PDA

View Full Version : Hoe zit dat nou?



Tupelo
16 juni 2005, 01:44
Ik heb mijn oog laten vallen op 1 van deze twee:

Een gretsch G5570
http://www.martinsmusikkiste.de/osmusic/images/artikel/G5570.jpg

Het enige dat me verontrust is het vergulde & de bigsby waardoor de gitaar mogelijk snel ontstemt. Zit er eigenlijk een lock op die tremelo?

Een fender '72 tele deluxe
http://www.8thstreet.com/images/fender-72teledlxe.jpg

Maar het dillema gaat eigenlijk ergens anders over... Hoe zit het eigenlijk met gitaren nieuw in de winkel kopen en afdingen. Is het o.k. om bij de plaatselijke gitaarboer een gitaar te vragen met de mededeling dat je hem voor die & die prijs (uiteraard de laagste :) ) elders in NL bij een andere zaak kunt krijgen en hem vervolgens te vragen dezelfde gitaar voor dezelfde prijs te leveren? Wat zijn de kans van slagen statistieken? :dontgeti:

Wormaap
16 juni 2005, 01:51
Gewoon iets vragen in de richting van 'wat kost'ie?' 'zoveel' 'en hoeveel moet ik daar van betalen? :-D' Afdingen is volkomen normaal in gitaarland, als je het niet doet heeft de winkelier z'n 'afdingmarge' nog extra bovenop z'n winst.

Tupelo
16 juni 2005, 02:00
Gewoon iets vragen in de richting van 'wat kost'ie?' 'zoveel' 'en hoeveel moet ik daar van betalen? :-D' Afdingen is volkomen normaal in gitaarland, als je het niet doet heeft de winkelier z'n 'afdingmarge' nog extra bovenop z'n winst.

Tja, ik ben daar rete slecht in, maar dit is wel een goede. :)
Maar de goedkoopste prijs die je vind op internet, die Gretsch b.v. is 717 euro (als je 'm nog goedkoper tegenkomt tip me!), zou je daar nog op kunnen afdingen? Bijvoorbeeld een koffer i.p.v. een gigbag ofzo?

Stratman70
16 juni 2005, 08:29
Die winkels waar ik kom (o.a. Sol in Breda en v.d. Klundert in Oisterwijk)lossen dat wel handig op: die noemen dus de prijs en dan zeggen ze er gelijk achteraan dat je nog 10% korting krijgt (Natuurlijk omdat jij het bent). Daarmee proberen ze je al voor te zijn.

Een niet zo hele tactische zet is dan:
"haha Oké, maar nu serieus: voor hoeveel mag ik hem ECHT meenemen."

Dat vinden ze dan weer minder.

screamindemon
16 juni 2005, 08:41
Wat zijn de kans van slagen statistieken? :dontgeti:
Ik heb hier in Groningen bij een gitaarzaak geprobeerd af te dingen maar daar was korting volledig out of the question later bleek dat dezelfde gitaren bij andere zaken makkelijk 100 euri duurder waren, en goedkoper dan hier in Groningen heb ik ze ook nog niet gezien.

Kim Wilson
16 juni 2005, 08:49
Ligt dat er ook niet een beetje aan? Tegenwoordig weet iedereen denk ik wel wat een bepaalde gitaar op moet brengen, en anders kun je hier of via andere websites wel om advies vragen. Als ik die dan ergens zou vinden voor erg weinig, ga ik er persoonlijk al minder hard om zeuren.

Tupelo
16 juni 2005, 11:01
Is ook wel zo, maar ik weet niet of de ene gitaarzaak meer kosten maakt bij de inkoop b.v. dan de andere. In principe heb ik daar als consument weinig mee te maken want ik wil uiteraard de laagste prijs, maar ik kan me voorstellen dat het op internet laten zien van een betere aanbieding niet persé goed valt als een gitaarzaak daadwerkelijk meer kosten heeft moeten maken dan een andere om een gitaar binnen te halen.

pimmetje
16 juni 2005, 11:27
Je zegt 't zelf al... je hebt als klant in principe niet te maken met hun kosten als hun concurrenten datzelfde apparaat voor minder kunnen leveren met dezelfde kwaliteitsgaranties, servicegraad, etc.

Met internet-aanbiedingen ligt 't idd anders. Ze zijn misschien goedkoper, maar je kan de gitaar niet eerst uitgebreid zelf testen en als er iets mis is, is er niet de mogelijkheid om gewoon ff de winkel terug in te lopen met je gitaar en klacht.

Maar gewoon niet te bang zijn om erover te beginnen en niet te veel over de details piekeren. 't Ergste dat kan gebeuren is dat ze je zeggen dat je geen korting krijgt.

De enige details waarover je wel een beetje kunt piekeren is wat je zelf redelijk vindt en wat eventuele korting in de vorm van gratis extra'tjes je waard zijn... en óf je 'm ook toch wilt kopen zonder die korting. Als je daar tijdens 't onderhandelen nog zwaar over na moet denken, heeft de verkoper (met meer ervaring hierin) 't voordeel.

iam
16 juni 2005, 11:47
Gewoon iets vragen in de richting van 'wat kost'ie?' 'zoveel' 'en hoeveel moet ik daar van betalen? :-D' Afdingen is volkomen normaal in gitaarland, als je het niet doet heeft de winkelier z'n 'afdingmarge' nog extra bovenop z'n winst.

Tja, ik ben daar rete slecht in, maar dit is wel een goede. :)
Maar de goedkoopste prijs die je vind op internet, die Gretsch b.v. is 717 euro (als je 'm nog goedkoper tegenkomt tip me!), zou je daar nog op kunnen afdingen? Bijvoorbeeld een koffer i.p.v. een gigbag ofzo?

damn, is dat de prijs voor een usa gretsch?
ik wil me ook wel ooit een gretsch aanschaffen, lekker sprankelend geluid hebben die! (gitarist op nieuwe cd van Ryan Adams gebruikt gretschen)

FruscianteFan
16 juni 2005, 11:52
Over dat afdingen/kortingen:
is 10% veel, normaal of weinig voor zeg, een Mex classics strat van 500 à 600 euro?

vulvasonic
16 juni 2005, 14:03
Gewoon iets vragen in de richting van 'wat kost'ie?' 'zoveel' 'en hoeveel moet ik daar van betalen? :-D' Afdingen is volkomen normaal in gitaarland, als je het niet doet heeft de winkelier z'n 'afdingmarge' nog extra bovenop z'n winst.

Tja, ik ben daar rete slecht in, maar dit is wel een goede. :)
Maar de goedkoopste prijs die je vind op internet, die Gretsch b.v. is 717 euro (als je 'm nog goedkoper tegenkomt tip me!), zou je daar nog op kunnen afdingen? Bijvoorbeeld een koffer i.p.v. een gigbag ofzo?

damn, is dat de prijs voor een usa gretsch?
ik wil me ook wel ooit een gretsch aanschaffen, lekker sprankelend geluid hebben die! (gitarist op nieuwe cd van Ryan Adams gebruikt gretschen)

Volgens mij is geen enkele Gretsch USA. Gretsches worden tegenwoordig in Japan gemaakt. De goedkopere uitvoeringen maken ze elders (Korea?).

Tupelo
16 juni 2005, 18:50
Als ik me niet veris inderdaad Japans of Koreaans, maar daar ben ik niet bang van. Heb ook een Koreaanse Blade en die troefte mijn Fender strat Plus & mijn Gibson the Paul af.

Wormaap
16 juni 2005, 18:57
Nog eentje die handig is om te onthouden: De gemiddelde winkelier zal liever gratis spul erbij doen dan je een geldelijke korting geven. Waarom? Heel simpel. Een case van 80 euro heeft de verkoper bv. maar 50 euro gekost. Jij hebt dus een voordeel van 80 euro, maar dat voordeel kost de verkoper maar 50 euro. Zo zijn jullie allebei blij, want hij hoeft minder te verliezen aan korting, en jij krijgt meer :)