PDA

View Full Version : Japanse Jaguars en Jazzmasters



prs
15 juni 2005, 12:40
Is iemand bekend met de Japanse Jaguars en Jazzmasters? Hoe klinken ze, zijn ze de moeite waard etcetera?
En wat zijn reeele tweedehands prijzen?

gloria
15 juni 2005, 13:27
ik heb een jazzmaster aangeboden gekregen tegen 525 euro :) weet niet of dat goedkoop is maar lijkt me wel (tis idem een Japanner)

vulvasonic
15 juni 2005, 13:45
ik heb een jazzmaster aangeboden gekregen tegen 525 euro :) weet niet of dat goedkoop is maar lijkt me wel (tis idem een Japanner)

Meteen doen. En dan verkoop je meteen dat lelijke geval wat je nu hebt. :D

Jerre
15 juni 2005, 14:31
En hoe zit het met de klank en de speelbaarheid van die gitaren ?
Voelen en klinken die zoals een Jaguar/Jazzmaster zou moeten doen ?

ieme
15 juni 2005, 14:52
En hoe zit het met de klank en de speelbaarheid van die gitaren ?
Voelen en klinken die zoals een Jaguar/Jazzmaster zou moeten doen ?

t is geen top of the bill, maar je krijgt wel waar voor je geld, een usa model die 3 keer zo duur is is niet 3 keer zo goed. wel beter maar niet veel beter....
Test hem eens! als de feel je aanstaat moet je t gewoon doen, ik hou van die vintage "worn in" feel, dus pak een stuk schuurpapier en ros die hals kaal! 8-)

Wabbie
15 juni 2005, 15:22
Ik heb een CIJ Jazzmaster, en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Speelt erg fijn en klinkt zoals een jazz moet klinken

Neals
15 juni 2005, 15:28
Een Jazzmaster moet nergens naar klinken, dat is juist de charme van zo'n ding!

Lucluc
15 juni 2005, 16:43
525 is een normale prijs. Voor dat geld moet je natuurlijk geen supergitaar verwachten, maar met een degelijke setup kun je er prima op spelen, ontstemt nauwelijks.

Veel mensen veranderen de pickups, maar als je eenmaal gaat beginnen aan het upgraden van die gitaren, dan kan je in mijn ogen beter op zoek gaan naar een amerikaanse reissue. Die heb je tussen de 1000 en 1200 euro met koffer. Die gitaren zijn wel twee keer zo goed, maar de kwaliteit van die japanners is heel behoorlijk. Echter, geen van de nieuwe klinkt zoals een oude jazzmaster. Een nieuwe gitaar klinkt nou eenmaal als een nieuwe gitaar.

Nogmaals, een prima gitaar voor dat geld. En laat je niet gek maken door anderen die zeggen dat je de brug moet vervangen en de elementen moet vervangen, want dat is echt niet nodig. Met een setje minimaal .010 snaren (liever .011) hoef je geen problemen te verwachten.

Bobbel
15 juni 2005, 18:34
En hoe zit het met de klank en de speelbaarheid van die gitaren ?
Voelen en klinken die zoals een Jaguar/Jazzmaster zou moeten doen ?

t is geen top of the bill, maar je krijgt wel waar voor je geld, een usa model die 3 keer zo duur is is niet 3 keer zo goed. wel beter maar niet veel beter....
Test hem eens! als de feel je aanstaat moet je t gewoon doen, ik hou van die vintage "worn in" feel, dus pak een stuk schuurpapier en ros die hals kaal! 8-)

Ik vind hem dus wel 3 keer beter dan een Japanner, en ik heb een USA, maar ook op japanners gespeeld... dus ik ben het niet met je eens...

Lucluc
15 juni 2005, 19:11
en drie keer zo duur is ook niet waar. ongeveer twee keer zo duur en dan krijg je bij de amerikaanse er ook nog een goede koffer bij.

idno
15 juni 2005, 19:25
ik vraag me af waar de verschillen nu precies zitten: in de pickups, dat weet ik, maar zitten er ook verschillen in:
het soort hout
kwaliteit van de electronica
afwerking
of wat anders :???:

ik zou t graag willen weten, want ik ben ook druk aan t nadenken over een jazzmaster, maar ik vind de amerikaanse wel erg duur worden t.o.v. de japanse. tenslotte ben ik ook maar een arme student :(

