PDA

View Full Version : condensatoren en weerstanden



Raytheman
15 juni 2005, 20:44
Iemand enig idee waar ik de oude modellen condensatoren en weerstanden kan kopen/bestellen? Zoals gebruikt in oude telecasters e.d.
capacitor .05uF en resistor CF 3,3K
Alvast bedankt,
Ray

birt
16 juni 2005, 00:34
overal :D

Negative K3 fan
16 juni 2005, 01:40
Iemand enig idee waar ik de oude modellen condensatoren en weerstanden kan kopen/bestellen? Zoals gebruikt in oude telecasters e.d.
capacitor .05uF en resistor CF 3,3K
Alvast bedankt,
Ray

begin eens met kijken op http://www.verelec.com die heeft redelijk wat NOS spul

Raytheman
28 juni 2005, 21:45
Wie kan me vertellen of deze bruikbaar zijn voor een telecaster of esquier bedrading? Zelf heb ik er absoluut geen verstand van..
http://img184.echo.cx/img184/2093/picture0406wj.jpg
http://img184.echo.cx/img184/4839/picture0418kg.jpg[/img]

Negative K3 fan
28 juni 2005, 21:46
die condensatoren zijn allemaal redelijk ideaal als koppelcondensatoren, maar voor in een gitaar nogal overkill (kijk die voltages maar).

Raytheman
28 juni 2005, 21:53
overkill? En dat betekent in jipe en janneke-taal? sorry hoor, maar ik weet er écht de ballen van :oops:

JoostBaksteen
28 juni 2005, 21:55
die condensatoren zijn allemaal redelijk ideaal als koppelcondensatoren, maar voor in een gitaar nogal overkill (kijk die voltages maar).

Die RTS kits worden geleverd met Mallory condensatoren en die kan je tot 630V gebruiken.

Dus dat zal niet uitmaken, als je ze toch hebt liggen kan je ze net zo goed gebruiken.

Geronimo
28 juni 2005, 22:05
Hij bedoelt dat ze voor een gitaar nogal lomp zijn. In een gitaar heb je spanninkjes van een paar honderd millivolt en die dingen kunnen hoderden volts aan. Je kan ze dus (fysiek) veel kleiner krijgen en dan passen ze beter in je gitaar.
Maar ze doen het wel gewoon hoor, je kan ze gewoon gebruiken.

Negative K3 fan
28 juni 2005, 22:49
in versterkers is het toch zo dat het beter is om condensatoren te gebruiken die kwa voltage handling een beetje in de buurt zitten, je kunbt bv beter een 50V cap gebruiken dan een 600V als cathode bypass cap in de voorversterker. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Frits van Mourik
29 juni 2005, 00:19
Hmmm... voor koppelcondensatoren kan ik me het me wel voorstellen,
maar voor kathodecondensatoren :???:
Misschien dat "those in the know" daar een plausibele uitleg aan kunnen geven? Ik zou sowieso niet voor ouwe uitgesoldeerde meuk gaan...
wat kosten een paar c'tjes nu helemaal? :lol:

Geronimo
29 juni 2005, 00:42
Nee dat maakt niet uit, capaciteit is capaciteit, dat heeft niks te maken met de spanning. Die spanning die op de condensator weergegeven is de maximale werkspanning, als je daarboven komt gaat ie kapot en als je er onder zit gebeurt er niks.
Het is natuurlijk uit fysieke overwegingen handig om wat in de buurt te zoeken.
Je ziet ook vaak dat kwalitatief betere condensatoren groter zijn. Grotere oppervlakken en dikkere draden betekent een lagere interne weerstand. De lagen in een filmcondensator zijn gewikkeld, dus als je die vlakken breder maakt zijn ze dus ook korter en hoef je ze minder ver op te rollen waardoor de inductie ook weer minder wordt. De ideale condensator heeft geen eigen weerstand en geen inductie. Dus ik denk hoe groter hoe beter. Uiteraard zijn er grenzen. Als je zo'n oliegevulde vermogenscondensator in je gitaar stopt blijft er weinig over van je geluid denk ik.

bert k
29 juni 2005, 10:07
Oliegevulde condensators geven een vet geluid.

Geronimo
29 juni 2005, 14:41
Ja helemaal als ze openbarsten :D

Negative K3 fan
29 juni 2005, 15:56
ok, dan heb ik dat misschien verkeerd gehoord of geinterepreteerd, ik wist het namelijk ook niet helemaal zeker.

Raytheman
29 juni 2005, 18:36
ik wil juíst die ouwe uitgesoldeerde meuk gebruiken omdat dat het origineel nu eenmaal het best benaderd. Het komt in een '52 esquire replica.

bert k
29 juni 2005, 20:10
Nee, want ouwe uitgesoldeerde meuk is VERSLETEN. Het klinkt anders als toen het nieuw was.

JoostBaksteen
30 juni 2005, 10:33
Nee, want ouwe uitgesoldeerde meuk is VERSLETEN. Het klinkt anders als toen het nieuw was.

Waarom zijn die per definitie VERSLETEN?

Oude buienversterkers uit 1960 doen het ook nog, en die condensators zijn echt niet versleten want die dingen klinken nog goed. Lijkt mij dus een beetje onzin.

bert k
30 juni 2005, 14:34
Nou, ouwe condensators gaan langzaam maar zeker lekken en lopen uit hun vastgestelde waarden. Weerstanden ook. Dus uitgesoldeerde onderdelen, die dus lang gebruikt zijn, moet je stuk voor stuk gaan zitten testen om zeker te zijn van de juiste waarde.
Ze zijn natuurlijk niet per definitie slecht. Maar ze zijn zeker niet beter dan nieuw. Bij ouwe versterkers ligt het wat anders, die wil je graag origineel houden, das logisch. Maar nieuw gebouwde versterkers of moderne gitaren zou ik gewoon nieuw spul insteken, dan weet je zeker dat het goed is.

nicoverduin
30 juni 2005, 15:54
Nou doe mij dan maar een zooitje van die blauwe "molded" caps uit die Fenders.......(er zijn er overigens 180 onderweg uit de US). :-D :-D :-D :-D
Niet alle caps zijn van een dusdanige kwaliteit dat ze "lekken". als dat zo was worden er niet van die waanzinnige prijzen betaald voor de oude caps. Keer op keer.....

Nico

Raytheman
30 juni 2005, 18:33
Kwamen ze je een beetje bekend voor Nico? :wink:

nicoverduin
30 juni 2005, 19:16
Kwamen ze je een beetje bekend voor Nico? :wink:Tuurlijk. alleen ik zou er gewoon mee gaan experimenteren. Jouw oren bepalen of je iets leuk vind klinken. Niet die van een ander. En men kan eindeloos caps bespreken/veroordelen maar daar koop je niets voor.

Zoals ik al eerder zei. Dit zijn verschillende typen zodat je wat kan experimenteren. Er wordt al genoeg nagezegd van andermans literair werk. Maar ik zou wel eens willen weten wie nou werkelijk eens 5 verschillende type weerstand op de anode hebben gezet en geprobeert hebben de verschillen vast te leggen. Op zich al moeilijk genoeg.

En als het goed is lekt er geen een :-D

Iets los solderen (of gewoon losknippen) zegt niets over de kwaliteit van het component daarna. Een CC weerstand kan 40 jaar in een buizenbak hebben gezeten en nog goed zijn. Een NOS CC weerstand (dus nog nooit gebruikt) kan een afwijking van hier tot st. juttemis hebben. Ik dus wat verbaasd over de wat kort-door-de-bocht meningen. Vandaar (en de foto's) dat ik in deze post wat meer heb gelezen dan gereageert :-D :-D :-D :-D

Nico

Negative K3 fan
30 juni 2005, 19:20
heb jij wel alle soorten weerstanden in je anodes gehad nico?

nicoverduin
30 juni 2005, 19:32
Ik niet, maar je hoort mij ook niets zeggen over de kwaliteit van bepaalde type onderdelen :wink: :wink: (let op nu gaat ie zoeken :-D :-D :-D :-D )

Raytheman
30 juni 2005, 19:45
@nico,Ik ga er zéker mee experimenteren en ik twijfel ook absoluut niet aan de kwaliteit ervan.
van de resultaten krijg je ook zeker een bericht!
Over de 'kort-door-de -bocht-opmerkingen' heb ik me ook al uitgelaten en dat werd me niet bepaald in dank afgenomen :oops:
Groetjes,
Ray

nicoverduin
30 juni 2005, 19:47
c'est la vie :-D :-D :-D

Raytheman
30 juni 2005, 21:33
Vous ętes une homme tres intelligent :-D

nicoverduin
30 juni 2005, 23:17
Vous ętes une homme tres intelligent :-Dmerci :-D

1959SLP
30 juni 2005, 23:27
Ik meen me te herinneren dat condensators niet of nauwelijks slijten mits ze maar regelmatig in gebruik zijn, of vergis ik me hier?? :???:

nicoverduin
30 juni 2005, 23:31
Ik meen me te herinneren dat condensators niet of nauwelijks slijten mits ze maar regelmatig in gebruik zijn, of vergis ik me hier?? :???:Dat ging om de elco's. Anders drogen ze uit. Dus je hebt deels gelijk Een elco is ook een condensator.
Nico

mayniac
1 juli 2005, 00:26
Vous ętes une homme tres intelligent :-D

Hmmm.... Sorry hoor, maar het moet toch zijn "un homme"? Een homme is immers mannelijk.... :-D






(en er moet natuurlijk een accent grave op de e van tres)

bert k
1 juli 2005, 01:51
Nou, dan even omgekeerd kort door de bocht: wat is het voordeel van ouwe spullen ten opzichte van nieuw? (En dan laat ik ouwe versterkers/gitaren even buiten beschouwing, want ik snap dat je oud spul graag origineel wilt houden.)

Raytheman
1 juli 2005, 07:16
Nou...zoals ik al schreef:

BerichtGeplaatst: Wo Jun 29, 2005 17:36 Onderwerp: Reageer met quote
ik wil juíst die ouwe uitgesoldeerde meuk gebruiken omdat dat het origineel nu eenmaal het best benaderd. Het komt in een '52 esquire replica.