PDA

View Full Version : Vraagjes



wanneskuyps
16 juni 2005, 12:21
Hallo,

Ik ben nieuw hier.
Ik ben een half jaartje geleden begonnen met gitaar, samen met mijn jongere broer. Dus, erg goed zijn we NIET! Niettemin vind ik het heel leuk om wat te spelen.

Hier is mijn vraag:

Samen met mijn broer hebben wij 2 Marshall-kasten gekregen van een kennis. Het zijn 2 hoge (1.4 meter en grijs doek) met telkens 4 celestion G12 20 Watt speakers, schuin boven elkaar geplaatst. Die zijn we nu aan het opknappen want ze zijn al 30 jaar oud ofzo. De speakers klinken nog goed maar 1 is kapot.
Daar ik enkel over een Marshall MG30DFX (30 Watt RMS) beschik, zijn we op zoek naar een goede versterker voor deze kasten.

Wat zijn de functies van een pre amp (bv.: marshall 9000)?
Kan ik daarmee al spelen of heb ik dan nog een versterker nodig? Zoja, kan ik die Marshall MG30DFX dan gebruiken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen... :???:

Lock en Load
16 juni 2005, 14:27
Als je een preamp koopt en je wilt ze door die cabs spelen dan moet je ook een poweramp kopen of je MG30DFX aanpassen zodat je de preamp door de MG laat lopen en dan de cabs gebruikt ipv de speaker in de MG. Maar een poweramp kopen is dus het makkelijkst.

wanneskuyps
16 juni 2005, 14:34
Ok.

Een head heb ik dus niet echt nodig?

Bedankt!!!

Rewind
16 juni 2005, 14:46
welkom :)

Lock en Load
16 juni 2005, 15:42
Als je een preamp hebt en als je daarmee al je tonen kunt krijgen die je wilt dan heb je geen extra head/preamp/whatever nodig. Maar met de preamp heb je wel nog een poweramp nodig.

wanneskuyps
16 juni 2005, 16:08
Bedankt....

Misschien word ik nog wijs :lol:

jw009
16 juni 2005, 22:08
Voor de duidelijkheid:
head= preamp en poweramp in 1 doosje

Lock en Load
16 juni 2005, 22:18
In principe bestaat iedere analoge gitaarversterker uit 3 delen: preamp, poweramp, speakers. In een preamp zijn al die 3 delen apart. In een head zijn de pre- en poweramp in één en de speakers (cab) apart en in een combo zijn ze alledrie in één ondergebracht. De FX-loop is eigenlijk gewoon het gebied tussen de preamp en poweramp en sommige versterkers hebben een extra buis voor de FX-loop of een ingebouwde parallel/series knop, maar met een looper en mixer kun je zelfs een series FX-loop in een parallel FX-loop veranderen.

Het voordeel van een aparte preamp en poweramp is dat je je eigen onderdelen kan kiezen. In een head zijn die 2 delen al voor je gekozen, wat ook weer zo zijn effect op het geluid heeft dat velen zullen preferen boven een aparte preamp en poweramp, en vice versa.

http://img258.echo.cx/img258/3724/prepoweramp8ah.jpg

Laat iemand mij alsjeblieft verbeteren als ik het fout heb!

wanneskuyps
16 juni 2005, 23:14
Dank je !!!

Geweldig forum met zeer behulpzame leden...