PDA

View Full Version : footswitch vox vfs2 zelf maken



outside
16 juni 2005, 18:45
http://images.misupply.com/products/full/VOX/68254.jpg

Deze wil ik maken voor mijn vox ad50vt. Ten eerste omdak ik een beetje wil besparen (heb al gelezen dat ik er niet veel mee zal besparen maar toch iets!). En ook omdat ik zelf eens iets wil maken.

Indien ik dit toch niet zou kunne maken. Kan ik dan een dual footswitch van eender welk ander merk gebruiken voor mijn vox?

Geronimo
16 juni 2005, 19:18
Dat kan uiteraard. Het zou kunnen zijn dat de schakelaars dan andersom werken, maar dat is maar een kwestie van draadjes omwisselen.

Het enige wat je nodig hebt is om het zelf te maken is:

Een doosie.

Twee voetschakelaars.

Stuk microfoonsnoer.

Trekontlasting voor het snoer.

Stereo jackplug.

Dan zorg je dat een draad aan het buitenste contact van de plug zit en aan de andere kant aan beide schakelaars. De twee draden die je dan overhoudt gaan dan naar de twee overblijvende contacten van de schakelaars en aan de twee overblijvende contacten van de plug.

That's all.

Ik heb een marshall-voetschakelaar gekocht, zo'n dubbele, en die was (!) 50 euro(!) en binnen twee weken had ik al draadbreuk. Zooi is het. Als je het leuk vind om te doen en je kan goeie onderdelen vinden, maak je voor hetzelfde geld een veeel betere.

Succes ermee!

outside
17 juni 2005, 20:19
merci,

als doosje zou ik dan denk ik iets me hout maken, van da brandhout waarvan hier nog nen hele stapel ligt, dan zou ik da wille zwart schilderen en dan een beke laten blinken, me wat kan ik da best doen? Lak? vernis? hoe goeikoper, hoe beter!

sickpunk
18 juni 2005, 01:34
denk dat je een grote kans hebt, dat je daar nog een X finaal doorheen trapt!

outside
18 juni 2005, 09:50
denk dat je een grote kans hebt, dat je daar nog een X finaal doorheen trapt!

euh, een wa? :-? :)

edit: heeft er iemand daar daar zo'n schema'tje van? Mijn pa kan da lezen den das mss wel handig.

RubenP
18 juni 2005, 10:12
Keer (de tafel van 9 etc :D )

Wormaap
18 juni 2005, 14:01
Zelf typ je vrijwel onleesbaar, maar 1 keer 'X' in plaats van 'keer' snap je niet :-D (Niet beledigend bedoeld, maar dit vond ik gewoon grappig :P)
Dan ook nog maar even nuttig zijn in dit topic :-D
Zelf heb ik voor mijn ENGL Fireball een footswitch gebouwd. Volgens mij gaat dat op precies dezelfde manier. Het enige wat je hoeft te doen is een schakelaar te gebruiken die de tip, danwel de ring van de stereojack aan de sleeve verbindt, of juist niet. Het is dan bv. zo dat alles los (bij mij dus) clean en master volume 1 is. De tip verbinden aan de sleeve geeft scheur en de ring verbinden aan de sleeve geeft master volume 2 (meen ik, kan ook net andersom zijn :P)
Als je het écht wil kan ik wel een schemaatje voor je uittekenen, maar't is niet echt moeilijk :)
Overigens heb ik zelf in mijn footswitch een XLR-chassis zitten en gebruik ik tussen de switch en de amp een doodnormaal TRS (stereojack) naar XLR-snoer. Dit is handig omdat ik nu de kabel gewoon los kan klikken van de footswitch en da's best handig met vervoer. Verder kan ik mijn footswitchkabel altijd als microfoonsnoer gebruiken als het eens zou moeten, én ik kan mijn footswitchkabel verlengen met simpele microfoonkabels (XLR-XLR) als ik ooit eens verder dan 6 meter van m'n amp mijn footswitch wil hebben :)

outside
18 juni 2005, 17:25
Sorry, ik zal proberen terug wat AN te typen (niet simpel voor een rasechte vlaming hoor!) :P . Heb je misschien een duidelijke foto van hoe de fs er vanbinnen uitziet?

