PDA

View Full Version : ebben vs. palissander



Negative K3 fan
14 juni 2005, 23:27
een nieuwe kijk op de zaken uit "de gitaar van..."

De houtsoort van de toets bleek erg belangrijk m.b.t. het geluid. Normaal zit het keiharde en boventoonarme ebbenhout de warmte van het geluid in de weg. Met ebben klinkt het vaak te steriel. De hardheid van ebben is voor befrette instrumenten helemaal niet nodig. Al dat ebben-gedoe op de toetsen van handgebouwde gitaren is m.i. een historische fout.

ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar ik heb een voorkeur voor ebben omdat het veel chicer oogt en klinkt en omdat wordt gezegd dat ebben helderder klinkt, en dat vind ik wel prettig lijkt me.

Orpheo
14 juni 2005, 23:35
een nieuwe kijk op de zaken uit "de gitaar van..."

De houtsoort van de toets bleek erg belangrijk m.b.t. het geluid. Normaal zit het keiharde en boventoonarme ebbenhout de warmte van het geluid in de weg. Met ebben klinkt het vaak te steriel. De hardheid van ebben is voor befrette instrumenten helemaal niet nodig. Al dat ebben-gedoe op de toetsen van handgebouwde gitaren is m.i. een historische fout.

ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar ik heb een voorkeur voor ebben omdat het veel chicer oogt en klinkt en omdat wordt gezegd dat ebben helderder klinkt, en dat vind ik wel prettig lijkt me.

klopt als een bus wat die man zei. ben ff zn naam kwijt. maarten nogwat dacht ik.

richard heeres, een gitaarbouwer bij mij in de buurt, heeft dat ook al een keer gezegd. hij zei zoiets als:

ik gebruik ebben toetsen, omdat dat mooier oogt. maar eigenlijk hoort het niet. het harde hout dood de toon teveel. geeft teveel hoogte. pallisander levert een mooier, warmere toon op, die meer diepgang levert.

zo ongeveer. ook zei hij dus, dat het dus gewoon nonsens is om zulk hout te nemen. maar ja, mensen zijn het gewend, en willen het dus hebben.....


(maar als het zo superieur is, waarom gebruikt PRS het dan niet? of iig; nagenoeg niet. ik ken geen enkele PRS met ebben toets; alleen maar pallisander...zegt toch wel iets...want PRS staat bekend om het feit dat ze een van de beste gitaren maken op t moment. naar anderson en mnNaught....onder andere)

vulvasonic
14 juni 2005, 23:37
Volgens mij worden daar nog steeds hele discussies over gevoerd door gitaarbouwers onderling. Een ebbenhouten brug op acoustische gitaren bijvoorbeeld wordt door de een als een domme zet ervaren, omdat ebben geen toonhout en dood is en dus nooit een deel kan uitmaken van de klank van de gitaar. Aan de andere kant kun je zeggen dat JUIST deze kenmerken het gebruik van ebben rechtvaardigen omdat je zo de beste, meest directe manier van overbrenging krijgt naar de klankkast toe (het geluid wordt door het ebben niet 'opgezogen'.

Ik weet het niet. Ik heb het allemaal en ik heb een lichte voorkeur voor ebben, maar waarom weet ik niet. Het voelt prettig en het geluid van het instrument is geweldig. Maar of dat iets met dat ebben toetsje te maken heeft?

Speeddemon
14 juni 2005, 23:40
ik vind 'helder' en 'boventoon-arm' wel enigzins botsen hoor.

Maar is Brazilian Rosewood (=pallisander) niet net zo mooi als Ebben?

Orpheo
14 juni 2005, 23:42
ik vind een ebbenhouten brug an sich al debiel hoor. no offence.ik heb liever een metalen brug. hout reageert teveel op het weer voor mij, en metaal stukken minder.

maar goed. ik zelf heb het allebei graag, pallisander en ebben. het ligt aan mijn bui. goed pallisander vind ik zelfs lekkerder spelen dan ebben. en imo is t mooier.

Negative K3 fan
14 juni 2005, 23:49
ik vind 'helder' en 'boventoon-arm' wel enigzins botsen hoor.

