PDA

View Full Version : Super Reverb bluessound



markieray
15 juni 2005, 16:37
Hey freaks !

:-D

Ik heb een 1967 Super Reverb met originele CTS blue alnico's en speel daarop met een originele 1972 strat of een waanzinnig goeie 1986 Gibson es-335. Ik gebruik verder een ts-9 (met jrc4558d chip) en een Vox Wah.
Voor solo boosts gebruik ik een Boss line selector die enkel meer volume geeft. M'n bandje heet No Trouble (www.notrouble.org)

De klank is (uiteraard) ok, maar hebben jullie tips hoe ik m'n amp optimaal kan afstellen, welke pedaaltjes hierbij goed passen, ... ?
De klank van SRV op de El Mocambo dvd vind ik bijvoorbeeld ZAAAALIG maar dat haal ik (helaas) niet uit m'n setup ... Ook Tommy Castro of Debbie Davies spelen op SR en hebben een erg leuke klank, maar lang niet zo 'gepushed' als SRV.

En wat bedoelen jullie met "sag" ? :???:

Kortom : graag jullie tips voor een fenomenale bluessound met een Super Reverb. Alvast bedankt :P

Markie

Mr.Jay
15 juni 2005, 17:55
Hey freaks !Kortom : graag jullie tips voor een fenomenale bluessound met een Super Reverb. Alvast bedankt :P
Markie

je hebt al best de juiste spullen, zit em verder in de vingers denk ik.

JaY

Frusciante
15 juni 2005, 20:51
lijkt me dat je id de juiste spullen hebt alleen vergeet niet dat SRV op 013 snaren speelde. en dat geeft toch net ff een wat diepere vollere sound.
btw SRV gebruikte niet alleen super reverbs dus sommige sounds haal je niet uit je amp. ik las ergens dat hij special custom made mondharmonica amps gebruikte omdat die niet oversturen en dan een ts10 ipv een ts9 of ts808.
ach ja zo kan je nog wel ff doorgaan maar mooie rig hoor.

Negative K3 fan
15 juni 2005, 20:57
om de SRV sound te krijgen zou je iets meer moeten kijken naar marshallachtigere amps of iets dergelijks, ik geloof namelijk dat hij daar ook over speelde

een bassman, plexi, jtm45 en dergeliken geven idd een stuk meer druk.

maar eigenlijk ga ik met mr jay mee, de spullen heb je al, nu is het aan jouw om via je spel alles eruit te halen wat erin zit!

Negative K3 fan
15 juni 2005, 20:59
sag is trouwens het inzakken van de anode voltage...

bij class AB gebiaste eindtrappen kan het zijn dat als je hard speelt en de eindtrap dus flink zit te tergen, dat deze dusdanig veel stroom gaat trekken dat de buizen gelijkrichter of een weerstand die in de voeding zit zorgt voor een spanningsval waardoor ook de stroom weer minder wordt etc. Het is een soort compressie die zorgt voor note bloom en dat soort dingen.

Negative K3 fan
15 juni 2005, 20:59
sag is trouwens het inzakken van de anode voltage...

bij class AB gebiaste eindtrappen kan het zijn dat als je hard speelt en de eindtrap dus flink zit te tergen, dat deze dusdanig veel stroom gaat trekken dat de buizen gelijkrichter of een weerstand die in de voeding zit zorgt voor een spanningsval waardoor ook de stroom weer minder wordt etc. Het is een soort compressie die zorgt voor note bloom en dat soort dingen.

jpb
16 juni 2005, 07:59
Voor dat vreselijk neuzige (=mid) SRV geluid zou je met TWEE tubescreamers achter elkaar met drive laag en vol open eens kunnen proberen. Verder dikke snaren hoge actie en de juiste vingers

PeeVee
16 juni 2005, 11:55
SRV speelde op meerdere amps (tegelijk) waaronder vaak een Vibroverb, feitenlijk een soort Super Reverb maar dan met 1 x 15" JBL, voor de rake klappen (want dat wil wel hoor) maar heb ook wel eens een Twin Reverb (ook met JBL's of EV's?) gezien. Ik geloof dat zijn SR was voorzien van EV speakers; ik vind ze niet mooi maar het knalt wel lekker! Die "grootse" sound krijg je alleen maar met multi-amp setup.

Zijn Super Reverb was trouwens ook nog beetje opgepept door Cezar Diaz als ik mij niet vergis, SRV speelde op zeer hoog volume en met een solid state gelijkrichter (dus juist géén "sag", althans, niet van gelijkrichter) wat ook weer zorgt voor wat meer punch. Als je een SR of VR zo ver opendraait dat je flink in het crunchgebied zit dan heb je toch voldoende sustain van de amp zelf. Overigens zit je met een SS rectifier in een gezonde SR op een B+ van zo'n 480 - 490 VDC (gok ik) want mijn beide SR's zitten op 230V stand met een GZ34 keurig op de "circuit spanning"; 465 VDC. Je zult dus wel beetje fatsoenlijke buizen moeten hebben; ik denk dat Svets het het langste uithouden maar je zou ook 6550's kunnen overwegen en dan rustig ingesteld. Kortom: SRV's amp was toch m.n. getuned op stootkracht en punch, je levert dan wel altijd wat in op tone, feel en definitie. Elk voordeel heb z'n nadeel natuurlijk...

heavy-metal-thunder
16 juni 2005, 13:16
Hey freaks !

:-D

Ik heb een 1967 Super Reverb met originele CTS blue alnico's en speel daarop met een originele 1972 strat of een waanzinnig goeie 1986 Gibson es-335. Ik gebruik verder een ts-9 (met jrc4558d chip) en een Vox Wah.
Voor solo boosts gebruik ik een Boss line selector die enkel meer volume geeft. M'n bandje heet No Trouble (www.notrouble.org)

De klank is (uiteraard) ok, maar hebben jullie tips hoe ik m'n amp optimaal kan afstellen, welke pedaaltjes hierbij goed passen, ... ?
De klank van SRV op de El Mocambo dvd vind ik bijvoorbeeld ZAAAALIG maar dat haal ik (helaas) niet uit m'n setup ... Ook Tommy Castro of Debbie Davies spelen op SR en hebben een erg leuke klank, maar lang niet zo 'gepushed' als SRV.

En wat bedoelen jullie met "sag" ? :???:

Kortom : graag jullie tips voor een fenomenale bluessound met een Super Reverb. Alvast bedankt :P

Markie

Wisselen voor een Vibrochamp die je op 6 kunt zetten. Je krijgt er nog een DVD van SRV bij :-D 8-) :cool: :-D

heavy-metal-thunder
16 juni 2005, 13:19
lijkt me dat je id de juiste spullen hebt alleen vergeet niet dat SRV op 013 snaren speelde. en dat geeft toch net ff een wat diepere vollere sound.
btw SRV gebruikte niet alleen super reverbs dus sommige sounds haal je niet uit je amp. ik las ergens dat hij special custom made mondharmonica amps gebruikte omdat die niet oversturen en dan een ts10 ipv een ts9 of ts808.
ach ja zo kan je nog wel ff doorgaan maar mooie rig hoor.

Juist ja, 013 snaren en niet die 010 mietjeskoordjes :-D

heavy-metal-thunder
16 juni 2005, 14:43
Hey freaks !Kortom : graag jullie tips voor een fenomenale bluessound met een Super Reverb. Alvast bedankt :P
Markie

je hebt al best de juiste spullen, zit em verder in de vingers denk ik.

JaY

vingers zijn behoorlijk ok, juist een beetje dun om serieuze snaren te tackelen. :-D

markieray
16 juni 2005, 18:38
Hey guys, thanks voor de comments !

Ok, 0.13 setje kan je kopen maar SRV's vingers niet hoor ... ik denk ook niet dat iemand die heeft ... :razz: 0.13 is wel zwoegen en zweten, zeker voor die hoge bends ! Ik speel meestal op 0.11's

Oh ja, PeeVee ... in het vibrato kanaal steken 6L6 Svets (C-winged) als power tubes en verder een paar 12AT7 RCA's en als eerste buis een NOS 5751 JAN (dè SRV buis ...) in de preamp sectie.

Nu, begrijp me niet verkeerd ... ik wil geen SRV kloon zijn, ben gewoon op zoek naar een lekkere volle en warme bluessound met net genoeg 'sparkle' ... you know what I mean !

Greetz,

Markie

Mr.Jay
16 juni 2005, 18:48
Nu, begrijp me niet verkeerd ... ik wil geen SRV kloon zijn, ben gewoon op zoek naar een lekkere volle en warme bluessound met net genoeg 'sparkle'

Die sparkle hebben die CTS waarschijnlijk niet.
( "blue" zijn ze sowieso niet ), het zijn nogal dozige, middy en softe speakers, en hebben zéker geen punch.

JaY

markieray
16 juni 2005, 22:31
En toch vind ik die originele CTS speakers heel aardig klinken ... klinken niet te pinnig en toch lekker 'rauw' met een tubescreamertje.

... maar misschien doen Webers het ook goed. Jensen zegt me helemaal niks ...

Alleszins, da's pas iets voor al ik weer geld heb :-? Eerst speel ik die CTS speakers wel dood ! :razz:

Mr.Jay
16 juni 2005, 22:36
En toch vind ik die originele CTS speakers heel aardig klinken ... klinken niet te pinnig en toch lekker 'rauw' met een tubescreamertje.... maar misschien doen Webers het ook goed. Jensen zegt me helemaal niks ...

ik heb vaak genoeg met 4 CTSalnico's gespeeld in mijn SR, niet echt SRV, ze missen de sparkle. Een 2-tal is prima, gemixed met 2 andere.

JaY

markieray
17 juni 2005, 09:36
En welke speakers zou jij me dan adviseren Jay ? :???:

En waar kan ik die vinden ?

Mr.Jay
17 juni 2005, 09:45
En welke speakers zou jij me dan adviseren Jay ? :???: En waar kan ik die vinden ?

je speelde toch eerst de CTS dood....

JaY

jero
17 juni 2005, 09:53
Mr. Jay,

ik ben ook erg benieuwd naar wat je aanraadt. Ik heb een '74 SR met nog de originele CTS speakers. Ik vond dat eerst wel mooi, lekker warm en soft, maar de laatste tijd erger ik me aan het dozige en 'farty' karakter van de speakers. Al heeft me ook al eens aangeraden wat met mijn speakers te doen, ik vond het toen nog niet nodig, maar ben nu om. Dus iemand suggesties, ook qua plaatsing?

Alvast bedankt! :)

Mr.Jay
17 juni 2005, 10:11
Mr. Jay,

ik ben ook erg benieuwd naar wat je aanraadt. Ik heb een '74 SR met nog de originele CTS speakers. Ik vond dat eerst wel mooi, lekker warm en soft, maar de laatste tijd erger ik me aan het dozige en 'farty' karakter van de speakers. Al heeft me ook al eens aangeraden wat met mijn speakers te doen, ik vond het toen nog niet nodig, maar ben nu om. Dus iemand suggesties, ook qua plaatsing?

Alvast bedankt! :)

Heb al flink wat uitgeprobeerd afgelopen jaren, o.a. div. Webers en Jensen R.I. Met Webers wordt je amp stuk efficiënter, dat wil ik niet, gaat ie mij net te hard, wil je dat,. is het de beste keuze. Momenteel heb ik goeie ervaringen met 2 CTS bovenin en 2 Jensen R.I. P10Q's, ze snijden wat meer, en hebben eebn behoorlijk middip > dáár zitten net de CTS weer.
De sound wordt stuk opener met name in het midlaag omdat er 2 CTS uitgaan.
Alle Q's vind ik de enige bruikbare R.I. van Jensen, smooth cone, minder pinnig dan de rest en vrij strak.
Ik zou ook 1 ceramische preferen in 4 x10setup.
Als je hiervan ouwe te pakken krijgt ergens, altijd prima. Dan nog 1 nw. P10Q voor het snijwerk en 1-2 CTSalnico maximaal.
Heb je ouwe speakers ben je helemaal klaar, ouwe Jensens zitten zéér muzikale types tussen.
Ook CEL. zou je natuurlijk kunnen, ik ken mensen die zweren bij V30(in 10" vorm weet effe type niet zal wel V10 zijn dan ) in een SR. Ik schat dat je dan een zéér efficiënte amp hebt met wat meer UKkarakter, kan ook mooi zijn, smaakkwestie natuurlijk.
Het beste ( helaas...) kom je erachter door over de jaren heen vermogens uit te geven aan speakers en overal aan proeven.
Speakers is net als eff.pedalen en pickups > het houdt nooit op...... :lol:

JaY

jero
17 juni 2005, 10:12
oh, en markieray, jij hebt gewoon deze nodig: :-D :-D :-D :razz:



http://www.texas-flood.com/index2_srv_pedal.jpg

markieray
17 juni 2005, 14:14
ach jero, je reactie bewijst enkel je hoge mate van onvolwassenheid. Heb je dit plaatje zelf ineengenutseld ... mooi ! proficiat ! Grow up man ... en bezoedel dit forum niet met je belachelijke onzin.

Jay, bedankt voor de bruikbare tips ivm speakers. Ikzelf heb nog niet veel speakers uitgetest. Heb wel eens een cabje gehad met V30's en dat klonk echt wel goed. En als ik nu eens 2 CTS speakers vervang ... ? dan heb ik er dus twee in reserve voor als die andere het zouden begeven.
Is idd misschien beter idee dan ze alle vier 'dood' spelen ...

Pickups ? gewoon ouwe strat pickups ... gaat niks boven ... enkel Suhr komt in de buurt of sommige vintage Fender pickups.

Pedals ? Voor blues heb je echt niet meer nodig dan een leuke ibanez tubescreamer volgens mij.

SteavisSmokin
17 juni 2005, 14:28
markie...ik denk dat je het bericht van jero een beetje te persoonlijk opvat.
Ben het overigens vooral met de eerste post van Jay eens...het is voornameljk een kwestie van dat de suond in de vingers zit. Maar als je qua speakers wat wilt proberen en je wilt niet *te* veel uitgeven omdat je eens wilt kijken wat voor verandering het geeft zou ik als ik jou was eens 2 Jensen Reissue C10Q's in je amp plaatsen, in combinatie met 2 CTSen die je al hebt.

steven

markieray
17 juni 2005, 14:37
bedankt voor de bruikbare hint Steven, ik zal het overwegen.

vraagje nog : zou ik die Jensens dan onder of boven plaatsen ?
En weet jij waar ik zo'n speakers best kan kopen ?

Mr.Jay
17 juni 2005, 14:38
Pickups ? gewoon ouwe strat pickups ... gaat niks boven ... enkel Suhr komt in de buurt of sommige vintage Fender pickups.

mijn smaak en ervaring: ouwe stratp.u.'s ja > maar 70's nee.


Pedals ? Voor blues heb je echt niet meer nodig dan een leuke ibanez tubescreamer volgens mij.

niet veel anders geprobeerd zeker. Er zijn echt wel heel wat betere pedaaltjes dan een TS > probeer es uit zou ik zeggen. Als er 1 pedaal je zorgvuldig getunede ampsound wel om zeep helpt is het een TS.
Enige wat je voor blues écht nodig hebt is de juiste feel, apparatuur is daarbij ondergeschikt.

JaY

Mr.Jay
17 juni 2005, 14:43
Maar als je qua speakers wat wilt proberen en je wilt niet *te* veel uitgeven omdat je eens wilt kijken wat voor verandering het geeft zou ik als ik jou was eens 2 Jensen Reissue C10Q's in je amp plaatsen, in combinatie met 2 CTSen die je al hebt. steven

Niet echt een succescombi, 2 MIDDY CTS met 2 dikke MIDLAAG C10Q's, je houdt zo geen sprankeltje helderheid meer over, alleen dicht midden. Zal niet lekker open gaan klinken.
De C10Q's zijn leuke speakertjes om te combineren in een 4x10 maar b.v. met 2 méér heldere speakers : EMI Blue of P10Q.
Ik heb de combi 2 EMI + 2 C10Q al vaak in een TweedBassman gezet en enthousiaste reactiesd over teruggehoord, gebruik het zelf ook nog steeds in zoeen.

JaY

jero
17 juni 2005, 14:52
ach jero, je reactie bewijst enkel je hoge mate van onvolwassenheid. Heb je dit plaatje zelf ineengenutseld ... mooi ! proficiat ! Grow up man ... en bezoedel dit forum niet met je belachelijke onzin.
.

wow :???: gevoelig puntje?

van mijn kant in ieder geval no offense hoor...

serieus,

bedenk wel dat de SR slechts 1 van de amps was die SRV gebruikte, als je naar de El Mocambo dvd kijkt zie je een arsenaal aan amps. Daarnaast kwam SRV's rhythm geluid uitsluitend uit zijn (ver) opengedraaide amps, geen gebruik van pedalen. Voor lead schakelde hij de TS in. Als ik jouw setup goed interpreteer gebruik je de TS al voor rhythm en vervolgens de Boss erbij voor lead. Als dat klopt wijk je daar natuurlijk wel af van SRV.

Mocht je deze setup blijven houden (en dat kan ik me voorstellen, wat vaak kun je de SR niet zover opendraaien dat hij lekker gaat crunchen) zou je los van experimenten met je speakers kunnen denken aan een meer neutrale TS variant voor je rhythm geluid, bijv een Menatone Red Snapper of een MI Audio Blue Boy of een TIM o.i.d. Voor lead kun je dan je TS of Boss erbij schakelen.

markieray
17 juni 2005, 15:21
hey jero,

ok, zand erover, dacht even dat je me wou afschilderen als een SRV kloontje. Niets van, wel vind ik zijn sound een referentie om daaruit je eigen sound te distilleren. Maar ik heb al zo veel goeie bluessounds gehoord ... neem nu bvb. Popa Chubby of Debbie Davies.