Geronimo
19 juni 2005, 02:39
Gast, zoals ik het heb uitgelegd is het en zo simpool is het. Als ik tijd heb maak ik wel ff een tekeningetje. Maar het is al weer een tijd geleden dat ik heb geillustratord dus dan duurt t ff. En morgen is het moooi weer dus lig ik op m'n hol op t strand en ga ik niet achter de computer zitten... duss.
t' is echt niet moeilijk.
Maar ouwe vlaming ik ga volgende week naar Graspop dus als je daar ook bent leg ik t wel ff uit onder het genot van een bierke.

Succes ermee en idd niet van hout maken dat gaat nergens over, koop gewoon zo'n gietaluminium doosie.

Wormaap
19 juni 2005, 03:17
Speciaal voor jou een vlug in Paint gemaakt schemaatje dan :-D
http://img151.echo.cx/img151/440/footswitch2mj.jpg (http://www.imageshack.us)
Zoals je ziet stelt het echt geen ene zak voor :-D
Morgen kan ik eventueel ook nog wel'n fotootje van de binnenkant voor je maken, maar ik denk wel haast dat je er zo uit komt :)

outside
19 juni 2005, 08:54
.
Maar ouwe vlaming ik ga volgende week naar Graspop dus als je daar ook bent leg ik t wel ff uit onder het genot van een bierke.

Succes ermee en idd niet van hout maken dat gaat nergens over, koop gewoon zo'n gietaluminium doosie.


Ten eerste ben ik ni oud, 14 om precies te zijn, ten tweede mag ik ni naar graspop, ten derde mag ik nog geen bier dinken, en ten vierde, waarom geen hout? Ik wil een beetje een eige vorm maken... Aja, en ten vierde merci voor de hulp en tschematje :)

Fumi SG
19 juni 2005, 09:43
omdat je door hout heel makkelijk heen trapt --> doosje/switch kapot en kun je weer opnieuw beginnen! :wink:

Wormaap
19 juni 2005, 13:09
Mwah, neem van mij aan dat je door >1cm MDF niet heentrapt ;) Wordt wel zwaar dan.

outside
19 juni 2005, 17:40
Mwah, neem van mij aan dat je door >1cm MDF niet heentrapt ;) Wordt wel zwaar dan.

Ik denk ook dat dat met goed stevig hout moet lukken. En dat het zwaar is, is niet erg. Het repetitiekot(zeggen jullie dat ook zo in Nederland?) is bij mij thuis en we zijn verlopig toch veel te slecht om optredens te geven :-D dus ik zal het niet vaak moeten rondsleuren.

JCG
19 juni 2005, 17:54
Mwah, neem van mij aan dat je door >1cm MDF niet heentrapt ;) Wordt wel zwaar dan.

Ik denk ook dat dat met goed stevig hout moet lukken. En dat het zwaar is, is niet erg. Het repetitiekot(zeggen jullie dat ook zo in Nederland?) is bij mij thuis en we zijn verlopig toch veel te slecht om optredens te geven :-D dus ik zal het niet vaak moeten rondsleuren.

Repitieruimte :wink: , maar denk dat het wel met hout moet lukken als je het stevig in elkaar zet. Dan natuurlijk niet met een aanloop van 2 meter er op springen.

outside
19 juni 2005, 19:11
Mijn pa heeft uitleg gelezen en schema bekeken en zegt dat hij het snapt en het simpel is. Bedankt allemaal!

outside
3 juli 2005, 15:21
Deze week ga ik het materiaal kopen, voor de behuizing vindt mijn pa wel iets. Welk soort switchen moet ik gebruiken? Dan ga ik waars zo'n xlr output erin zetten (naar aanleiding van de tip van Wormaap) en dan een kabel van XLR naar TRS kopen of maken. Dus dan heb ik nog wat draadjes nodig voor erin. Werkmateriaal hebben we. Moet ik nog iets kopen?

