PDA

View Full Version : Marshall JCM 900



Di Stefano
15 juni 2005, 22:42
Goed of niet? :)

Bl44t44p
15 juni 2005, 22:45
Goed.

AART
15 juni 2005, 22:48
ligt eraan, word snel afgebrand, volledig onterecht.

Zelf heb ik de 2100 SL-X gehad en die was echt zeer goed, alleen mis je wat veelzijdigheid.

De 4100 is met wat instelwerk ook heel goed te pruimen, als je een top koopt, koop er geen marshall kast bij met g12t-75 speakers.

Kamiess
15 juni 2005, 23:59
Gewoon goed.
Heb de 50W dual reverb>wel de tijd nemen voor instellen maar daarna super.
En idd is de tip andere speakers erbij>heb zelf(bij gebrek aan beter) nog wel de gt-75 erbij en dat gaat prima.
Krijg eigenlijk altijd wel complimenten over mijn geluid

Fuhgawz
16 juni 2005, 09:04
Dat ligt er een beetje aan waar je hem voor gaat gebruiken. Voor punk is hij uitstekend, maar je moet er geen stoner op gaan spelen want hij heeft de neiging een beetje schel te klinken.
Voor de prijs die je voor die dingen betaalt kun je trouwens weinig beters vinden.

Thijssie
16 juni 2005, 10:30
Goed of niet? :)

Prima amp, weliswaar met wat gebruiksaanwijzing.

Zoals al eerder gezegd, ze hebben de neiging wat schel te zijn maar met een goede gitaar en het juiste cab valt dat wel mee.

Persoonlijk vind ik dus niet dat de knoppen zo veel doen op die amp maar dat je het beter in je pickups en speakers kunt zoeken als je hem niet lekker vind klinken. De eq doet niet zo veel qua hoog/laag bijregelen, die moet je echt gebruiken om je voicing in te stellen.

Het liefst humbuckers met een beetje hoge output gebruiken en "donkere" speakers.

Het leadgeluid vind ik nog steeds een van de beste wat ik ooit heb bespeeld, wel heel onvergeeflijk maar reageert daardoor heel direct en precies op alle nuances in je spel.

Wat ik echt een groot nadeel van die amp vind is dat je er geen bluesy overdrive geluid uit kunt halen.

De versies met el34's verdienen absoluut de voorkeur boven degenen met 5881 buizen.

andy
16 juni 2005, 12:16
Om precies dezelfde reden wat Thijssie schrijft vind ik het een matige amp.
Veel te veel gedoe om er een fatsoenlijk geluid uit te krijgen.
Ik zou het ding gewoon links laten liggen.

FNaRK
16 juni 2005, 12:26
uiteraard een prima ding :wink:

ik begrijp het gezeur over "te schel" niet ..... ligt dat niet gewoon aan je instellingen ?

andy
16 juni 2005, 13:30
Ja, kunst, jij hebt er een pod op staan. :wink:

Wormaap
16 juni 2005, 13:55
Een tijdje geleden heb ik een band openomen die een JCM900 Dual Reverb gebruikte. Ik was redelijk 'not amused' met't ding want die schelheid was echt nauwelijks te temmen (desbetreffende gitarist speelde ook nog eens op een aardig schel Ibanezje :P) Uiteindelijk heb ik zijn ritmepartijen wel kunnen gebruiken om de overall sound wat helderder te krijgen ('t was een veredelde homerecording, geen 'echte' studio opname) en heeft'ie z'n solo's ingespeeld door de ENGL Fireball van de andere gitarist.

Antal
16 juni 2005, 14:08
Persoonlijk vind ik dus niet dat de knoppen zo veel doen op die amp maar dat je het beter in je pickups en speakers kunt zoeken als je hem niet lekker vind klinken. De eq doet niet zo veel qua hoog/laag bijregelen, die moet je echt gebruiken om je voicing in te stellen.

:???: :???: :???: :???: :???:

Fuhgawz
16 juni 2005, 14:19
uiteraard een prima ding :wink:

ik begrijp het gezeur over "te schel" niet ..... ligt dat niet gewoon aan je instellingen ?
Nope, als je er veel bas in draait klinkt het gewoon als modder. Totaal niet strak.

FNaRK
16 juni 2005, 14:20
Ja, kunst, jij hebt er een pod op staan. :wink:

nou ..... toevallig heb ik de JCM900 nog nooit gebruikt i.c.m mijn POD :wink:

Onze andere gitarist gebruikt nu tijdelijk mijn JCM900 top, en samen met zijn supersimpele Digitech RP1 :lol: komt er een behoorlijk vet geluid uit !!

andy
16 juni 2005, 14:43
OK dan. :)

Anyway, ik heb een keer een avond lopen klungelen met een SL-X. Het lukte mij niet om er een lekker metal geluid uit te krijgen. Eigen gain vond ik te schel en met een vervormer ervoor werd het al een enorme overkill.
Maar volgens mij is de discussie over de JCM 900 inmiddels al 100 keer gevoerd hier. :wink:

Kamiess
16 juni 2005, 15:01
Aanvulling op mijn eerdere reactie.
Ik heb de versie met 5881 en speel rock/hardrock>in de band doen we een paar covers waaronder Guns n Roses en dat gaat prima.
Het is volgens mij een vooroordeel omdat iedereen in zijn hoofd heeft JCM800 en El34 en tuurlijk is dat geweldig(onze 2e gitarist heeft ook 1), maar betekent niet dat een 900 met 5881 niks is(het is maar net wat je er mee wilt en of je beetje gevoel hebt voor de Eq).
En ook ik ben nog op zoek naar 2e hands 1960AV kast, maar voorlopig doen de gt-75'ers het nog prima.

