PDA

View Full Version : El 84's Biassen??



Chroxy
16 juni 2005, 14:59
nou 2 vragen in 1 keer :)

Ten eerste, ik heb een Marshall DSL401, hier ziten 4 ECC83 voorversterkerbuizen in, deze kan ik zelf vervangen omdat dit niet gebiast hoeft te worden.. toch?

Maar de EL84 buizen..? Ik dacht altijd dat je deze niet hoeft te biassen.. maar klopt dat ook..? Ik heb de search gebruikt, waar 1 goed topic uitkwam, en daar riep men ja en neej..

En misshcien zijn mijn buizen te koud afgesteld, kan ik dat zelf doen met een multimeter..? zo ja? Hoe..?

dejohan
16 juni 2005, 15:17
Ik heb de instructies al hier op de site gevonden.

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?p=682765#682765

Je moet je amp dus zeker biasen. Volgens de instructies rond 0.675V


En hier nog een mooi tekeningetje:

http://www.drtube.com/schematics/marshall/dl40-68-00.pdf

Je hebt dus nodig: een multimeter en schroevendraaiers. Ik neem aan dat je het al weet, maar ik zeg het liever toch:
In een amp zitten superhoge voltages, ook als hij uitstaat. Wees dus extreem voorzichtig, en zorg er dus goed voor dat je niks van de binnenkant van je amp aanraakt wat je niet hoeft aan te raken.

Bij vragen roep je maar.

Chroxy
16 juni 2005, 15:50
Bedankt!
maar bij dat PDF bestand is het
1.3V = 32MA
1.4V = 35MA

en bij de andere
1.375 V..

welke moet ik dan pakken..?

En wat moet ik nu precies opendraaien..? Of moet ik het versterker gedeelte al shet waren uit de versterker halen..?

dejohan
16 juni 2005, 17:03
Bedankt!
maar bij dat PDF bestand is het
1.3V = 32MA
1.4V = 35MA

en bij de andere
1.375 V..

welke moet ik dan pakken..?

En wat moet ik nu precies opendraaien..? Of moet ik het versterker gedeelte al shet waren uit de versterker halen..?

1.375V moet je hebben. Die 0.675V van mij was kompleet fout!

Hoe je de amp opendoet weet ik niet. Het moet ergens op de printplaat zijn waar de buizen op zitten. Bekijk het eerst eens goed. Als je het versterkergedeelte er moet uithalen, leg het dan op iets niet geleidend (een deken of een houten stoel). Zorg dat naakte interne bedrading/componentjes het chassis niet raken. En zorg dat je gitaar nooit ingeplugd is als je in je amp werkt.

dejohan
16 juni 2005, 17:06
Laat ook weten hoe hoog het voltage momenteel was, weten we meteen of je amp te koud stond.

Chroxy
16 juni 2005, 18:06
zow.. ik heb hem net eruit proberen te halen.. maar het versterker gedeelte blijft haken achter de tolex :(:(

en waar moet iik meten..? 1plug op de ground en de andere op pin1??


ook staat in 1 link dat er een PR2 is.. maar die zie ik helemaal nergens..?? Alles ziet uit zoals dat schema van DrTube..

Dus wat moet ik nu precies meten..? en dat moet ik dus aanpassen met PR1??

dejohan
16 juni 2005, 18:18
PR2 bestaat blijkbaar niet op je amp, dus je moet enkel PR1 aanpassen. (Die instructietekst geldt voor een hele familie versterkers, waarschijnlijk voor amps zowel met als die zonder PR2, daarom kan je beter op die PDF file afgaan).

Heel kort uitgelegd:
Zet voltmeter op DC, hoogste waarde.
Sluit voltmeter op pin1 en pin2 (pin2=ground, pin1 en pin3 zijn hetzelde dus pin 3 heb je niet nodig). Ga met je voltmeter stapsgewijs naar lagere waarden, tot je een waarde in volt te zien krijgt , iets dat er uit ziet als 1.23 ofzo. Als hij een negatieve waarde aangeeft, draai dan de pluggetjes om.

Draai aan PR1 tot je voltmeter 1.375 V (of 1.37 ofzo) aangeeft.

Klaar.

Chroxy
16 juni 2005, 19:02
zow...

net alles getest..
DC is toch gelijkstroom he..? oftewel 2 streepjes onder elkaar..??
Ik ben begonnen bij 500... en bij 20 kreg ik pas iets eruit: 0,50.. ??

Kan dat wel..? Dat deze zow laag is..? Ik heb liggen draaien en toen ik hem het meest naar links draaide kreeg ik maximaal 1,20..

ik heb hem maar even teruggedraaid..

Verder versprong hij de hele tijd.. tussen 0,42 en 0,52.. heb ik een slecht multimeter..?

dejohan
16 juni 2005, 19:21
Croxy: is je amp een DSL402 of een 401, want in deze draad zeg je '401' maar in de 'rommelige E snaar' topic onder electrische gitaren zeg je '402'?
Dit is wel belangrijk, omdat je bias dan een andere waarde moet hebben.