Wormaap
3 juli 2005, 16:06
Gewone SPST switches zijn al goed genoeg, gewoon 2 contactpuntjes waartussen de switch verbinding maakt, danwel verbreekt.
Verder heb je dus niks nodig behalve een XLR-inbouwchassis, een XLR-plug, een TRS-plug en een stuk 3-aderig snoer :) Moet mijn XLR-idee maar eens gaan patenteren ofzo :razz:
Gebruik trouwens wel een male XLR-chassis (met 3 pinnetjes dus) zodat je standaard microfoonkabels kunt gebruiken als verlenging van je footswitchkabel, terwijl je je footswitchkabel in geval van nood ook als microfoonkabel kan gebruiken (veelzijdigheid boven alles! :P)

outside
3 augustus 2005, 18:47
Het is af :P . Het is dan toch een zéér stevig Aluminium bakje geworden (pa betaalde toch) en een xlr inbouwchassis met een kabel van 3 meter. En hij werkt perfect! Heb er wel 2 brandwonden aan over gehouden maar het was dan ook de eerste keer dat ik echt iets soldeerde he :wink: Ik heb om te oefenen wel eerst een mini gitaar-kabeltje gemaakt van de mono-pluggen van 2 kapotte micro's. Mss wel handig als ik binnekort wat fx bakjes heb :) . Over fx bakjes gesproken, ik heb de smaak te pakken gekregen :)... Ik wil een effect-bakje maken. Welk kan ik best maken? Het geen wat ik het best kan gebruiken is een Fuzz (gitaar) en voor onze bassist een Bass Chorus en nog het liefst een Wah pedaal(gitaar).

JoostBaksteen
3 augustus 2005, 18:56
Welk kan ik best maken? Het geen wat ik het best kan gebruiken is een Fuzz (gitaar) en voor onze bassist een Bass Chorus en nog het liefst een Wah pedaal(gitaar).

Hetgeen wat je het beste kan gebruiken zou ik maken... maarja, dat ben ik :roll: :P

Die Wah wordt wel redelijk lastig, dan zal je of zelf een chassis moeten maken of een 2e hands wah/volume pedaal op de kop moeten tikken en die vervolgens modden.

Niet zo heel lang geleden (maandje ofzo) is er nog een link geplaatst naar een bouw-zelf-een-wah-chassis pagina. Daar heb je vast wel wat aan.

outside
30 augustus 2005, 15:41
Kga eerst terug een footswitch maken voor de medegitarist. Hij heeft een cube-60 met 3 (mono) ingangen voor footswitch: channel, fx en reverb/delay.

Dit is niet echt een schema maar maakt wel duidelijk hoe ik het wil doen:
http://k.domaindlx.com/OutsideRocks/footswitch%20tim2.JPG

Ziet dit er goed uit? Mss komen er nog leds op de andere 2 switchen (dan komen ze er allemaal mooi boven te staan) maar daar zijn we nog niet zeker over.

Fumi SG
30 augustus 2005, 15:50
Niet zo heel lang geleden (maandje ofzo) is er nog een link geplaatst naar een bouw-zelf-een-wah-chassis pagina. Daar heb je vast wel wat aan.

..dat was deze -> deze <- (http://www.diyguitarist.com/DIYStompboxes/DIY-Wah.htm) :)

scorpio
2 september 2005, 13:57
Ik ga ook m'n eigen switch maken voor mijn Boss GX-700

Omdat dit door middel van een latch schakelaar werkt kun je namelijk weer niet "el cheap" een standaard footswitch kopen. Maar voor 20,- ben ik klaar en dan heb je niet van die lelijke Boss Footswitch

scorpio
2 september 2005, 13:58
Ik ga ook m'n eigen switch maken voor mijn Boss GX-700

Omdat dit door middel van een latch schakelaar werkt kun je namelijk weer niet "el cheap" een standaard footswitch kopen. Maar voor 20,- ben ik klaar en dan heb je niet van die lelijke Boss Footswitch

outside
3 september 2005, 12:24
Ok, hier komen enkele vraagjes:

