen hoe en wat over deze gitaren? Alsjeblieft geen reacties van Ibanez is k*t enzo, want daar zit ik niet op te wachten. Het blijft natuurlijk smaak, en smaken verschillen eenmaal. Al moet ik zeggen dat de Jackson me ook wel begint te trekken. Maar zit hier ook zo'n floyd systeem op en single coil/humbucker combo? Ik doel hier dan op de Dinky. Nou lang verhaal, ik hoor het wel.

In ieder geval bedankt!

Philippe
16 juni 2005, 22:05
Maar wat is het verschil tussen de 370DX en de 370DXL?


Rechts- en linkshandig?

semt-x
16 juni 2005, 22:17
ah, ok das dus het verschil. Bedankt voor de snelle reactie. Heb je toevallig nog ervaring met deze gitaren?

Philippe
16 juni 2005, 22:24
Nee, maar er gaat wel de ronde dat de RG serie van Ibanez pas de moeite waard is vanaf 15**, maar dat heb ik ook maar gehoord.

Over de tremolo weet ik niks.

Ibanez
16 juni 2005, 22:40
Ik heb een RG270DX gehad. Opzich prima gitaartje, leuk voor een tijdje maar je wilt al snel wat beters. De elementen stellen weinig voor en het floyd systeem (van de 270) is ook niet alles. Voor hetzelfde geld kan je ook tweedehands kijken naar een RG570 of iets in die richting. Daar kan je wat verder mee vooruit. Je kan ook doorsparen voor een RG1570 natuurlijk. Als je wat langer plezier van de gitaar wel hebben zou ik nog even doorsparen. Hangt natuurlijk ook af van je budget.

semt-x
16 juni 2005, 22:44
Mijn budget is niet zo hoog. Dus vandaar dat de 370 of 350 serie mij wel aansprak. Maar is de gitaar van dusdanig slechte kwaliteit dat je er met een jaar doorheen ben, of gaat deze wel jaren mee?

AART
16 juni 2005, 23:01
de grg zuigt, rg 370 is goede gitaar

Nickname
16 juni 2005, 23:31
Ik heb laatst een nieuwe Ibanez rg gekocht. Ben namelijk van een redelijk goedkope (maar daarom wel een fijne) GSA-60, naar een Ibanez RG-1570 Prestige gegaan. Okee het kost wel wat maar dan heb je er ook een hele hoop gitaar voor terug. Edge pro tremolo werkt perfect zonder ontstemmen en de prestige neck is ook heel fijn. Het fijnste nog van mn nieuwe gitaar is de H-S-H configuratie. Als je financiën beperkt zijn zou ik in jou geval een 2e hands RG kopen, of iets van een S/SA/SZ. Zijn zeer fijne gitaartjes maar de sound is wel anders dan bij een RG natuurlijk.

Zo :D dat is dan ook weer gezegd.. haha, hopelijk kan je er wat mee

semt-x
17 juni 2005, 22:57
Nog meer mensen ideeen???
Ik wil weten hoe het met de tremelo gestelt is, is dit gewoon klote, of is dit prima om mee te werken. Het hoeft geen supertrem te zijn, maar moet wel iets kunnen hebben...

Diedo
18 juni 2005, 12:58
op het eerste gezicht is de trem oke, maar na een jaar ofzo begint de slijtage toch aan het licht te komen, omdat deze trems van een minder hard metaal zijn gemaakt. het gevolg daarvan is dat de mesjes slijten en dat de boel ontstemt.

ik denk dat je beter voor hetzelfde geld voor een tweedehands RG570 kan gaan. deze serie heeft wel de goede brug (Edge) en steekt gewoon wat lekkerder in elkaar. voordeel van tweedehands is dat je er ook met weinig of geen verlies weer vanaf kan als je later weer iets anders wilt.