Maar is Brazilian Rosewood (=pallisander) niet net zo mooi als Ebben?

kwa klank hoor ik zelf geen verschil tussen brazilisch of indisch palissander, maar wel een financieel en visueel verschil.

Negative K3 fan
14 juni 2005, 23:50
ik vind 'helder' en 'boventoon-arm' wel enigzins botsen hoor.
ja vond ik ook al

Maar is Brazilian Rosewood (=pallisander) niet net zo mooi als Ebben?

maar brazilian rosewood is nog weer duurder dan ebben. En soms heb je idd stukken met een hele mooie tekening erin...

Mitch
15 juni 2005, 00:09
Ik blijf erbij dat het vooral een kwestie is van combineren. Zaken als houtsoort van toets, hals en body, kamers in de body, benen, grafiet of plastic topkam.......het is niet zo zeer dat één element de doorslag geeft, maar de combinatie van factoren bepalend is.

't Is ook een beetje bewerkelijk om een goede case-study te doen. Gitaar maken, testen, toets erafsloen, nieuwe erop en opnieuw testen. :roll:

Orpheo
15 juni 2005, 00:12
Ik blijf erbij dat het vooral een kwestie is van combineren. Zaken als houtsoort van toets, hals en body, kamers in de body, benen, grafiet of plastic topkam.......het is niet zo zeer dat één element de doorslag geeft, maar de combinatie van factoren bepalend is.

't Is ook een beetje bewerkelijk om een goede case-study te doen. Gitaar maken, testen, toets erafsloen, nieuwe erop en opnieuw testen. :roll:

juist. maar toch wel frappant dat een gitaar met ebben toets behoorlijk anders klinkt, en duidelijk te onderscheiden is van een gitaar met verder exact dezelfde specs, maar dan met rosewood toets...

overigens; wat maakt braziliaans pallisander zo duur dan? en HOOR je het?

Mattia
15 juni 2005, 00:18
Ebben heeft volgens mij maar zeer, zeer matig effect op de klank van een electrische gitaar; het is wat 'harder', maar voor mij ook minder 'shel' geluid dan maple (ik kan maple toetsen eigenlijk niet hebben. Ongeschikt hout voor toetsen vind ik 't. Bah, gelakte toetsen), en ja, iets minder warm dan palissander van alle soorten.

Punt: Indisch Palissander is niet echt erg hard (zachter dan Rio), en je krijgt dus na een paar jaar spelen wel degelijk fretboard damage te zien. Bij ebben niet. Ik gebruik eigenlijk vooral ebben op m'n electrische gitaren, omdat het er goed uitziet, prettig aanvoelt, goed polijst, en niet slecht klinkt. Als er complexe inlay op/in moet, dan MOET het ebben zijn, omdat rosewood die kleine foutjes veel zichtbaarder maakt. Ebbenhout is geweldig om in in te leggen, en ja, het is ook een aestethische keuze.

De akoestische gitaren die ik bouw hebben tot nu toe Ebben toetsen; deels uit traditie, deels omdat het er mooi uitziet, deels omdat de alternatieven voor mij toch Rio, of misschien een mooi stukkie Madagascar palissander zijn; Indisch komt er alleen op als het op een zeer strak budget moet worden gebouwd (toets, 4 euro, brug, 60 cent aan materiaal), omdat ik het er niet echt 'goed' uit vind zien als toets op een akoestische gitaar. Ik gebruik overigens wel (vooral) indisch voor akoestische bruggen en headstock overlays; heb wat balken Rio liggen, misschien ga ik die in toetsen en bruggen (laten) zagen. Voor als ik denk er goed genoeg voor te zijn. Ondertussen hou ik het op Madagascar en Indisch.

jpb
15 juni 2005, 00:29
Omdat ebben altijd op duurdere gitaren zit (vaak betere constructie/materialen), is klankvergelijking met rosewood (vaak middenklasse en goedkoope gitaren) moeilijk.

Negative K3 fan
15 juni 2005, 00:35
Ik blijf erbij dat het vooral een kwestie is van combineren. Zaken als houtsoort van toets, hals en body, kamers in de body, benen, grafiet of plastic topkam.......het is niet zo zeer dat één element de doorslag geeft, maar de combinatie van factoren bepalend is.

