PDA

View Full Version : roland cube 15 of 30?



bloodiron
15 juni 2005, 22:24
wat raden jullie mij aan..

een cube 15 of een cube 30?

ik wil dr in mn slaapkamer mee oefenen, maar ook in een band.

mijn voorkeur gaat naar een cube 15, omdat die gewoon cheaper is..

en ik speel het liefst punkrock.....

thijsov
15 juni 2005, 22:42
Cube 30.


Ik heb hem zelf ook, en voor de €100 (???) die je erbij betaalt krijg je:

- meer mogelijkheden
- meer watt! (zeker handig voor je band, een cube 15 komt amper/niet boven je drummer uit!
- meer effecten, dus je kan er alle kanten mee op.

Ik kan het weten, ik heb ze beiden getest en de cube 30 gekozen. Zoals ik een keer door iemand hebt gehoord:

hoeveel versterkers je ooit koopt, die cube 30 doe je nooit meer weg (meeste veelzijdige huiskamer-amp, die het nog best aardig doet bij je band!)

Fumi SG
15 juni 2005, 22:42
met 15 red je het niet in de band, met een 30 nog net. Van deze twee de 30, maar voor in een band zou ik verder kijken dan een Cube...

Bins
15 juni 2005, 22:44
Ik zou de 30 aanraden.. Meer mogelijkheden, en een grotere speaker. De 15 is handig en draagbaar, maar ERG schel, vooral op het distortion kanaal.
Ik denk trouwens dat ze allebij niet hard genoeg kunnen voor in een band. Oversturende transistoramps klinken niet echt chill.

thijsov
15 juni 2005, 22:45
Daar heb je gelijk in Bins, overdrive klinkt niet zo lekker als andere amps, maar hij klinkt niet slecht voor een oefenversterker.

Fumi SG
15 juni 2005, 22:50
en die distortion is nou precies het punt waarom ik voor een andere versterker zou gaan. :wink:

Fuhgawz
16 juni 2005, 09:08
Ik heb een tijdje met een Cube 30 in een band gespeeld. Qua volume kon hij het goed redden maar hij miste de volheid om echt goed mee te komen, waardoor hij een beetje schel en 'klein' klonk. Je zou ook verder kunnen kijken naar een Cube 60, of een (tweedehands) Peavey Bandit.

bloodiron
16 juni 2005, 11:30
maar mn bandje stelt eigenlijk niet zo veel voor

gewoon voor de fun....

pimmetje
16 juni 2005, 11:32
Als je van plan bent 'm in een band te gebruiken idd groter kijken dan die cube30.

Speeddemon
16 juni 2005, 12:47
Maatje groter zou ik kijken naar
Vox Ad50VT
Roland Cube 60 (heb je ook Presence knop erbij, en Dyna-amp model)
Peavey Bandit 112

heavy-metal-thunder
16 juni 2005, 13:26
Sorry, maar als je naar modeling amps uitkijkt, vergeet dan toch niet naar de Line6 spiderII 15 of 30 te kijken. De Cube heeft als voordeel dat je een 6-tal amps kunt kiezen met een draaiknop, de spider heeft gewoon clean, crunch (van zachte crunch tot +/- jcm800), metal en insane.

Nocki
18 juni 2005, 15:12
ik heb zelf de cube 30 gehad en dat is een super amp. ik wil gaan kijken voor de nieuwe 60...

Nocki

outside
18 juni 2005, 16:49
Vox ad50vt, echte aanrader! Ik heb deze en mijn medegitarist heeft de cube-60. Mijn Vox heeft een veel mooiere clean, je kan presets opslaan, is veel mooier, ja kan de effecten meer aanpassen en heeft een veel betere EQ. Heeft ook een buis in de preamp maar ik weet niet of dat net hetgeen is wat hem zo goed maakt. Line spider II 112 -> vooral metal, cube en vox zijn meer allround. Cube is wel het makkelijkst verplaatsbaar, 15 kg en is niet veel groter dan de speaker, terwijl de vox 20 kg is en een pak groter, maar dat is voor mij meer een voordeel dan een nadeel :D, altijd tof om de grootste te hebben he :razz:

Heb vroeger gespeeld met een Fender frontman 15(8", 15 watt) in de band, kwam wel boven het drumstel uit maar klonk super slecht, stil klinkt hij stukken beter! En we speelden toen ook wel nogal extra stil.


