PDA

View Full Version : Chennie's Goodfeather Retriever (met pic's =)



chennie
16 juni 2005, 16:15
Er waren dagen dat ik het niet meer zag zitten en er waren dagen van totale mislukking, maar na 9 maand is hij is af! Chennie’s Goodfeather Retriever !

Van oorsprong was het geboren als een Epiphone Goldtop. Vandaar de naam: Goldtop = Golden Retriever= Retriever. Vervolgens heb ik de maanden erna hem totaal gestript en her finished met mn eigen ontwerpen.
Over het eindresultaat: ik ben er redelijk tevreden mee.Ik ging eerst voor de kwaliteit zoals die uit de fabriek van Gibson zelf komt, maar het werd al pijnlijk gauw duidelijk dat ik dat mijn handen, werkplaats, gereedschap en omstandigheden echt niet kon halen
Op de foto zul je het niet zien, maar er zitten veel fouten in, on-effenheden in de lak, krassen en deukjes. Er ging ook van alles mis. Daarom duurde het zo lang. Maar het is af, hij klinkt ok, speelt ok en hij ziet er ok uit

Ik ben oorspronkelijk meer begonnen als een hobbyproject, om mezelf bezig te houden. Hey! Het is beter dan de hele dag voor de tv te zitten ! En in dat opzicht ben ikgoed geslaagd, ben flink bezig geweest, en heb veel geleerd. Denk eraan toen ik begon had ik nul verstand van dit soort dingen.

Ik wil dan ook Fred Dons, Mattia, javaca, R van ginneken, Wietse, Groovy en alle anderen bedanken voor hun antwoorden op mn vragen !

De specs:
Gitaar – Epiphone Goldtop ’59 Mahonie body en neck, maple top, je kent het wel
Seymour duncan SH-6 Distortions
Hardware – Boston/Collins
Toon pot meters zijn push/pull voor coil split

Tekening: verf op acrylbasis,
Aflak : Cellulose lak

Refinish volgorde voor de top:
Hout – grondlak – grondverf – zwarte verf – laklaag – grondverf – tekening verf –eindlak – polijsten
Refinish volgorde voor de rest :
Hout – waterbeits – Grondlak – tekening verf – eindlak – polijsten

Kosten : 600-700€ (ik vind dat ik redelijk heb gedaan, een nieuwe epiphone goldtop kost ook 650, maar dan zonder die duncan’s =)

De foto’s anders wordt het zo saai =)

http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/Retriever0.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/Retriever1.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/Retriever2.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/Retriever3.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/Retriever4.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/Retriever4b.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/Retriever5.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/Retriever6.jpg
http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/Retriever7.jpg

Lithium
16 juni 2005, 16:22
wow dat is da shit :cool:
heel erg mooi

Orpheo
16 juni 2005, 16:31
gave looks...maar het belangrijkste:


HOE KLINKT IE????:D

chennie
16 juni 2005, 16:40
hij klinkt ok !
Niet geheel de sound wat ik wil, maar toen die nog een goldtop was, vond ik de toon ook al niet zo best vergeleken met mn Yamaki (ook een les paul uit de jaren 70, lawsuitmodel, of hoe heet zoiets ?)
Maar in het geheel kan ik er goed mee leven, Ik gebruik hem toch als een high gain scheur in your face gitaar

imlikeajungle
16 juni 2005, 17:42
héél erg mooie graphics!!!

sickpunk
16 juni 2005, 19:23
wat vreselijk old school!! I LOVE IT! prachtig gedaan gozer!

jorrit
18 juni 2005, 10:44
gaaf man gozer! ziet er netjes uit man!