Laat je bias momenteel iig niet te lang op maximum staan, is slecht voor je amp.

Chroxy
16 juni 2005, 19:22
het is een 401..
dus 1,375 V

en ja.. als ik hem op de maximum draai is het dus 1,2 volt..

dejohan
16 juni 2005, 19:28
Ik heb dat ook eens gehad met mijn versterker, de waarde van de buizen lagen buiten het bereik van de amp. Ik moest toen een mod uitvoeren op de amp (andere optie is ander buizen, ook niet leuk).

Maar omdat ik niet zeker ben of dit de enige oorzaak kan zijn, ga ik een paar 'echte' amptechs op dit forum raadplegen. Ik wil niets over het hoofd zien.

Laat je amp even met rust, en ik zal hen wel naar dit topic leiden.
Alvast sorry voor de rompslomp. Je hoort snel van me.

Chroxy
16 juni 2005, 19:31
ik laat m'n amp met rust..

toch al bedankt voor al deze informatie!.. mocht blijken dat ik hem echt nie zelf kan biassen (lijkt me niet zow heel moeliijk, wat aan een knopje draaien..) ga ik naar een echte tech..

maare.. DC dat is toch gelijkstroom oftewel 2 streepjes boven elkaar..?

Ik heb dat golfje ook nog even getest en die lag rond de 2,1 toen ik hem volledig naar links had gedraaid..

niet dat dalijk hier de fout in zat :P

En dat verspringen van mn multimeter.. is dat altijd zow.?

Negative K3 fan
16 juni 2005, 19:32
heb je trouwens wel je volume knoppen enzo helemaal dichtgedraaid? dat verklart misschien waarom hij verspringt.

dejohan
16 juni 2005, 19:44
ik laat m'n amp met rust..

toch al bedankt voor al deze informatie!.. mocht blijken dat ik hem echt nie zelf kan biassen (lijkt me niet zow heel moeliijk, wat aan een knopje draaien..) ga ik naar een echte tech..

maare.. DC dat is toch gelijkstroom oftewel 2 streepjes boven elkaar..?

Ik heb dat golfje ook nog even getest en die lag rond de 2,1 toen ik hem volledig naar links had gedraaid..

niet dat dalijk hier de fout in zat :P

En dat verspringen van mn multimeter.. is dat altijd zow.?

Normaal moet je DC hebben (2 strepjes boven elkaar) dacht ik.
Let er ook op dat die draadjes in je multimeter in het juiste gaatje steken, bij de mijne moet je ze in een ander gaatje steken als je ampere wil meten, daar moeten ze voor het meten van volt dus niet in.

Chroxy
16 juni 2005, 19:55
ik had alleen de mastervolume dichtgedraaid.. moet er meer dicht of niet..??


Verder heb ik dan gelijkstroom gebruikt.. en was het aantal volt als ik hem volledig naar links draai 1,2 en in het midden (waar hij stond) 0,5..
bij stand 20..

mijn multimeter heeft 2 pluggen met draadjes die vastzitten aan het apparaat, ik kan ze dus niet losmaken en verkeerd vastmaken..

dejohan
16 juni 2005, 19:57
Nog iets vergeten te zeggen: je moet je amp een paar minuten laten opwarmen voordat je gaat meten. Op een koude amp meten kan ook schommelende waarden geven.

Chroxy
16 juni 2005, 22:09
ik heb hem nu flink laten opwarmen en alle knoppen uitgedraaid en het schommelen stopte.. :)

als ik hem nu maximaal naar links draaide kreeg ik 1,28 ongeveer uit.. dus bijna goed..

mag dit dus..? of klopt dr iets niet..? voor mijn gevoel namelijk niet..?
Ik ga Marshall maar eens ene mailtje sturen..

is het nu schadelijk om mn versterker aan te zetten..? Want ja, nu heb ik het goede aantal volt..? hij staat alleen volledig naar links gedraaid..? is dat slecht.>?

Negative K3 fan
16 juni 2005, 22:21
als het goed is heb je je versterker toch al aan staan??

Chroxy
16 juni 2005, 22:23
ja ik bedoel echt aanzetten en erover spelen..?

nu staat hij 10 minuten aan.. zonder geluid eignelijk.. ik meet alleen alles..


trouwens
bij mijn multimeter zet ik heb op stand 20.. en dan heb ik 1,28 Volt..
ik heb verder nog stand 200 en 500 en 2000mV... is dit wel de goede stand dan vaag ik me af..? zo niet.. dan zou het een heel ander voltage moeten zijn..

ik heb nog een andere site gevonden : http://www.piller.at/music/index.php?target=dsl201/index.html

en ik doe precies hetzelfde.. dus ja.?

dejohan
16 juni 2005, 22:53
probeer eens stand 2000mV op de multimeter.
Als hij dan 1280 ofzo (hetzelfde als eerder maar dan in millivolt) aangeeft zit je goed.