De Cube heeft als voordeel dat je een 6-tal amps kunt kiezen met een draaiknop, de spider heeft gewoon clean, crunch (van zachte crunch tot +/- jcm800), metal en insane.
Vox heeft er 11 :razz: met 2 clean channels inbegrepen waarvan ik de black 2x12 super vind, ook distortions zijn goed hoor, maar die van de cube zijn ongeveer even goed.

(was dit nu verstaanbaar Nederlands?)

ToTaL FaKe
18 juni 2005, 17:50
sorry dat ik het zeg hoor outside, maar ik geloof nooit dat die vox 20 kilo weegt. Mijn Fender Hotrod Deluxe weegt 21 kilo en dat is al harstikke zwaar. Maar dat voxje 20 kilo ? dat kan haast niet ? :lol:

outside
18 juni 2005, 19:07
Van de vox site:


AD50VT = 20kgs (44.09lbs)

Kijk zelf maar als je me niet gelooft, en het klopt want ik heb hem zelf nog eens gewogen :) .

http://www.voxamps.co.uk/products/valvetronix/ad15vtad30vt.htm

Zo super zwaar is da nu ook weer niet hoor, alleen soms nogal lastig om van de trap te dragen, onze bassist zijn ashdown is rond de 24 kilo, das wel wat erger.

Diedo
18 juni 2005, 19:28
dan zou ik juist weer zeggen dat die vier kilootjes ook weer geen fuck uitmaken... :razz:

Speeddemon
18 juni 2005, 20:34
Vox ad50vt, ...Heeft ook een buis in de preamp maar ik weet niet of dat net hetgeen is wat hem zo goed maakt.
buis zit niet in de pre-amp, maar is de 'Valve Reactor' eindtrap-emulator.

En verder, die Line 6 Spiders zijn 3x niks. De VOX klinkt lekker authentiek, heeft ballen.

outside
18 juni 2005, 21:37
Gebruikt idd da Valve Reactor gedoe, maar heeft OOK een 12ax7 in de preamp:

Harmony Central:


Its solid state with a one tube preamp

Nog iemand commentaar op mijn bericht? :D

En ik denk dat de spider voor metal wel het beste is, maar dat is het dan ook. Voor rock/funk lijkt mij vox ad50vt het beste, of de ad30vt aloewel ik ook al heel vaak gehoord heb dat dit gewoon te stil is in een band, maar het heeft dezelfde functies als de ad50vt alleen heeft de 30 geen speaker out.

bloodiron
18 juni 2005, 23:03
hebben jullie ervaring met een line 6 spider 112? die vind ik wel wreed

Speeddemon
18 juni 2005, 23:10
Gebruikt idd da Valve Reactor gedoe, maar heeft OOK een 12ax7 in de preamp:

Harmony Central:


Its solid state with a one tube preamp

Nog iemand commentaar op mijn bericht? :D

En ik denk dat de spider voor metal wel het beste is, maar dat is het dan ook. Voor rock/funk lijkt mij vox ad50vt het beste, of de ad30vt aloewel ik ook al heel vaak gehoord heb dat dit gewoon te stil is in een band, maar het heeft dezelfde functies als de ad50vt alleen heeft de 30 geen speaker out.
Harmony Central zegt wel vaker dingen fout.

Als 't namelijk WEL zo was, zou Vox er uiteraard mee adverteren, want elke toegevoegde buis is een marketings-pluspunt.

