PDA

View Full Version : ebben vs. palissander



Negative K3 fan
14 juni 2005, 23:27
een nieuwe kijk op de zaken uit "de gitaar van..."

De houtsoort van de toets bleek erg belangrijk m.b.t. het geluid. Normaal zit het keiharde en boventoonarme ebbenhout de warmte van het geluid in de weg. Met ebben klinkt het vaak te steriel. De hardheid van ebben is voor befrette instrumenten helemaal niet nodig. Al dat ebben-gedoe op de toetsen van handgebouwde gitaren is m.i. een historische fout.

ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar ik heb een voorkeur voor ebben omdat het veel chicer oogt en klinkt en omdat wordt gezegd dat ebben helderder klinkt, en dat vind ik wel prettig lijkt me.

Orpheo
14 juni 2005, 23:35
een nieuwe kijk op de zaken uit "de gitaar van..."

De houtsoort van de toets bleek erg belangrijk m.b.t. het geluid. Normaal zit het keiharde en boventoonarme ebbenhout de warmte van het geluid in de weg. Met ebben klinkt het vaak te steriel. De hardheid van ebben is voor befrette instrumenten helemaal niet nodig. Al dat ebben-gedoe op de toetsen van handgebouwde gitaren is m.i. een historische fout.

ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar ik heb een voorkeur voor ebben omdat het veel chicer oogt en klinkt en omdat wordt gezegd dat ebben helderder klinkt, en dat vind ik wel prettig lijkt me.

klopt als een bus wat die man zei. ben ff zn naam kwijt. maarten nogwat dacht ik.

richard heeres, een gitaarbouwer bij mij in de buurt, heeft dat ook al een keer gezegd. hij zei zoiets als:

ik gebruik ebben toetsen, omdat dat mooier oogt. maar eigenlijk hoort het niet. het harde hout dood de toon teveel. geeft teveel hoogte. pallisander levert een mooier, warmere toon op, die meer diepgang levert.

zo ongeveer. ook zei hij dus, dat het dus gewoon nonsens is om zulk hout te nemen. maar ja, mensen zijn het gewend, en willen het dus hebben.....