PDA

View Full Version : End pin verwijderen



Klaas van Laatum
14 juni 2005, 20:55
Hallo allemaal,

Mijn "end pin" is kapot, nu kan je daar gewoon een nieuwe voor kopen en wilde ik dus ook gaan doen maar nu krijg ik de oude pin er met geen mogelijkheid uit, is hier misschien een truukje voor. Het lijkt wel of het ding gelijmd zit of zo, zou dit kunnen? Ik durf niet al te lomp te werk gaan in verband met beschadigingen.

Alvast bedankt voor jullie reacties...

kris555
15 juni 2005, 09:27
bedoel je met end pin bedoel die witte pennetjes die de snaren op hun plek houden bij de brug??
Die zitten er gewoon ingeklemd (officieel) en kan je er dus uitwippen.

Bedoel je dat niet dan weet ik het niet :oops:

Klaas van Laatum
15 juni 2005, 09:37
Nee dat is de bridge pin, de end pin is om je strap aan vast te maken. Om de gitaar om je nek te hangen.

Daniël_san
15 juni 2005, 10:20
Die zitten vastgeschroefd...... Oftewel: HEt truukje is een schroevendraaier!

Klaas van Laatum
15 juni 2005, 10:24
Vastgescroefd? Waar zit dat schroefje dan, aan de binnenkant of zo?

Daniël_san
15 juni 2005, 10:27
WTF? Heb je een plastic ding dan? Die zitten dan waarschijlijk vastgelijmd, maar dat weet ik niet zeker.

Klaas van Laatum
15 juni 2005, 10:32
Ja, ik heb zo'n witte van plastic. Dus dat wordt een beetje een probleem om die er uit te krijgen dan, denk ik. Hij ziet er zo uit...http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/5015_1lg.jpg

Klaas van Laatum
15 juni 2005, 10:36
Ik was vergeten om te vermelden dat het om een acoustische gitaar gaat, een Ibanez f300cw.

angorawol
15 juni 2005, 14:09
Ik zou dat laten uitboren door een luthier, ik denk dat je met je vermoeden over verlijmd juist zit, trouwens.

Picker
15 juni 2005, 23:44
Vaak zitten die eindpinnen gewoon geklemd, niet gelijmd. Heb je geprobeerd om (met beleid) met een nijptang voorzichtig te trekken/draaien? Met de hand lukt het nooit, ze worden met een hamer vastgeslagen. Zet niet al te veel kracht, in het ergste geval springt er een stukje lak los als de pin gelijmd is en de lijm tot aan de lak komt. In dat geval kun je hem het beste (laten) uitboren.

Klaas van Laatum
15 juni 2005, 23:48
Ik heb er behoorlijk hard aan getrokken, maar ik krijg er geen beweging in. Ik denk dat hij er dan toch maar uit geboord moet worden. Ik dacht ook dat deze pinnen er altijd gewoon ingetikt werden, maar dat lijkt bij mij niet het geval. Weet iemand of ze dat bij Ibanez doen of niet?

NostraJanus
16 juni 2005, 20:59
Ik doe het altijd met een tang... daar gaat dat pinnetje wel op den duur van naar de klote maar goed... hij is er wel uit :-D