Ik zit al een tijdje te denken aan een Barber LTD of Direct Drive in plaats van een red snapper. Die Red Snapper heb ik al geprobeerd en klinkt te schel door mijn SR. Die gitarist Bouke heeft namelijk een erg leuke bluessound vind ik en speelt met twee Barbers en een '74 SF Super Reverb. Héél goeie sound ! www.lbbb.nl

Wat El Mocambo betreft : er staat geen muur aan amps, enkel een Super Reverb en een Vibroverb. Volgens sommigen zou er nog een Super Reverb staan, maar die staat niet aan.

Jay, heb heus wel al heel wat andere dingen geprobeerd en toch keer ik steeds terug naar de basics : een fender, een marshall, een strat en een gibson. En wat zou er verkeerd zijn met '70 pickups ??

Negative K3 fan
17 juni 2005, 16:27
ach jero, je reactie bewijst enkel je hoge mate van onvolwassenheid. Heb je dit plaatje zelf ineengenutseld ... mooi ! proficiat ! Grow up man ... en bezoedel dit forum niet met je belachelijke onzin.

flikker toch op man ouwe zeur

Bouke
17 juni 2005, 16:34
Ik zit al een tijdje te denken aan een Barber LTD of Direct Drive in plaats van een red snapper. Die Red Snapper heb ik al geprobeerd en klinkt te schel door mijn SR. Die gitarist Bouke heeft namelijk een erg leuke bluessound vind ik en speelt met twee Barbers en een '74 SF Super Reverb. Héél goeie sound ! www.lbbb.nl

:o :oops: :) :-D 8-)

Hehehe, leuk om te horen, thanks!! De Barbers bevallen me goed, zeker op plaatsen waar de SR niet te hard kan. Dan moet ik wat meer leunen op de pedaaltjes ipv. de eigen drive van de SR (standje 4-5 en dan volume en drive regelen met de volumeknop op de gitaar).

De Barber LTD vind ik het lekkerst. Er blijft iets van een midhump maar niet heel erg storend vind ik. Je kunt met de toneknop behoorlijk sturen en de basissound kun je met pots in het apparaat nog afstellen.

De Barber DD gebruik ik voor de meer bluesrock nummers met meer drive, soms samen met de LTD. Wat ook leuk werkt is een Boss GE7 als boost, dan kun je echt op bepaalde frequenties boosten en op totaal volume dat je de amp ingooit. Of je kunt er verschil in gitaaroutput mee opvangen, etc, mogelijkheden zat.

Je hebt een lekkere setup dus een mooie tone moet je zeker kunnen krijgen. SRV-tone is heel specifiek en toch deed hij dat met verschillende setups in de loop der jaren. Geeft maar weer eens aan dat het 'inde vingers'-verhaal toch wel opgaat. Multi-amp is toch wel vereist voor de juiste SRV-powersound denk ik. Ken je de gitaristen van de Hoax (Jesse Davey en Jon Amor?? Die waren behoorlijk goed in het benaderen van SRV-tone en werkten ook altijd met meerdere amps. Kijk eens op http://www.elmerd.freeserve.co.uk/home.htm en check hun gear voor de details. The Hoax bestaat al jaren niet meer, maar deze fansite is nog steeds in de lucht.

Groets,

Bouke

Mr.Jay
17 juni 2005, 17:10
Ik zit al een tijdje te denken aan een Barber LTD of Direct Drive in plaats van een red snapper. Die Red Snapper heb ik al geprobeerd en klinkt te schel door mijn SR. Die gitarist Bouke heeft namelijk een erg leuke bluessound vind ik en speelt met twee Barbers en een '74 SF Super Reverb. Héél goeie sound !

Bouke heeft dan ook wel een érg goeie SR :wink:
Een Snapper te schel ? het is juist een vette, donkere OD, misschien niet goed ingesteld. Hij kan een wat agressief hoog randje hebben maar dat is niet schel. De LTD is een "betere TS" naar mijn mening, zit dezelfde IC in ook, maar is veel breder instelbaar.


En wat zou er verkeerd zijn met '70 pickups ??

Wat is er nou zo goed aan ?

JaY

Mr.Jay
17 juni 2005, 17:14
SRV-tone is heel specifiek en toch deed hij dat met verschillende setups in de loop der jaren. Geeft maar weer eens aan dat het 'inde vingers'-verhaal toch wel opgaat.

Er is een DVD/video met 2 optredens van SRV in dezelfde "hall" in Austin, zit 7-8 jaar tussen geloof ik.
het oudste optreden is met zijn overbekende te gekke sound, het laatste optreden is pure bagger !!
Staan 2 Marshalls o.a. en vlg. mij zijn Dumble. ZIjn geluid verzuipt daar in een enorme bak modder, afschuwelijk.
( zo, het moge eens gezegd zijn dat ook SRV slecht kon klinken )
Verder niets dan lof over de man, maar dan paar jaren dáárvoor.

jaY

Bouke
17 juni 2005, 17:52
Jay, je bedoelt waarschijnlijk de Austin City Limits shows van 83 en 89. Ik ben het met je eens dat de eerste shows (net als El Mocambo) veeeeel levendiger en dynamischer klinken. Vooral El Mocambo, die sound is echt te gek. Toch hoor je in die latere '89 shows wel duidelijk de SRV-stijl, zei het met wat andere tone. Maar het is niet zo vet meer, niet meer de fenders over the top zeg maar.

Bouke

Mr.Jay
17 juni 2005, 18:19
Jay, je bedoelt waarschijnlijk de Austin City Limits shows van 83 en 89. Ik ben het met je eens dat de eerste shows (net als El Mocambo) veeeeel levendiger en dynamischer klinken. Vooral El Mocambo, die sound is echt te gek. Toch hoor je in die latere '89 shows wel duidelijk de SRV-stijl, zei het met wat andere tone. Maar het is niet zo vet meer, niet meer de fenders over the top zeg maar.Bouke

die bedoel ik ja. Ik zei ook niks over zijn stijl, niks mis mee, nog steeds prima, verder geëvolueerd ook, maar alleen zijn sound is daar bagger.
Met name zijn laag was vroeger veel mooier, strakker en knallender, en dat verfijnde mooie ronde hoog en tophoog heeft ie daar in '89 niet meer.
De hele magie is weg > misschien ook omdat ie daar "clean" speelt en niet meer dopey :( .

JaY

Lucluc
17 juni 2005, 19:55
mijn smaak en ervaring: ouwe stratp.u.'s ja > maar 70's nee.

Eh, er zijn verschillende pickups in de '70ies gebruikt. Op mijn strat uit 1973 zit een setje met staggered pole pieces en die klinken wel anders dan de flatpoles die vanaf halverwege 1974 werden gebruikt. Ik vind ze eigenlijk heel erg mooi klinken in combinatie met deze gitaar.

Andere setjes van boutique winders heb ik alleen op andere gitaren gehad. Op een reissue jazzmaster had ik eerst seymour duncan en later oude uit 1964 en toen ging het hoog met sprongen vooruit. Ik weet niet precies hoe het met stratjes is, maar ik dacht dat je tot ongeveer halverwege 1974 goed zit met originele pickups.

Nog even over SRV: wat is aan te raden om eens te luisteren? Wat ik tot nu toe heb gehoord is alleen maar covers van Hendrix. Heel knap gespeeld misschien, maar ik werd er niet echt warm van. Heeft ie een album dat de moeite waard is?

markieray
18 juni 2005, 08:27
@ Bouke : hey Bouke, bedankt voor de hints over the Hoax en zo. Wat je zegt over de SRV multi-amp setup kan ik mee akkoord gaan hoor, maar bepaalde shows speelde hij soms met enkel 2 SR's of enkel twee Vibroverbs ?! Dus ja, het verhaal van de vingertjes klopt als een bus ...

Is het echt die Barber LTD die je "signature" sound geeft ? Leuk ! Maar hoe ziet je SR eruit ? Welke speakers, lampen, mods, etc zitten erin ?
De GE7 heb ik ook ... is idd wel een leuk pedaaltje maar ik heb 'm nog niet uitgeprobeerd op de SR. Stel je die dan in als een 'omgekeerde V' voor solo boosts ?

Wat SRV betreft : de Austin City Limits DVD, eerste deel inderdaad authentieke SRV sound, laatste optreden erg modderige en 'farty' marshally sound, behalve op Cold Shot ... ?

Heb je overigens de dubbelDVD Live in Montreux al eens bekeken ? Eerste optreden werd SRV gewoonweg uitgejouwd, had ook een erg cleane en dunne sound (twee SR's met een doek erover gegooid) en niet echt goed, laatste optreden speelt ie met z'n Dumble heel de wei plat ! 8-) Dus : ja, SRV kon ook slecht klinken maar z'n techniek maakt wel heel wat goed.

@ Mr. Jay : luister maar eens naar de soundclips op de website www.notrouble.org en laat me weten wat je ervan vind. Vingertjes, sound, enz ... ik ben benieuwd. Wel even opmerken dat dat nog met een SF Pro Reverb en een SRV strat was gespeeld. Beeld je nu even een SR en een '72 strat in dus vollere en minder 'middy'' sound ... vingertjes zijn dezelfde , zelfs beter.

@Lucluc : ik ben het met je eens, enkel de vroege seventies klinken nog echt goed, in het kielzog van de '60s strat sound. Mijn strat is er eentje van februari 72, volledig origineel (zelfs brug van een sixties) en klinkt onwaarschijnlijk warm en vol. En inderdaad, het hoog springt er veel meer uit op die vintage strats dan op gelijk welke recentere strat.
Als SRV album zou ik je Texas Flood of Could'n stand the weather aanraden voor z'n 'oorspronkelijke' sound. In Step is een later album waarop hij duidelijk met ander (beter ?) materiaal speelt.

@NegativeK3fan : fuck off ! Go home en luister wat naar K3 in plaats van hier te komen kotsen ...

Bouke
18 juni 2005, 20:39
Wat je zegt over de SRV multi-amp setup kan ik mee akkoord gaan hoor, maar bepaalde shows speelde hij soms met enkel 2 SR's of enkel twee Vibroverbs ?!

Precies :wink: Probeer maar eens met meer dan een amp te spelen en je merkt meteen dat je veel meer body en dikke tone krijgt (met fatsoenlijke amps dan he). Je kunt ze dan allebei iets andere instellingen geven et voila, heerlijk dikke dijk van een multi-amp set-up.


Is het echt die Barber LTD die je "signature" sound geeft ? Leuk ! Maar hoe ziet je SR eruit ? Welke speakers, lampen, mods, etc zitten erin ? De GE7 heb ik ook ... is idd wel een leuk pedaaltje maar ik heb 'm nog niet uitgeprobeerd op de SR. Stel je die dan in als een 'omgekeerde V' voor solo boosts ?

De Barber gebruik ik inderdaad veel, hij geeft me een lekker randje op lagere volumes en een dikke boost op hogere volumes. De GE7 kun je echter nog meer laten duwen, je kunt er je oversturing van je amp mee beinvloeden; gooi je er laag bij, wordt het lekker rommelig en rauw, meer mid en hoog geeft je sparkle als je tegelijkertijd ook je lage frequenties wat cut. Meestal geen omgekeerde V, maar een soort S op z'n kant (maar niet teveel bass-boost en treble-cut), als ik wat goorder wil spelen. Wisselt heel erg hoe ik die instel. Soms ook alleen een volume boost. Ik blijf ermee experimenteren. Leuk om mee te klooien.

De SR heeft bovenin EMI blue alnico's en onder oude CTS alnico's (thanks to Jay voor het opfrissen van mijn geheugen :D). De tubes zijn Svets Winged C. De SR is een silverface die gemod is naar BF-specs. Eerste kanaal uitgeschakeld (buis eruit), vibrato afgekoppeld en nog wat BF-truukjes geloof ik, dat moet je maar aan Al en Jay vragen :D. Kijk ook eens in het topic van Mischa den Haring over zijn Pro junior, daar staan wel een foto van mijn bakkie. Ik heb de reverbtank uit mijn twin in de SR gehangen want die er in zat was erg goed in 'ploink'. Ik moet nog steeds een erg goeie zoeken voor in de SR (Jay?? Help??) Verder kan ik hem extern biassen. Al heeft dat het extern meetbaar en instelbaar gemaakt. Wel lastig te bereiken boven de speakers en ik moet zeggen dat het al weer lang geleden is dat ik dat heb gedaan. Verder wissel ik wel eens tussen een SS-rect en een buis. Gewoon om af en toe te voelen wat het verschil is en te kijken wat me het lekkerst ligt. En da's de ene keer de SS en de andere keer de buis :D

Groets,

Bouke

Mr.Jay
18 juni 2005, 21:36
Wat SRV betreft : de Austin City Limits DVD, eerste deel inderdaad authentieke SRV sound, laatste optreden erg modderige en 'farty' marshally sound, behalve op Cold Shot ... ?

dat nr. speelt ie waarschijnlijk over zijn leslie, die meestal aan een Fenderamp hing.


Mr. Jay : luister maar eens naar de soundclips op de website www.notrouble.org en laat me weten wat je ervan vind. Vingertjes, sound, enz ... ik ben benieuwd.

uhh..wie ben ik, als simpele bluesgitarist, om over iemand anders zijn spel een mening te geven. De sound is best oké, geen idee ook wat de opname/mix e.d. ervan ( of juist niet ) gemaakt heeft. Ik vind aan een opname al moeilijk een AMP of zo te beoordelen.

JaY

Mr.Jay
18 juni 2005, 21:42
Probeer maar eens met meer dan een amp te spelen en je merkt meteen dat je veel meer body en dikke tone krijgt (met fatsoenlijke amps dan he). Je kunt ze dan allebei iets andere instellingen geven et voila, heerlijk dikke dijk van een multi-amp set-up.

O YES !..mag vrijdag weer op een festival met 'n groot buitenpodium spelenen zet er 2 tweedBassmans neer, 8 speakers achter je, heerlijk.
Veel meer druk en breder geluidsveld als je wat op en neer loopt.


De SR is een silverface die gemod is naar BF-specs. Eerste kanaal uitgeschakeld (buis eruit), vibrato afgekoppeld en nog wat BF-truukjes geloof ik, dat moet je maar aan Al en Jay vragen :D.

vlg. mij was ie helemaal blackface. Zou nog es goed zijn om er een echte blackface-baffle erin te maken.


Ik heb de reverbtank uit mijn twin in de SR gehangen want die er in zat was erg goed in 'ploink'. Ik moet nog steeds een erg goeie zoeken voor in de SR (Jay?? Help??)

helaas > ik vind de nw. veren vnl. slecht, heb ik al vaker geroepen. Wat je kunt doen, ga naar FNS b.v. die hebben er meestal wel een partij, probeer ze uit op je eigen amp ( effe verlengkabeltje meenemen ) en zoek een mooie uit.


Verder kan ik hem extern biassen. Al heeft dat het extern meetbaar en instelbaar gemaakt. Wel lastig te bereiken boven de speakers en ik moet zeggen dat het al weer lang geleden is dat ik dat heb gedaan. Verder wissel ik wel eens tussen een SS-rect en een buis. Gewoon om af en toe te voelen wat het verschil is en te kijken wat me het lekkerst ligt. En da's de ene keer de SS en de andere keer de buis :D

Mooi hè > zo bias ik wel es snel bij op een optreden waar de stroomvoorziening discutabel is ( agregaat o.i.d. ).
Je checkt je bias toch ook wel bij als je de SSrect. erin stopt ?
Je moet dan wel van beide rectifiers de HV weten vantevoren.

JaY

Al
19 juni 2005, 02:29
De klank van SRV op de El Mocambo dvd vind ik bijvoorbeeld ZAAAALIG

Ik dacht dat hij daar twee vibroverbs gebruikte. Een om de leslie aan te sturen. Ook gebruikt hij een Super Reverb en er staat nog een amp (sf Twin??) JBL zat in de V-verbs. Ik dacht EV in de SR. Hij gebruikte grotere OT's en SS rect's. Hij had verder een GOEIE strat --> een met onderkant. Vergeet dat niet. Je hebt een echt goede plank hout nodig en neem maar van me aan dat dat een wereld verschil maakt.

Al

Al
19 juni 2005, 02:35
Voor dat vreselijk neuzige (=mid) SRV geluid zou je met TWEE tubescreamers achter elkaar met drive laag en vol open eens kunnen proberen. Verder dikke snaren hoge actie en de juiste vingers

Het is voornamelijk de toon van de amps die je hoort --> de TS zorgt voor de juiste aansturing en kleurt uiteraard maar karakter van de vervorming moet je grotendeels op naam vd amps/speakers schrijven.

Dikke snaren ok maar hoge aktie? Ik dacht het niet want het articuleert wel degelijk, luister naar de zachter gespeelde passages en hoe de snaren de frets zoeken bij een iets (!) harder aanslag

Al

Al
19 juni 2005, 02:38
Zijn Super Reverb was trouwens ook nog beetje opgepept door Cezar Diaz

Hier is info, zitten een paar kleine foutjes in dacht ik.

http://www.tonequest.com/ray.htm

Al

Al
19 juni 2005, 02:40
want mijn beide SR's zitten op 230V stand met een GZ34 keurig op de "circuit spanning"; 465 VDC.