Diedo
18 juni 2005, 11:42
ziet er echt heel tof uit! heb je de headstock nou ook nog onder handen genomen?

chennie
18 juni 2005, 12:00
jazekers, op de headstock heb ik een veertje getekened

charlotte
20 juni 2005, 23:46
Hey Chennie,

Ziet er gaaf uit zeg ! , kost wat tijd,zoals je zelf aangaf, maar het resultaat mag er zeer zeker wezen. :P

applaus voor jezelf, :lol:

groetjes Charlotte :wink:

chennie
21 juni 2005, 11:36
ah bedankt voor de reacties, maar ik heb alsnog een probleem. Hij ruist, netalsof je voortduren naast een computerscherm of een tl lamp, of wanneer je ingeplugt staat in een goedkope transistor bak met gain op vol. Mn andere gitaar is in dezelfde omgeving daarentegen wel muisstil

Ik heb de schakeling zoals hieronder gebruikt. Twee volume, twee tone pots. De twee tone zijn push pull for coil split. De humbuckers zijn SD distortions SH-6, redelijk high output dus.
Alle draadjes zijn kort afgeknipt en de soldeerpunten zijn goed gedaan. Daar ligt het niet aan. Tevens hebben de draadjes die ik gebruikt heb een inner- en butengeleiding. Alles wat innergeleiding is heb ik gebruikt als signaal pad en de uitergeleiding als aarde. Zie de tekening. Alles wat rood is is aarde. Zoals je kan zien heb ik de brug niet geaard (ivm met veiligheidsrisico's, zie ook guitarnuts.com), maar wanneer je bv de output of metalen volumeknop vastpakt is het verminderen van ruis miniem.
wie kan mij helpen de ruis nog meer te verminderen ?

http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/wiring.GIF

sickpunk
21 juni 2005, 12:03
waar hab jij je aarde aan vast dan? en is alleen het rode aarde? dan zit je schakelaar dus los van de rest?

chennie
21 juni 2005, 12:34
ja, alles wat rood is "aarde". Let wel op dat de zwarte draadje ook allemaal een rood draadje hebben. De schakelaar zit dus met de buitengeleiding van het signaal draadje verbonden met de aarde. Uiteindelijk komen alle rode draadje uit op de min van de jack output.

chennie
21 juni 2005, 13:12
ok ik heb nu het een en ander aangepast, oa de draad tussen de aarde van de beide volume pots weggehaald. Dat was volgens mij een earth loop. Nu ben ik zover dat wanneer ik iets wat geaard is aanraak de gitaar stil is (potmeters, output jack, schakelaar, pickups) Alleen ik kan natuurlijk niets aanraken wanneer ik aan het spelen ben. Is hier een oplossing voor?

let op dat ik de brug niet heb geaard, nu zit ik op het punt dat ik dat niet eens meer kan (ik krijg de bus van de brug er niet meer uit om er een draadje in te doen)

Dus iemand een oplossing ?

charlotte
22 juni 2005, 00:03
Hoi Chennie,

Je kunt ook de tail aarden,als je daar de bussen wel uit kan krijgen, of anders een draadje ertussen leggen,en dan aandraaien misschien?

greetz Charlotte

chennie
22 juni 2005, 00:33
hoi charlotte.

neej alle busjes krijg ik er niet meer uit. Ik heb het geprobeerd en heb zelfs de bus beschadigd en de lak, dus ik ga het niet stug nog eenkeer doen =)
Ik had zelf ook al gedacht om gewoon een draadje erin te schroeven/duwen of op een andere manier contact te leggen, maar op de een of andere manier heeft dat nog niet echt succes.

Is het niet raar eigenlijk dat je een gitaar via je eigen lichaammoet aarden ? Als je erover nadenkt kunnen daar best veiligheidsrisico's aan vastzitten (ik noem een krakersfestival, warrm benauwd weer, veel bier, en slecht aangelegde electriciteitsnetwerk en of falend apparatuur) Beste was natuurlijk dat je een staaf recht de aarde inslaat en daaraan je gitaar hebt geknoopt =)

ps. Charlotte great stuff ben je aan het doen, dit is het verkeerde topic, maar ik check altijd eerst je site en dan vergeet ik wat te posten =)

birt
22 juni 2005, 09:34
daarom aard je een gitaar ook niet via je lichaam. als ze minder bromt als je de snaren aanraakt wil dat net zeggen dat ze niet goed geaard is.

