PDA

View Full Version : ideetje ivm bas



birt
14 juni 2005, 20:18
veel mensen willen veel bas in hun gitaarversterker, vooral om het geluid te "voelen".(letterlijk en figuurlijk)

nu is het zo dat je vingertoppen geluiden voelen tot 1KHz.
de gehoordrempel is 20Hz maar geluiden daaronder voel je nog wel en je hoort er de harmonische van.


dus zat ik zo te denken:

is het niet mogenlijk om bij een gitaarversterker de tonen onder 20Hz behoorlijk extra te boosten zodat je meer "gevoel" krijgt?
aangezien het onder de gehoordrempel ligt zal je signaal er niet modderig door worden denk ik en je geluid zou ook wat voller moeten worden aangezien je behoorlijk wat harmonische binnen het hoorbare spectrum ook zal boosten.

iemand die de discussie op gang wil trekken mss? :lol:

mathe
14 juni 2005, 21:14
betekent dus dat je erg grote koppelcondensatoren moet gaan gebruiken, een extreem uit de kluiten gewassen voeding nodig hebt en, indien je buizen gebruikt, een uitgangstrafo moet hebben die tot minstens 20Hz gaat.... veel succes :D

birt
14 juni 2005, 21:36
betekent dus dat je erg grote koppelcondensatoren moet gaan gebruiken, een extreem uit de kluiten gewassen voeding nodig hebt en, indien je buizen gebruikt, een uitgangstrafo moet hebben die tot minstens 20Hz gaat.... veel succes :D

did i push my luck? :p

DieterVDW
14 juni 2005, 21:43
En met gewone speakers zou ik dat ook al niet proberen...

birt
14 juni 2005, 22:07
En met gewone speakers zou ik dat ook al niet proberen...

nu je het zegt.

mss een soort effectpedaaltje dat enkel de harmonische van die lage frequenties boost zodat je een imaginaire bas krijgt?

Negative K3 fan
14 juni 2005, 22:12
En met gewone speakers zou ik dat ook al niet proberen...

nu je het zegt.

mss een soort effectpedaaltje dat enkel de harmonische van die lage frequenties boost zodat je een imaginaire bas krijgt?

octaver

birt
14 juni 2005, 22:27
En met gewone speakers zou ik dat ook al niet proberen...

nu je het zegt.

mss een soort effectpedaaltje dat enkel de harmonische van die lage frequenties boost zodat je een imaginaire bas krijgt?

octaver

mjah maar die geven meestal een wollig synth achtig geluid dat naar niks klinkt volgens mij

Wilbert
14 juni 2005, 22:34
Je gitaar genereert geen frequenties onder de 20 Hz. Je hebt dus helemaal geen signaal om te versterken. Het enige wat je zou kunnen versterken is ruis.

DieterVDW
14 juni 2005, 22:52
Je gitaar genereert geen frequenties onder de 20 Hz. Je hebt dus helemaal geen signaal om te versterken. Het enige wat je zou kunnen versterken is ruis.

Hehe, good point :) .

birt
14 juni 2005, 22:53
spijtig, het zou wel heel zware ruis zijn dan :D

dejohan
15 juni 2005, 10:24
betekent dus dat je erg grote koppelcondensatoren moet gaan gebruiken, een extreem uit de kluiten gewassen voeding nodig hebt en, indien je buizen gebruikt, een uitgangstrafo moet hebben die tot minstens 20Hz gaat.... veel succes :D

Ik hoorde altijd dat een 'slappe' bas (vooral bij Fender amps) het gevolg was aan die koppelcondensatoren die veel te lage (onhoorbare) frequenties doorlieten? En dat de oplossing er in lag om die condensatoren te veranderen, zodat ze de lage 'onhoorbare' frequenties niet doorlaten?

Ik heb het toch eens geprobeerd op een Hot Rod Deluxe, met een merkbaar strakkere bas als resultaat.