Vrijwel alle bf's die ik heb gezien zitten op 430-440

Al

Al
19 juni 2005, 02:45
ik heb vaak genoeg met 4 CTSalnico's gespeeld in mijn SR, niet echt SRV, ze missen de sparkle. Een 2-tal is prima, gemixed met 2 andere. JaY

CTS'en kunnen te muf zijn en dan missen ze inderdaad twinkel (toch al niet een sterk punt) en kunnen ze vlak klinken. De oude lijm kan de oorzaak zijn. Ze gaan dan hoog en laag missen en worden minder efficient. Je loopt dan kans dat je ze kapot speelt.

Al

Al
19 juni 2005, 03:27
[quote="markieray"] Dus ja, het verhaal van de vingertjes klopt als een bus ... [quote]

Tot op zekere hoogte.... een minder goede amp (of iets anders) kan je belemmeren in je techniek en expressie. Hij kan verkeerd aanvoelen of stug op pull off's regeageren, kan de sustain verkloten etc.. dan sta je niet lekker te spelen.

[quote="markieray"] hoe ziet je SR eruit ? Welke speakers, lampen, mods, etc zitten erin ? [quote]

Bouke's SR draait op wat lagere spanningen dan de meeste SR's. Met SS zo'n 430. Dwz dat de amp wat bruiner en losser aanvoelt. Een amp op 490 (en dus ook hogere spanningen in de preamp) is pinniger maar voelt stijver.

[quote="markieray"] @ Mr. Jay : luister maar eens naar de soundclips op de website www.notrouble.org en laat me weten wat je ervan vind. Vingertjes, sound, enz ... ik ben benieuwd. [quote]

Ik ben mr jay niet maar wil er wel wat over zeggen. Ik vind de sound niet echt levendig, het zingt niet waar het zingen mag, spreekt niet lekker aan. Ja, wat middy is het wel. Ik meen te horen dat er met teveel inspanning/beetje geforceerd wordt gespeeld. Dat uit zich in het regelmatig slecht intoneren door te veel spanning van het plaatsen. Ook is het opdrukken niet overal even gelukkig en misschien met te weinig aandacht gedaan. De timing is vaak niet lekker, zit teveel voorin. Met name bij de slow blues veeel te veel voorin. Je krijgt op zo'n manier niet echt 'autoriteit' in je spelen en het klinkt daardoor niet lekker. De solo's missen verhaal wat o.a. aan gemis van frasering ligt alsmede het mogelijk niet goed bewust zijn van een spanningsboog. Zo is er nogal weinig dynamiek/wordt er weinig dynamiek gesuggereerd. Veel toonladder/minder verhaal. Techniek is er voldoende maar het besturen daarvan is een probleem. Dat zit tussen de oren --> het bewust zijn en invoelen van wat een solo rijk maakt --> ritme/thematiek, timing, frasering, articulatie intonatie en dynamiek.

Een levendige sound kan inspireren en zorgen dat de deuren op een intuïtieve manier naar doorleefd geheel opengaan. Dat is iets wat loodrecht staat op "werken cq licks eruit persen/ veelnotenspelerij"

Al

Mr.Jay
19 juni 2005, 11:01
Ik vind de sound niet echt levendig, het zingt niet waar het zingen mag, spreekt niet lekker aan. Ja, wat middy is het wel. Ik meen te horen dat er met teveel inspanning/beetje geforceerd wordt gespeeld. Dat uit zich in het regelmatig slecht intoneren door te veel spanning van het plaatsen. Ook is het opdrukken niet overal even gelukkig en misschien met te weinig aandacht gedaan. De timing is vaak niet lekker, zit teveel voorin. Met name bij de slow blues veeel te veel voorin. Je krijgt op zo'n manier niet echt 'autoriteit' in je spelen en het klinkt daardoor niet lekker. De solo's missen verhaal wat o.a. aan gemis van frasering ligt alsmede het mogelijk niet goed bewust zijn van een spanningsboog. Zo is er nogal weinig dynamiek/wordt er weinig dynamiek gesuggereerd. Veel toonladder/minder verhaal. Techniek is er voldoende maar het besturen daarvan is een probleem. Dat zit tussen de oren --> het bewust zijn en invoelen van wat een solo rijk maakt --> ritme/thematiek, timing, frasering, articulatie intonatie en dynamiek.
Een levendige sound kan inspireren en zorgen dat de deuren op een intuïtieve manier naar doorleefd geheel opengaan. Dat is iets wat loodrecht staat op "werken cq licks eruit persen/ veelnotenspelerij"

Da's nog es 'n schriftelijke cursus "hoe verbeter ik mijn spel" :D

JaY

Dirtypool
19 juni 2005, 12:58
Al, heb jij nog plaats voor een lesje zo nu en dan?
Ook ik heb hierin aansturing nodig.

Grtz Richard

Al
20 juni 2005, 12:13
Al, heb jij nog plaats voor een lesje zo nu en dan?
Ook ik heb hierin aansturing nodig. Grtz Richard

Rich, je weet me te zitten (lokaal 4). Het is nu bijna zomervakantie en dan is de school gesloten. Kom anders een keer naar Utrecht, koffie staat klaar. mail maar.

Al

SteavisSmokin
20 juni 2005, 12:21
Ik weet niet meer precies waar maar volgens mij had Al het ergens in deze thread over de actie van de snaren van SRV. Nou zat ik gisteren op de WC oude gitaarblaadjes door te neuzen (jah, wat moet je anders op de plee... :-D) kom ik een artikel tegen over de No. 1 van stevie die helemaal wordt nagemeten. Over de snaarhoogte zeggen ze dit:
"Rene (gitaartech van stevie) set Stevie's action high - 5/64" (top E) and 7/64" (bottom E) at the 12th fret, measured from the underside of the strings to the top of the fret, with a normal factory relief of .012" around the 7th and 9th frets. This setup along with Stevie's heavy string gauges, produced a fairly stiff action - the saving factor being that Stevie tuned down a half-step to Eb, and had extremely strong hands."

Nou heb ik dus geen flauw idee hoeveel mm 5/64" en 7/64" is...maar misschien dat iemand er wat aan heeft.

markieray
20 juni 2005, 12:38
@ Bouke : erg bedankt voor de uitleg over je amp en setup Bouke. Misschien botsen we elkaar wel eens ergens te velde op het lijf waar we dan wat verder kunnen keuvelen over amps, tone, gitaren, blues, etc. ...
Keep up the good work man !

@Al : bedankt voor de kritische analyse van de gitaarsound en het gitaarspel op de website van m'n band No Trouble. Is zeer leerrijk, maar misschien moet ik er alleen nog even bij vertellen dat die opnames zijn gemaakt met de vorige gitarist (Jo Willemsens)... he he he :razz:

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ik beter of slechter speel of een betere of slechtere klank heb, wel ... tja, anders. De demo's met 'mijn' sound erop zullen nog een tijdje op zich laten wachten ...

Speel jij overigens zelf ook in een bandje Al ? Ben errrug benieuwd om dat te horen ... moet wel de quasi-perfectie zijn als ik je kritiek zo lees !?

O ja, dit nog, twee Vibroverbs op El Mocambo ... had jij toevallig een glaasje te veel op toen je naar die DVD keek ? Ik zie ook alles dubbel als ik een glaasje te veel op heb hoor ... :wink:

nicoverduin
20 juni 2005, 14:40
Nou heb ik dus geen flauw idee hoeveel mm 5/64" en 7/64" is...maar misschien dat iemand er wat aan heeft.

5/64" = 5/64 * 25.4 = 1.984mm
7/74" = 7/75 * 25.4 = 2.778mm

Nico

Negative K3 fan
20 juni 2005, 15:13
Nou heb ik dus geen flauw idee hoeveel mm 5/64" en 7/64" is...maar misschien dat iemand er wat aan heeft.

5/64" = 5/64 * 25.4 = 1.984mm
7/74" = 7/75 * 25.4 = 2.778mm

Nico

dat is niet echt wat je noemt een hoge actie...

SteavisSmokin
20 juni 2005, 15:16
Nee...dat valt me ook tegen. Wat een watje was die Stevie eigenlijk...zo'n lage actie en dan OOK nog es een halve toon lager stemmen...pfffff....!! :amp:

Dirtypool
20 juni 2005, 16:21
Is goed Albert, ik kom binnenkort keertje bij je kijken in Utrecht, praten we verder.

Ik speel de laatste tijd als een oude krant nl, :-D was natte krant, dus er is progressie :wink:

jero
20 juni 2005, 18:09
@Al : bedankt voor de kritische analyse van de gitaarsound en het gitaarspel op de website van m'n band No Trouble. Is zeer leerrijk, maar misschien moet ik er alleen nog even bij vertellen dat die opnames zijn gemaakt met de vorige gitarist (Jo Willemsens)

ha ha, eerst iedereen vragen of ze naar de soundclips willen luisteren om een idee te krijgen van jouw sound en vervolgens (bij uitblijven lovende kritieken) zeggen dat ze niet van jou zijn??


Speel jij overigens zelf ook in een bandje Al ? Ben errrug benieuwd om dat te horen ... moet wel de quasi-perfectie zijn als ik je kritiek zo lees !?

O ja, dit nog, twee Vibroverbs op El Mocambo ... had jij toevallig een glaasje te veel op toen je naar die DVD keek ?

:-? hmm, dit vind ik niet zo netjes markieray, vooral niet als je zelf zo snel op je teentjes bent getrapt.

Mr.Jay
20 juni 2005, 18:44
Nou heb ik dus geen flauw idee hoeveel mm 5/64" en 7/64" is...maar misschien dat iemand er wat aan heeft.

5/64" = 5/64 * 25.4 = 1.984mm
7/74" = 7/75 * 25.4 = 2.778mm

Nico

dat is niet echt wat je noemt een hoge actie...

Ik vind dat hoge actie voor een Strat

JaY

Mr.Jay
20 juni 2005, 18:46
maar misschien moet ik er alleen nog even bij vertellen dat die opnames zijn gemaakt met de vorige gitarist (Jo Willemsens)... he he he :razz:

oplichter 8-)


Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ik beter of slechter speel of een betere of slechtere klank heb, wel ... tja, anders. De demo's met 'mijn' sound erop zullen nog een tijdje op zich laten wachten ...

gelukkig :D

jaY

Bouke
20 juni 2005, 19:56
Zou nog es goed zijn om er een echte blackface-baffle erin te maken.

Een baffle van ander materiaal oid? Scheelt het veel? maw. interessant om eens te proberen?


Bouke

Mr.Jay
20 juni 2005, 19:59
Zou nog es goed zijn om er een echte blackface-baffle erin te maken.
Een baffle van ander materiaal oid? Scheelt het veel? maw. interessant om eens te proberen?Bouke

a) ander materiaal > berkenmulitplex i.p.v. spaanplaat , b) dunner > 12 mm. en c) geschroefde bevestiging i.p.v. verlijmd en d) heb je dan nóg meer blackface specs.

JaY

Negative K3 fan
20 juni 2005, 20:01
Nou heb ik dus geen flauw idee hoeveel mm 5/64" en 7/64" is...maar misschien dat iemand er wat aan heeft.

5/64" = 5/64 * 25.4 = 1.984mm
7/74" = 7/75 * 25.4 = 2.778mm

Nico

dat is niet echt wat je noemt een hoge actie...

Ik vind dat hoge actie voor een Strat

JaY

echt? onze grote vriend sash hier speelt met 8 mm of 1 cm geloof ik, dat is pas hoog!

Mr.Jay
20 juni 2005, 20:29
echt? onze grote vriend sash hier speelt met 8 mm of 1 cm geloof ik, dat is pas hoog!

je hebt altijd en overal idioten.
Wél perfect voor slide natuurlijk.

JaY

matto
20 juni 2005, 22:07
een gitaar is vrouwelijk... niet altijd eenvoudig om de strings onder de knie te krijgen.
Toch niet liever een onderbroek waar je de hele fiets mee kunt poetsen? :-D

Lucluc
20 juni 2005, 22:10
echt? onze grote vriend sash hier speelt met 8 mm of 1 cm geloof ik, dat is pas hoog!

je hebt altijd en overal idioten.
Wél perfect voor slide natuurlijk.

JaY

Ik heb altijd het idee dat sommigen willen laten merken dat ze zich 'echte mannen' voelen. Hard werken op die gitaar!

SteavisSmokin
20 juni 2005, 23:44
Luc, sommigen doen het er daar wel voor ja. Ik hield vroeger ook van asociaal hoge actie, maar dan niet om te laten merken dat ik een 'echte man' was maar puur voor de toon en omdat ik er van hield wat in mijn handen te voelen. Laatste tijd begin ik bij te trekken...ben zelfs van plan eens een set 010 op mijn strat te proberen (zodra mijn strat klaar is...ligt nog bij de gitaarbouwer....).... :o Dat verbaasd mezelf eigenlijk, hehe.

Maareh..ik speel normaal gesproken echt veel lekkerder en beter op een gitaar met 011 en hoge actie. het ligt ook echt aan je eigen stijl. goed opdrukken en goede vibratos lukt gewoon niet op een set 009 met lage actie en als het wel lukt klinkt het gewoon niet zo vet.

jero
21 juni 2005, 00:09
Steavis,

ik ben zelf een tijdje geleden ook even terug gestapt van 011 naar 010. Mijn ervaring is dat 010 uitnodigt tot relaxter en subtieler spel, heeft ook wat meer 'shimmer', maar mist wat push/oomph wanneer het steviger moet (zeg maar de albert king licks). Ik ben inmiddels dan ook weer terug bij 011, maar je moet het vooral eens proberen, ik zag zeker voordelen.

SteavisSmokin
21 juni 2005, 00:20
jah en da's dan dus weer het probleem he....als het voordelen heeft dan wil ik het dus allebei. haha...maar een strat erbij dan...$$$$ money money money hehe. Weet je...eigenlijk zou ik denk ik het liefst 010 spelen maar dan dat de feel van de snaren zo blijft wanneer het setje nieuw is. Zodra er een week op gespeeld is worden die snaren zo'n slappe hap bennik bang. We'll see....eerst es die strat klaar (als het goed is deze week) en er dan eens voor de gein een set 010 op gooien.



(en volgens mij krijg je nog een cd van me..... :oops: )

Steven

jero
21 juni 2005, 00:30
(en volgens mij krijg je nog een cd van me..... :oops: )

Steven

hehehe, inderdaad :lol:

SteavisSmokin
21 juni 2005, 00:36
zal ik mijn bericht zelf maar verwijderen dan AL? :-?

Al
21 juni 2005, 00:49
zal ik mijn bericht zelf maar verwijderen dan AL? :-?

voor alle duidelijkheid --> ik heb niets verwijderd

Al

Lucluc
21 juni 2005, 10:18
Ik speel zelf ook met 011 en een vrij hoge actie. Dat moet wel met die bezemstelen van Fender, anders slaat elke toon die je opdrukt dood. Maar er zijn mensen die overdrijven.

Op een jazzmaster is 011 prima (zelfde als een strat) en op een jaguar kan je zelfs prima spelen met 012. Dat geldt denk ik ook voor andere gitaren met zo'n korte mensuur zoals Gibson heeft.

Wat me trouwens ook opviel, is dat het ene 011 setje snaren lichter aanvoelt dan het andere. Ik heb wel eens pyramid geprobeerd en die vond ik iets te licht zowel qua gevoel als klank.

markieray
21 juni 2005, 11:49
@jero : zielepoot :roll: ... leer lezen, ik heb nergens gezegd dat dat MIJN sound was op die opnames, enkel dat ik de nieuwe gitarist ben. Ik vind het persoonlijk ook niet zo'n goeie sound op die opnames. Ik heb ook totaal geen behoefte om lovende complimentjes te krijgen, zeker niet van jou, ik wil enkel weten wat jullie van een bepaalde sound vinden. :razz:

@Mr. Jay : totaal geen gevoel voor humor blijkbaar ... :cry:

Ok, guys, ik mag dan wel een BELG zijn maar laat het ons nou even sympathiek houden ok ? In de blues zijn we tenslotte toch allemaal één grote familie ?

:lol:

Lucluc
21 juni 2005, 11:55
@Mr. Jay : totaal geen gevoel voor humor blijkbaar ... :cry:

Je hebt wel moeite met kritiek zeg.... reageer eens wat gematigder.... dan zal je merken dat je nog heel wat kan leren van de mensen op dit forum.

markieray
21 juni 2005, 12:05
hoe zou jij dan reageren als ze je zomaar beschuldigen van 'oplichter' en je op voorhand, zonder je ooit te hebben horen spelen, al afwijzen ?
En als ik dan voorstel om het sympathiek te houden ... noem jij me iemand die snel op m'n teen getrapt is ? Leuk forum hoor !

De enige die me hier al echt iets wijzer heeft gemaakt is Bouke ... prima gitarist (en zanger !) trouwens en hele leuke sound !

Ok, ik geeft toe dat ik had moeten zeggen dat dat mijn sound niet was, but who cares ? En ja, ik ben absoluut geen techneut, veeleer een muzikant dus ja, ik kan veel leren van al die knobbels hier. Da's ook de reden waarom ik deze topic begonnen ben.

Lucluc
21 juni 2005, 12:11
...hoe zou jij dan reageren...

Niet zo fel van me afbijten en niet zoveel gewicht hangen aan andermans woorden.

