PDA

View Full Version : downtunen in G



istari
16 juni 2005, 11:30
Goed, ik heb op dit forum al veeel vreemde opmerkingen gekregeen over onze stijl van downtunen (naar G, 7 frets down), en het wordt soms met veel ongeloof en dergelijke onthaald, en er wordt ook gezegd dat een gitaar dan onvbespeelbaar wordt en dergelijke meer. Nu, ziehier, bij deze post ik een link van opnames met onze band.

SAMPLE (http://users.pandora.be/istari/tpog/mp3/greekfire.mp3)

gebruikte gitaren: Gibson SG en Gibson Les Paul

gebruikte snaren: dikste: .72 dunste .17

gebruikte amps voor deze opnames: 2 x Marshall JCM 800, 1 x Laney Klipp en 1 x Marshall JMP, met 4 marshall cabs; 1 met greenbacks, 1 met vintage 30 en 2 met celestion 75

gebruikte pedalen: Ibanez tubescreamer en proco Rat pedal

geen verdere technische of electronische snufjes om de klank aan te passen

let wel: ik gebruik deze stemming uitsluitend en alleen om in deze band te spelen, het spreekt vanzelf als ik op mijn kamer speel dat ik op een gewoon E of C of drop D gestemde gitaar speel.


nu wil ik geen blinde spam maken voor mn band, maar mochten er mensen nog interesse hebben, dit is de SITE (http://www.tpog.be)[/url]

jw009
16 juni 2005, 11:37
best ... uhmm.....laag.... :-?

Swan
16 juni 2005, 11:38
heb jullie live mogen aanschouwen, klinkt zeer goed! (iets te traditional voor mij maargoed) zit je ook niet op t doommetalforum?

stem nu zelf in B maar als ik dit hoor krijg ik ook zin om nog wat stapjes lager te gaan :wink:

BassAgent
16 juni 2005, 11:43
Best laag inderdaad.

dejohan
16 juni 2005, 11:58
Downtunen van E naar G is toch 9 frets down, of bekijk je het vanuit D?

wytz
16 juni 2005, 13:11
whahaha :-D "iets te traditioneel voor mij" zegt ie dan :P

Davidian
16 juni 2005, 13:18
laatste keer dat ik in g zat ging het niet zo goed maar dit klinkt wel lekker

gloria
16 juni 2005, 13:20
haha machtig :D
Zo'n muziek met daarop zo'n hoog stemmetje , zalig :D ahora mismo is voorstellen

Swan
16 juni 2005, 13:23
whahaha :-D "iets te traditioneel voor mij" zegt ie dan :P

ehh ja dit gaat toch meer richting "traditional doom".. ik ben meer van de wat extremere doom
al klinkt dit ook erg lekker, maar vind TPOG vooral live erg goed :)

FruscianteFan
16 juni 2005, 13:34
Klinkt goed, alleen de riff zelf vind ik iets minder.

BramVersteeg
16 juni 2005, 13:34
Nu moet ik zeggen dat ik helemaal niet van de muziek houd (ieder z'n smaak he :) ) maar voor sommige maffe dingen vind ik een extreem laag gestemde gitaar toch wel vet. Ik vraag me wel af hoe je al die versterkers hebt gebruikt op de opnamens? Doorlussen? Eén voor één? En wat gebruik je live?
Grz. Bram

Bigfoot414
16 juni 2005, 13:50
Klinkt wel cool. Kunnen die halzen van de Gibsons wel tegen zulke lage spanning?

Swan
16 juni 2005, 13:55
Klinkt wel cool. Kunnen die halzen van de Gibsons wel tegen zulke lage spanning?


gebruikte snaren: dikste: .72 dunste .17

das niet echt lage spanning hoor

Mattia
16 juni 2005, 15:01
Zeg, waarom niet gewoon een baritone kopen/bouwen? Gewoon 27" tot 29" scale length, snaren rond de .080 (medium) of .070, standard A of B gestemd. Speelt iets moeilijker, dat wel, maar het zijn supervette isntrumenten.

Negative K3 fan
16 juni 2005, 15:15
ik vind het best vet klinken en je moet zelf bepalen hoe laag je je shit stemt, daar ga ik niet moeilijk over doen.

ik hou zelf niet echt heel erg van doom gedoe, maar met jouw band is op zich niets mis mee.

jorrit
16 juni 2005, 15:22
klinkt vet, vooral het tweede deel, het eerste is niet echt bijzonder.
Ik heb alleen wel het idee dat je een stuk op snelheid achteruit gaat?
gebaseerd op dit nummer dan wat te langzaam is naar mijn smaak..

DaveItUp
16 juni 2005, 15:47
Begin klinkt goed. Die vox hou ik niet van. Ik hou meer van doom ala Saint Vitus en dergelijke. Gitaarsound is lekker. Heeft wel wat weg van Goatsnake.

Ach het kan altijd lager. De bands van S. O'Malley gaan nog lager(Sunn0))), Khanate etc).

Ikzelf stem in C. Wat niet extreem laag is(hoewel sommige mensen daar anders over denken).

The Brother-Slayer
16 juni 2005, 16:13
Zeg, waarom niet gewoon een baritone kopen/bouwen? Gewoon 27" tot 29" scale length, snaren rond de .080 (medium) of .070, standard A of B gestemd. Speelt iets moeilijker, dat wel, maar het zijn supervette isntrumenten.

Net dat iets maakt wel verschil. Ik speel nu op een baritone, maar geraak absoluut niet aan de snelheid als op een standaardgitaar. (en de snelheid scheelt behoorlijk)
Ook sneller last van vermoeide polsen ("barréekes")

Swan
16 juni 2005, 16:38
.

Ach het kan altijd lager. De bands van S. O'Malley gaan nog lager(Sunn0))), Khanate etc).


volgens mij stemt O' Malley niet lager dan G hoor...denk dat t eerder n combi is van de juiste akkoorden en al die Sunn o))) amps

DaveItUp
16 juni 2005, 16:51
En de moog natuurlijk :)

Het klinkt wel alsof ze nog lager gaan iniedergeval.

Swan
16 juni 2005, 16:53
idd, de 28e weer Sunn live :-D

DaveItUp
16 juni 2005, 17:21
Ik zal niet pretenderen dat ik een fan ben, maar wel ok om eens mee te maken. 2x gezien.

istari
16 juni 2005, 17:53
We hebben niet gekozen voor Baritone omdatw e nu eenmaal gelukkig zijn met onze instrumenten. En veel extra spanning zet deze spanning nu eenmaal niet op onze gitaren, het is gewoon afhankelijk van welke snaren je gebruikt. Het enige nadeel is dat je niet het technische thrash/speed gedoe stijl oude Annihilator ofzo kan doen met zo'n dikke snaren, maar daar sta ik nu precies ook niet om te popelen. Voor zover ikw eet is O Maley niet lager gestemd, maar es is wel een andere band, uit NY, die ik ken en die zijn in F gestemd. Rigor Sardonicus, we spelen trouwens met hen eerste weekend van September in Goudvishal en 013.

Live gebruiken we gewoon onze jcm 800 en de laney klipp, en ik heb me net nog een sound city aangeschaft. En we splitsen gewoon ons signaal, elke amp heeft een cab.