Als je vb wilt: www.da-reme-dy.nl op de demo hoor je een JCM900 (vergeet trouwens niet dat dit geen studio opname is maar repetitie met minimale apperatuur)

Kamiess
16 juni 2005, 15:02
Aanvulling op mijn eerdere reactie.
Ik heb de versie met 5881 en speel rock/hardrock>in de band doen we een paar covers waaronder Guns n Roses en dat gaat prima.
Het is volgens mij een vooroordeel omdat iedereen in zijn hoofd heeft JCM800 en El34 en tuurlijk is dat geweldig(onze 2e gitarist heeft ook 1), maar betekent niet dat een 900 met 5881 niks is(het is maar net wat je er mee wilt en of je beetje gevoel hebt voor de Eq).
En ook ik ben nog op zoek naar 2e hands 1960AV kast, maar voorlopig doen de gt-75'ers het nog prima.

Als je vb wilt: www.da-reme-dy.nl op de demo hoor je een JCM900 (vergeet trouwens niet dat dit geen studio opname is maar repetitie met minimale apperatuur)

Thijssie
16 juni 2005, 15:51
Persoonlijk vind ik dus niet dat de knoppen zo veel doen op die amp maar dat je het beter in je pickups en speakers kunt zoeken als je hem niet lekker vind klinken. De eq doet niet zo veel qua hoog/laag bijregelen, die moet je echt gebruiken om je voicing in te stellen.

:???: :???: :???: :???: :???:

Wat snap je daar niet aan?

Di Stefano
16 juni 2005, 16:08
Er staat er een te koop op ebay voor 300 euro. Ik denk dat dat wel een redelijke prijs is?

andy
16 juni 2005, 16:10
300 is zeker een redelijke prijs, maar ik adviseer je toch om die of een andere JCM 900 eerst eens goed zelf te testen.

Antal
16 juni 2005, 16:37
Persoonlijk vind ik dus niet dat de knoppen zo veel doen op die amp maar dat je het beter in je pickups en speakers kunt zoeken als je hem niet lekker vind klinken. De eq doet niet zo veel qua hoog/laag bijregelen, die moet je echt gebruiken om je voicing in te stellen.

:???: :???: :???: :???: :???:

Wat snap je daar niet aan?

Ik snap jouw definitie van voicing niet.

Thijssie
16 juni 2005, 17:06
Ik snap jouw definitie van voicing niet.

Ahh, ik doelde eigenlijk specifiek op de voicing van het vervormen van de amp zelf.

Als je die amp te schel vind klinken en je draait al het hoog er uit, dan krijg je dat de hoge frequenties ook minder vervormen in de pre-amp, waardoor het geluid heel levensloos wordt.

Een simpele oplossing is dan een EQ in de loop te zetten....

Antal
16 juni 2005, 19:13
Ik snap jouw definitie van voicing niet.

Ahh, ik doelde eigenlijk specifiek op de voicing van het vervormen van de amp zelf.

Als je die amp te schel vind klinken en je draait al het hoog er uit, dan krijg je dat de hoge frequenties ook minder vervormen in de pre-amp, waardoor het geluid heel levensloos wordt.

Een simpele oplossing is dan een EQ in de loop te zetten....

Je hebt duidelijk op meerdere fronten de klok horen luiden....

De EQ op een JCM900 zit gewoon NA de pre-amp. Die heeft dus geen invloed op de vervorming van je pre-amp. Hij bewerkt alleen het geluid wat uit je (al dan niet overstuurde) pre-amp komt.

FNaRK
16 juni 2005, 21:23
iemand nog een JCM900 kopen ??

:D

Di Stefano
16 juni 2005, 22:20
Zeg maar hoeveel ge vraagt

Thijssie
16 juni 2005, 23:01
Je hebt duidelijk op meerdere fronten de klok horen luiden....

De EQ op een JCM900 zit gewoon NA de pre-amp. Die heeft dus geen invloed op de vervorming van je pre-amp. Hij bewerkt alleen het geluid wat uit je (al dan niet overstuurde) pre-amp komt.

:-D :-D :-D :-D

Mwoah, ik kocht mijn 4100 "pak em beet" 15 jaar geleden nieuw en heb er toch een jaar of 10 zeer intensief mee gespeeld. Maar er zijn altijd mensen met betere oren dan ik, dus als jij er zo een bent; wie ben ik dan om je tegen te spreken :-D

vulvasonic
18 juni 2005, 14:12
Ik heb 'm. De JCM900 Dual Reverb, 50 watter.
Het is een beetje als met alle Marshalls; er zit 1 heel goed geluid in. Een geluid waar je bij wijze van spreken een moord voor zou kunnen doen. Maar het is ook maar 1 geluid. Voor de veelzijdigheid hoef je 'm niet te kopen. Het solokanaal vind ik trouwens wel erg lekker op hoog volume.

Ik heb net gisteren besloten dat ik 'm wil verkopen trouwens (zie topic Flextone III XL).

Dussssss........ :D