Ze zijn je gewoon aan het plagen, trek het je niet zo aan.

markieray
21 juni 2005, 12:18
Ok dan, begrijp alleen niet goed waarom die gasten mij dan plagen ...

Nee, ik ben geen SRV wannabee ...
nee ik heb niet de beste sound ...
nee ik heb niet de beste super reverb ...
nee, ik ken niks van electronica ...
en nee, ik ben niet de beste gitarist ...

Ik wil gewoon effe weten wat kenners mij adviseren voor een leuke sound uit een Super Reverb.

Heb ik daarmee iets verkeerds gedaan ?

Maar goed, toch bedankt voor de raad LucLuc


[/img]

Quink
21 juni 2005, 12:20
@Mr. Jay : totaal geen gevoel voor humor blijkbaar ... :cry:

Ok, guys, ik mag dan wel een BELG zijn maar laat het ons nou even sympathiek houden ok ?

Geen gevoel voor humor? Sympathiek? Ha ha ha, en dat zegt iemand die als er een plaatje met een vette knipoog wordt geplaatst reageert met:


ach jero, je reactie bewijst enkel je hoge mate van onvolwassenheid. Heb je dit plaatje zelf ineengenutseld ... mooi ! proficiat ! Grow up man ... en bezoedel dit forum niet met je belachelijke onzin.


Alsof je op een wesp bent gaan zitten. Relax man! Je moet niet alles als een persoonlijke aanval zien. :-? :-?

Lucluc
21 juni 2005, 12:24
Ik wil gewoon effe weten wat kenners mij adviseren voor een leuke sound uit een Super Reverb

En je zal een beter advies krijgen als je ook tegen plagen kan.

markieray
21 juni 2005, 12:40
@ Quink : ok, maar lees nou even alle reacties van jero en Mr. Jay in deze topic en zeg me eens hoeveel van deze reacties "neutraal", zeg maar : objectief, kunnen genoemd worden ?

Ik kan best tegen een grapje, maar wordt hier ahw aan de schandpaal genageld omdat ik ergens niet had bij verteld dat die sound niet mijn sound was ... of is het misschien omdat ik "markieray" heb gekozen als nick, zonder enige gewilde verwijzing naar een niet nader te noemen bluesheld ?

Kijk, ik vind het persoonlijk maar een kinderachtige reactie, vooral dan van jero, en denk gewoon dat ik beter helemaal niet had verwezen naar m'n bluesband ... ik hou niet erg van opscheppers en muggezifters, mensen die je beoordelen zonder je ooit te hebben ontmoet.

Ik speel 15 jaar gitaar en ben een bezielde bluesliefhebber, heb door de jaren toch wel mooi materiaal verzameld, speel in twee zeer goed draaiende bands, geef gitaarles en voor de rest : gewone, eenvoudige jongen met de voetjes op de grond ...

Mr.Jay
21 juni 2005, 13:24
ik ben zelf een tijdje geleden ook even terug gestapt van 011 naar 010. Mijn ervaring is dat 010 uitnodigt tot relaxter en subtieler spel, heeft ook wat meer 'shimmer', maar mist wat push/oomph wanneer het steviger moet (zeg maar de albert king licks). Ik ben inmiddels dan ook weer terug bij 011, maar je moet het vooral eens proberen, ik zag zeker voordelen.

dunnere snaren geven brightere sound, ook een faktor waar je voor kiest eventueel.
Verder een extreem hoge actie brengt ook meteen onzuiverheid met zich mee. Hoe verder je in moet drukken om op de fret te komen hoe meer je de intonatie verandert.

JaY

Mr.Jay
21 juni 2005, 13:27
goed opdrukken en goede vibratos lukt gewoon niet op een set 009 met lage actie en als het wel lukt klinkt het gewoon niet zo vet.

Niet lukken ??? onzin !
009 - 008 gebruikers met toch wel goeie bendings en vibrato's >
E.C., Brian May, Gary Moore, Billy Gibbons.
Hebben die vette toon ???? mag je zelf beoordelen :wink:

JaY

Mr.Jay
21 juni 2005, 13:32
Ik speel zelf ook met 011 en een vrij hoge actie. Dat moet wel met die bezemstelen van Fender, anders slaat elke toon die je opdrukt dood. Op een jazzmaster is 011 prima (zelfde als een strat) en op een jaguar kan je zelfs prima spelen met 012. Dat geldt denk ik ook voor andere gitaren met zo'n korte mensuur zoals Gibson heeft.
Wat me trouwens ook opviel, is dat het ene 011 setje snaren lichter aanvoelt dan het andere. Ik heb wel eens pyramid geprobeerd en die vond ik iets te licht zowel qua gevoel als klank.

Ligt ook aan de gitaarconstructie natuurlijk > een Tele blijftvrij zwaar spelen zelfs met 009setje > snaren door de body en rechte hoek.
Een LP kun je makkelijker lichter krijgen doro het staartstu te verhogen.
Maar hoge actie is op een Strat natuurlijk niet noodzakelijk om géén dooie tonen te krijgen met opdrukken > heb je de hals wel recht genoeg ?
dit geldt zéér zeker voor een 7,25" radius want die geven natuurlijk eerder problemen in het hogere bereik.
En inderdaad scheelt het ene merk voor het andere qua stijfheid van materiaal.

JaY

markieray
21 juni 2005, 13:34
Akkoord met Mr. Jay ...

vanmorgen nog Gary Moore beluisterd, die gebruikt extreem dunne snaren en heeft toch een heavy en volle sound. Nu ja, hij komt ook wel uit het hardrock sicrcuit maar niettemin ook voortreffelijk bluesgitarist.

Zelf gebruik ik meestal 0.10 of 0.11 ... de gulden middenweg tussen karkater en soepel spelen zeg maar.

Op een strat meestal iets dikkere snaren door de reeds "dunne" sound van een strat, op Gisbons of humbucker gitaren meestal nooit boven 0.10.

Welk merk snaren gebruiken jullie trouwens ? Ernie Ball, d'Addario, GHS, ... ??

Mr.Jay
21 juni 2005, 13:37
@Mr. Jay : totaal geen gevoel voor humor blijkbaar ... :cry:

heel veel en graag zelfs, maar in sommige gevallen weer niet.


In de blues zijn we tenslotte toch allemaal één grote familie ?

Ik zou niet weten waarom :???:

JaY

markieray
21 juni 2005, 13:37
sorry voor de tikfoutjes ...

Quink
21 juni 2005, 13:44
@ Quink : ok, maar lees nou even alle reacties van jero en Mr. Jay in deze topic en zeg me eens hoeveel van deze reacties "neutraal", zeg maar : objectief, kunnen genoemd worden ?


Wat betreft Jero, tsja, je begon zelf. Wie de bal kaatst.....
Wat betreft Jay: volgens mij geeft hij je bij herhaling goed en terzakekundig advies. Hij noemt je een keer gekscherend oplichter. Met een smilie er achter. No offense, maar weet je waar die smilies voor bedoeld zijn?


Ik kan best tegen een grapje, maar wordt hier ahw aan de schandpaal genageld

Dat bedoel ik dus. "Aan de schandpaal"? Zo erg is het toch niet. Als je hier al ontdaan van raakt, kom dan vooral niet op sommige andere delen van het forum. Dan geraak je nog in een zenuwinzinking. :wink:

Nogmaals, niet overal op happen, niet alles persoonlijk aantrekken. Je kunt hier ontzettend veel advies, goede tips etc. krijgen. En je zult zelf ook wel het nodige naar voren kunnen brengen. Maar niet als je bij voortduring "ruzies" loopt uit te vechten. Het zou toch zonde zijn als je na een paar topics het forum de rug toekeert omdat je denkt dat het vol zit met zeikerds?

SteavisSmokin
21 juni 2005, 13:47
Niet lukken ??? onzin !
009 - 008 gebruikers met toch wel goeie bendingds en vibrato's >
E.C., Brian May, Gary Moore, Billy Gibbons.
Hebben die vette toon ???? mag je zelf beoordelen

Nu moet je oppassen john....Gary Moore in 1 zin met Billy Gibbons...! Pffff :D En als ik zelf mag beoordelen vind ik Gary Moore ook geen vette toon hebben, kan echt niks met zo'n toon. Ronnie Earl vind ik een veel beter voorbeeld van een vette toon, of Albert Collins b.v.

Maareh...waarom ik vind dat het niet lukt met 009 is omdat 009 zo licht aanvoelt dat het veel lastiger is hem net op dat punt te krijgen waar het lekker klinkt met vibratos/opdrukken of beide tegelijk en hem daar te kunnen houden. If ya know what I mean..

En markieray...sommige dingen wat mensen zeggen vat je echt te zwaar op joh.. MrJay plaatste een dikke :-D achter de zin waarin hij iets zei over gelukkig dat je de demo met jou nog niet geupload had en dan vat jij het zwaar serieus op..!! Relax..!!!!

Mr.Jay
21 juni 2005, 13:49
Akkoord met Mr. Jay ...
vanmorgen nog Gary Moore beluisterd, die gebruikt extreem dunne snaren en heeft toch een heavy en volle sound. Nu ja, hij komt ook wel uit het hardrock sicrcuit maar niettemin ook voortreffelijk bluesgitarist.
Zelf gebruik ik meestal 0.10 of 0.11 ... de gulden middenweg tussen karkater en soepel spelen zeg maar.
Op een strat meestal iets dikkere snaren door de reeds "dunne" sound van een strat, op Gisbons of humbucker gitaren meestal nooit boven 0.10.
Welk merk snaren gebruiken jullie trouwens ? Ernie Ball, d'Addario, GHS, ... ??

Ik ben geen Moore-fan, maar toevallig laatst een ouwe DVD gezien uit zijn 1e bluesCD periode, daar heeft ie een prima toon, die hij uitstekend beheerst met zijn vol.knoppen op de LP, is ie meester in. Er wordt veel te weinig gebruikt gemaakt van de vol.knoppen trouwens.
Hij heeft op die LP 008 setje zitten ( ook maar gelezen hoor ), ik kan niet constateren dat ie dun klinkt op de E en B snaar > wat ik zelf wel altijd ervaar op mijn Strat met name. ik gebruik 009-010combi o pmijn meeste gitaren, alleen op enkele dikbuiken 010. Bijna altijd d'addario. Op mijn Tele begonnen met 009-010 E.Ball's, die iets soepeler aanvoelen moet ik zeggen.
LP's gaan prima met 009-010, niks dun vind ik, Strat wel, ik hik daar al jaren tegenaan. Wegens L-armspierproblemen kan ik echter niet dikker gaan, heb het geprobeerd > vnd meteen al met 010 de dunne E stukken mooier klinken maar ik hou hetgewoon niet vol 3 sets met bendings.
Zit ik in no-time weer met ontstoken elleboog en kan ik helemaal niks meer, dus dan maar dunner.
Heb wel andere merken geprobeerd maar merktte dat sommige merken tekort waren voor mijn ES135 met dubbelrols Bigby> de D en G waren gewoon te kort !

Als ik zo lees meestal ben ik een van de weinige bluesgitaristen die ook bijna helemaal geen Strat meer speelt :-D

Wie nog meer.......?

JaY

Mr.Jay
21 juni 2005, 14:01
Nu moet je oppassen john....Gary Moore in 1 zin met Billy Gibbons...! Pffff :D En als ik zelf mag beoordelen vind ik Gary Moore ook geen vette toon hebben, kan echt niks met zo'n toon.

ik kan er ook niks mee, maar hij klinkt wél goed in die periode. Het is ne prima LP-sound.
Maar zal ik je een andere noemen die dunne stirngs gebruikt > Snowy White. Ook ouwe lul net als ik > allemaal die gasten speelden op dunnen snaren > geeft bepaalde helderheid aan je sound, een ring wat hele dikke snaren niet hebben, die zijn logger, maar klinken ook zo, wél voller ben ik helemaal met je eens. Je levert wat in om iets ander voro terug te krijgen, t'is maar wat je wilt.


Ronnie Earl vind ik een veel beter voorbeeld van een vette toon, of Albert Collins b.v.

Uiteraard prima gitaristen allebei, zitten meer in jouw straatje weet ik.
Beiden een heel heldere toon, laatse meneer teerde ook flink op zijn volume en HB's.


Maareh...waarom ik vind dat het niet lukt met 009 is omdat 009 zo licht aanvoelt dat het veel lastiger is hem net op dat punt te krijgen waar het lekker klinkt met vibratos/opdrukken of beide tegelijk en hem daar te kunnen houden. If ya know what I mean..

KIJK !! > dat is nou juist waarom op dunnen snaren spelen GEEN WATJES GEDOE hoeft te zijn :-D . het kost je kracht om de toon VERDER door te moeten buigen en ook te houden haha........
En dan die mannen met 012 maar menen dat ze stoer zijn :razz:
Ik heb mijn hele leven ( en dat is al heel lang ) 008 gespeeld, "pas" zo'n 15 j. 009-010, raak je gewoon aan gewend. Ik heb echt moeite met 010, maar speel dan ook geen akoestische staal- of nylongitaar. Als je zo'n laatste gewend bent elke dag, stelt een electr.gitaar sowieso niks voor met 012 erop.

JaY

Mr.Jay
21 juni 2005, 14:08
Nu moet je oppassen john....Gary Moore in 1 zin met Billy Gibbons...! Pffff :D En als ik zelf mag beoordelen vind ik Gary Moore ook geen vette toon hebben, kan echt niks met zo'n toon.

Wat ik vooral bedoelde : beide heren hebben een dusdanig geluid dat je niet meteen 008 of 009 snaartjes vermoed. Je kunt dus zéker dunnere snaren compenseren met een goeie AMPsound !!
Dat is dus ook mijn poging.

JaY

SteavisSmokin
21 juni 2005, 14:26
> Je kunt dus zéker dunnere snaren compenseren met een goeie AMPsound !!

Mee eens..! En ben het ook zeker met je eens dat dikkere snaren anders klinken, wat vetter en voller terwijl dunnere snaren wat meer sparkle hebben en op een bepaalde manier meer twang.
Goede voorbeelden van dunne snaren maar wel goede sound vind ik vooral Gibbons en Albert King.

>ik kan er ook niks mee, maar hij klinkt wél goed in die periode.
Welke periode? Enige wat ik ken van Gary is zijn over the top met veel te veel gain geluid...zo maakt het ook uberhaupt niet uit wat voor snaren je gebruikt want dat hoor je toch niet.
Snowy White ken ik niet overigens.... :oops:

> laatse meneer teerde ook flink op zijn volume en HB's.
Hmm...HB's? Albert had een jaren 70 tele met 1 HB en de standaard enkel spoeler in de brug, die laatste stand gebruikte hij het meest en anders de middelste stand (is combinatie van neck en brug pu's) maar eigenlijk nooit de HB alleen.

>Als ik zo lees meestal ben ik een van de weinige bluesgitaristen die ook bijna helemaal geen Strat meer speelt Wie nog meer.......?

Uh...Ikke..?! Heb al een half jaar geen strat meer dus ik MOET wel..haha. Maar mijn tele bevalt me ook prima en de ES295 is ook koel (moet alleen een hoop aangebeuren nog...). Maar ik mis mijn strat wel hoor....hoop dat ie deze week es klaar is. :cry:

markieray
21 juni 2005, 14:33
@ Quink : ok ok, ik ben de eerste om er zand over te doen ... zal wel liggen aan het feit dat ik 'nieuw' ben op dit forum. :oops:

@ Mr. Jay : yep, Moore speelt wel vaker met 0.08 's ... en compenseert die dunne snaren (elastiekjes !) met een dijk van een AMP setup (paar marshall stacks, ...). Blijft wel het gegeven dat hij ook de amps lekker kan opengooien, niet zoals de gewone sterveling dus ...

Ik speelde tot voor kort steeds op strats, maar nu ik de magie van een Gibson es-335 heb ontdekt ... die klinkt echt wel waanzinnig goed door m'n Super Reverb ... en ook door m'n Marshall TSL 100 met 4x12 Greenback cab. 'k Kan de Super helaas nooit echt opentrekken, maximum volume 3 en zelfs dan staat het plafond van onze repetitieruimte al te trillen ...

M'n 1972 strat hangt terug aan de muur, maar nog lang niet aan de wilgen ! :D Thuis rammel ik er wel nog regelmatig op ... het blijft een lekker en sexy ding !! :wink:

Mr.Jay
21 juni 2005, 14:38
Welke periode? Enige wat ik ken van Gary is zijn over the top met veel te veel gain geluid...zo maakt het ook uberhaupt niet uit wat voor snaren je gebruikt want dat hoor je toch niet.


luister maar als ie zijn potje dichtdraaid, nog steeds lekker, en hij kán het wel, zeker alsie alleen op zijn BB-combo speelt, gaat echter altijd vrij snel in high gear, net als Trout trouwens ook zo een.


Snowy White ken ik niet overigens.... :oops:
ahhhhhhh.....jammer, iemand met mooie toon ( meestal p90's uit-fase ) en prima solo-opbouw.


> laatse meneer teerde ook flink op zijn volume en HB's.
Hmm...HB's? Albert had een jaren 70 tele met 1 HB en de standaard enkel spoeler in de brug, die laatste stand gebruikte hij het meest en anders de middelste stand (is combinatie van neck en brug pu's) maar eigenlijk nooit de HB alleen.