De aarding moet in principe via de mantel van je kabel naar je amp gaan. Ook je brug moet daarom zeker geaard zijn om geen brom te krijgen. Dit is nu duidelijk niet het geval anders zou het geen verschil mogen maken of je je snaren aanraakt of niet.

even een fototje van de binnenkant van mijn gitaar:
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/guildguts1.JPG

zoals je ziet zijn de draden die van beide elementen komen afgeschermd en is die afscherming aan de achterkant van een pot gesolderd.
de pots zijn met een aardingsdraad met elkaar verbonden en die draad is links vastgesoldeerd aan de koperen afscherming van de cavity. Van aan dat punt loopt nog een zwart draadje naar de jack waar alles naar de mantel van de kabel geaard wordt.
je ziet onderaan ook de witte draad die van de brug komt en geaard is naar de pot linksonder.

chennie
22 juni 2005, 18:44
ok.
Ik heb nu enkele punten verschil met jouw birt:
1, de manteling van de pickups niet geaard (dom, dom, dom van mij)
2, de brug/snaren niet geaard (omdat ik dacht over veiligheidsrisico's uit dat artikel van gutarnuts.com)Deze verbinding kan ik NIET meer leggen, zie ook bovenstaande post
3, totale cavity shielding heb ik ook niet. De stock set up wat dat alleen de plastic afdek plaat bekleed was met aluminium folie en dat werkte ook uitstekend. Dat heb ik zo gelaten.

Ik zou 1 en 3 nog aan kunnen passen. wordt vervolgd dus

chennie
24 juni 2005, 14:19
ok ik ben flink bezig geweest en heb het volgende :

1 de totale cavity is gehield, aluminium folie gebruikt.
2, de brug is geaard! twas even flink werk, maar ik heb het gaatje naar de brug toe volgepropt met draad zodat het contact maakt middels druk.
3, de manteling van de draad van de pickups was al geaard. Het draadje van de ground van de pick ups was namelijk ongeisoleerd tegen de mantel aangedrukt, dat draadje is natuurlijk wel gesoldeerd.

NOu een deel van de ruis is weg, maar ik heb er nog steeds last van en het volgende is denk ik de oorzaak:

de potmeters !
deze zijn 500K logaritmisch, maar ze gaan naan van 500k naar 20 Ohm.
Ze gaan dus niet geheel naar (bijna) 0 die 20 Ohm zou misschien wel kunnen bijdragen bij enige lek in het signaal misschien ?
Oftewel wordt vervolgd :D

Jeanken
24 juni 2005, 15:35
Het zijn misschien kansen van 1 op ongelofelijk veel maar ik heb wel eens gelezen dat er niet meer geaard mag worden via je lichaam, er is ooit een bassist overleden door zo'n aarding, op een optreden kortsluiting gekomen of zo, ken het verhaal niet exact meer maar hij kreeg 220Volt door zijn lijf, het zal jij maar wezen..
Verder wel een mooi stukje werk daar!

sickpunk
24 juni 2005, 15:48
ze worden nog steeds zo geaard via de fabriek dus?

harrie-beton
24 juni 2005, 15:50
je kunt tussen de aarde in je gitaar een zekering zetten.

chennie
24 juni 2005, 16:18
Het zijn misschien kansen van 1 op ongelofelijk veel maar ik heb wel eens gelezen dat er niet meer geaard mag worden via je lichaam, er is ooit een bassist overleden door zo'n aarding, op een optreden kortsluiting gekomen of zo, ken het verhaal niet exact meer maar hij kreeg 220Volt door zijn lijf, het zal jij maar wezen..
Verder wel een mooi stukje werk daar!

Daarom wou ik dus niet meer aarden via de brug. Juist vanwege dit risico.
Ik ben nu dus op mn quest om alles zo stil mogelijk te krijgen. Ik heb het zo gemaakt dat ik de brug aarding zo weer kan loskoppelen.

birt
24 juni 2005, 21:41
ff wat uitleg:

als je de cavity geaard hebt met zilverpapier, is dat zilverpapier wel degelijk met de aarding verbonden? (zilverpapier is niet te solderen dus een draadje met een vijsje er tegen aan vijzen en aan aarding hangen)


de brug moet geaard zijn zodat je snaren niet voor extra brom zorgen.
schokken hiervan kan je enkel krijgen als er iets fout gaat in je amp waardoor er stroom op je aarding komt te staan. het is echter verplicht dat overal waar je speelt de versterker goed geaard is en het net waar die aanhangt mooi afgezekerd. dan is er dus helemaal geen probleem want als er dan stroom op je aarding komt springt de verliesstroomschakelaar af.

