PDA

View Full Version : Bigsby op SG



Nocki
15 juni 2005, 22:22
Hoi. wie heeft er ervaring met bigsby trems? ik had voreger op mn archtop een semibigsby en dat was een leuk idng. zou het wat zijn om er een op mn sg te zetten???
en welke zou ik dan moeten nemen. zoals altijd houdt ik er niet van om in de sg te schroeven maar waarchijnlijk is het wel nodig.
ik doe geen dive bombs enzo en een floyd of een opbouw trem is niet de optie. ik ga voor de ouderwetse trem klank en het te gekke uiterlijk.

wie kan me meer verttellen over de bigsby trem voor op mnijn SG...

NOcki

Daniël_san
15 juni 2005, 22:24
Of het wat is weet ik niet, op een sg dan. Je moet dan een B5 hebben denk ik. En ja, je moet in je body schroeven.

Nocki
16 juni 2005, 11:44
merci.

kheb gehoord dat bigsby trem zorgen dat je gitaar snel ontstemd. nu had ik daar bij mn guild/dearmond geen last van/. heb ik daar bij deze gitaar wel last van? hoe zijn bigsby's in het algemeen? zorgen die dat het een en ander snel ontstemt?

Nocki

vulvasonic
16 juni 2005, 14:07
Lees ik dat goed?
Ga je nu weer voor een SG?



:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:








Slaap jij nog wel goed? :lol:

Nocki
16 juni 2005, 15:01
ik heb een sg ja. is dat opeens verkeerd?

tuurlijk slaap ik lekker. ik ben een "slaapkenner". dus als er een is die weet wat lekker slapen is...

Daniël_san
16 juni 2005, 15:21
merci.

kheb gehoord dat bigsby trem zorgen dat je gitaar snel ontstemd.

Dat ligt er helemaal aan wie de trem er op zet. Als het iemand is die er verstand van heeft onstemt ie niet. (m'n gitaarleraars ervaring dan) En wie er niet veel verstand van heeft een beetje. En het ligt er ook aan of je snaren goed gerekt zijn.


heb ik daar bij deze gitaar wel last van? hoe zijn bigsby's in het algemeen? zorgen die dat het een en ander snel ontstemt?

Over het algemeen zijn Bigsby's goeed. Leuk voor rockabilly e.d. Ze onstemmen pas als je er Vai achtige dingen mee gaat doen, maar je moet wel je snaen goed rekken.

jorrit
16 juni 2005, 15:25
ging je die sg niet verkopen?

Nocki
16 juni 2005, 15:44
ok bedankt!

hij staat te koop voor de hoofdprijs. er is ook al iemand geweest ervoor maar ik doe m toch niet zo heel graag weg. daarom gaat ie weg voor de hoofdprijs...

up-guitarman
16 juni 2005, 19:17
Ontstemt een Bigsby eigenlijk hard als er een snaar springt of valt dat wel mee ???

Luca P
16 juni 2005, 21:51
Meestal is het niet de Bigsby die ontstemt, maar de slechte top kam.
De snaren blijven daar vaak steken.
Ik gebruik 2 Bigsby's op mijn Gibsons ben er best tevreden over.
Maar ik doe dan ook geen rare dingen ermee.
Het zijn overigens wel modellen voor op de archtop gitaren.
Hoe de modellen voor de solid body zijn weet ik niet.

THW
17 juni 2005, 10:59
Adrian Smith van Iron Maiden gebruikte vroeger ook een SG met bigsy op het piece Of Mind album/ tour en op de Powerslave tour
Scheen best goed te klinken hij gebruikt er nu weer 1 voor de "early Days"tour of het dezelfde is weet ik niet:
http://www.ironmaiden.com/media/images/low/IID00001835.jpg
Best vage foto maar er zit wel een bigsy op, Ik heb een bootleg van de Rock Am ring show, klonk helemaal niet verkeerd dus...

Orpheo
17 juni 2005, 11:56
adrian heeft an sich al een killer-tone, en een immens vette collectie gitaren!:D

toch raar, om hem zo te zien met die plank, en niet de les paul of de strat...:D

Bonjour
17 juni 2005, 12:10
op deze tour gebruikt hij geen bigsy geloof ik

THW
17 juni 2005, 17:09
op deze tour gebruikt hij geen bigsy geloof ik
Nou, als je op de foto hierboven kijkt zie je toch echt wel iets onder de brug zitten en dat is toch denk ik geen normale brug...naja ik trek het een beetje uit het lood.
Mijn punt was dus dat het goed te doen is :)
Ook al heb ik nog een beetje twijfels met zo'n dunne body......

Orpheo
18 juni 2005, 01:43
je kan heel goed een bigsby zetten op een SG. heb ik vaak genoeg gezien; immers, tis een topmount ding. de veer zit OP je body, niet in, als bij floyds and stuff.

THW
18 juni 2005, 12:31
je kan heel goed een bigsby zetten op een SG. heb ik vaak genoeg gezien; immers, tis een topmount ding. de veer zit OP je body, niet in, als bij floyds and stuff.
Ja dat weet ik, maar ik zat meer te denken of er dan niet te veel druk op de body zet dat er scheuren in de body komen.
De sg heeft namelijk nogal een dunne body.
Maar goed asl dat niet het geval is....

BassAgent
18 juni 2005, 12:34
Ik denk dat hierover praten niet zo bijzonder veel zin heeft, aangezien Gibson ook een Bigsby-achtige trem op een SG heeft zitten:
http://www.gibson.com/Files/img/angusyoungsg.jpg
De Angus Young sig. Die doet t toch ook prima?
http://www.gibsoncustom.com/flash/products/designer/SGCustom/SGCustom.html
http://www.gibsoncustom.com/flash/products/designer/SGStandard/SGStandard.html
Deze jongens hebben dat ook.