Mooi, wist ik niet, zijn toon is vooral zijn wijsvinger-gepluk en volume, heb es vooraan gestaan ergens in de early 80's, sinsdien heb ik een piep in 1 oor ( het andere van mijn eigen SR... :oops: )


>Als ik zo lees meestal ben ik een van de weinige bluesgitaristen die ook bijna helemaal geen Strat meer speelt Wie nog meer.......?
Uh...Ikke..?! Heb al een half jaar geen strat meer dus ik MOET wel..haha.


kijk ! alwéér een. maar zo gauw je em weer hebt > you're the Stratman.

JaY

SteavisSmokin
21 juni 2005, 14:44
luister maar als ie zijn potje dichtdraaid, nog steeds lekker, en hij kán het wel, zeker alsie alleen op zijn BB-combo speelt, gaat echter altijd vrij snel in high gear, net als Trout trouwens ook zo een.
Trout...da's dus ook weer zo een waar ik niks mee kan. Heb echt niks met die muziek, mis de diepgang d'r in bij die gasten.


ahhhhhhh.....jammer, iemand met mooie toon ( meestal p90's uit-fase ) en prima solo-opbouw.
waar heefyt hij in gespeeld dan?


Mooi, wist ik niet, zijn toon is vooral zijn wijsvinger-gepluk en volume, heb es vooraan gestaan ergens in de early 80's, sinsdien heb ik een piep in 1 oor ( het andere van mijn eigen SR... :oops: )

Jah collins is wel KEIHARD met een hoop hoog!! Helaas heb ik hem nooit kunnen zien.. :cry: is toch een van mijn favorieten.


kijk ! alwéér een. maar zo gauw je em weer hebt > you're the Stratman.

Ja gedeeltelijk waar jah...ben erg benieuwd hoe dat zometeen gaat of mijn strat dan weer mijn no.1 is of niet...we'll see...maakt ook geen reet uit verder natuurlijk.

Steven

markieray
21 juni 2005, 14:45
Ik vind de opbouw van Moore's "Still got the blues" solo wel één van de mooiste solo's die er zijn hoor ... over opbouw gesproken.

Vind Trout wel eerder een "racer" ... buiten z'n Knopfler-achtige geluidjes met de volumeknop gaat hij vrij snel over naar pure shred, een waterval aan (soms nietszeggende) noten ... maar ja, hij speelt dan ook over een Mark 4 hè ... is niet echt een cleane en bescheiden amp.

heavy-metal-thunder
21 juni 2005, 15:16
@ Mr. Jay : yep, Moore speelt wel vaker met 0.08 's ... en compenseert die dunne snaren (elastiekjes !) met een dijk van een AMP setup (paar marshall stacks, ...). Blijft wel het gegeven dat hij ook de amps lekker kan opengooien, niet zoals de gewone sterveling dus ...


Maar gary speelt met een waanzinnig hoge action, dit heeft toch ook een heel hoog -niet-watjes-gehalte ? :-D

Als je een lampenversterker vol opendraait krijg je toch meer bas, dus zal dunnere snaren wat compenseren.

Ik vind GM best leuk om te horen, ook al plaats ik hem wel een trap onder clapton, SRV Hendrix.... Maar hij is toch wel goed in het opbouwen van een solo. Heel wat gitaristen (hardrock/metal) beginnen hun solo full speed en eindigen ook zo en alles wat er tussen zat was ook zo.

jero
21 juni 2005, 15:17
ahhhhhhh.....jammer, iemand met mooie toon ( meestal p90's uit-fase ) en prima solo-opbouw.
waar heefyt hij in gespeeld dan?

bird of paradise ken je denk ik wel, mooi gitaarspel, knopfler-achtig qua frasering. Snowy white heeft ook nog even in Pink Floyd gespeeld dacht ik.

Nog een aanvulling voor de 'gitaristen met dikke tonen' lijst: albert king en lonnie mack mogen hierin niet ontbreken, ik heb echter geen idee wat de heren voor snaren gebruikten.

Mr.Jay
21 juni 2005, 15:17
Trout...da's dus ook weer zo een waar ik niks mee kan. Heb echt niks met die muziek, mis de diepgang d'r in bij die gasten.

ik vind em wel "diepgang" hebben hoor in enkele stukken, helaas te weinig, meestal is het racerij, en dan steeds dezelfde snelle licks.
Trout vind ik wel ene goeie zanger, zéker in zijn ballads.


waar heefyt hij in gespeeld dan?
wordt overal ingehuurd, maar heeft o.a. in Thin Lizzy gespeeld, en zelf solo een hitje gehad met 'Bird of Paradise" > vér vóór jouw tijd Steven.


Jah collins is wel KEIHARD met een hoop hoog!! Helaas heb ik hem nooit kunnen zien.. :cry: is toch een van mijn favorieten.

WATTTTTTTTTTTTT????????????.......ik wél.
Wel jammergenoeg met Barrelhouse als begeleidingsband.


Ja gedeeltelijk waar jah...ben erg benieuwd hoe dat zometeen gaat of mijn strat dan weer mijn no.1 is of niet...we'll see...maakt ook geen reet uit verder natuurlijk.Steven

oké, ga je nu weer van mijn lijstje af :D
Nou, wie speelt er nog meer blues vnl. zonder Strat....( Mischa ? )

JaY

Mr.Jay
21 juni 2005, 15:24
[quote="markieray"]'k Kan de Super helaas nooit echt opentrekken, maximum volume 3 en zelfs dan staat het plafond van onze repetitieruimte al te trillen ...

ik kan mij bij een stock SR op 3 echt niet voorstellen dat ie lekker klinkt.
Een Bf-fender is magisch op 5. Daarboven is het bagger, daaronder is ie te clean/netjes.
Speel altijd op 5 wherever en whatever.
Ik vind ook niet dat ie dan TE HARD gaat. Offfff....je hebt natuurlijk een zeer ongunstige akoestiek ergens of een lege kroeg of hal, tja...
Maar dan heb ik de noodvoorziening in de vorm van een gitaarcase of plexi-schotje wat ik voor de amp zet > ZOLANG IE MAAR OP 5 KAN !!!
Of zet em tussen 2 flightcases in o.i.d.
maar niet gaan knijpen met je vol. , dan is je sound er gewoon niet.

maar als je met een ES335 erop speelt ( vlg. Pittman The King of Clean > ja hallo.........) brult ie al op 2 of 3, clean is ie dan écht niet meer.

JaY

Mr.Jay
21 juni 2005, 15:29
bird of paradise ken je denk ik wel, mooi gitaarspel, knopfler-achtig qua frasering. Snowy white heeft ook nog even in Pink Floyd gespeeld dacht ik.

Niet in Pink Floyd zélf, wel met Roger Waters gaat ie al jaren op tour, samen met Doyle Br.III (dacht ik ). Kwestie van smaak, van ik vond diens sound op DVD-Waters toch wel effe minder dan White op zijn AC30's i.c.m. LP > dát was puur, simpel met veel gevoel. ( nou krijg ik natuurlijk weer heleboel texasaanhangers over mijn nek )

JaY

SteavisSmokin
21 juni 2005, 15:30
> vér vóór jouw tijd Steven.
Uh....dat zegt natuurlijk inets. Ik luister naar muziek die zelfs heeeel ver voor jouw tijd is....kan je nagaan....dat moet dan wel heeeeeeleeeeee oude muziek zijn. :-D :-D :razz:


WATTTTTTTTTTTTT????????????.......ik wél.
Wel jammergenoeg met Barrelhouse als begeleidingsband.

Tjsah...helaas was dhr collins overleden toen ik een leeftijd had dat ik alleen nog maar van elvis presley en hendrix gehoord had. Speelde toen ook nog geen gitaar. Als ik mijn leven over zou kunnen doen met de kennis die ik nu heb.... :D


oké, ga je nu weer van mijn lijstje af

Hahaha........ :-?

PeeVee
21 juni 2005, 15:33
En ja, ik ben absoluut geen techneut, veeleer een muzikant dus ja, ik kan veel leren van al die knobbels hier.

Waarom is het voor velen toch zo ongeloofwaardig dat een techneut ook best muzikant kan zijn en vice versa? Het één sluit het ander toch niet uit ofzo? Ik ben ook motorrijder en sleutelaar... Is dat zo raar? Ik overigens persoonlijk dat het zelfs een voorwaarde is om uiteindelijk verder te kunnen komen met je sound dan "off the shelve". Je kunt wel in de winkels blijven shoppen en hopen op die wereldgitaar en -amp (combinatie!!) maar grote kans dat dat niet gaat gebeuren. Schumacher zal heus niet op de hoogte zijn van alle piefjes en palletjes in zijn auto, maar een zeker basisbegrip van techniek (b.v. banden) zal hij toch wel moeten hebben.

Even voor de duidelijkheid, ik had al een reactie geschreven maar die heb ik ZELF verwijderd (en dus niet Al) omdat er een grapje in stond over Albert waarvan ik bij nader inzien niet wist of dat wel in goede aarde zou vallen, vandaar dus... Ik had bovendien ook eigenlijk geen zin om op zoiets kinderachtigs te reageren. Maargoed, nu ik toch aan het schrijven ben..


hoe zou jij dan reageren als ze je zomaar beschuldigen van 'oplichter' en je op voorhand, zonder je ooit te hebben horen spelen, al afwijzen ?
Mensen uitnodigen om commentaar te geven op een stukje gitaarspel van "jouw band" en als men dat dan doet, gaan roepen dat het niet door jou gespeeld is... Hmmm... kweetniet hoor... maar dat is toch ook niet echt recht door door zee of wel? Je oogst wat je zaait, zo simpel is het. Ik denk dat je zelf ook wel beter weet, je overdreven verontwaardigde reactie onderstreept dat eigenlijk ook. Overigens werkt dat hier gelukkig niet (meer) zoals je merkt. Het is klip en klaar dat je een flauw spelletje speelt en wat (te) lange tenen hebt. Zo te zien ben ik niet de enige die er zo over denkt. Wees dan sportief en zeg een keer sorry i.p.v. zo'n grote bek op te zetten, dan is het zand erover en kunnen we weer over zaken praten waar het in 't leven allemaal omdraait, ouwe versterker meuk.

Niet gelijk zo boos, ease up en stel je beetje open voor kritiek, juist daar kun je van leren. Niet meteen gaan stijgeren als iemand een keer niet zegt wat je graag zou willen horen, veel beter is het om eens na te gaan denken waarom zo iemand dat niet zegt en wellicht daar ook bij afwegen wie het precies wel of niet zegt. Tamelijk beschonken kroeggangers waar ik net "Twenty Flight Rock" voor heb staan tokkelen op een ontstemde gitaar met het verkeerde pedaal ingedrukt vinden mij een wereldgitarist... Tuurlijk is dat leuk om te horen, maar als er later eentje (hij meende het) je verteld dat hij ook grote fan is van Rob Zorn en mij daar een beetje op vindt lijken dan vraag ik me af of het nog echt complimenteus is. Als de gitarist van Wild Romance (weet niet meer wie het was) tegen me zegt; "zohee, jij kan echt niet spelen maar dat weet je verdomd goed te verbergen gozar" dan glim ik... Snap je een beetje wat ik je probeer te zeggen of niet?

Ik was zoals gezegd eigenlijk niet van plan me uit de tent te laten lokken voor zoiets maargoed, voor de laatste keer dan nog maar weer eens een "zure column" van mijn hand als constructieve bijdrage aan dit stekelige forum. Ik hoop dat eenieder in staat is e.e.a. beetje luchtig te lezen want zo is het ook bedoelt...

Mr.Jay
21 juni 2005, 15:35
> vér vóór jouw tijd Steven.
Uh....dat zegt natuurlijk inets. Ik luister naar muziek die zelfs heeeel ver voor jouw tijd is....kan je nagaan....dat moet dan wel heeeeeeleeeeee oude muziek zijn. :-D :-D :razz:

was er toen al muziek dan ?


Tjsah...helaas was dhr collins overleden toen ik een leeftijd had dat ik alleen nog maar van elvis presley en hendrix gehoord had. Speelde toen ook nog geen gitaar. Als ik mijn leven over zou kunnen doen met de kennis die ik nu heb.... :D

ach leve de DVD's toch, zo kun je toch nog "live" genieten van al die overleden grootheden.

JaY

PeeVee
21 juni 2005, 15:36
Als ik zo lees meestal ben ik een van de weinige bluesgitaristen die ook bijna helemaal geen Strat meer speelt Wie nog meer.......?
Ikkus! Alleen maar ouwe Gretsch meuk en sinds kort een nieuwe (ja die speelt goed moet ik eerlijk toegeven)... Ga binnenkort met een soort circus bandje rock-a-billy-blues spelen maar ga dat op een wijnrode double bound JD (Jerry Donahue) Telecaster doen want anders ken ik het niet bijbenen vrees ik hahahaha!

PeeVee
21 juni 2005, 15:42
Nog een aanvulling voor de 'gitaristen met dikke vette tonen'
Kunnen we geen lijst met 'dikke vette gitaristen met (gewone) tonen' maken? Dan kom ik er ook eens in WHAAAAHAHAHA... Is natuurlijk puur noodgedwongen om die sustainloze Gretsches toch nog wat extra klankkast te geven... Tjonge jonge en ook al dat bier met het optreden... Ik lust het helemaal niet eigenlijk maar wil niet onder doen voor onze bassist ;-)

jero
21 juni 2005, 15:46
ik ben en broodmager en heb geen dikke vette toon, kom ik dan in de 'superdunne gitaristen met nog veel dunnere toon' lijst? :)

PeeVee
21 juni 2005, 15:52
ik ben en broodmager en heb geen dikke vette toon, kom ik dan in de 'superdunne gitaristen met nog veel dunnere toon' lijst? :)
Hihihi... dan kun je bij Johnny Winter op de lijst, ben je toch in goed gezelschap dacht ik... leeft die beroepsjunkie ook nog trouwens? Ik vind Johnny Winter weer een goed voorbeeld van hoe dunne toon toch ook heel VET kan zijn om de discussie nog beetje te compliceren hahaha... Geinige gozar... In "serve me right to suffer" (memory pain) zit ie in een freaky solo te pielen (studio uitvoering, niet live ofzo), loopt ie helemaal vast (c.q. schiet uit de bocht) en roep dan (yeah yeah) in de microfoon... kijk... dat vind ik nou eens koel en vet! Ik hoop dat ie nog even blijft leven.

SteavisSmokin
21 juni 2005, 15:53
ik ben en broodmager en heb geen dikke vette toon, kom ik dan in de 'superdunne gitaristen met nog veel dunnere toon' lijst? :)

Ach jah...ik toon weer vrij dun maar ben eigenlijk erg dik. :wink:

markieray
21 juni 2005, 16:16
Beste PeeVee,

Wellicht is het u ontgaan, maar ik heb al lang m'n "excuses" aangeboden.
Je haalt m.i. ouwe koeien uit de sloot en ziet VOLLEDIG over het hoofd dat hier totaal geen kwaad opzet mee gemoeid was.

Ik heb ook niet gezegd dat je geen goeie techneut én muzikant kan zijn.
Ik heb alleen gezegd dat IK veel meer muzikant dan techneut ben.
Oh ja, ik ben ook motorrijder ...

Gelieve dus te nuanceren. Het is door een gebrek aan nuanceringsvermogen dat dergelijke onnodige discussies ontstaan.

Dus graag terug terzake en geen gezeur meer ... djeezes !

Dirtypool
21 juni 2005, 16:20
Winter is echt te gek..en die schijnt op 008 setjes voort te bewegen.
Snowy, prachtige toon inderdaad en mooie opbouw waar ik jaloers op ben, Moore vind ik een zeer onderschatte gitarist en ik hoor m veel liever dan Trout, die een , in mijn oren , harde koude toon heeft.

Verder heb ik eigenlijk niets zinnigs toe te voegen :-)

Robbert
21 juni 2005, 16:25
Winter is echt te gek..en die schijnt op 008 setjes voort te bewegen.
Snowy, prachtige toon inderdaad en mooie opbouw waar ik jaloers op ben, Moore vind ik een zeer onderschatte gitarist en ik hoor m veel liever dan Trout, die een , in mijn oren , harde koude toon heeft.

Verder heb ik eigenlijk niets zinnigs toe te voegen :-)

Heb jij Snowy nog gezien in de Noot? En was je bij Joe Bonnamassa eigenlijk?

heavy-metal-thunder
21 juni 2005, 16:27
Winter is echt te gek..en die schijnt op 008 setjes voort te bewegen.
Snowy, prachtige toon inderdaad en mooie opbouw waar ik jaloers op ben, Moore vind ik een zeer onderschatte gitarist en ik hoor m veel liever dan Trout, die een , in mijn oren , harde koude toon heeft.

Verder heb ik eigenlijk niets zinnigs toe te voegen :-)

Waarmee je wil bewijzen dat wat je daarboven schrijft, wel zinnig is?? :???: :-D

Sorry, bij voorbaat voor deze totaal onzinnige opmerking van me maar ik wou ook es iets zeggen.

markieray
21 juni 2005, 16:30
@ Dirtypool : grotendeels mee eens. Winter is eigenlijk echt een bluesman uit de oude doos hoor en dat hoor je. Die gast zal gitaar blijven spelen tot hij erbij valt ! DAT zijn echt bluesgasten !

Moore wordt inderdaad onderschat, ook door zijn hardrock verleden.
Bluespuristen vinden het geen blues ... ik vind het wel blues en het is een van de grootste gitaarvirtuosen van het ogenblik.