- Is dit hetzelfde als bij de fs voor mijn vox maar dan 3 keer in mono-vorm? of werkt de cube met een latch-gedoe.
- Is er een mogelijkheid om de 3 signalen + de ground door 1 xlr chassis te struen of heb ik er 2 nodig?
- Ik snap niks van led en resistors enzo. Is het echt nodig om DPDT switchen te gebruiken voor een led? Ik zou ze dus (niet zoals op het schema) alle 3 een led willen geven. De eerste een groen/rode waar ik dan de middelste poot niet van gebruik, de tweede en de derde gewoon rood. Welke resistors moet ik hierbij gebruiken? Zal dit lukken zonder batterij? Ik ga waarschijnlijk mijn onderdelen deze keer kopen bij "Das Musikding", is denk ik heel goedkoop. Ik vind er alleen niet een xlr male-chassis :( en een 4-aderig snoer.

Wormaap
3 september 2005, 15:07
Een 2-kleurenLED gebruiken zonder voeding kun je vergeten. Dan moet je namelijk ook stroom laten lopen als je kanaal 'uit' staat, en dat werkt niet helemaal, natuurlijk :)
3x signaal + ground kun je met 4-polig XLR doen, of 5-polig als dat makkelijker te vinden is (waarschijnlijk wel, is standaard bij DMX)

outside
3 september 2005, 15:18
3x signaal + ground kun je met 4-polig XLR doen, of 5-polig als dat makkelijker te vinden is (waarschijnlijk wel, is standaard bij DMX) Is het dan ook nog verlengbaar met gewone microfoon kabels?

Wormaap
3 september 2005, 17:10
3x signaal + ground kun je met 4-polig XLR doen, of 5-polig als dat makkelijker te vinden is (waarschijnlijk wel, is standaard bij DMX) Is het dan ook nog verlengbaar met gewone microfoon kabels?
Alas, nay.
Al is daar natuurlijk wel weer wat op te verzinnen met een verloopje naar 2x gewoon XLR ofzo, wees creatief :)

marcelca
10 december 2005, 12:28
hallo

Ik heb een vraagje hierover ( footswitch maken voor ad30vt )

je moet twee schakelaars gebruiken , zijn dit echte aan/uit schakelaars( dus als je een indrukt de verbinding er is of verbroken blijft ) of geven ze alleen een signaal op het moment dat je ze indrukt...

misschien een domme vraag, Ik heb het nog een keertje doorgelezen en ik denk dat het echte aan/uit schakelaars zijn maar weet het niet zeker , dus voordat ik het verkeerde haal

grtz marcel;

outside
10 december 2005, 17:06
ware gewone aan-uit schakelaars d8 ik, check pm

marcelca
10 december 2005, 18:23
ja dank je wel

Ik had de pm ook gelezen...

ik heb zelf ook gewoon even een stereo jack plug erin gedaan en de sleve verbonden met de ring en toen met de tip...


je moet een echt vast houden anders springt ie weer terug op de andere channel, dus je moet idd aan/uit schakelaars hebben en geen puls...

dit moet gaan lukken , nu nog een winkel vinden die het verkoopt dan ben ik helemaal tevreden

outside
28 februari 2006, 21:07
heey,

Iemand heeft mij gevraagd een dual footswitch te maken voor zijn amp: fender deluxe 112 (van ongeveer 1995). Hij heeft er een marshall footswitch ingeplugd en dan schakelt het kanaal als die hem erin steekt maar de switchen werken niet. Dit probleem had ik ook toen ik mijn footswitch (on-off switchen) in een cube-60 probeerde en de cube gebruikt momentary switchen dus ik veronderstel de fender deluxe 112 ook? Iemand op harmony central zei ook wel dat zijn deluxe 112 een footswitch heeft met een speciale chips dus alleen die footswitch werkt dan met de versterker, dit kan mss ook van een nieuwer model zijn...

nicoverduin
28 februari 2006, 23:10
Zie schema : http://www.fender.com/support/amp_schematics/pdfs/Deluxe_112_Schematic.pdfSchakeling heeft momentary schakelaars en paar diodes en leds