Dennis T
15 juni 2005, 21:56
Ik heb een japanse Jazzmaster, en ben er na 10 jaar nog heel tevreden over. Natuurlijk zal er een verschil zijn met een amerikaanse, wat niet meer als normaal is.
De exacte verschillen tussen een japanse en amerikaans ken ik niet, maar ik heb gemerkt datbij mijn JM de body niet uit 1 stuk hout is, maar 3 stukken. Weet niet of dit ook het geval is bij een amerikaanse, maar het zou mij verbazen.

vulvasonic
15 juni 2005, 22:16
Ik heb een japanse Jazzmaster, en ben er na 10 jaar nog heel tevreden over. Natuurlijk zal er een verschil zijn met een amerikaanse, wat niet meer als normaal is.
De exacte verschillen tussen een japanse en amerikaans ken ik niet, maar ik heb gemerkt datbij mijn JM de body niet uit 1 stuk hout is, maar 3 stukken. Weet niet of dit ook het geval is bij een amerikaanse, maar het zou mij verbazen.

Een body uit 3 stukken is redelijk standaard bij Fender.

gloria
15 juni 2005, 22:38
ik heb een jazzmaster aangeboden gekregen tegen 525 euro :) weet niet of dat goedkoop is maar lijkt me wel (tis idem een Japanner)

Meteen doen. En dan verkoop je meteen dat lelijke geval wat je nu hebt. :D

haha :D maar ik hou er zo van...
Ben van plan er misschien jazzmaster-elementen in te zetten...
Nog lelijker :D

Bobbel
16 juni 2005, 00:16
Ik heb een japanse Jazzmaster, en ben er na 10 jaar nog heel tevreden over. Natuurlijk zal er een verschil zijn met een amerikaanse, wat niet meer als normaal is.
De exacte verschillen tussen een japanse en amerikaans ken ik niet, maar ik heb gemerkt datbij mijn JM de body niet uit 1 stuk hout is, maar 3 stukken. Weet niet of dit ook het geval is bij een amerikaanse, maar het zou mij verbazen.

De usa bestaat uit meerdere delen... is ook veel beter...

dejohan
16 juni 2005, 11:07
525 is een normale prijs. Voor dat geld moet je natuurlijk geen supergitaar verwachten, maar met een degelijke setup kun je er prima op spelen, ontstemt nauwelijks.

Veel mensen veranderen de pickups, maar als je eenmaal gaat beginnen aan het upgraden van die gitaren, dan kan je in mijn ogen beter op zoek gaan naar een amerikaanse reissue. Die heb je tussen de 1000 en 1200 euro met koffer. Die gitaren zijn wel twee keer zo goed, maar de kwaliteit van die japanners is heel behoorlijk. Echter, geen van de nieuwe klinkt zoals een oude jazzmaster. Een nieuwe gitaar klinkt nou eenmaal als een nieuwe gitaar.

Nogmaals, een prima gitaar voor dat geld. En laat je niet gek maken door anderen die zeggen dat je de brug moet vervangen en de elementen moet vervangen, want dat is echt niet nodig. Met een setje minimaal .010 snaren (liever .011) hoef je geen problemen te verwachten.

Ik heb toch eens ergens een artikeltje gezien waarbij de japanse jazzmaster elementen bekeken worden en waaruit blijkt dat dat helemaal geen 'breed gewonden' elementen zijn, wat eigenlijk toch wel cruciaal is voor de jazzmaster sound. Ze zijn eerder gewonden zoals een statpickup. Ik vrees dat je dan toch meer een stratsound ofzo gaat krijgen. Ik weet niet of dat met recente japanners is, maar met die oude toch wel.
Zie deze link:
http://www.webrocker.de/jaguar/v2/index.php?
page=goodies_geek&show=jm_pups

Zou het daarom misschien niet toch een goed idee zijn om bij een japanse JM toch een pickup-upgrade te doen?

dejohan
16 juni 2005, 11:11
http://www.webrocker.de/jaguar/v2/index.php?page=goodies_geek&show=jm_pups

Hier is de link

Lucluc
16 juni 2005, 13:23
Zou het daarom misschien niet toch een goed idee zijn om bij een japanse JM toch een pickup-upgrade te doen?

Bij de meeste japanse gitaren is een pickup-upgrade aan te raden. Bij de japanse jazzmasters zit er inderdaad een strat of jaguar element onder dat brede witte kapje. Niet fraai, maar zal wel een budgetoplossing zijn. Toch gaat de gitaar niet wezenlijk anders klinken in mijn oren. Ik denk een verschil van hooguit 20%.