Trout is ook een virtuoos maar ik hou inderdaad ook niet van z'n klank.
Komt te "dun" over vind ik ... die zou veel beter over een Marshall gaan spelen om 'ballen' aan z'n sound te geven.

heavy-metal-thunder
21 juni 2005, 16:30
oh, en markieray, jij hebt gewoon deze nodig: :-D :-D :-D :razz:



http://www.texas-flood.com/index2_srv_pedal.jpg





Hey Jero, waar heb jij dat pedaal gekocht? Ik wil er ook één, Néén, ik wil er 2: één voor mijn Fendergitaar en één voor mijn Fenderversterker :cool:

markieray
21 juni 2005, 16:35
je kan 'm van mij kopen !! :-D :lol: :wink:

Dirtypool
21 juni 2005, 17:12
Robbert, als er wat fatsoenlijks in de Noot komt, ben ik er ook, hoor :cool:
Alleen als ik moet werken (nou ja, werken...bij het spoor... :-D )

Ik ben makkelijk te herkennen: gevaarlijke blik, gepijnigd door frustratie en per definitie vooraan links, bloemetje in mn haar :-D

Dirtypool
21 juni 2005, 17:15
Back on topic, Nuno Mindelis speelde in Apeldoorn (en ik denk thuis ook) ook over een SR en klonk te gek.
Waarschijnlijk wil ik er ook ooit nog een (als ik mn vrouw heb ingeruild tegen een goedkoper modelletje :o )(wat minder km's enzo, geen roest :-D )

heavy-metal-thunder
21 juni 2005, 17:16
gepijnigd door frustratie en per definitie vooraan links, bloemetje in mn haar :-D

Wellicht gepijnigd door frustratie omdatie enkel vooraan links is :???:

heavy-metal-thunder
21 juni 2005, 17:17
je kan 'm van mij kopen !! :-D :lol: :wink:

wisselen voor mijn od3? :cool:

Dirtypool
21 juni 2005, 17:22
Meneer '" ie " !..en ik ben inderdaad links, net als Eric Sardinas zag ik tot mijn genoegen.
het leuke van links in de Noot, is dat de betreffende gitarist meestal voor die plek kiest en ik met mijn neus tussen de snaren kan gaan hangen ( bij mij koud kunstje..en ja, de link die vaak wordt gelegd tussen een krachtig ontwikkeld reukorgaan en andere, niet nader te noemen onderdelen, klopt :roll:

Robbert
21 juni 2005, 17:33
Meneer '" ie " !..en ik ben inderdaad links, net als Eric Sardinas zag ik tot mijn genoegen.
het leuke van links in de Noot, is dat de betreffende gitarist meestal voor die plek kiest en ik met mijn neus tussen de snaren kan gaan hangen ( bij mij koud kunstje..en ja, de link die vaak wordt gelegd tussen een krachtig ontwikkeld reukorgaan en andere, niet nader te noemen onderdelen, klopt :roll:

:P

Mr.Jay
21 juni 2005, 18:39
Meneer '" ie " !..en ik ben inderdaad links, net als Eric Sardinas zag ik tot mijn genoegen.
het leuke van links in de Noot, is dat de betreffende gitarist meestal voor die plek kiest en ik met mijn neus tussen de snaren kan gaan hangen ( bij mij koud kunstje..en ja, de link die vaak wordt gelegd tussen een krachtig ontwikkeld reukorgaan en andere, niet nader te noemen onderdelen, klopt :roll:

Er was es op SSS-forum een topic over een SuperReverb die ook nergens over ging, we gaan al aardig die kant op qua richting en aantal pagina's !!!! vooral doorgaan :-D

JaY

markieray
21 juni 2005, 19:27
heb net een od-3 verkocht ... maar die Vaughannabe ruilen voor een od-3 ? Nog in geen honderd jaar !!! Vergeet niet dat je die ook in de keuken, op toilet, op je werk, voor de televisie, enz ... kan gebruiken hè :-D

Eric Sardinas ... is dat die halve gek in lederen broek en cowboy hoed met een vogelkop op ? Speelt wel goed slide, vooral met een gevuld bierflesje !

Leuke suggestie van Jay om terug over het onderwerp van deze topic te gaan babbelen ... FENDER SUPER REVERB AMPS !

PeeVee
21 juni 2005, 20:09
Wellicht is het u ontgaan, maar ik heb al lang m'n "excuses" aangeboden.
Dat is mij inderdaad ontgaan... waar staat dat dan? Ik heb alleen iets gezien van "OK ik geef toe dat" maar excuses die heb ik niet gezien.


en ziet VOLLEDIG over het hoofd dat hier totaal geen kwaad opzet mee gemoeid was.
Wat was de opzet dan wel als ik vragen mag? Waarom vraag je reacties op een stukje muziek van "jouw" band terwijl je daar zelf geen gitaar speelt? Die indruk heb je anders wel degelijk gewekt hoor, ik zal nog even de originele tekst quoten:


@ Mr. Jay : luister maar eens naar de soundclips op de website www.notrouble.org en laat me weten wat je ervan vind. Vingertjes, sound, enz ... ik ben benieuwd. Wel even opmerken dat dat nog met een SF Pro Reverb en een SRV strat was gespeeld. Beeld je nu even een SR en een '72 strat in dus vollere en minder 'middy'' sound ... vingertjes zijn dezelfde , zelfs beter.

Hier wordt volgens mij toch vrij duidelijk geimpliceerd dat jij dat speelt. Je vraagt Jay te luisteren naar die MP3's zich in te beelden met een SR (jouw huidige versterker) een (jouw) '72 Strat en dezelfde vingertjes, kweetniet maar er staat toch niet echt duidelijk dat jij dat niet speelt of wel?

Kortom, het is volgens mij niet zo heel vreemd dat ik VOLLEDIG over het hoofd zie dat er "geen kwade opzet mee gemoeid was". En als dat zo is, dan vraag ik me ten zeerste af wat dan wel de (goede?) opzet was hiervan? "kwade opzet" is ook wat zware terminologie want zoals iemand anders al eerder zei moet je e.e.a. niet te zwaar en te persoonlijk opnemenWat wilde je er mee bereiken? Wilde je de "vorige gitarist" nog even die reacties doormailen ofzo? Waarom? etc.

Ik heb verder niet het idee dat het mijn gebrek aan nuanceringsvermogen is dat hier het probleem is hoor :lol:

Je doet mijn bijdrage vrij gemakkelijk af als "gezeur", dat vind ik op mijn beurt weer niet echt getuigen van een genuanceerde kijk op de zaken maargoed, het zal wel weer aan mij liggen... :-D

markieray
21 juni 2005, 20:44
PeeVee,

moet je zonodig nogmaals wat olie op het vuur gooien terwijl ikzelf reeds een uur of zes geleden gezegd heb "zand erover !" en blijkbaar iedereen dat goed heeft gelezen en begrepen, behalve jij dan ? Sympathiek hoor, hartelijk bedankt ! Ben jij écht een bluesman ???????

Ik heb inderdaad toegegeven dat ik heb overgereageerd, maar moet je nu absoluut terug dat lijk opgraven ? Wil je echt dat ik een knieval maak voor jou omdat ik verkeerd gereageerd heb ? Dream on ... ik ken je niet eens, laat staan dat ik verantwoording voor je zou moeten afleggen.

Luister, ik heb hier echt geen zin in ... zal ik je ook eens op een paar woorden nemen ? Ok mij goed, maar dat doe ik liever niet. De discussie was m.i. al lang gesloten moet je weten. Het forum gaat over gitaren, versterkers, muziek, ... leuke dingen dus ... geen gezeik.
Als je je zonodig wil afreageren op wat jij misschien beschouwt als een "indringer" in jouw heiligdom, doe dat dan op een of andere frustratieforum maar aub niet hier. Ik val je overigens ook helemaal niet aan ... over lange tenen gesproken.

De reden waarom ik jullie mening vroeg over de sound van de vorige gitarist ? Omdat ik de nieuwe gitarist ben en wou weten of ik in dezelfde richting mijn sound moest gaan zoeken. Het gaat je eigenlijk helemaal niks aan, maar de andere groepsleden vonden die 'sound' wel goed blenden met de vocals, maar zelf vind ik de sound niet zo goed ... vandaar dus vroeg ik de mening van een paar 'blueskenners' over de sound en techniek van de vorige gitarist. Tevreden ?

Ik ben inderdaad in de mist gegaan door niet te zeggen dat ik dat niet was, klopt. Maar moet je mij daarvoor zonodig aan het kruis nagelen ?
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen ...
Maar vermits je er blijkbaar een punt van maakt : DUIZENDMAAL EXCUUS, IK ZAL HET NOOIT MEER DOEN !!!!!!!!!!!!! IKKE STOUTE JONGEN ...

Tenslotte : ja, je "bijdrage" is wat mij betreft gezeur, kom even terzake als je wilt. Jij met al je kennis ... echt zonde !

PeeVee
21 juni 2005, 21:05
Beste Mark,

Het is geenszins mijn bedoeling olie op het vuur te gooien, ik zie trouwens helemaal geen vuur en denk dat je e.e.a. misschien wat luchtiger op moet vatten. Je doet zelf een aantal uitspraken die op zijn minst wat merkwaardig, onduidelijk of tegenstrijdig te noemen zijn ik het zal wel aan mij liggen maar ik heb daar verder geen verduidelijking van gezien dus stel daar wat vragen over, dat lijkt me ook niet vreemd. Als er verder niets aan de hand is en de bedoeling waren integer, dan begrijp ik niet waarom je er zo'n drama van maakt, niet ingaat op de vragen en mij allerlei dingen in de mond legt die ik niet geschreven heb.


en blijkbaar iedereen dat goed heeft gelezen en begrepen, behalve jij dan ?
Waaruit blijkt dat dan beste Mark? Ik heb er na het lezen van de hele thread nog niet echt begrepen hoe het nou zat. Het enige dat ik zag is dat het opeens over snaren en actie ging.


Ben jij écht een bluesman ???????
Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Waarom haal je dat er bij?


Wil je echt dat ik een knieval maak voor jou omdat ik verkeerd gereageerd heb ?
Je hebt een goed gevoel voor drama, ik begrijp werkelijk niet wat je in je hoofd haalt. Ik stel je gewoon een aantal normale vragen, geef daar gewoon antwoord op en verzin er geen verhaal omheen.


Dream on ... ik ken je niet eens
Ook daar vergis je je, ik heb je nl. een paar jaar geleden met raad en daad bijgestaan m.b.t. de Twin Reverb die bij Phil had gekocht (geloof ik), je TS808 en je quest naar SRV sound. Niets om je voor de schamen trouwens, iedereen wil wel zo als Stevie kunnen spelen.


Als je je zonodig wil afreageren op wat jij misschien beschouwt als een "indringer" in jouw heiligdom
Och nee daar gaan we weer... :roll: Sorry jongen maar ik kan er niets aan doen dat jij jezelf in een onhandige positie manouvreert en daar zul je zelf uit moeten krabbelen en dat gaat niet lukken zo vrees ik.


doe dat dan op een of andere frustratieforum maar aub niet hier. Ik val je overigens ook helemaal niet aan ...
Nee ik zie het :-D
(de smiley betekent "geintje")


De reden waarom ik jullie mening vroeg over de sound van de vorige gitarist ? Omdat ik de nieuwe gitarist ben en wou weten of ik in dezelfde richting mijn sound moest gaan zoeken. Het gaat je eigenlijk helemaal niks aan, maar de andere groepsleden vonden die 'sound' wel goed blenden met de vocals, maar zelf vind ik de sound niet zo goed ... vandaar dus vroeg ik de mening van een paar 'blueskenners' over de sound en techniek van de vorige gitarist. Tevreden ?
Ja dat schept al een hoop duidelijkheid (maar nog niet over die "zelfde vingertjes" bedenk ik me later maar dat was wellicht gewoon een typfout / vergissing?), prima antwoord op de vraag, hehe dan kunnen we verder met de orde van de dag. Ik begrijp niet waarom dat nou zo moeilijk was. Goed, dan nu het antwoord, ik vind z'n sound wat aan de dunne / petserige kant en timing niet OK. Anderzijds moet je ook niet teveel waarde hechten aan mijn oordeel want ik kan er helemaal geen ruk van (maar wel hard en ruig!) 8-)


moet je mij daarvoor zonodig aan het kruis nagelen?
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen ...
Pfff... kom op Markie, lighten up jongen... 'nuff said

Er zijn tal van mogelijkheden met je SR, er bestaat niet zoiets als "een goeie mod" of "de juiste mod", een bepaalde modificatie kan voor de één goed zijn terwijl ie juist voor de ander verkeerd uitpakt, ook weer afhankelijk van wat je d'r insteekt. Nooit zomaar gaan modden om te modden, belangrijkere vraag is dus: wat zoek je t.o.v. je huidige geluid. Wat vind je voor vebetering vatbaar, wat vind je OK, wat vind je niet OK etc. Dan komen we pas ergens. Ik heb bij al mijn SR's (3) het normal channel op de reverb aangesloten, dan kan ik bridgen als ik wil (leuk; soort "tweestemmig" effect; b.v. een warme cleane en schelle opbrekende stem door elkaar) maar i.p.v. een boost pedaaltje ofzo gebruik ik ook graag gewoon een A/B kastje en zet dan één kanaal net voor het breekpunt en eentje er midden in en schakel ik met AB kassie. Je kunt kanalen ook anders voicen, de slope weerstand aanpassen bijvoorbeeld. Met alle knoppies in het midden krijg je dit:

http://www.tonevision.com/public/slope.jpg

De lichtblauwe is stock (100 k), volgende groene is 47k, volgende is 22k, lager zou ik niet gaan. Op het volgende blaadje zie je in groen jouw SR tonestack met .022 voor het mid en in blauw de gebruikelijkere .047 die wat meer (teveel?) laag geeft en wat meer middip.

http://www.tonevision.com/public/slope2.jpg

Een lagere waarde dan 250 pF voor het hoog zoals 100 pF geeft zo'n 5 - 6 dB minder (response in het) midhoog terwijl het tophoog wel blijft.

Het gaat nu puur over het "voicen" van de tonestack, er zijn natuurlijk nog tal van andere strategisch plekken om je amp te kietelen. Het programmaatje dat een redelijke goede voorspelling kan doen over je tonestack is Tone Stack Calculator, het is gratis te downloaden op www.duncanamps.com. Hier vind je trouwens ook een prachtige database met buizen specsheets! (TSDL; Tube Sheet Data Locator) en sinds een tijdje ook nog een downloadbare versie daarvan. Belangrijk is om een beetje doelgericht te tunen, niet zomaar "strakheidsmods" van internet na te prakken. Zo beter on topic?

jero
21 juni 2005, 21:12
http://www.antispywareoffensief.nl/forum/images/smilies/jerry.gif













chill guys, ruzie maken op een forum is erg zonde van je tijd :)

SteavisSmokin
21 juni 2005, 21:16
Dit is toch geen ruzie?? Eerder goed vermaak!!! :-D

Bouke
21 juni 2005, 21:19
Zo'n soap af en toe is best vermakelijk :D :D

Bouke

Lucluc
21 juni 2005, 22:10
Zo'n soap af en toe is best vermakelijk :D :D

Bouke

Wat een GEWELDIG topic :B

markieray
21 juni 2005, 22:56
Beste PeeVee,

Ik denk dat het zinloos is deze oeverloze discussie verder te zetten, we gaar er toch niet uitkomen wie nu gelijk of ongelijk heeft.
Ik herinner me je inderdaad als een behulpzame kerel die er echt veel van afweet (idd toen je me avies hebt gegeven toen ik de Twin Reverb had, da's wel al een paar jaartjes geleden hoor). Voor zover ik me herinner ben je - naast een gepassioneerde techneut - ook een prima gitarist en bassist. Ik ben wel niet zo voor jouw "dikbuiken" maar da's een kwestie van smaak. Ik stel dus voor dat we er gewoon zand over gooien en zoals grote jongens :D niet verder ruziën maar wel over het topic praten. Daar heeft iedereen uiteindelijk het meeste baat bij denk ik.

Ach, wat ik bedoelde met "zelfde vingertjes" was namelijk dat ik ook die ietwat ruige, rammelige speelstijl heb als Little Jo (de vorige gitarist).
Da's ook de reden waarom ze mij in huis hebben gehaald : zelfde speelstijl. Vandaar ook dat ik er meteen achter zei "zelfs beter" wat een vergelijkende trap is ... dat zou ik toch niet zeggen als ik het over mijn eigen vingers had hè ? En ik zeg dit ok niet omdat ik dit over mezelf vind, wel omdat de andere groepsleden en een aantal trouwe fans mij dit hebben gezegd. Maar goed : bescheidenheid is een mooie deugd, dus hecht daar niet te veel waarde aan, Little Jo is ook een zeer begenadigd gitarist.

Kortom, ik denk dat de boodschap i.v.m. die soundclips verkeerd is overgekomen bij heel wat lezers op dit forum, waarvoor nogmaals m'n excuses. :oops:

Okidoki Peevee ? High five ? 8-)

Bedankt alvast voor de info over voicing van een SR ! Ik zal je morgen vertellen wat ik vind dat beter kaan aan m'n SR, moet ik eigenlijk toch eens een nachtje over slapen ... :)

PeeVee
21 juni 2005, 23:54
OK Mark, alles klaar, zand d'rover! :razz:

Robbert
22 juni 2005, 00:36
OK Mark, alles klaar, zand d'rover! :razz:

http://img.photobucket.com/albums/v194/bwallass/HotSprings04March247.jpg

Zand erover! :D :wink:

Excuses voor het offtopic uitstapje..

markieray
22 juni 2005, 08:09
Ok PeeVee, thanks voor je begrip ! :P

Ik las ergens dat je nu 3 SR's hebt ? Heb je er dan nog eentje bij gekocht (naast je silverface en die geblackface'de) ?

