PDA

View Full Version : Mijn nieuwe aanwinsten mbt opnemen gitaar



AxeGod
14 juni 2005, 21:46
test

AxeGod
14 juni 2005, 21:46
Ik heb afgelopen zaterdag mijn spullen gekocht, die ik in het topic hiervoor al noemde.
Een geluidskaart: M-Audio Audiophile 24/96
Een mixer: Behringer UB 1204 Pro
En een microfoon: Shure SM 57

Zeer mooi spul dit, maar het is me nog niet gelukt een fatsoenlijke opname te maken. Laat ik allereerst eens uit leggen hoe ik het aangesloten heb.
De microsoon gaat naar een kanaal in de mixer, vanaf de Alt 3-4 kanaal gaat er een kabel naar de Line In van de geluidskaart, van de line out gaat weer een kabel naar een ander kanaal op de mixer, en de master mix out gaat naar de aux van mijn hifi. Ik heb er ook nog een hoofdtelefoon op aangesloten. Volgens de verkoper moet dit goed aangesloten zijn, handig ook, want zo kan ik tijdens het opnemen met de click van cubase meespelen zodat ik op ritme blijf.
De verkoper raadde aan Klotz kabels te nemen, maar die kostten mij teveel, dus heb gewoon goedkope Stagg kabels genomen. Deze gingen enkel gauwer kapot, volgens de verkoper.

Maar wat is nou het geval;
Ik heb verschillende standen uitgeprobeert met de microfoon, ook de knopjes van de mixer ingesteld en alles.... als ik het live hoor uit de mic (tijdens het spelen), dan klinkt het gewoon zeer vet.
Zodra ik het signaal opneem in cubase, is die opgenomen kwaliteit gewoon enorm achteruitgegaan, het klinkt niet veel beter dan een pc micje. Hier heb ik uiteraard geen 400 euro voor betaald....

Zelf zat ik te denken dat het misschien zou kunnen komen door een verkeerde driver (aangezien het uit de mixer wel vet klinkt, lijkt het me dat het bij de geluidskaart fout zit), want bij de installatie van mijn audiophile werd gevraagt naar de juiste driver. Ik had keuze uit 6 verschillende, en heb de audiophile delta gekozen (de enigste die voor XP is). Nou ben ik aan het proberen de hele mikmak er weer af te gooien, via systeem, apparaatbeheer, dat lukt ook, maar de software blijft er gewoon op (het M-audio pictogram in configuratiescherm). Als ik de soundcard dan opnieuw installeer pakt ie meteen de driver die er eerst op zat.

Maar goed, waar het iig op neer komt is het feit dat die opnames zo kut klinken... Dat moet toch veel beter met deze setup?? zou iemand me zo een oplossing kunnen bieden hiervoor?
Alvast bedankt.

AxeGod
14 juni 2005, 21:47
Ik heb afgelopen zaterdag mijn spullen gekocht, die ik in het topic hiervoor al noemde.
Een geluidskaart: M-Audio Audiophile 24/96
Een mixer: Behringer UB 1204 Pro
En een microfoon: Shure SM 57

Zeer mooi spul dit, maar het is me nog niet gelukt een fatsoenlijke opname te maken. Laat ik allereerst eens uit leggen hoe ik het aangesloten heb.
De microsoon gaat naar een kanaal in de mixer, vanaf de Alt 3-4 kanaal gaat er een kabel naar de Line In van de geluidskaart, van de line out gaat weer een kabel naar een ander kanaal op de mixer, en de master mix out gaat naar de aux van mijn hifi. Ik heb er ook nog een hoofdtelefoon op aangesloten. Volgens de verkoper moet dit goed aangesloten zijn, handig ook, want zo kan ik tijdens het opnemen met de click van cubase meespelen zodat ik op ritme blijf.
De verkoper raadde aan Klotz kabels te nemen, maar die kostten mij teveel, dus heb gewoon goedkope Stagg kabels genomen. Deze gingen enkel gauwer kapot, volgens de verkoper.

Maar wat is nou het geval;
Ik heb verschillende standen uitgeprobeert met de microfoon, ook de knopjes van de mixer ingesteld en alles.... als ik het live hoor uit de mic (tijdens het spelen), dan klinkt het gewoon zeer vet.
Zodra ik het signaal opneem in cubase, is die opgenomen kwaliteit gewoon enorm achteruitgegaan, het klinkt niet veel beter dan een pc micje. Hier heb ik uiteraard geen 400 euro voor betaald....