Valoosj
13 januari 2007, 14:34
even deze thread nieuw leven inblazen. ik heb nood aan een schakelaar die mijn digital reverb (een rack mounted ding) zijn ding kan laten doen, of net niet. op de reverb zelf zit een power switch, en een effect switch. dit is nogal moeilijk om met de voet te bedienen, dus moet ik een pedaaltje maken die de effect switch vervangt.
achteraan zit al een uitgang, maar ik heb geen idee welke spullen ik moet hebben om de schakelaar te bouwen. ik heb een goeie site gevonden, waar ik alle spullen kan kopen, maar wat ik net nodig heb weet ik niet. een led hoeft er niet in te zitten, mag altijd als iemand daar een plannetje voor heeft.

ik vermoed 1 van deze switches, maar dewelke net heb ik geen idee van, noch waar ik een goed plannetje kan vinden om alles netjes te solderen.
http://www.musikding.de/index.php?cPath=33_43&osCsid=41ec21ff517fe3323c2525bbb114f473

outside
13 januari 2007, 15:14
even deze thread nieuw leven inblazen. ik heb nood aan een schakelaar die mijn digital reverb (een rack mounted ding) zijn ding kan laten doen, of net niet. op de reverb zelf zit een power switch, en een effect switch. dit is nogal moeilijk om met de voet te bedienen, dus moet ik een pedaaltje maken die de effect switch vervangt.
achteraan zit al een uitgang, maar ik heb geen idee welke spullen ik moet hebben om de schakelaar te bouwen. ik heb een goeie site gevonden, waar ik alle spullen kan kopen, maar wat ik net nodig heb weet ik niet. een led hoeft er niet in te zitten, mag altijd als iemand daar een plannetje voor heeft.

ik vermoed 1 van deze switches, maar dewelke net heb ik geen idee van, noch waar ik een goed plannetje kan vinden om alles netjes te solderen.
http://www.musikding.de/index.php?cPath=33_43&osCsid=41ec21ff517fe3323c2525bbb114f473

Welke reverb heb je precies? Normaal gezien heb je met een 1PDT-switch, een (mono)kabel, behuizing en een mono 6,3 mm plug genoeg, als je leds wil gebruiken heb je ipv een 1pdt een 2pdt switch nodig, een led en een weerstand. Dit is standaard maar het kan zijn dat het bij jou reverb verschilt.

Valoosj
13 januari 2007, 16:41
ik heb de RRV-10 van Boss. ik zou liefst een ledje erin bouwen,

dus een 2pdt switch, een led, de juiste weerstand (hangt af van de led vermoet ik vermits de voeding 9v zal zijn via een adapter) een input voor de stroom, en een jack input van 6,3mm + de behuizing is dan alles wat ik nodig heb?
toevallig een plannetje van hoe ik dat moet solderen in de buurt? :)

Valoosj
15 januari 2007, 17:48
ik heb hier een plannetje gemaakt, zou dit lukken als ik een weerstandje van 820 ohm gebruik met een ledje van 3,3 volt. of moet ik dan stroom voorzien?
het dient voor een switch om mijn Boss RRV-10 reverb op en af te zetten

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/switch.jpg

Jasper.
22 mei 2009, 20:26
Speciaal voor jou een vlug in Paint gemaakt schemaatje dan :-D
http://img151.echo.cx/img151/440/footswitch2mj.jpg (http://www.imageshack.us)
Zoals je ziet stelt het echt geen ene zak voor :-D
Morgen kan ik eventueel ook nog wel'n fotootje van de binnenkant voor je maken, maar ik denk wel haast dat je er zo uit komt :)

Ik wil eigenlijk zelf ook wel een vox vfs-2 maken, maar kan ik er ook een ledje tussen zetten en waar moet die dan komen?

En komt er tussen elke ?breuk? een switch? zodat ik net zoals de vox vfs-2 2 switches heb?

En kan ik deze schakelaars gebruiken: http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_23&products_id=35

ThomasIIIJack
6 juni 2009, 13:50
Is het al gelukt de footswitch te maken? ik wil er zelf ook 1 maken, ben ook nog opzoek naar budget voetschakelaars. Tips?