Er zit een 12AX7 in, maar die simuleert een poweramp output tube-sectie.

outside
18 juni 2005, 23:11
jep, ik heb hem getest, zoals ik al zei, zeer goed voor metal, ook zeer luid denk ik, kon ik natuurlijk niet zo goed teste in de winkel maar hij leek toch wel luid, aangezien hij op 3 uur stond en al bijna te luid om in de winkel te testen. :), hij is dan ook 75 watt... Clean is ook zeker niet slecht. Heeft een aparte reverb knop waarmee je chrous, delay,... met de reverb kan combineren, en heeft een tab button. Voor rock, blues, pop geen aanrader!

EpiCenturiesAWAy
18 juni 2005, 23:31
Ja ik heb hem ook :)
Maar veels te digitaal ! En op hoog volume zelfs in mijn kamer op vrij hoog volume begint hij al zeeeeer slecht te klinke :s Clean vervormd snel.
En de volume verschillen tussen kanalen zijn soms zo groot dat je ze nie met channel volume weggewerkt krijgt. De amp valt wel mee maar mn jcm is toch wel andere shit :)

outside
18 juni 2005, 23:39
Harmony Central zegt wel vaker dingen fout.

Als 't namelijk WEL zo was, zou Vox er uiteraard mee adverteren, want elke toegevoegde buis is een marketings-pluspunt.

Er zit een 12AX7 in, maar die simuleert een poweramp output tube-sectie.
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=50518&highlight=ad50vt
-> duidelijk wat misverstanden rond...

fumi zegt: een buis in de preamp
waix zegt: een buis tussen de pre en de power amp
Kevin-D zegt: geen buis in de preamp

Ik heb al vaak gezien dat ze zeggen dat er 1 in de preamp zit. Op de vox site staat dat er een 12ax7 in zit, dat is toch altijd een preamp-buis d8 ik?

bloodiron
18 juni 2005, 23:48
ik ga dr vanuit dat je de line 6 spider 112 wel in een band kan gebruiken

en de line 6 spider 30 dan?

kun je hem gebruiken in een band of is ie daar te schel voor?

Fumi SG
18 juni 2005, 23:49
ik sta nog steeds achter mezelf! :P

1) Kevin valt al af, want de site/Vox zegt dat er een buisje in zit. Liegen kunnen ze niet maken tegenover klanten natuurlijk! :wink:

2) Een buis TUSSEN de preamp en poweramp, ik heb er nog nooit van gehoord en het lijkt me ook een heel raar systeem, wat doet die buis dan??

en jah, volgens mij is een 12AX7 altijd een preamp buis. Je kunt een preampbuis toch niet voor poweramp gebruiken?? :???:

Swampash
19 juni 2005, 00:13
De valve reactor van Vox is een nieuwe uitvinding (gepatenteerd).
De preampbuis zit idd bij de eindtrap met een aparte voeding.

Zoals een transistor eindtrap met 12ax7 in voortrap de naam hybride heeft, geeft vox deze nieuwe vinding de naam valve reactor.

Floris1984
19 juni 2005, 09:25
Zoals ik het heb begrepen (en net even na las op vox's site), is die buis gebruikt in het valve reactor circuit om het geluid van een buizenamp te simuleren.
Die buis is er dus wel, niet voor in de pre of eind versterking maar om het modeling systeem van de versterker echter te laten klinken.

Speeddemon
19 juni 2005, 20:06
Zoals ik het heb begrepen (en net even na las op vox's site), is die buis gebruikt in het valve reactor circuit om het geluid van een buizenamp te simuleren.
Die buis is er dus wel, niet voor in de pre of eind versterking maar om het modeling systeem van de versterker echter te laten klinken.
en dit is hun simulatie van POWERAMP buizen.

Dus, maakt me niet uit wat een Kevin, Fumi, Waix of whatever zegt... :razz:

Ja, het is een 12AX7.
Ja, dat is normaal gezien een PREAMP buis.
Nee, in de Vox Valve Reactor zit GEEN buis in de preamp.
Ja, in de Vox Valve Reactor zit een buis, die dienst doet als 'poweramp modelling'.

Duidelijk?