Kim Wilson
15 juni 2005, 11:08
Ik hoorde altijd dat een 'slappe' bas (vooral bij Fender amps) het gevolg was aan die koppelcondensatoren die veel te lage (onhoorbare) frequenties doorlieten? En dat de oplossing er in lag om die condensatoren te veranderen, zodat ze de lage 'onhoorbare' frequenties niet doorlaten?

Ik heb het toch eens geprobeerd op een Hot Rod Deluxe, met een merkbaar strakkere bas als resultaat.
8-)
Leg es uit hoe je dat doet! Heb er ook één namelijk :roll:

pol
15 juni 2005, 11:12
het heeft niet echt veel zin om bas die uit gitaren komt extra te gaan versterken, neem maar es gitaar op en luister es naar alles wat onder de 80 hz zit, met een lowpass filter derop, da's toch niks als rotzooi die je niet in de mix wil hebben en zeker niet wil extra gaan versterken.

laat de bassen over aan instrumenten die dat wel zuiver en krachting kunnen produceren, zoals basdrums, floortoms, basgitaar etc...

dejohan
15 juni 2005, 11:29
Ik hoorde altijd dat een 'slappe' bas (vooral bij Fender amps) het gevolg was aan die koppelcondensatoren die veel te lage (onhoorbare) frequenties doorlieten? En dat de oplossing er in lag om die condensatoren te veranderen, zodat ze de lage 'onhoorbare' frequenties niet doorlaten?

Ik heb het toch eens geprobeerd op een Hot Rod Deluxe, met een merkbaar strakkere bas als resultaat.
8-)
Leg es uit hoe je dat doet! Heb er ook één namelijk :roll:

Hier legs "Garage_Studios" aan mij uit hoe je deze mod uitvoert:
http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&topic_number=430838

Garage Studio's is trouwens de beheerder van deze site (mocht je hem niet kennen): http://studentweb.eku.edu/justin_holton/

Kim Wilson
15 juni 2005, 14:06
Dat zijn die bij V3, of niet? Wat zou dat ongeveer kosten als ik dat laat doen, en waar kan ik dat het beste laten doen?

dejohan
15 juni 2005, 14:34
Dat zijn die bij V3, of niet? Wat zou dat ongeveer kosten als ik dat laat doen, en waar kan ik dat het beste laten doen?

Ja tussen V2 en V3 dacht ik.


Als je kan solderen, en een de amp kan ontladen van de hoge voltages (staat uitgelegd op die Hot Rod Owners guide site), kan je het eigenlijk zelf doen, het is niet meer dan twee componentjes vervangen. Je moet wel opletten: de schroeven waarmee dat printplaatje waar die caps opstaan vastzit zaten bij mij extreem hard vastgedraaid. Ik heb de schroeven haast kapotgedraait, en eerst een griptang moeten gaan lenen om ze goed los te kunnen draaien.
Je moet alleen de juiste caps hebben. Ik weet de 'chemische' naam niet, maar Orange drops of Sprague of Xicons die 500 volt aankunnen moeten lukken. Ik heb de mijne gevonden bij een technieker van audio tube amps in Antwerpen (http://www.diyparadiso.com/). Je kan ook de juiste caps bestellen bij Tube Town, of een andere winkel die condensatoren voor gitaarversterkers verkoopt. Als je Xicons kan vinden gebruik die, want andere caps zijn naar het schijnt te groot, zodat je moet knutselen om ze er goed in te krijgen (volgens Garage_Studios).

Als je het niet zelf wil doen raad ik aan om een tech te vinden die iets weet van buizenversterkers (gitaar of audio). Het is een redelijk veel voorkomende mod. Waar je die echter kunt laten doen weet ik niet.

Als je de componenten hebt, en je hebt zin om naar Antwerpen te rijden, kan ik het anders ook wel voor je doen. Is twee uur werk ofzo.

dejohan
15 juni 2005, 14:38
Nee je had gelijk: ze staan bij V3.

