PDA

View Full Version : Powerchords?!?



GreenGirl666
15 juni 2005, 19:58
hoe speel je powerchords...? ik snap er niks van. een van mijn vrienden zegt dat het heel makkelijk is. maar ik begrijp het niet.
kan iemand mij helpen?
:???:

Mattia
15 juni 2005, 20:02
hoe speel je powerchords...? ik snap er niks van. een van mijn vrienden zegt dat het heel makkelijk is. maar ik begrijp het niet.
kan iemand mij helpen?
:???:

Een powerchord is 'gewoon' de fundamental (basis toon) een de vijf erboven. Voorbeeld: een G power chord ziet er zo uit:

e-----
B-----
G-----
D-(5)-
A--5--
E--3--

De bovenste noot (de G op de D snaar) hoeft niet, maar is 'gewoon' de octaaf. Vult te klank wat uit. Da's een power chord. Deze chord shape werkt op de meeste snaren, maar dat merk je vanzelf.

GreenGirl666
19 juni 2005, 14:00
thx :)

...rock...
19 juni 2005, 15:30
eenmaal dat je die kan, zal je veeeeel punk/rock liedjes kunnen :wink:

GreenGirl666
19 juni 2005, 17:31
das wel de bedoeling... :-D ik wil zo graag liedjes van Green Day spelen
maar ik ben echt zo slecht... ik heb geen les :-? . ik moet nog op les. ik leer ut nu uit me zelf.

BassAgent
19 juni 2005, 21:12
Om het het allersimpelst uit te leggen die op (bijna) alle tonen van toepassing is:
de grondtoon met daarboven op de volgende snaar 2 vakjes hoger. Dat is een powerchord.

GreenGirl666
20 juni 2005, 13:52
okay :) ik ga eens kijken of ik het een beetje kan. ik hoop het wel. :razz:

Orpheo
14 juli 2005, 10:19
kijk maar bv naar sabbath bloody sabbath van black sabbath. dat " introotje" als je het zo wilt noemen, is een en al powerchord.

in mooiere termen: een powerchord is de tonica met de dominant.

(lees: op je lage snaar een vakje, en dan de snaar " daarboven" 2 vakjes hoger zoals dus al gezegd) pak je dan daar weer een snaar boven, ook weerr 2 vakjes hoger dan je grondton, heb je een akkoordje te pakken, maar dan uhm, omgekeerd. ik dacht 2e omkering. ben de mooie naam daarvan vergeten :P

oh ja; dit geintje werkt alleen als de onderlinge afstand tussen de snaren een kwart is. tussen de g en de b lukt dat dus NIET omdat je daar een terts hebt, moet je even schuiven dus voor een goed akkoord.















ja, k verveel me...daarom ga ik hier posten :D :D