Ik heb ook gelezen dat Misha den Haring op een SR speelt in combinatie met een Pro Junior ... dat lijkt me ook wel wat !

PeeVee
22 juni 2005, 09:05
Ik las ergens dat je nu 3 SR's hebt ?
Klopt ja...


Heb je er dan nog eentje bij gekocht (naast je silverface en die geblackface'de) ?
Ik heb een echte blackface uit '65 (met EvdH kast), de silverface IS de geblacface-te en die komt uit '69. Ik ben nu een Bandmaster Reverb aan het ombouwen, komt tweed Bassman trafo in van DirtyPool en faceplate is besteld, verder wat kleine aanpassingen hier een daar en dan is "very close to"... Komt TAD kast omheen, speakers weet ik nog niet. Is handig nu ik in twee bandjes moet gitaren en voor grotere podia.

Pro Jr. heb ik gehad maar vond er niet veel aan. Mischa ook niet (meer) toen ie er een tweed Bassman naast zette. Ik kan ook niet geloven dat Kid Ramos daar alles op speelt, klinkt gewoon anders...

heavy-metal-thunder
22 juni 2005, 09:21
wel nu er al bakken zand over dit hot topic zijn gegoten ware het imo interssant dat Markie zijn SR eens naast die van Peevee zet. Kan hij eens zien of zijn SR wel in goede gezondheid is.

Zoek wel een locatie waar de SR's een beetje mogen werken (volume voorbij 5), want met de volumeknop op 2 is't toch niet zo Super.

Goede raad Markie : neem de juiste vingertjes mee :-D

Kim Wilson
22 juni 2005, 09:35
Als ik zo lees meestal ben ik een van de weinige bluesgitaristen die ook bijna helemaal geen Strat meer speelt :-D

Wie nog meer.......?

JaY
Ik speel op een Epi LP en de andere gitarist heeft een Gibson ES 135 (die met P90, P94 of P100). Je bent dus niet alleen :wink: :-D

heavy-metal-thunder
22 juni 2005, 09:53
mn gitaarleraar (www.dobrojean.com) speelt oa op een zelfgemaakte dobro met p90 in. Met een tubescreamer over een Fender Pro junior en een Musicman (sixtiefieve?), klinkt het live super goed.

markieray
22 juni 2005, 11:03
PeeVee,

Leuk !! Vraagje : is er een groot verschil tussen die 65 BF die je hebt en de andere SR's (oorspronkelijk SF) ? Wellicht zullen ze in jouw handen wel alle drie super goed klinken, maar het lijkt een oneindige discussie ... SF of BF, wat klinkt volgens jou het best ? Btw : Erik maakt prima kasten en gitaren !!

Goed idee om mijn SR eens naast die van PeeVee te zetten, dat zou me ontzettend vooruit helpen, maar is praktisch wel vrij moeilijk realiseerbaar vrees ik, ik woon namelijk in België (centrum). Helaas ... anders graag !

By the way PeeVee : hoe kan ik m'n SR volgens jou ietsje sneller laten openbreken ? Ik vermoed dat ie dat nu pas op 4 of 5 doet, 3 zou veel leuker zijn aangezien ik nooit luider kan staan (helaas) ... en dan zou ie toch dat lekker 'randje' moeten hebben. Ik overweeg ook om de twee bovenste CTS speakers te vervangen door Emi blue's. Vind ook dat m'n SR nooit echt 'vuil' klinkt zoals die SR van Bouke ... of ligt dat aan die Barber ?

Een Pro Junior lijkt me inderdaad eerder iets voor thuis, niet voor het echte werk ... anderzijds is een Bassman (RI) niet echt mijn klank. Maar 'k heb al oude (!) Bassman's gehoord die WEL zalig klonken, de re-issues echter klinken veel te 'klinisch' / weinig karakter in mijn opinie.

PeeVee
22 juni 2005, 12:45
Leuk !! Vraagje : is er een groot verschil tussen die 65 BF die je hebt en de andere SR's (oorspronkelijk SF) ?
Ja die blackface heeft steeds kuren (grrr...) en die silverface niet (coupling caps waren CTS turds en die zijn allemaal vervangen door Spraque 715 OD's wat in die versterker i.m.o. helemaal niet verkeerd uitpakt, er zijn versterkers die dat wel kunnen hebben blijkbaar). Ik vind het helemaal geen interessante discussie of blackface nu beter is dan silverface... Het gaat niet om z'n face, het gaat erom hoe ie klinkt en wat van wat voor kwaliteit de parts zijn. Ik heb het vermoeden dat de"oude" output trafo's van Schumacher uit 60's wel anders (beter) klinken dan latere uit 70's. Ook heb ik het idee dat Mallory blue moldeds prima coupling caps zijn en ouwe CTS pots ook gewoon van betere kwaliteit (letop: de volume pots zitten b.v. ook in je signaal pad). Ik heb eigenlijk weinig ervaring met pots maar Jay en Al des te meer en zij vinden huidige CTS maar b.v. ook Alpha gewoon beduidend anders, of het beter of slechter is dat is all in the eye of the beholder. Wat voor hen (of mij) goed is, hoeft voor jou niet goed te zijn, dat is heel persoonlijk. Ik vind het b.v. wel erg toevallig dat ik alle vroege silverfaces die ik hier heb gehad wel redelijk goed klinkend heb gekregen maar 70's silverfaces toch nooit zo klinkend kreeg als ik wilde... Ik wijt dat aan OT of misschien de pots. Overigens hebben Al en Jay prima klinkende 70's silverfaces gehad dus ook mijn inbreng is hier maar weer heel betrekkelijk. Het heeft ook geen zin absolute uitspraken te doen (blackface is beter dan silverface) als het over zoiets complex en persoonlijks gaat als "goeie sound". In principe is er van vrijwel iedere redelijk klinkende amp een goed klinkende amp te maken. Wat ik wel merk dat het moeilijk is om een kut klinkende amp redelijk klinkend te krijgen (tenzij er wezenlijk iets mis/kapot) is.


Wellicht zullen ze in jouw handen wel alle drie super goed klinken
Niet echt maar ik weet de schijn wel goed op te houden HAHAHA!


Goed idee om mijn SR eens naast die van PeeVee te zetten
No thanks... Is voor jou wel leuk, maar ik zit in drie bandjes en heb nog tal van projecten af te ronden dus andere prioriteiten maar is op zich een goed idee; een A/B test zegt mij ook vaak meer dan een amp op zichzelf horen. Een Pro Jr. kan op zichzelf b.v. best leuk klinken maar zet er maar eens een goeie 5E3 naast dan lach je je ziek.


dat zou me ontzettend vooruit helpen, maar is praktisch wel vrij moeilijk realiseerbaar vrees ik, ik woon namelijk in België (centrum). Helaas ...
Wat nou helaas? Jullie hebben het beste bier van de wereld, een zeer goeie keuken, een schoon zacht taaltje en een mooi stukje ardennen met veeeeel bochtjes... Can't have it all ;-) maarre... Jij bent toch niet de enige met een Super Reverb in België?


Hoe kan ik m'n SR volgens jou ietsje sneller laten openbreken?
Ik neem aan dat je "opbreken" bedoelt... Er zijn veel mogelijkheden, ik zou beginnen met die 5751 d'ruit te trekken (is overhyped anyway) en 12AX7 in de fasedraaier te zetten... dat is een truukje wat Jay wel eens deed, ik vond de amp er wat te wild/rauw van worden. Wat ik mooier vond is eindbuizen in (quasi) triode stand schakelen (het blijven natuurlijk pentodes); dan draai je nog op 70% van het vermogen en moet je om hetzelfde volume te bereiken je volume tikkie hoger zetten. Zo krijg je trouwens ook veel even harmonischen; mooie rinkel in je accoorden. Je levert (logischerwijs) wel wat in op dynamiek maar dat lijkt me logisch; feitenlijk is dat beetje inherent aan het opbreken.


Ik overweeg ook om de twee bovenste CTS speakers te vervangen door Emi blue's.
Geen ervaring mee, Jay en Al wel


Vind ook dat m'n SR nooit echt 'vuil' klinkt zoals die SR van Bouke ...
Dat zit niet in de amp, Bauke heeft een hele vuile attitude... Ik ben b.v. gezegend met "treblefingers" (nou daar ben je mooi klaar mee, dat kan ik je verzekeren). Beetje in het verlengde van Al's recentie op die MP3's van die andere gitarist. Bauke reulelt geen ingestudeerde lickjes op, althans, zo klinkt het niet. Tuurlijk zal hij die licks wel ooit zo geleerd moeten hebben, maar zit inmiddels in zijn niet cognitieve hersenkwab en kan het daarom wat gemakkelijker / natuurlijker / vanzelfsprekender brengen. Muziekmaken moet je cognitief leren, maar niet cognitief uitvoeren...

Vergis je niet dat de opname en ook mixen en masteren nog flink verschil kan maken natuurlijk.

Mr.Jay
22 juni 2005, 13:50
Ik speel op een Epi LP en de andere gitarist heeft een Gibson ES 135 (die met P90, P94 of P100). Je bent dus niet alleen :wink: :-D

Kijk ! de volgende.
Ik zie ook niet alleen te zijn, maar een van de weinigen.
De ES135 is ook mijn favorietste gitaar al jaren, wél met echte P90's ( fralin tot nu toe ), niet de origin. P100's, da's geen sound. Speel laatste jaren bijna uitsluitend P90-gitaren, en krijg dus zodoende steeds meer moeite met de Stratsound > altijd daarna te iel, dun en braafjes.
Met een P90 hoeft de amp lang niet zo hard ( rond de 5 ziujn mijn Fenders prima ) en tóch volvet crunchysoundje, precies wat ik wil.
Daarbij speelt 't gros in de blues dus al op een Strat en lijkt ook allemaal veel op elkaar.

JaY

Kim Wilson
22 juni 2005, 15:12
Kijk ! de volgende.
Ik zie ook niet alleen te zijn, maar een van de weinigen.
De ES135 is ook mijn favorietste gitaar al jaren, wél met echte P90's ( fralin tot nu toe ), niet de origin. P100's, da's geen sound. Speel laatste jaren bijna uitsluitend P90-gitaren, en krijg dus zodoende steeds meer moeite met de Stratsound > altijd daarna te iel, dun en braafjes.
Met een P90 hoeft de amp lang niet zo hard ( rond de 5 ziujn mijn Fenders prima ) en tóch volvet crunchysoundje, precies wat ik wil.
Daarbij speelt 't gros in de blues dus al op een Strat en lijkt ook allemaal veel op elkaar.

JaY

Dat vind ik ook.
Ik weet dus niet welke elementen onze andere gitarist er in heeft zitten, maar het klinkt echt geweldig. Deze man speelt inmiddels ook al 30 jaar, dus ik denk dat er een groot gedeelte van de sound uit zijn vingers komt. :roll:
Misschien zijn er hier meer mensen die hem kennen, het is de gitarist van de BullShit Bluesband (ja hoor, kom maar met die grapjes :razz: ) uit Marken...

Negative K3 fan
22 juni 2005, 15:13
Ik speel op een Epi LP en de andere gitarist heeft een Gibson ES 135 (die met P90, P94 of P100). Je bent dus niet alleen :wink: :-D

Kijk ! de volgende.
Ik zie ook niet alleen te zijn, maar een van de weinigen.
De ES135 is ook mijn favorietste gitaar al jaren, wél met echte P90's ( fralin tot nu toe ), niet de origin. P100's, da's geen sound. Speel laatste jaren bijna uitsluitend P90-gitaren, en krijg dus zodoende steeds meer moeite met de Stratsound > altijd daarna te iel, dun en braafjes.
Met een P90 hoeft de amp lang niet zo hard ( rond de 5 ziujn mijn Fenders prima ) en tóch volvet crunchysoundje, precies wat ik wil.
Daarbij speelt 't gros in de blues dus al op een Strat en lijkt ook allemaal veel op elkaar.

JaY

niemand in de blues speelt ook op ibanez universes of jackson randy rhoads gitaren, misschien moet je die ook eens uitchecken :)

Mr.Jay
22 juni 2005, 21:12
niemand in de blues speelt ook op ibanez universes of jackson randy rhoads gitaren

Vind je toch niet gek

JaY

Negative K3 fan
23 juni 2005, 11:31
mwah, wat is er nou zo gek aan? misschien het imago ofzo, maar met een dimarzio evolution kun je toch ook wel wat blues pompen :)

jorrit
23 juni 2005, 11:43
k wacht nog steeds op een gozer die blues speelt op een bc rich/jackson etc. geluid zit toch in je vingers dus dat moet ook kunnen met een niet blues gitaar..

Mr.Jay
23 juni 2005, 17:22
k wacht nog steeds op een gozer die blues speelt op een bc rich/jackson etc. geluid zit toch in je vingers dus dat moet ook kunnen met een niet blues gitaar..

oog wil ook wat :lol:

JaY

Antoon
24 juni 2005, 02:11
mwah, wat is er nou zo gek aan? misschien het imago ofzo, maar met een dimarzio evolution kun je toch ook wel wat blues pompen

Blues toonladders kun je ook op een blokfluit spelen maar voor een interessant geluid heb je niks aan high output elementen met een heel lage resonantiefrequentie, en de ook nog eens nauwelijks boventonen produceren. Laat die ibanez maar thuis

Negative K3 fan
24 juni 2005, 22:49
alsof je per sé een heldere twangy fender sound wilt? veel klassieke jazzers spelen ook behoorlijk 'dof' als je het mij vraagt, wedden dat als bb king met een dikke BC rich de studio in gaat zal hij nog steeds TOOOONE weten te producen.

Antoon
25 juni 2005, 02:36
Je kunt best humbuckers gebruiken maar niet de high output varianten. Er is volgens mij geen een niet-metal-spelende gitarist die dat type 80ties-smaak humbuckers nog gebruikt. Plus die mdf body's met dikke verflagen, floydrose bouwsels of wat voor troep er ook op die oosterse massaproductie zit (en mij verder ook niet interesseert) dragen ook niet echt bij. Speelgoed dat voor kids gemaakt is vind ik. Maar ik ben ook een ouwe conservatieve zak. Zo'n Polytone Jazz geluid heb ik trouwens nooit begrepen. Beroepsdeformatie is dat volgens mij. Maar toegeven, als je muzikaal iets te vertellen hebt zal een slechte gitaar je de kop niet kosten

Mr.Jay
25 juni 2005, 08:03
alsof je per sé een heldere twangy fender sound wilt? veel klassieke jazzers spelen ook behoorlijk 'dof' als je het mij vraagt, wedden dat als bb king met een dikke BC rich de studio in gaat zal hij nog steeds TOOOONE weten te producen.

Geloof ik ook, tuurlijk !
Ziet alleen niet uit :-D

JaY

Negative K3 fan
25 juni 2005, 10:21
Je kunt best humbuckers gebruiken maar niet de high output varianten. Er is volgens mij geen een niet-metal-spelende gitarist die dat type 80ties-smaak humbuckers nog gebruikt.
:D

Plus die mdf body's
:D

met dikke verflagen, floydrose bouwsels of wat voor troep er ook op die oosterse massaproductie zit
:D

(en mij verder ook niet interesseert)
daar zeg je voor het eerst iets zinnigs

dragen ook niet echt bij. Speelgoed dat voor kids gemaakt is vind ik.
:D

Maar ik ben ook een ouwe conservatieve zak. Zo'n Polytone Jazz geluid heb ik trouwens nooit begrepen. Beroepsdeformatie is dat volgens mij. Maar toegeven, als je muzikaal iets te vertellen hebt zal een slechte gitaar je de kop niet kosten

ignorantie heet zoiets meneer... lul geen onzin als je er geen verstand van hebt.

Negative K3 fan
25 juni 2005, 10:26
alsof je per sé een heldere twangy fender sound wilt? veel klassieke jazzers spelen ook behoorlijk 'dof' als je het mij vraagt, wedden dat als bb king met een dikke BC rich de studio in gaat zal hij nog steeds TOOOONE weten te producen.

Geloof ik ook, tuurlijk !
Ziet alleen niet uit :-D

JaY

http://www.mosercustomshop.com/images/morpheusguitar.jpg

of

http://www.mosercustomshop.com/images/beastmaster.jpg

+

http://www.achievement.org/achievers/kin2/large/kin2-001.jpg

hij doet wel zn best op een hardcore metal face :D

Mr.Jay
25 juni 2005, 10:45
bedankt voor die oerlelijke gitaarfoto's NK3, eindelijk naar blz. 11

JaY

Negative K3 fan
25 juni 2005, 11:50
wat een gedrochten he :D

SteavisSmokin
25 juni 2005, 12:48
.........waar gaat het heen met deze thread..??!?!?!?! :evil:

Mr.Jay
25 juni 2005, 13:10
.........waar gaat het heen met deze thread..??!?!?!?! :evil:

over SuperReverb Blues????????
dan maar gewoon een pic:
http://home.hetnet.nl/~mrjay/plaatjesmap/davegonzales.jpg

Dave mocht op MIJN ex-SR, nu van Bouke..... :P

JaY

Mischa den Haring
26 juni 2005, 02:00
oké, ga je nu weer van mijn lijstje af :D
Nou, wie speelt er nog meer blues vnl. zonder Strat....( Mischa ? )

JaY

Beetje oude vraag, maar: ben dol op een goede stratsound, maar zie als ik zelf op een strat speel heel snel de beperking er van in. Liever dus een (oude) hollowbody. Nog liever een Guild (vet laag met warmte maar toch met twang). Dat wil dus niet zeggen dat ik een strat geen mooie gitaar vindt. Speel er zelf nog geregeld op echter zelden bij T-99.

