PDA

View Full Version : Goede 19" Preamp



Chiel
26 augustus 2002, 16:00
Ik ben op zoek naar een nieuwe 19” Preamp. Ik speel al ruime tijd op een Soldano SP77, maar twee kanalen is gewoon niet meer toereikend genoeg voor mij. Ik zoek dus een drie kanaals 19” Preamp met een mooi clean, een lekkere crunch en een open en helder leadkanaal. Op het internet komen iedere keer twee Preamps naar voren. De Ernst Fliek Rover en de Custom Audio 3+ SE. De eerste komt helaas op een adviesprijs van > 2000 Euro en de laatste is navenant niet meer leverbaar. Heeft iemand misschien een andere (goede!!) optie?

FragDaddy
26 augustus 2002, 20:14
kijk es naar Engl. die hebben 2 verschillende preamps. 1 programmeerbare MIDI bak en 1 4 kanaals.

srv-man
26 augustus 2002, 22:02
VHT Valvulator
Egnater pre-amp
Mesa Formula
Groove Tubes Trio
Hafler Triple Giant (wordt ook niet meer gemaakt, maar 2ehands wel te verkrijgen)
Bogner Fish (idem, volgens mij)

Maar het moet gezegd worden, ze hebben allemaal hun eigen totaal verschillende karakter en de meesten zijn duur. De Custom Audio heb ik zelf nooit bespeeld, maar het schijnt toch wel de beste te zijn, mischien kun je hem 2e hands op ebay of zo te pakken krijgen.

Chiel
27 augustus 2002, 09:00
Ik heb van de VHT Valvulator gehoord dat deze een beetje tegen valt. Dit was eigenlijk mijn eerste keuze vanwege mijn eindtrap (een VHT 2/50/2). De Mesa Formula vind ik niet zo geweldig eerlijk gezegd, klinkt mij iets te ‘romig’. De Egnater pre-amp de Groove Tubes Trio en de Hafler Triple Giant/ Bogner Fish heb ik nog nooit gehoord. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat de Groove Tubes erg goed is. De Engl 580 midi-preamp viel helaas toch nog wel een beetje tegen (zeker voor zijn geld). Weet je misschien waar ik de Egnater pre-amp de Groove Tubes Trio en de Hafler Triple Giant/ Bogner Fish kan uitproberen?

StoneCourt
27 augustus 2002, 12:21
De Mesa Formula is hiervoor al een paar keer genoemd. Chiel vindt hem iets te romig. Ik denk daar anders over. Het is gewoon een kwestie van tweaken. Ik ben heel tevreden over mijn Formula geluid. Uiteindelijk blijft het natuurlijk een kwestie van smaak.

De Bogner Fish schijnt echt een beest te zijn, maar waanzinnig duur.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: StoneCourt op 2002-08-27 12:22 ]</font>

Chiel
27 augustus 2002, 12:31
Tja, een kwestie van smaak blijft het altijd. Anders zouden we ook allemaal op hetzelfde spul spelen hè. Musik Produktiv heeft trouwens de Groove Tubes Trio in zijn assortiment en deze moet 1200 euro kosten. Op zich een nette prijs, omdat hij in de US een adviesprijs van 1000$ heeft. Heb zojuist even gebeld, maar helaas hebben ze ‘m niet op voorraad. Jammer zeg! Want ik ga niet zomaar blindelings iets bestellen.

StoneCourt
27 augustus 2002, 12:31
Overigens, over het geluid van de Formula:

Het clean kanaal is één van de mooiste cleans die ik ooit heb gehoord. Het geluid is vergelijkbaar met Fender-clean. Het kanaal is overigens voorzien van een boost waardoor je traploos van super clean naar een heel stevige overdrive kan lopen.

Lead 1 geeft een lekkere overdrive. Ik gebruik dit kanaal voor mijn ritme-geluid.

Lead 2 is een over top versie van lead 1. Heel mooi zingend lead-geluid.

De Formula is bovendien voorzien van een 5-bands eq die je al dan niet kan inschakelen. Het verschil in geluid bij aan- of uitgeschakelde eq is zo groot dat je in feite 6 kanalen hebt.

Zoals ik al zei, ik ben heel tevreden, maar het blijft een kwestie van smaak en vooral zelf zoeken naar een versterker die past bij het geluid dat je wilt creëren.

dml
27 augustus 2002, 12:36
Tja, ik ken iemand die zeer tevreden is over zijn GT Trio, deze is nieuw nog wel te krijgen bij E--team in Duitsland (ook in Ibbenbuhren). Hafler Triple Giant klinkt wel lekker rock, ook mooi clean. MB Formula klinkt als een doos (sorry voor de gebruikers) met wat glas erin.
Egnater IE4 (by Rocktron) is nog te koop bij Wessing in Den Bosch. Vooral kanaal 1 en 2 klinken erg dynamisch en warm, kanaal 3 en 4 erg vlank. De IE4 is overigens vervangen door de Rocktron VP4 (te koop bij Musik Produktiv).

DE perfecte preamp brengt Randall nou op de markt, is ontworpen door Egnater en afgeleidt van de IE4. Het is een modulair systeem, bestaande uit een 19" - 2HE kast met standaard wat buisjes en electronica. Hierin kun je 4 preampmodules steken, een soort bakjes met toonregeling en buisjes. Er bestaan nu 15 modules, varierend van Fender Black Face tot Soldano-achtigen. Het is wel een prijzig systeem maar op deze manier kun je je perfecte preamp zelf samenstellen. De preamp met 4 modules kost dacht ik tegen de 3500 euro aan.
Rockpalace in Den Haag is Randall-dealer maar heeft deze preamp (nog) niet staan.
Link: http://www.randallamplifiers.com

Dit systeem wordt ook gemaakt door Egnater zelf maar deze heeft in Europa geen importeur (meer).