gerustgesteld? :wink:

Jeanken
25 juni 2005, 11:22
Mja, gerustgesteld, ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb al menigmaal gespeeld op plaatsen waar de aarding nog niet in orde was, ons vroegere repetitiekot was volledig niet geaard, net zoals enkele stopcontacten in ons nieuwe dus ik denk dat ik toch maar via die zekering in mijn gitaar werk..

chennie
25 juni 2005, 11:42
ff wat uitleg:

als je de cavity geaard hebt met zilverpapier, is dat zilverpapier wel degelijk met de aarding verbonden? (zilverpapier is niet te solderen dus een draadje met een vijsje er tegen aan vijzen en aan aarding hangen)


gerustgesteld? :wink:

ik heb met een multimeter op diode meting gemeten tussen de min(aarde) van de output jack en alle andere aardepunten (potmeters, brug, schakelaar, aarde aansluitpunten aan de potmeters, willekeurige punten op het folie) Uit de meting komt uit dat alles een verbinding vormt, dus ik denk dat dat wel goed is.

Sorrie maar ik ben nog niet gerustgetseld :) vooral omdat ik ook vaak in situaties kom dat het electriciteitsnetwerk niet netjes is afgehandeld, maar ik heb nu de snaren wel geaard, ruis is al iets minder. Het valt op dat het geluid, de toon nu echt voller is, nu niet alle hogere harmonische wegvallen in de ruis :)

Maar goed veen binnenkort nieuwe potmeters halen...

Random Bassist
25 juni 2005, 14:34
mooi mooi mooi !
is dat een eigen ontwerp?

chennie
25 juni 2005, 16:16
jep, een eigen ontwerp. Tis voortgekomen uit ontwerpen die ik had gemaakt voor een tshirt voor onze band.
Goodfeather is mn band, vernoemd naar de tekenfilm als persiflage op de film Goodfellas. De meesten kennen die film wel, maar op een gegeven moment zegt de hoofdrolspeler, we called ourselves goodfellas, like he was a goodfella. He is one of us.
Ik denk dat wel bij elke vriendengroep die een band begint. Dat gevoel, dat goodfella gevoel. Inmiddels zijn we niet meer echt actief. Maar we zijn nog wel goodfeathers onder mekaar =)

harrie-beton
1 juli 2005, 14:49
Niet geheel de sound wat ik wil, maar toen die nog een goldtop was, vond ik de toon ook al niet zo best vergeleken met mn Yamaki

Onbedoeld heb je misschien aangetoond dat met andere hardware en verf een slecht klinkende gitaar nog steeds slecht klinkt.
Het toonhout maakt wel degelijk uit!

chennie
1 juli 2005, 16:52
ik wil terug komen op mn stelling, ik heb hem wat fine getuned en nou klinkt die wel goed ! =)
Natuurlijk houtsooort is zekers belangrijk en elke facet van een gitaar draagt bij aan de sound. Dat begrijp ik =) en ben ik met je eens. Maargoed, ik heb hem nu verbeterd op enkele punten wat betreft electronica en afstellen én mn versterker en klinkt nu wel goed. Althans in mijn oren. Zowieso mn andere gitaar, die yamaki is een goed egitaar en tevens mn eerste. Elke gitaar die ik zal bespelen zal ik onbewust aan die vergelijken en juist omdat ik hem door en door ken én nog ook heel erg goed vind, zal dat vergelijken niet echt objectief zijn, onbewust.

Riky
15 november 2006, 14:44
Het zijn misschien kansen van 1 op ongelofelijk veel maar ik heb wel eens gelezen dat er niet meer geaard mag worden via je lichaam, er is ooit een bassist overleden door zo'n aarding, op een optreden kortsluiting gekomen of zo, ken het verhaal niet exact meer maar hij kreeg 220Volt door zijn lijf, het zal jij maar wezen..
Verder wel een mooi stukje werk daar!


Als ik mijn line 6 versterker goed hard zet en ik raak bijv een verwaring aan dan voel ik ook stroom....

Johannes
15 november 2006, 15:22
Yo Ricky, check de datum van de post vóór die van jou es....