Zelf zat ik te denken dat het misschien zou kunnen komen door een verkeerde driver (aangezien het uit de mixer wel vet klinkt, lijkt het me dat het bij de geluidskaart fout zit), want bij de installatie van mijn audiophile werd gevraagt naar de juiste driver. Ik had keuze uit 6 verschillende, en heb de audiophile delta gekozen (de enigste die voor XP is). Nou ben ik aan het proberen de hele mikmak er weer af te gooien, via systeem, apparaatbeheer, dat lukt ook, maar de software blijft er gewoon op (het M-audio pictogram in configuratiescherm). Als ik de soundcard dan opnieuw installeer pakt ie meteen de driver die er eerst op zat.

Maar goed, waar het iig op neer komt is het feit dat die opnames zo kut klinken... Dat moet toch veel beter met deze setup?? zou iemand me zo een oplossing kunnen bieden hiervoor?
Alvast bedankt.

Lord Abortion
15 juni 2005, 07:50
Vreemd probleem. De driver is het alvast niet, die zorgt er gewoon voor dat je geluidskaart werkt. Op je kabels zal er wel wat verlies zitten, maar of die nu je signaal echt barslecht doen klinken? Het kan ook zijn dat je aan een heel lage samplerate opneemt, en daardoor de opname slecht is. Check je instellingen van Cubase eens, volgens mij moet het probleem daar liggen.

pol
15 juni 2005, 08:55
kijk es of je die gitaar wel zo hard mogelijk (net niet overstuurd ) binnenkrijgt op je geluidskaart , dit kan je zien op het icoontje van de geluidskaart.

harrie-beton
15 juni 2005, 09:40
Controleer je opname instellingen in audio apparaten in windows.
Staat je geluidskaart wel op het goede opname kanaal ingesteld?

Cubase zou ook nog raar kunnen doen.

je kunt
http://82.73.227.132/website1/download/wavestudio-5mb.zip
hier een simpel programma downloaden, installeer het onderdeel "wave studio" .
Dit programma kan eenvoudig een stuk muziek opnemen. Ik zou als test even een cd draaien via je mengtafel.

bert k
15 juni 2005, 09:41
Je hebt je spullen precies zo aangesloten als ik. Heb je het kanaal waar je PC op terugkomt dicht staan tijdens de opname? Het zou kunnen dat dat signaal weer in de opname terecht komt en dan krijg je een feedback achtig geluid.

AxeGod
15 juni 2005, 22:40
Bedankt voor de tips en reacites :)

Ik weer een aantal zaken uitgeprobeerd, maar ik denk dat het eigenlijk gewoon met verstand van deze zaken te maken heeft, en dat heb ik volgens mij nog niet echt.

Ik heb nu ook het probleem dat ie zo ontzettend zacht opneemt, mijn computer. Live uit de mixer is dit echter nietzo. Ik ben cubase ook bij langs geweest, en heb naar mijn weet alles goed ingesteld. Heb de M-Audio Asio driver ook ingesteld (niet de multimedia of direct x).
Al die andere instellingen snap ik niet :oops:
Als ik opneem blijft de piekmeter van de mixer net onder het rood, hij staat keihard, en voor de pc idem dito, ik heb de volumeregelingen in windows ook op het hardst staan. En toch neemt ie veel te zacht op.
En wat ik ook probeer, dat dunne PC microfoon geluidje heb ik nog steeds. Ik heb de sample rate op 44.100 Khz gezet, maar dfat helpt niets.

Tevens heb ik ook nog een reeks andere programma's geprobeerd, waaronder cooledit, maar de sound en het volume blijft bij alles precies hetzelfde, kut dus.
Ook heb ik een cd opgenomen via de mixer, in cubase. Dit klinkt uiteraard wel ietsjes minder dan het origineel, maar dat is logisch. Het klinkt wel goed.
Vreemde is ook nog dat clean spelen (acoustisch) wél goed klinkt :-?

Ik moet er trouwens bij vermelden dat ik dit spul op mijn kamer heb staan, en mijn kamer is vrij klein. Ongeveer 5 bij 3 meter, en op het eind zit een raam. Het schijnt iig niet heel goed te zijn voor de akoestiek die de microfoon meekrijgt. Lijkt me ook logisch, maar dan vindt ik het zo vreemd dat het live uit de mixer gewoon best goed klinkt.

Ik ben de kluts echt helemaal kwijt :-?

bert k
15 juni 2005, 23:57
Ja, heel raar. Je zegt dat de mic dirkt door de mixer naar de monitors goed klinkt, dus de mic ik ok, en de mixer ook. S luit de zaak eens anders aan: inplaats van de alt-3-4 naar de PC doe je ff de maim out naar de PC (met alleen de koptelefoon hoor je wel wat. Het zou de alt uitgang kunnen zijn. Mijn alt 3-4 heeft een eigen master fader, die heb ik altijd vol open staan. Moet je zeker doen.
Kijk ook naar de M-audio software (zit rechts onder in de system tray. Staat daar alles op 10? Moet gewoon vol open.