Ben wel van mening Jay dat in principe dikkere snaren en een hogere actie de toon vetter maken. Zeker op hollowbodies is het verschil duidelijk merkbaar en bovendien blijft de gitaar beter in stemming. Maar het brengt ook beperkingen met zich mee. Ik heb jarenlang op een oude Harmony H65 gespeeld waar 012 snaren op MOESTEN om niet tijdens ieder nummer bij te hoeven stemmen. En soms had ik serieus kramp als ik teveel wilde doen. Dat heeft me geleerd om spaarzamer te kunnen spelen. Iets niet doen terwijl je het wel hoort geeft muziek maken een extra dimensie mee.
Toevallig heb ik net een tourtje gedaan met Teddy Morgan die net als jij een armblessure heeft opgelopen waardoor hij noodgedwongen op 0.10 snaren moet spelen. En ik vind zijn toon geweldig. Inderdaad zoals iemand anders al zei in deze topic: waarschijnlijk meer twang dan met dikkere snaren.
Ik doe overigens altijd 0.11-0.48 Ernie Balls op al mijn gitaren. Bevalt me erg goed en gebruik ik al jaren (Dave Gonzales, je grote vriend van je foto gaf me ooit een setje voordat ze hier op de markt verschenen, nu overal al jaren verkrijgbaar). Ernie Ball heeft over het algemeen wat meer bright dan bijvoorbeeld Daddario's heb ik ervaren. Maar ieder z'n heug.

Leuke foto trouwens...Dave heeft het wel zwaar met je amp zo te zien :wink: Leuk dat die amp nu bij Bouke is.

Mr.Jay
26 juni 2005, 12:29
Ben wel van mening Jay dat in principe dikkere snaren en een hogere actie de toon vetter maken.

Feit gewoon. Ik hoor het ook meteen als ik ;n maatje dikker monteer, maar het is een verplichte keuze gewordne jammergenoeg.


Zeker op hollowbodies is het verschil duidelijk merkbaar en bovendien blijft de gitaar beter in stemming.

Zal aan de oudjes liggen denk ik dan, ik heb met nw. gitaren er weinig last van.


Maar het brengt ook beperkingen met zich mee. Ik heb jarenlang op een oude Harmony H65 gespeeld waar 012 snaren op MOESTEN om niet tijdens ieder nummer bij te hoeven stemmen. En soms had ik serieus kramp als ik teveel wilde doen. Dat heeft me geleerd om spaarzamer te kunnen spelen. Iets niet doen terwijl je het wel hoort geeft muziek maken een extra dimensie mee.

de beroemde "gaten", mooi.


Toevallig heb ik net een tourtje gedaan met Teddy Morgan die net als jij een armblessure heeft opgelopen waardoor hij noodgedwongen op 0.10 snaren moet spelen.

Ik hoor de laatste jaren veel klachten om mij heen, gitaristen, bassisten, drummers noem maar op. Zal aan de maatschappelijke verandering liggen voor een deel > minder beweging, méér PC/zittend werk e.d. Funest voor muzikanten uiteraard.



En ik vind zijn toon geweldig. Inderdaad zoals iemand anders al zei in deze topic: waarschijnlijk meer twang dan met dikkere snaren.

heb dat al vaker geroepen, je kunt er ook gebruik van maken bij bepaalde gitaren.


Ernie Ball heeft over het algemeen wat meer bright dan bijvoorbeeld Daddario's heb ik ervaren. Maar ieder z'n heug.

mooi, ben ook pas aan het uitproberen van d'Add. naar E.ball.


Leuke foto trouwens...Dave heeft het wel zwaar met je amp zo te zien :wink: Leuk dat die amp nu bij Bouke is.

Dave heeft het altijd zwaar :) , hij moet worstelen op zijn ouwe Guild vertelde hij. Viel me op dat hij op die amp ( toen nog met P10QR.I.'s : top-of-de- pinnigheid ) de treble en reverb boven de 7 had staan. Heftig....donkere ouwe gitaar denk ik, want het klonk niet overdreven trebly. Ook stond hij er te dicht op om het zelf goed te kunnen beoordelen, was een klein intiem gigje in een platenzaak hiero.

JaY

Kim Wilson
26 juni 2005, 17:36
...Toevallig heb ik net een tourtje gedaan met Teddy Morgan die net als jij een armblessure heeft opgelopen waardoor hij noodgedwongen op 0.10 snaren moet spelen...
Is dat die Teddy Morgan van de Pistolas? Die heb ik een jaar of wat geleden nog tijdens de Moulin Blues in Ospel gezien en direct een cd'tje gekocht. Lekker geluid, goeie muzikanten.
Speelt Teddy toevallig heel veel met open stemmingen?

Mischa den Haring
28 juni 2005, 01:23
Zal aan de oudjes liggen denk ik dan, ik heb met nw. gitaren er weinig last van. JaY

Dan bof je. Maar het zal ongetwijfeld zo zijn dat de huidige stemmechanieken beter zijn dat die op de oudjes. Kan er niet goed over oordelen, heb alleen maar ouwe troep :-D

[/quote]



Ik hoor de laatste jaren veel klachten om mij heen, gitaristen, bassisten, drummers noem maar op. Zal aan de maatschappelijke verandering liggen voor een deel > minder beweging, méér PC/zittend werk e.d. Funest voor muzikanten uiteraard.
.

Valt met Teddy wel mee, ik daarentegen zit veel achter de PC, maar heb gelukkig (nog) nergens last van, ff afkloppen...klop klop klop. Maar je zult het maar hebben, lijkt me heel vervelend...frustrerend vooral, ik benijd je niet Jay....



mooi, ben ook pas aan het uitproberen van d'Add. naar E.ball.


Ze bevallen mij erg goed.


Dave heeft het altijd zwaar :) , hij moet worstelen op zijn ouwe Guild vertelde hij. Viel me op dat hij op die amp ( toen nog met P10QR.I.'s : top-of-de- pinnigheid ) de treble en reverb boven de 7 had staan. Heftig....donkere ouwe gitaar denk ik, want het klonk niet overdreven trebly. Ook stond hij er te dicht op om het zelf goed te kunnen beoordelen, was een klein intiem gigje in een platenzaak hiero.


Ik denk dat omdat hij niet te hard wilde spelen hij door de treble op te schroeven meer oversturing zocht. Mijn ervaring is namelijk dat bij veel 60-ies Supers, Deluxes en Twins meer oversturing te krijgen is door de treble op te cranken. Oude Bassman's gaan echter lekker ronken als je het midden bijna helemaal opendraait. Wat denk jij, zit 'm dat in het type amp? Moet bijna wel lijkt mij... Guilds, vooral met Franz' pickups staan er bekend om veel treble te hebben, zeker die oude van Dave kan/kon behoorlijk venijnig zijn. Maar op een laag volume zijn die Guilds op een Super onhandelbaar, veel te dun, geen sustain en geen druk. Dus ik denk dat doordat de amp niet lekker volop kon blazen hij een manier zocht om toch een sound te vinden.

Mischa den Haring
28 juni 2005, 01:36
...Toevallig heb ik net een tourtje gedaan met Teddy Morgan die net als jij een armblessure heeft opgelopen waardoor hij noodgedwongen op 0.10 snaren moet spelen...
Is dat die Teddy Morgan van de Pistolas? Die heb ik een jaar of wat geleden nog tijdens de Moulin Blues in Ospel gezien en direct een cd'tje gekocht. Lekker geluid, goeie muzikanten.
Speelt Teddy toevallig heel veel met open stemmingen?

Yep, die Teddy. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat hij op Ospel stond. De muziek die hij maakt is door de jaren heen wat veranderd. 10 jaar geleden maakt hij onvervalste 40-ies en 50-ies retro swing/blues maar via de Southern Soul is hij uitgekomen in de wat meer Americana, Country en Rock hoek. Maar hij speelt met veel plezier nog steeds wel eens een Lazy Lester song of soms een van z'n oude songs. Momenteel is zijn nieuwe passie platen produceren en dat doet hij volop.

Zijn stemmingen zijn soms wisselend :wink: maar over het algemeen toch wel een normale stemming. Af en toe een drop-D of een open G met of zonder capo.

Mr.Jay
28 juni 2005, 07:34
Dan bof je. Maar het zal ongetwijfeld zo zijn dat de huidige stemmechanieken beter zijn dat die op de oudjes. Kan er niet goed over oordelen, heb alleen maar ouwe troep :-D

Kwaliteit mechanieken, afstellings ervan, topkam, brugzadels, alles speelt een rol in ontstemmen natuurlijk.


Ik denk dat omdat hij niet te hard wilde spelen hij door de treble op te schroeven meer oversturing zocht. Mijn ervaring is namelijk dat bij veel 60-ies Supers, Deluxes en Twins meer oversturing te krijgen is door de treble op te cranken. Oude Bassman's gaan echter lekker ronken als je het midden bijna helemaal opendraait. Wat denk jij, zit 'm dat in het type amp? Moet bijna wel lijkt mij...

Elke fender gaat meer crunchen als je het MID ver opendraait, of het mooi wordt da's 'n ander verhaal. Ligt aan het soort MID wat in je amp/speakers zit.
Bij de ( niet persé oude hoor ) Bassman is dat effect groter omdat er ene 25K midpot inzit en geen 10k zoals bij de AB763's die je daar noemt. Ik vervang die daar dan ook meestal door een 25K. je hebt dan wat bredere mogelijkheden.
Ik deed bij die SR vaak een AX in de PI zetten i.p.v. de AT, ook dan heb je wat eerder een randje aan je sound.


Guilds, vooral met Franz' pickups staan er bekend om veel treble te hebben, zeker die oude van Dave kan/kon behoorlijk venijnig zijn. Maar op een laag volume zijn die Guilds op een Super onhandelbaar, veel te dun, geen sustain en geen druk. Dus ik denk dat doordat de amp niet lekker volop kon blazen hij een manier zocht om toch een sound te vinden.

Hij stond ook vér boven de rest v.d. band uit te blazen, Bas hoorde je niet meer, maar begrijpelijk. Ik stond vantevoren ook noodgedwongen op pedaaltjes te spelen anders had je ook alleen maar gitaar gehoord. Situatie daar was behelpen. NU zou ik een klein ampie mee hebben genomen die ik toen nog niet had.

JaY

Mienmachine
14 februari 2006, 13:03
Betreft SRV ik geloof dat Diaz hem aardig aan zijn geluid heeft geholpen,

Tijdens de tour van Bob Dylan is Diaz gevraagd om wat te vertellen dat hij met Fender versterkers deed om 'de' sound te kijgen. Hij vertelde dat met name SRV behalve geld ook geen geluid had voor hij hem ontmoette.

Typ Diaz SRV en Dylan Amps op Google en je krijg het hele verhaal over buizen, afstellen, weerstanden, kabels, gitaren mod's enz.

Klein detail ook in een Dylan mag. gelezen wat Diaz voor SRV deed was op de gril dat dikke grijze Tape plakken om de schelle tonen van Strats wat te dimmen, later zie je dat niet meer omdat er een plaat achter de gril werd geplaatst, wel bekend nu, maar misschien kun je het eens proberen.

Stukje uit het: Interview with Cesar Diaz about Stevie Ray Vaughan

Stevie used to have Super Reverbs, but they somehow never sounded quite right to him – too much power, you know? He also used to be real superstitious about the number 6. He’d always set the controls on his amps on 6 – the treble on 6, the bass on 6, and I’d back off the knobs with a screwdriver so that when it said 6 it was really on 10 (laughs). You have to do these things.

Could Stevie really tell when his tubes were getting old by their sound?

He used to tell me that the tubes were getting tired and the transformers were getting soft. That’s just what I had to put up with.

Did you modify his amps?

Yes, quite a lot. I’d change the 68K input resistor to 100K so that we wouldn’t have so much input signal going into the tubes. The coupling capacitors would be changed to adjust the tone. I’d use a .047 or a .1 in place of a .042 cap. That’s where the tone is—in the preamp. At that time tubes were plentiful, and I used to love the Sylvania STR387 6L6’s and later on, Sylvania 415’s—they were a little bit taller than the 387’s. I preferred good old GE 12 AX7’s, and sometimes we’d use various JAN tubes, but I preferred the Sylvania 6L6’s and GE preamp tubes over anything else. We never used tube rectifiers. We always replaced them, and I don’t recall a single amp that he used that we left with a tube rectifier. What happens with tube rectifier is, not only does it get hot, but it’s right there in front of the power transformer, and it’s really susceptible to power supply spikes. When that happens, the tube will see it immediately. It’s a common complaint—“I turn on my amp and it sounds fine but by the end of the set it’s sounding really distorted.” That’s the rectifier, because they are just really inconsistent. We also changed the output transformers on the Super Reverbs to those from a Twin Reverb, and on Vibroverbs we used output transformers from a Bassman. I’m not such a stickler on matching impedance because Fenders are very tolerant amps. You can just about feed them anything.

Confirm why you were changing the output transformers?

Mienmachine
14 februari 2006, 13:13
Voor de duidelijkheid, dit interview is in verschillende versies te vinden, en betreft details gaat Cezar Diaz het verste in op de Mod's van het AB763 circuit, (AB763 is: Twin Reverb, Super Reverb, Deluxe Vibroverb enz toch?).

In een andere versie kwam het gebruik van gekrulde gitaarkabels naar voren hoe SRV zocht naar alles wat met Jimmi's geluid had te maken.

Zijn wij niet allen zoekende die en gene.

Al
14 februari 2006, 13:16
Klein detail ook in een Dylan mag. gelezen wat Diaz voor SRV deed was op de gril dat dikke grijze Tape plakken om de schelle tonen van Strats wat te dimmen, later zie je dat niet meer omdat er een plaat achter de gril werd geplaatst, wel bekend nu, maar misschien kun je het eens proberen.

Stukje uit het: Interview with Cesar Diaz about Stevie Ray Vaughan

Stevie used to have Super Reverbs, but they somehow never sounded quite right to him – too much power, you know?

Als je bij een fendercombo last hebt van geprojecteerd priemend hoog moet je eens proberen je versterker andersom te zetten, met de speakers naar achteren dus. Ik doe het wel eens. Geeft een softere sound.

Ik kan me niet voorstellen dat een SR teveel power gaf voor SRV. Zo hard zijn ze niet. Vaak tussen de 35 en 40 watt. (zou kunnen op gaan Twins) In zijn qua sound "goede tijd" (--> IMO dan = de wat vroegere SRV) speelde hij vaak met SR's en Vibroverbs.

Er staan dacht ik wat meer vage dingen in dat interview. Iets met een vreemde waarde caps meen ik me te herinneren.

Al

Mienmachine
14 februari 2006, 13:28
"Er staan dacht ik wat meer vage dingen in dat interview. Iets met een vreemde waarde caps meen ik me te herinneren"

Kan zijn, Cezar Diaz deed graag wat gewichtig omdat hij toen al van plan was zijn winkel te openen, dus hij gaf graag het gevoel dat hij het alleen wist.

Een leerling van Diaz is later tech van Dylan geworden, deze knaap had ook nog aan de SRV amps gewerkt on supervisie van Diaz, toen Diaz dood ging nam hij het over, ( voor Dylan dan, SRV was er al niet meer..),

deze vertelt over wat Diaz deed aan de versterkers van SRV en gaat nog verder in details.

Ik doe mijn best het terug te vinden.

Mienmachine
14 februari 2006, 23:16
Amp tech Steve Wilson, die bedoelde ik,

ik weet dat hij ergens de Fender SR amps van SRV beschrijft en wat Diaz er aan had veranderd nadat hij het van hem overnam.

Jorn69
18 februari 2006, 01:00
damn sorry voor de offtôpic maar waar zou ik misschien een CD kunnen kopen ?? Die liedjes op de site zijn echt niet normaal goed !!

SteavisSmokin
18 februari 2006, 11:17
liedjes op welke site..? :S

Eko
20 februari 2006, 18:30
Volgens mij heeft SRV maar een manier van geluid maken: Spelen tot je er bij neervalt. Amp open en gaan met die banaan. Inderdaad .11 er op met normale stemming of .13 met halve omlaag.
Als ik zie door de jaren heen waar hij allemaal op gespeeld heeft en in welke combinaties met elkaar, dan geld eigenlijk maar 1 ding. Hij was SRV en daarom klonk hij zo.
Ik heb een limited box ( 3x CD 1 x DVD) waar hij zelfs tijdens MTV unplugged op een 12 snaar speelt en nog klinkt als SRV. Probeer het maar , Cry Baby met een TS er achter en je amp open en vooral ogen dicht en spelen!

Trouwens het verschil tussen zijn geluid vroeg in z`n carriere en later is ook de backing van het orgel. Om dit goed te laten klinken speel je anders en pas je je geluid aan. Het gezamenlijke geluid telt. In het begin speelde SRV anders omdat hij niet alleen solo`s speelde maar ook veel moest vullen in het geluid.
Als je een ander (begeleidend) instrument er bij hebt dwingt dat je om anders te spelen.