PDA

View Full Version : het grote PU dilemma...



uninc
15 juni 2005, 12:47
Heb je ook weleens dat je zou willen dat je wist hoe iets zou klinken maar geen flauw idee hebt van wat je er van moet verwachten? Ik zit dik te twijfelen tussen:

-emg 85 & 81 (zw)
-dimebuckers

Verder heb je iets bij de emg pu's dat PA2 heet, zou niet weten wat ik erbij moet denken

Heeft toevallig iemand deze pu's? en is het nog steeds mogelijk om toch nog een breed assortiment qua muziek mee te spelen?...inplaats van alleen maar te beuken 8-)

vinni
15 juni 2005, 13:01
De dimebuckers weet ik niets van.


De EMG's worden inderdaad vaak in de "beuk"-muziek gebruikt.
Ze zijn strak hebben een hele hoge output en zijn muisstil (geen brom o.i.d.)
Persoonlijk vind ik ze alleen geschikt voor de heavier muzieksoorten.
Heb twee gitaren gehad met deze EMG's.....in het begin denk je "Wauw!"
Maar het is nogal karakterloos....De EMG's heb ik allemaal vervangen door Tonezone's....wat minder output en mar meer karakter.
de PA2 is een boostertje die je in je gitaar kunt bouwen. Ik geloof tot maar liefst 20DB instelbare boost! Met een schakelaartje zet je'm uit/aan.

Groet,
Vinni

NeeraDJ
15 juni 2005, 13:34
De reden waarom je niet weet wat je kunt verwachten is omdat elementen in elke gitaar anders klinken, zelfs gitaren van hetzelfde productiemodel omdat niet elk bedrijf even consistente kwaliteit levert.

Ik heb de EMG81 gehad en het was een "one-trick-pony" naar mijn mening. Zoals vinni al zei, in het begin vond ik het geweldig omdat het mijn versterker flink aanstuurde, maar later begon ik de dynamiek en warmte te missen. Clean kun je hier vrijwel niks mee tenzij je van plan bent de gitaar door een flinke zooi effecten te gooien.

Ik ben het oneens met vinni dat EMGs alleen geschikt zijn voor beukmuziek. Met een EMG85 in de brug, waarschijnlijk mijn favoriete EMG omdat deze bijna alles goedmaakt wat de 81 verpest, en een EMG60 in de hals zit je heel goed. Wil je nog meer veelzijdigheid dan kun je de EMG89 in de brug proberen. Beide elementen leveren hele goede clean ups en de 85/89 is warmer en niet "buzzy" als de 81.

De Dimebucker kun je alleen in de brug gebruiken, in de halspositie zal die hoogstwaarschijnlijk verschrikkelijk klinken. Dimebag gebruikte zelf een SD '59 in de halspositie meen ik. De Dimebucker is een heel apart element en past niet goed in alle gitaren, ik zou er zelf voor kiezen deze in een mahonie of elzen (alder) gitaar te stoppen. Het is vrij transperant voor harmonics, heeft een vet laag, maar soms een bijna piercend hoog (vanwege de scooped mids), het is verder vrij helder clean dus klinkt niet goed op zichzelf.

Jeroenvanhulsteijn
15 juni 2005, 13:37
Ben zelf geld bij elkaar sprokkelen voor een setje EMG89. Want ik wil namelijk wel blijven beschikken over single coil geluid.

Hebben ze in de muziekzaak geen gitaar met een setje EMG85/81? Dan zou je het daar eens kunnen proberen.

Op de site van EMG staat trouwens keurig uitgelegd wat al die accessoires doen (PA2, SPC, et cetera).

Ibanez RuleZ
15 juni 2005, 14:43
als iedereen nu eens keurig wegbleef bij EMGs, dan zou dat denk ik een hoop geld schelen voor gitaristen :razz:.

strak??? no fucking way, zit geen attack in of wat dan ook. goede bottom end? niet met mijn gitaar en versterker. goed metal te spelen??? no way, alleen clean klonk het nog een beetje ergens naar. karakter.... euh... wat is dat?

dus mijn advies, blijf passief, schiet je veel meer mee op

harrald

Bins
15 juni 2005, 14:53
Ach, ik ben tevreden oven mn EMG's... Smaken verschillen gelukkig ;)

Mijn advies: Koop 2ehands, dan kan je ze altijd voor ongeveer hetzelfde geld weer kwijt. Dan kan je er zoveel verschillende elementen doorheenjagen als je wil :)

Edit: N.B. Verschillende stijlen spelen heb ik totaal geen verstand van, dus daar kan ik je niets over vertellen. Ik speel alleen maar Skatepunk en af en toe Metal.

AART
15 juni 2005, 22:42
ik ben ook van plan een emg 85 in mijn rg 420 te gooien(pennywise style, zelfde gitaar :D ).

ik verwacht er vooral meer punch en defenitie door te krijgen.