Nou, verder ff geen briljante ideeen. Akoestiek van je kamer is niet zo'n grote factor op dit moment. Je moet gewoon een luide brul kunnen opnemen.

harrie-beton
16 juni 2005, 09:27
als je nu op de kabels die je pc in gaan een versterker zet in plaats van je pc?
Wat hoor je dan?

hb

Swan
18 juni 2005, 11:42
heeft je pc niet per ongeluk n ingebouwde mic of heb je n webcam waar n mic inzit? dat ie die mic record?
als mn webcam ingeplugd zit prefereerd cooledit altijd die mic boven mn line in mic :-?

(onwaarschijnlijk, maar je weet t nooit)

AxeGod
18 juni 2005, 11:51
Okay, ik ben er al uit geloof ik :)
Ik heb gisteren een Stagg microfoonstatief gekocht, en dat werkt ookal een stuk bevordelijker dan een stapel boeken :cool:

Ik heb ook uitgevonden dat het belangrijk is om tijdens cubase de M-Audio Delta Control Panel er steeds bij te hebben. Als ik op de Routing tab hem op H/w in zet (In plaats van Wav/out) dan is de opnamekwaliteit meteen een stuk harder :-? gek, maar het werkt, en daar ben ik al blij mee.

Toen was het gewoon een kwestie van alles op elkaar afstellen, wat gewoonweg heel erg nauw komt. De bass slaat heel gemakkelijk over, of het klinkt te dun, of te dof. Het hoog moet daarintegen weer niet TE scherp klinken...

Maar goed, ik heb nu een opnamekwaliteit bereikt die me wel een blije bek bezorgt 8-)

Ik neem nu trouwens op met 96 Khz, op 24 bit, in cubase.... ik weet eerlijk gezegt ook niet echt wat het in houdt... het heeft geloof ik wel met kwaliteit te maken.

Maar goed, in ieder geval hartelijk bedankt voor de tips en adviezen :)

harrie-beton
18 juni 2005, 16:04
Ik neem nu trouwens op met 96 Khz, op 24 bit, in cubase.... ik weet eerlijk gezegt ook niet echt wat het in houdt... het heeft geloof ik wel met kwaliteit te maken.

heerlijk die mensen die zonder voorkennis met pc's aan de slag gaan :-D

96 khz betekent dat je pc van het geluid 96*1024 hapjes neemt van het geluid en dit opslaat in 24 bits.

Een CD is 44 khz 16 bits. Een ADAT en DVD 48 khz.
Qua sampling rate zit je wel goed, nu nog opnemen leren: veel lezen en veel doen...

Han S
18 juni 2005, 17:49
Je moet het zo zien, een CD werkt met 16 bits, je hebt dus 16 enen en/of nullen tot je beschikking en de samplerate ia 44.1 khz, er worden dus per seconde 44100 samples van je geluid gemaakt.

Als je nu een toon van 20 khz gaat opnemen dan heb je ongeveer 2 samples gemaakt van de golfvorm en daar moet je hem weer mee reconstrueren.

Je begrijpt dat dit een stuk beter gaat als je 96000 samples per seconde maakt en je hebt 24 bits.

Het kost je wel klauwen met geheugen.

dodoweirdo
19 juni 2005, 07:52
Ik heb zelf een rhode ntk een behringen UB802 (kleiner ding) en een mia echo geluidskaart. En ik ben echt wel best tevreden over het resultaat, een setup die ik zeker kan aanbevelen. ( http://foodnews.be/atalanta.mp3 ) is compleet opgenomen met deze spullen. Ik denk dat het verkrijgen van goede resultaten meer een kwestie van 'geduld hebben en veel uitproberen' is. Mijn eerste opnamens klinken ook nergens naar. Het enige dat bij mij niet volgens de norm gebeurt, is het volume waarmee ik opneem. Mijn hot-rod staat namelijk op 1,5 van de 10, anders lukt het mij ook niet om mooi op te nemen.

AxeGod
19 juni 2005, 16:11
Ahzo, dan heb ik die instelling wel goed staan dus. Geheugen moet niet zo'n groot probleem zijn, heb 1536 MB Ram in m'n pc'tje :-D

Moet ook zeggen dat het me steeds beter af gaat, ik ben hiermee eigenlijk ook weer aan een vak apart begonnen, en echt geduldig ben ik hier niet mee.

Over 2 weken is het vakantie, en dan heb ik alle tijd om zo het een en ander uit te proberen, dus ik denk dat het wel goed komt, aangezien het nu al een stuk beter klinkt.

Die opname klinkt echt mooi idd, die kwaliteit heb ik nog niet.... maarja, dat is ook logisch aangezien er ook nog andere instrumenten tussen zitten, wat het natuurlijk sowieso al breder laat klinken.

Als ik er echt niet uit komt post ik wel weer iets in dit topic, in ieder geval hartelijk ebdankt voor de uitleg, heb er wel veel aan gehad :wink: