PDA

View Full Version : Taylor 214



pjwentink
15 juni 2005, 22:45
Hello Everybody :)

Zijn er misschien mensen die deze gitaar bezitten en er een mening over hebben. Zelf ben ik stilletjes van plan om deze ook te gaan kopen.

HAve a nice day

Pjwentink

angorawol
15 juni 2005, 23:15
Stilletjes? Je koopt wel een gitaar hoor :wink:

Picker
15 juni 2005, 23:25
Ik ken de 2 serie niet, maar ik ken inmiddels wel de Taylor mensen en heb er alle vertrouwen in. Taylors zijn topgitaren. Ga er een paar proberen zou ik zeggen, en als het bevalt - gewoon kopen!

Harald
2 januari 2006, 11:08
@Ron: Gefeliciteerd met je Taylor! Hebben ze bij Benelly ook Matons? (kan Maton op hun website niet vinden)

Picker
3 januari 2006, 23:35
Hallo,
Ik heb de 214 sinds een weekje.
Ik heb de 214 sinds een weekje.
Ik heb de 214 sinds een weekje.


Sjonge... drie 214s in één week, jij bent al bijna even gek als ik!
:razz:
Proficiat, en complimenten met je goede smaak!

Picker
3 januari 2006, 23:41
Hallo,

Ben nu nog bezig de gitaar echt zo te krijgen als ik wil. Nieuwe brugpennen (ebben ipv plastic) en volgende week ga ik weer langs bij Casa om de actie nog wat te laten verlagen en wellicht de hals nog wat afstellen (sorry Picker durf het niet zelf aan).

Tip: koop brugpennen van runderbeen. Is niet duur en heeft net een beetje meer klasse. Overweeg ook eens een Colosi brugzadel. Wereld van verschil! Zie http://www.guitarsaddles.com/products.htm

Bij de weg Ron, je weet toch wel dat het verboden is om op dit forum over nieuwe gitaren te praten en dan geen foto's te plaatsen hè? ;-)

Picker
6 januari 2006, 23:33
sorry, geen digitale camera :oops: heb mijn brugzadel dusdanig laag gevijld dat het gedeelte bij de hoge E snaar zelfs iets is verzonken in de sleuf van de brug. Een probleem?...heb ter compensatie de hals iets holler gezet.

Ron

Geen probleem, zolang de snaar het hout maar niet raakt.

Inderdaad zou de Taylor brug in zijn geheel wel iets lager gefreesd mogen worden van mij. Ook bij mij zit de hoge E-snaar steeds ongeveer op de zeespiegel. De hoek die de hoge E snaar maakt met het brugzadel is daardoor erg laag. Op zich is dat niet goed, in theorie. Bij mijn 712 zaagde ik dan ook gewoon sleuven in de brug om de hoek te vergroten. Maar bij een Taylor XXX-BE doe je dat niet zo maar.

Omdat ik nog steeds elke keer mijn oren niet geloof als ik op mijn Taylors speel, doe ik er verder niet moeilijk over. In theorie zou het beter zijn als de hoek groter was, maar in de praktijk klinken al mijn Taylors al zo fenomenaal goed ondanks die lage snaarhoek dus wat zou ik zeuren...

Boom-chick-Franky
15 januari 2006, 11:41
[QUOTE=Picker] Bij mijn 712 zaagde ik dan ook gewoon sleuven in de brug om de hoek te vergroten. Maar bij een Taylor XXX-BE doe je dat niet zo maar.


Zeg Picker, een beetje meer eerbied voor mijn fantastische 712 wil je :angry:


Hij doet het anders prima !! :B

Picker
16 januari 2006, 18:08
[QUOTE=Picker] Bij mijn 712 zaagde ik dan ook gewoon sleuven in de brug om de hoek te vergroten. Maar bij een Taylor XXX-BE doe je dat niet zo maar.


Zeg Picker, een beetje meer eerbied voor mijn fantastische 712 wil je :angry:


Hij doet het anders prima !! :B

Sorry-sorry-sorry... :)

Ik had die sleuven heel eerbiedig gezaagd hoor!
En de 712 is een waanzinnig goede gitaar. Veel beter komen gitaren niet.

Boom-chick-Franky
16 januari 2006, 20:09
[QUOTE=Ron Valeri]Heb je daar wellicht een foto van Picker?

Anders ik wel!
Je zegt het maar. :stop:

Picker
17 januari 2006, 17:57
Heb je daar wellicht een foto van Picker?

Groet,

Ron

Eeh ja... op mijn website, sectie "Tech Talk", artikel: How to make your Guitar sound better. Heb ze na die foto overigens nog dieper uitgezaagd. Zagen moet je immers in fases doen...

gertdm
19 januari 2006, 18:46
Het aardige van het inzagen en verscherpen van de hoek van de snaren ten opzichte van de brug, is dat het ook de moeite loont voor minder dure gitaren.
Ik heb eerdere gitaren die ik bezat altijd opnieuw laten inzagen door Zwier gitaarbouw en het scheelde aardig in de klank.

Dus wellicht ook een tip voor de gitaarbezitters die 'niet op Taylor's spelen.....:)

chris c
20 januari 2006, 10:13
Het eenvoudigste lijkt mij toch een gitaar te kopen die zo gebouwd is dat de hoek achter het zadel scherp genoeg is, ook als men het zadel nog wat verlaagt.

bobv
20 januari 2006, 12:19
Hello Everybody :)

Zijn er misschien mensen die deze gitaar bezitten en er een mening over hebben. Zelf ben ik stilletjes van plan om deze ook te gaan kopen.

HAve a nice day

Pjwentink

Ik heb ooit een hele dure Taylor in bezit gehad, met ingelegd goud en noem maar op, werd geschat op een 1000 of 5 in euro's.
@wkn later kreeg ik de 214 en die klonk beter voller en directer en die heb ik nog steeds en die gaat ook nooit meer weg!

Heb em nu zo'n 2/3 jr, kreeg em toen ie net uitkwam is een vd allereerste als het goed is.

gertdm
21 januari 2006, 06:48
Het eenvoudigste lijkt mij toch een gitaar te kopen die zo gebouwd is dat de hoek achter het zadel scherp genoeg is, ook als men het zadel nog wat verlaagt.

Dat is natuurlijk waar en dat voordeel heb je dan als je je gitaar laat bouwen.....:)
Fabrieksgitaren en dus ook de Taylors kunnen soms toch nog worden gemodificeerd o.a. door dat inzagen. De klank wordt er iets helderder door en dat kan, zeker bij wat goedkopere gitaren, helpen om te verbeteren.
Hetzelfde geldt voor het materiaal van de brug. Goedkopere gitaren en soms ook duurdere hebben een brug van kunststof. Door het te vervangen door een benen zadel verbeter je ook het geluid.