Je zit wat onder de aangeraden 1.375, maar dat kan weinig kwaad, beter te laag dan te hoog. Maar als je bias echt veel te laag staat krijg je die rommelige lage tonen (crossover distortion). Ik neem aan dat je amp voordien veel lager stond dat die 1.28, niet? Dus ik er zit een dikke kans in dat doe rommelige lage tonen wel degelijk aan een te koud gebaisedte amp ligs.

Dus eigenlijk zit je volgens mij nu wel goed met die 1.28 mV. Je amp staat zeker niet te hoog gebiased (is slecht voor je buizen), en als je dat rommelig laag kwijt bent, is je probleem opgelost.


Ik zou zeggen: probeer hem eens op hoog volume, en check of je die rommelige lage tonen nog hebt? Als je ze niet meer hebt: schroef je amp dicht en klaar is kees.

Chroxy
16 juni 2005, 22:56
ik zal morgen eens proberen op de 2000mV stand..

ik zit er inderdaad onder.. maar toen ik hem voor de eerste keer openschroefde was het 0,5.. das wel laag nie..? :P

dus ik ga morgen eens luisterne.. ben benieuwd :)

maar het is dus niet slecht dat de bias nu op z'n maximum staat??

dejohan
17 juni 2005, 08:46
Nope, want volgens je meting kom je zelfs niet boven de aangeraden 1.375.

De waarden die je krijgt zijn afhankelijk van de buizen, als je nu andere buizen (zelfde merk, zelfde type, maar gewoon een ander setje) zou insteken, is het mogelijk dat je ineens tot 2.000 volt kan gaan.


Dus, dubbelcheck je meting eens met de 2000mV stand, en als dat ok is probeer je amp dan.

Chroxy
17 juni 2005, 15:53
nagescheckt en het was 1260 mV

dus ik heb hem aan gezet en gespeeld.. hij klonk wat scheller.. en het rommelige was op mijn LP bijna weg.. (nog net een beetje..).. dus ik ben tevreden :).. goedkoop om een beter geluid te krijgen..!

dejohan
17 juni 2005, 18:16
Super!

dejohan
18 juni 2005, 21:54
Chroxy,
Ik heb het er met een 'amp tech' over gehad, en hij zij dat zoals we het nu opgelost hebben wel ok is, voorlopig, maar dat, als je het definitief wil oplossen, je toch beter een nieuw setje poweramp buizen in je amp steekt.

Chroxy
23 juni 2005, 13:17
bedankt !

ik wil zo nog even door blijven spelen.. en dan ga ik waarschijnlijk na de zomer niewue buizen erin steken.. dit moet toch kunnen??

hij klinkt nu trouwens echt veel beter :)

Chroxy
21 december 2005, 20:50
Nouw ja, na de zomer.. het is ondertussen alweer bijna kerst! :)

Mijn amp heeft het al de tijd perfect gedaan! Nu heb ik afgelopen week bij tube-town een 4tal (gematchte) EL84 buisjes besteld.

de waarde was na het biassen in juni: 1,28.. en het moest tussen de 1,3 en 1,4 liggen.. met de oude buizen was het vandaag 1,1..

Dus vandaag fijn alles erin geduwd + gebiast (zie verhaal hier boven allemaal).. .. maximaal 0,7 als ik dat potmetertje volledig naar links draaide..

en nu? das dus de helft van wat mag.. en t klinkt allemaal weer behoorlijk rommelig zoals eerst!

dejohan
22 december 2005, 11:14
Ik vermoed dat de eigenschappen van je buizen out of spec zijn. Buizen zijn nogal variabel, dus dit komt vaker voor (bij een Fender Hot Rod Deluxe toch, zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=69111&highlight=) .
Twee mogelijkheden: Ofwel andere buizen vragen, ofwel moet je ergens in je amp een weerstandje vervangen, zodat je het bias circuit "aanpast" aan je buizen.

Vraag aan een goeie tech zoals Nico verduin hier op het forum:
1. Of ik wel gelijk heb (heel belangrijk, want ik ben ook maar een amateur en misschien zijn er ook andere mogelijkheden)
2. welke weerstand je dan zou moeten vervangen, en hoe?

Chroxy
30 december 2005, 00:07
Naja, ik heb de oude buizen uiteindelijk maar weer terug gezet, jammer, maar de JJ's die veel te koud staan klinken nergens naar!

Op alle doosjes stond trouwens 26,2.. jah tis natuurlijk de waarde van de buisjes.. maar hoe hoog moeten deze zijn als ik wel de goede bias wil..?

En ik zag dat het met de fender gewoon opgelost kon worden door een weerstandje parallel over een andere te solderen, dat lukt me nog wel :), maar wat moet ik dan precies bijd e DSL401 doen..?