Nocki
18 juni 2005, 12:36
maar die heb ik helaas niet. maar wel een zonder trem. dus de discussie is toch zinvoller dan je zou denken.

Nocki

BassAgent
18 juni 2005, 12:45
Wat ik duidelijk wil maken is dat een Bigsby prima op een SG kan.

Nocki
18 juni 2005, 12:52
natuurlijk kan het. maar wat zijn de eigenschappen van een bigsby tremelo. dat is de vraag. ontstemmen en dergelijke? in hoeverre heeft het nut?

die vragen...

Nocki

Orpheo
18 juni 2005, 14:21
@ bassagent;

hohohoooo!!! das echt absoluut GEEN bigsby huh. das de maestro vibrola/vibrato. das echt wezenlijk anders! de bigsby werkt met een roller, en een veer onder de tremoloarm. deze werkt zonder veer; die stalen plaat is de veer! de snaar " haakt" aan die stalen plaat vast, en je wiebelt die plaat wat heen en weer.

maar goed; nee, in principe kan het niet kwaad dat je een echte bigsby op je sg zet. omdat, zoals ik zei:), de druk van BOVEN komt, en niet via zijkanten, en omdat er geen (grote) gaten in je body zitten, zal het hout niet scheuren oid. immers; bigsby's zie je ook vaak op semihollows, en dan direct gemonteerd (vaak) op het bovenblad. soms zit onder het bovenblad nog een middenblok; vaak ook niet. en heb je wel eens een bovenblad zien scheuren met een bigsby? ik niet iig.

BassAgent
18 juni 2005, 16:09
Ben ik van op de hoogte Orpheo, maar om te showen, dat er zeker wel een trem op een SG kan, dat de body niet te dun is.

Jeanken
18 juni 2005, 16:29
Ik heb zelfs boekjes van Gibson zelf liggen met een Bigsby op een SG dus over dat te dunne zou ik me zeker geen zorgen maken, het is toch nog een aardig plankje om kapot te trekken.
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Gibson/SG-01.html
Hier staat wat slecht commentaar over een Bigsby op een SG qua ontstemmen en intonatie maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.
Ik wil er zelf eentje op mijn volgende zelfbouw zetten, waarschijnlijk zo'n archtop model, is dat mogelijk zonder veel miserie?

Orpheo
18 juni 2005, 16:56
@ jeanken: dat had ik net al gepost :) no offence.

@Bassagent: ok, dan zeg ik nix; het kwam nl even op me over dat je bedoelde dat die agnus young sg een bigsby had, vandaar. sorry


ontstemmen; is ook al iets over gezegd; een bigsby zelf ontstemt niet echt, het is vooral de topkam die het ontstemmen in de hand werkt.

of het nut heeft? dat kan ik niet beantwoorden. in mijn muzieksmaken en stijlen kan het nut hebben, beetje wavy effect. maar voor sommige muziek kan het een crime zijn.


overigens; hoe fuckin hard moet je wel niet aan je trem harken om die sg in 2en te laten breken??? damn..

Jeanken
18 juni 2005, 20:51
Srry, ff of topic, hoewel, misschien heeft de topicstarter er ook wat aan.
Dus de problemen zouden opgelost kunnen zijn door bijvoorbeeld een locking nut te plaatsen? Het is toch voor een zelfbouw bij me, zet ik op wat ik wil..
Ik heb totaal geen ervaring met die dingen, hoe werken ze eigenlijk, ze klemmen de snaar of zo en zoja hoe stem je dan?

Orpheo
18 juni 2005, 21:05
Srry, ff of topic, hoewel, misschien heeft de topicstarter er ook wat aan.
Dus de problemen zouden opgelost kunnen zijn door bijvoorbeeld een locking nut te plaatsen? Het is toch voor een zelfbouw bij me, zet ik op wat ik wil..
Ik heb totaal geen ervaring met die dingen, hoe werken ze eigenlijk, ze klemmen de snaar of zo en zoja hoe stem je dan?

je klemt idd de snaar vast, tussen een blokje (toplock) en een soort stalen plaatje dat vast zit. de toplock moet je los halen, en dan kan je stemmen.

ik regelrecht HAAT dit systeem; tis gewoon klote om zo te stemmen. als je nl ff snel wilt stemmen moet je een inbussleutel bij de hand hebben om die toplock weer los te halen. soms zit ie achter je headstock vast, maar dan nog is het een kloteklus.

Vijl je je normale nut normaal en goed in, is er geen vuiltje aan de lucht.

je kan eens kijken naar bv Graphtech, earvana compensating nut, messing, of gewoon been.

Ik heb over het buzz feiten systeem alleen maar slechte dingen GEHOORD. weet ik dus niks van. earvana werkt wel ok. is zover ik het snapte een flexibel ding dat er voor zorgt, dat de spanning anders verdeeld wordt als je een snaar indrukt op een fret. lastig verhaal....

Buzz feiten zit o.a. op andersons, en aangezien Anders D. een anderson heeft (of is ie alweer weg?) kan je beter t ff aan hem vragen hoe dat ding werkt, en of ie goed werkt. Als je het wilt weten natuurlijk.

Jeanken
21 juni 2005, 18:13
En wat als je locking tuners gebruikt?
Zonder die locking nut want dat lijkt me totaal niet te gebruiken tijdens optredens, moet je even stemmen of andere stemming nemen, begin maar te vijzen..