PeeVee
15 juni 2005, 14:51
is het niet mogenlijk om bij een gitaarversterker de tonen onder 20Hz behoorlijk extra te boosten
Dat is wel mogelijk maar heeft weinig nut zoals Marc al aangeeft.


zodat je meer "gevoel" krijgt?
Ik denk eerder minder want...


aangezien het onder de gehoordrempel ligt zal je signaal er niet modderig door worden
Nou reken maar van yes... Als de versterker die tonen flink moet gaan boosten dan stook je daar ook flink wat wat vermogen in op. Zonde want je verspeelt vermogen aan tonen die je niet hoort (zie opmerkingen Mathe) maar alleen de harmonischen van die tonen (die zijn doorgaans lang niet zo hard klinken als de grondtoon). Hetzelfde b.v. bij hele hoge oscilaties; die hoor je niet maar verziekt de power en punch van de amp omdat je er toch flink vermogen aan opstookt.

Ik tune zelfs versterkers voor wat minder sublaag omdat in de praktijk blijkt dat je juist dan in het bruikbare / hoorbare laag aanzienlijk (beter gezegd aanvoelbaar) meer druk krijgt. Eenvoudig truukje in Fender amps is b.v. Rc bypass capjes verlagen naar 10 uF of zelfs nog lager. Volgens een schemaatje van Bruce Collins zit -3 dB cut-off punt dan op 20 Hz bij een "normale" 12AX7 met een 1K5 Rc. Sommige (Fender) amps doen het prima met 5 uF. Het klopt inderdaad dat je dan wel "iets" mist, dat zijn waarschijnlijk wat harmonischen van het sublaag. In de praktijk heb ik liever gewoon het "echte laag" prominent voor handen en niet de even of oneven afgeleide daarvan. Het is een praktijktruukje waarvan ik merk dat het m.n. in een luidruchte band gewoon vruchten afwerpt; meer werkbaar laag, meer power en punch en amp wordt wat rustiger (minder plokjes, plopjes etc.).

matto
15 juni 2005, 15:00
Heeft Steve Lukather niet een soort biamp systeem, waardoor er extra laag in de zaal (of bij hun op het podium) wordt gepompt?

PeeVee
15 juni 2005, 16:16
Die twee .1 coupling caps aan de stuurroosters verkleinen is ook een prima idee. In de regel is .047 een prima waarde (hoor nauwelijks verschil maar merk wat meer rust en inderdaad wat strakkere sound). Ik doe dat trouwens alleen maar als het echt nodig is, doorgaans houd ik me het liefst aan het circuit, dat is "proven technology" moet je maar denken. Het is niet zo dat Leo Fender een sufgerukte tinsnuiver was die maar wat in elkaar broddelde of dingen aan het toeval overliet. Er is wél verschil te horen namelijk en bedenk je ook de b.v. Super Reverbs in die dagen ('63) al genadeloos hard gingen voor de meeste bietgroepjes en ging men er ook niet vanuit dat je met je volume boven de 4 kwam... Beetje het idee van een Opel Kadett met een km teller die tot 240 km/u gaat.

Je hoort/merkt wel iets, maar amp wordt er rustiger en strakker van. Elk nadeel heeft z'n voordeel. Op het podium met een luidruchtige drummer hoor je dat soort nuances nauwelijks maar kun je strakheid en punch wel gebruiken, het is vaak kiezen of delen.

mathe
15 juni 2005, 19:37
Ik hoorde altijd dat een 'slappe' bas (vooral bij Fender amps) het gevolg was aan die koppelcondensatoren die veel te lage (onhoorbare) frequenties doorlieten? En dat de oplossing er in lag om die condensatoren te veranderen, zodat ze de lage 'onhoorbare' frequenties niet doorlaten?
Het is een tussenoplossing. De oorzaak is echter een te zwakke voeding die het vele vermogen, wat je nodig hebt om laag goed te versterken, niet kan leveren. Als je veel laag wilt in je geluid ben je natuurlijk niet geholpen met de HDF kantelfrequenties in je versterker omhoog te gaan zitten schroeven.
Maar inderdaad, Fender versterker zijn slap voor bas :lol:

Marc