't Is ook een beetje bewerkelijk om een goede case-study te doen. Gitaar maken, testen, toets erafsloen, nieuwe erop en opnieuw testen. :roll:
overigens; wat maakt braziliaans pallisander zo duur dan? en HOOR je het?

ik heb een keer een klassieke gitaren vergeleken, waaronder ook eentje geheel (of de palissander delen dan) uit rio, deze vond ik minder klinken dan eentje uit indisch, maar het rio palissander zag er wel adembenemend mooi uit en mn indische heeft van die lelijke streepjes en weinig visuele diepte.

Mattia
15 juni 2005, 00:54
ik heb een keer een klassieke gitaren vergeleken, waaronder ook eentje geheel (of de palissander delen dan) uit rio, deze vond ik minder klinken dan eentje uit indisch, maar het rio palissander zag er wel adembenemend mooi uit en mn indische heeft van die lelijke streepjes en weinig visuele diepte.

Smaken verschillen uiteraard, en de ene gitaar is de andere niet. Waren het twee verder identieke modellen van dezelfde bouwer? Dat garandeert weinig, maar is wel een goed uitgangspunt.

Het ging hier toch over toetsen, echter?

Oh, en Indisch kan best een mooi (maar redelijk saai) en met redelijk wat visuele diepte. Dat 'lelijke streepjes', tja, kwartiers hout. Ook het beste Rio heeft nogal 'saaie streepjes', wel met wat donkerdere 'spiderwebbing' om het spannender te maken, maar van die rechte, saaie streepjes.

NeeraDJ
15 juni 2005, 02:16
overigens; wat maakt braziliaans pallisander zo duur dan? en HOOR je het?
Eén het wordt bedreigd, de gitaarindustrie heeft vaak zijn eigen stash rio palisander. Twee: Een amerikaanse Seymour Duncan handelaar vertelde ooit dat hij op zijn vriend zijn Les Paul met braziliaanse palisander toets had gespeeld en deze met zijn Les Paul met (indisch?) palisander heeft vergeleken. Hij beweerde dat dit geluid overeenkwam met dat van de "echte" vintage les paul, dieper en classy. Drie: Cosmetisch oogt het beter, maarja om dat is denk ik één van de minste redenen (tenzij je met geld kan smijten als als kruimels, misschien toch iets voor jou Orpeho? :roll: )

NeeraDJ
15 juni 2005, 02:21
ik vind een ebbenhouten brug an sich al debiel hoor. no offence.ik heb liever een metalen brug. hout reageert teveel op het weer voor mij, en metaal stukken minder.
Joh? Misschien moeten ze voor jou voortaan akoestische gitaren met metalen brug maken :seriousf: . Hout reageert trouwens niet op weer, maar op luchtvochtigheid en temperatuur

NeeraDJ
15 juni 2005, 02:34
Men moet niet vergeten dat hout nooit identiek is, het palisander gebruikt op een 200 euro Ibanezje is natuurlijk niet vergelijkbaar met dat van een 2000 euro Les Paul. Het "rijpen" van het hout moet hier in acht worden genomen, kwalitief is dit dan beter op duurdere gitaren, net zoals elzen.

Ik speel zelf exclusief op gitaren met een helder klinkende toets. Ik heb twee gitaren met een ebben toets en één met een esdoorn toets. Ik zeg niet dat ik nooit een gitaar met een palisander toets zal kopen, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een heldere toets. De eerste keer dat ik een gitaar met ebben toets in mijn handen had voelde ik het verschil in zowel bespeelbaarheid en geluid. Ebben was percussiever in geluid (attack) en bracht een randje schelheid aan het geluid, ik was er meteen verliefd op! Het voelde goed aan, heel erg soepel. Esdoorn had ook die geweldige percussieve klank was alleen niet zo "smooth" tijdens het spelen. Of het tone "doodt" is denk ik subjectief, het hangt er namelijk van af naar welke sound je op zoek bent. Als je echt van die warme vintage klank houdt dan is het inderdaad niet altijd een prettige houtsoort. Voor (moderne) solisten is het echter ideaal ook vanwege die harmonic overtones die ik ervaar. Dat is net zoiets als een Les Paul met mahonie hals en esdoorn hals althans zo zie ik het.

jpb
15 juni 2005, 07:13
Ik vraag me af of hals mischien wel meer invloed op de toon heeft dan de toets??? Dan bedoel ik: mahonie of esdoorn; dik of dun; massief of gelamineerd. Iemand iets zinnigs hierover???

Raytheman
15 juni 2005, 07:23
Ik zou wel eens een testje willen doen: geblinddoekt luisteren of de gitaar die je hoort een maple, rosewood of whatever toets heeft....denk dat het dan meer een kwestie van ienemienemutte zal zijn :-D

Mitch
15 juni 2005, 11:38
Neeradj moet misschien even naar de kroeg met Orpheo ? :-?

Over toets: ik vind inderdaad dat ebben vooral meer attack lijkt te hebben, meer punchy op een heldere manier.

Over halshout: daar lopen de meningen ook nogal over uiteen. Volgens Sander de Gier is naast de houtsoort ook vooral de stijfheid van de hals van belang. Dat heeft natuurlijk ook wel met de houtsoort te maken, maar hangt natuurlijk ook af van het exemplarische stuk hout. Na de bouw van mijn eigen gitaar begreep ik pas wat -ie bedoelde....
Tijdje terug op een gitaar gespeeld die een mahonie hals had, maar erg buigzaam was (voor mijn gevoel zowel door het hout zelf als de hals/body verbinding) en dat leverde een enorm ongedefinieerd geluid op ondanks aardige pickups.

Vorige week op Telecasterjacht geweest en ik heb toen van alles bespeeld, rosewood toets, ebben toets, goedkoop spul, duur spul...
Ik heb alles eerst onversterkt bespeeld en daarna versterkt en het viel me op dat sommige gitaren onversterkt vrijwel identiek klonken maar versterkt dag en nacht verschilden. Hoezo, pickups zijn bepalend ? :)

Voor de liefhebber kan ik zeggen dat de Squier veel slechter speelde en klonk dan de Richwood :wink:

frekie
15 juni 2005, 12:04
Ik vind ebben lekker glad aanvoelen, het heeft een snelle attack en lange sustain. Palissander klinkt misschien wel warmer maar bijv. op een mahonie LP kan dat ook weer te veel van het goede worden. Op een maple nek zie je vrijwel nooit een ebben toets, wordt te schel misschien of lijmt het niet goed?

Jeroenvanhulsteijn
15 juni 2005, 12:06
ebben voelt lekker aan ja. Mijn gitaar klinkt wel vrij helder en vrij dun.

Orpheo
15 juni 2005, 12:20
ik vind een ebbenhouten brug an sich al debiel hoor. no offence.ik heb liever een metalen brug. hout reageert teveel op het weer voor mij, en metaal stukken minder.
Joh? Misschien moeten ze voor jou voortaan akoestische gitaren met metalen brug maken :seriousf: . Hout reageert trouwens niet op weer, maar op luchtvochtigheid en temperatuur

ik weet niet hoe t met jou zit, maar ik heb genoeg archtop acoustics gezien met metalen brug....maar ok

luchtvochtigheid en temperatuur?? lijkt mij " het weer" hoor.....

verder; met geld smijten doe ik niet. ik kijk gewoon wat ik wil, en weeg af wat het beste erbij past. ik ga niet, zeg, 300 euro, extra betalen alleen maar voor braziliaans pallisander. als de bouwer naar wie ik toega gewoon mooi pallisander vindt, hoeft echt niet braziliaans te zijn dus, en ik vind de kleur mooi, best toch?

NeeraDJ
15 juni 2005, 13:14
Kan jij mij dan uitleggen waarom top notch akoestische merken zoals Taylor nog steeds kiezen voor een houten brug. Het weer heeft weinig invloed als je gitaar in de huiskamer staat waar de verwarming aanstaat lijkt me, of niet soms? Je zat op de juiste weg, je moest het alleen anders formuleren.

Ja dat met geld smijten was een grapje, jij vertelde mij ooit op MSN wat je dan en dan allemaal van plan was te kopen en ik zei toen dat je maar eens een keer moest gaan spelen en je geld misschien beter anders kon besteden, jouw antwoord was toen: "Wat moet ik anders met mijn geld doen?"

NeeraDJ
15 juni 2005, 13:21
Dat van halzen klopt, men zit vaak in een dilemma, esdoorn is wat betreft stevigheid namelijk heel goed geschikt als halsmateriaal. Echter zijn sommige gitaristen niet van de klank gecharmeerd en hebben liever een (minder stevige) maar warm en vol klinkende mahoniehals. Daarom hebben bedrijven als Kritz denk ik een tussenweg proberen te ontwikkelen. Ook is esdoorn vrij zwaar dat de balans van je gitaar niet altijd ten goede komt.

Eigenlijk kom ik juist het vaakst ebben op esdoorn halzen egen, maar dat kan heel goed afhangen van de soort gitaren waar je naar op zoek bent.

Negative K3 fan
15 juni 2005, 14:05
ik heb een keer een klassieke gitaren vergeleken, waaronder ook eentje geheel (of de palissander delen dan) uit rio, deze vond ik minder klinken dan eentje uit indisch, maar het rio palissander zag er wel adembenemend mooi uit en mn indische heeft van die lelijke streepjes en weinig visuele diepte.

Smaken verschillen uiteraard, en de ene gitaar is de andere niet. Waren het twee verder identieke modellen van dezelfde bouwer? Dat garandeert weinig, maar is wel een goed uitgangspunt.
Nee, het waren verschillende gitare, dus op zich geen goede vergeliking, maar wel een bewijs dat rio niet persé goed hoeft te zijn


Het ging hier toch over toetsen, echter?
klopt, ik had het over de body (zij en achterkanten), toetsen van beide gitaren waren ebben


Oh, en Indisch kan best een mooi (maar redelijk saai) en met redelijk wat visuele diepte. Dat 'lelijke streepjes', tja, kwartiers hout. Ook het beste Rio heeft nogal 'saaie streepjes', wel met wat donkerdere 'spiderwebbing' om het spannender te maken, maar van die rechte, saaie streepjes.
met die streepjes bedoel ik van die witte dingetjes

Wormaap
15 juni 2005, 14:11
Ik vind ebben lekker glad aanvoelen, het heeft een snelle attack en lange sustain. Palissander klinkt misschien wel warmer maar bijv. op een mahonie LP kan dat ook weer te veel van het goede worden. Op een maple nek zie je vrijwel nooit een ebben toets, wordt te schel misschien of lijmt het niet goed?
Jackson Soloists zijn allemaal ebben op maple :)

Orpheo
15 juni 2005, 16:39
Kan jij mij dan uitleggen waarom top notch akoestische merken zoals Taylor nog steeds kiezen voor een houten brug. Het weer heeft weinig invloed als je gitaar in de huiskamer staat waar de verwarming aanstaat lijkt me, of niet soms? Je zat op de juiste weg, je moest het alleen anders formuleren.

Ja dat met geld smijten was een grapje, jij vertelde mij ooit op MSN wat je dan en dan allemaal van plan was te kopen en ik zei toen dat je maar eens een keer moest gaan spelen en je geld misschien beter anders kon besteden, jouw antwoord was toen: "Wat moet ik anders met mijn geld doen?"

ja, inderdaad. je hebt gelijk. ik was " eventjes" de gewone akoestische gitaren vergeten. de dreadnought-types enzo. mijn excuus. ik zat met mijn hoofd meer bij de semi-akoestische dingen als de L-5/6 enzo, die ook een ebben "onderstel" hebben. iets dat ik dus nog steeds niet snap (waarom geen metaal?) maar ok. i was wrong.

idd, ik zei dat op msn. maar dat was lichtelijk ironisch bedoeld; ik weet wel degelijk wat ik wil qua gitaren (ik speel als ik de tijd heb 2 tot 4 uur per dag...), en eigenlijk hoef ik nog maar 1tje erbij, en dan is t finito. Immers; de charvel gaat weg...dus ik heb nog maar 1 gitaar waar ik " effectief'' op speel.

ff ontopic; @ wormaap: nee hoor, niet alle jackson soloists hebben esdoorn en maple. de SL2H-MAH heeft mahonie nek met ebben toets :wink:

ik denk dat ebben+esdoorn nog meer tophoog geeft, met een lekkere bite aan je sound, flink wat attack, en toch nog flink wat ' body' heeft aan de ' onderkant' van het geluidsspectrum...

(komt t een beetje over wat ik bedoel?)

Mattia
15 juni 2005, 17:11
Een paar punten:

NeeraDJ: Er zit lang niet altijd een flink groot verschil tussen EIR toetsen op een gitaar van 2000 en van 200 Euro. Waar je voor betaald, meer dan voor 'prime tonewood' (want dat is het lang niet altijd allemaal), is de naam op de headstock. Het is danwel iets mooier, maar wil niet zeggen dat het beter klinkt. De rest van de constructie kan daar wel voor zorgen, maarja, euh, ik ben niet bepaald onder de indruk van Gibson, zo tegenwordig ;-)

Verder, maple is zwaar, best wel sterk, maar ook niet de stabielste houtsoort. Ebben eigenlijk hetzelfde. Mahonie is superstabiel, en voor z'n gewicht echt ruim sterk genoeg voor een hals; ik zie weinig echt 'voordeel' in maple halzen tov mahonie. Als onderdeel van een laminated neck, prima, toppie, maar ik ben zelf toch meer van de mahonie. Is ook deels smaak.

JPB: ik zou bijna zeker kunnen zeggen dat de hals meer involed op toon heeft dan de toets, maar de constructie kan dat ook weer deels uitbalanceren/teniet doen.

Raytheman: zou ik ook wel benieuwd naar zijn. Heel misschien pikt de enkele gitarist de juiste gitaar eruit als het clean is, maar met een beetje distortion, zelfde speler, zelfde stuk? Moeilijk, hoor ;-)

Frekie: Genoeg maple neck/ebony toest gitaren, vooral in de superstrat hoek. Ebben en de meeste palissandersoorten laten zich vrijwel probleemloos verlijmen.

Jeroen: dun, helder geluid? Kan door vanalles en nogwat komen, maar wedden dat er wezenlijk weinig veranderd als je de toets vervangen zou?

Orpheo: Rio toetsen hoeven niet veel meer dan het dubbele, misschien driedubbele van een ebbenhouten toets te kosten.

Orpheo
15 juni 2005, 17:18
mattia:

als ik op mijn LP een toets krijg, zoals jij die hebt op jou strats, ben ik al dik tevreden. dat vind ik nu echt mooie stukkies hout; niet zo overdreven met dikke strepen als maccassar ebben of whatever.

Mattia
15 juni 2005, 17:43
Orpheo: Prima! Ik vind ze ook mooi, hoor, daar niet van. Maar op een of andere manier vind ik ze niet echt passen op een akoestische gitaar. Ik weet niet waarom.

Jeroenvanhulsteijn
15 juni 2005, 17:56
@Mattia...ik was ook zeker niet van plan de toets eraf te slopen :razz: De gitaar klinkt akoestisch prima naar mn zin.

vulvasonic
15 juni 2005, 17:59
dubbel

vulvasonic
15 juni 2005, 18:00
Jeroen: dun, helder geluid? Kan door vanalles en nogwat komen, maar wedden dat er wezenlijk weinig veranderd als je de toets vervangen zou?



Ik heb wel een keer het vage verhaal gelezen over een bassist die een basgitaar had laten bouwen en deze bas even had getest voordat ie helemaal zou worden afgewerkt. De toets was op dat moment nog helemaal vlak en vierkant (ging geloof ik wel om een fretless bass). De klank was naar eigen zeggen fenomenaal, maar het speelde niet zoals het hoorde. Hij liet de toets bijwerken, afronden enzo, snaren opnieuw erop en..... WEG was het mooie geluid!

In het artikel stond zelfs een oorzaak beschreven van dit verschijnsel.
Niet dat je daar zoveel aan hebt, want ik heb het niet meer.

Maar goed, wat ik maar wilde zeggen; Als de ronding van een toets al zoveel verschil kan uitmaken, dan is het logisch dat de keuze van het hout ook behoorlijk bepalend zou kunnen zijn.






Sjeeses, waarom typ ik dit allemaal? :lol:

Mattia
15 juni 2005, 18:19
Jeroen: dun, helder geluid? Kan door vanalles en nogwat komen, maar wedden dat er wezenlijk weinig veranderd als je de toets vervangen zou?



Ik heb wel een keer het vage verhaal gelezen over een bassist die een basgitaar had laten bouwen en deze bas even had getest voordat ie helemaal zou worden afgewerkt. De toets was op dat moment nog helemaal vlak en vierkant (ging geloof ik wel om een fretless bass). De klank was naar eigen zeggen fenomenaal, maar het speelde niet zoals het hoorde. Hij liet de toets bijwerken, afronden enzo, snaren opnieuw erop en..... WEG was het mooie geluid!

In het artikel stond zelfs een oorzaak beschreven van dit verschijnsel.
Niet dat je daar zoveel aan hebt, want ik heb het niet meer.

Maar goed, wat ik maar wilde zeggen; Als de ronding van een toets al zoveel verschil kan uitmaken, dan is het logisch dat de keuze van het hout ook behoorlijk bepalend zou kunnen zijn.

Waarschijnlijk uitgelegd met nogal wat psuedowetenschappelijk gebrabbel, denk ik zo. Laat ik maar zeggen dat ik dat gewoonweg niet echt geloof. :-)

Anders Destium
15 juni 2005, 18:28
Wat je bij een aantal merken (oa Fender, PRS, Tom Anderson) ziet zijn palissander nekken (bij PRS zelfs soms Braziliaans palissander, echt superduur). Ik heb op een gitaar een Indiaas palissander nek en die is echt super! Geweldig resonant, ongelakt en supersmooth spelend.

Yamhammer_71
26 mei 2007, 23:47
Ebben klinkt over het algemeen strak met een hardere attack; rosewood daareentegen klinkt ronder, wat meer ingetogen en 'warmer'.
Ik merk duidelijke verschillen tussen LP's met rosewood toets en ebben toets. Distorted klinkt ebben toch net wat heftiger en strakker dan rosewood. Clean kun je die verschillen ook heel duidelijk horen. Mn LP met ebben toets heeft meer sustain en resoneert beter dan mn rosewood LP.

G.G.
27 mei 2007, 12:16
Wel of geen ebben?

Een gitaar bestaat uit een grote hoeveelheid onderdelen die de klank bepalen:

Bodyhout, halshout, toetshout, setneck/neckthrough/bolt-on, type brug, pickups, en zelfs de lak. Het gaat om de combinatie van deze factoren.

Ook onderling klinkt ieder stuk hout anders. Heb een 3 verschillende halzen, alledrie esdoorn met rosewood toets, alledie squier, op een strat geschroefd, en ze klonk 3x behoorlijk anders.

Ben opzich geen voorstander bij ebben op strats, maar heb er net eentje gebouwd met ebben toets, en moet zeggen dat ik erg te spreken ben over het geluid.

Het blijft een strat, en zo klinkt ie ook, echt als een strat, maar in dit geval voegt het ebben toch echt iets unieks aan het geluid toe.

bass blom
27 mei 2007, 12:38
gezellig, 2 jaar ouwe topix omhoogsleuren

G.G.
27 mei 2007, 14:14
gezellig, 2 jaar ouwe topix omhoogsleuren

Shit, niet gezien,

bedankt JammerJammer71

Eko
27 mei 2007, 16:58
Het enige wat ik er belangrijk aan vind, is of de toets glad is. Op mijn AV USA Tele `62 zit een werkelijk spiegelgladde toets. Pallisander en perfect gedaan. Ik heb diverse ebben toetsen gezien en bespeeld maar vond het pallisander lekkerder aanvoelen.
Hoezo, het ebben is lichter in klank? Zit er geen toonregeling op je amp? Er zit meer toonverschil is handen dan in toetsen. Mijn gitaar klinkt in de handen van mijn bandmaat echt heel anders. En andersom met zijn `52 tele.