Rectifier
27 augustus 2002, 12:45
Wil je kwaliteit moet je wel voor de Egnater M4 gaan. De Randall versie is een soortgelijke maar met goedkopere componenten.
Het voordeel van dit systeem is dat je zelf je sound bepaalt door de modules te kiezen.
Bv. Fender clean, Marshall plexi crunch, Mesa Rectifier lead of iets dergelijks.
Egnater moet je via een US dealer importeren
vb. http://www.indoorstorm.com

Chiel, als je de recensies leest op harmony-central dan komt de VHT GP3 helemaal niet slecht uit de test. Men is zeer tevreden over deze amp. Vooral in high-gain territorium. Hij kost rond de 1500 Eur.

T'is natuurlijk wel afhankelijk van je stijl, je geeft niet aan wat voor sounds je zoekt.

De GT Trio is Fender clean en Marshall crunch
Formula is Fender clean, Mesa Mark overdrive
Bogner Fish, errug heftig, maar ook zeldzaam

Voor het allround werk:
Egnater IE4 of M4
Engl 580
CAE 3+
Soldano X88 (is een CAE 3 zonder Equalizer)

Voor het heftige werk:
ENGL 580
Egnater M4
VHT GP3
Triaxis

Er is genoeg keuze. Maar wat voor sound je zoekt en hoeveel je wil betalen.....
Ik ga zelf voor de VHT GP3.

Chiel
27 augustus 2002, 13:35
Die recensies op harmony-central zijn niet altijd even geweldig om een juiste keuze te kunnen maken. Maar goed, ik heb een paar mensen gesproken die een Custom Audio en/of een Ernst Fliek als referentie hebben en vinden dan een Engl 530 veel beter uit de verf komen (voor zeer weinig geld) t.o.v. een VHT Valvulator. Maar goed, ikzelf heb ‘m nog nooit gehoord, dus misschien moet ik ‘m dan eens als serieuze optie gaan bekijken.

In principe wil ik niet meer als 1500Euro voor een pre-amp uitgeven. De Engl 580 en de Triax vallen dan ook meteen af. De Soldano X88 eveneens. Deze is trouwens net zoals de Mesa zwaar overprijst. Voor een tweede hands Custom Audio vind ik 1500Euro ook veel te veel geld. Ik heb wel al een prijsopgave aangevraagd voor een driekanaals Rover van Ernst Fliek, maar daar heb ik nog geen prijs van.

Die Bogner Fish lijkt mij geweldig maar deze zal wel net als de CAE zwaar overprijst zijn. Ga in ieder geval wel een beetje op het internet speuren. De Egnator is mij onbekend, dus dat is dan zeer zeker het proberen waard evenals de GT Trio en de VHT Valvulator. Nu nog de adresjes waar ik ze kan testen.

Rectifier
27 augustus 2002, 16:43
Huigens.com in Hengelo had meestal wel wat Groove Tubes spul. Moet je even checken.
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de Trio.
Omdat ie Marshall scheur heeft en daar hou ik niet zo van. Wel geweldig clean.

Als je 1500 Euro uit wil geven (net als ik ongeveer) dan blijven er niet zo veel over.
Komt bij dat de CAE 3+ en Bogner Fish moeilijk te vinden zijn.

Ik zou http://www.ebay.de in de gaten houden. Die hebben wel veel apart spul.
Toch zou ik de GP3 in de gaten blijven houden. Die heeft wel erg veel mogelijkheden via midi te schakelen. Ik wil em 'testen :grin:

Ik heb tevens gehoord dat CAE bezig is met een nieuwe pre-amp eind dit jaar op de markt.
Kan ook geruchten zijn.

Chiel
27 augustus 2002, 16:59
Kijk eens op http://www.Haarguitars.nl. Daar heb ik mijn VHT 2/50/2 ook gekocht. Waarschijnlijk heeft hij er ook nog wel een Valvulator staan. Van het oorspronkelijke Marshall geluid ben ik ook niet zo gecharmeerd, maar hetzelfde geldt voor het originele Boogie geluid. Maar ach, smaken verschillen hè. Ik ben ook niet zo’n High Gain man. Speel nu met een Clean kanaal en een Lead kanaal (gain staat op 40%) en de crunch regel ik met een volumepedaal. Ik ben dus ook niet zo kritisch. Desondanks wil ik wel een goede keuze maken als ik zoveel geld uitgeef. Misschien moeten we er anders twee tegelijk bestellen, krijgen we een vette discount!


PS: Die Rocktron VP4 zal best goed zijn, maar 2300Euro vind ik dus echt belachelijk veel geld!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: chiel op 2002-08-27 19:14 ]</font>

love_emo
2 september 2002, 14:04
Ik had een tijdje geleden dezelfde vraag... Maar ik heb het helemaal gevonden. Ik heb laatst de bogner triple gaint gekocht en het is een erg vette pre-amp. Er zitten orgineel wel japanse buizen in die ik erg dof vind klinken. Ik heb er nu nieuwe buizen in zitten van tesla en 1 telefunken in het scharp kanaal en hij klinkt nu echt super. Zo moddervet, maar toch zo sprankelend....!! Succes verder.

Rectifier
2 september 2002, 15:45
Ik heb laatst op die VP4 gespeeld van Rocktron, maar dat vond ik maar niets.

Hij miste de ballen en vet high gain.
De Triple is van Hafler toch.

Chiel
3 september 2002, 09:57
Ik ben er uit!!!!!!!! Afgelopen zaterdag heb ik de Ernst Fliek Rover uitgeprobeerd. Dit is mijn Preamp! Niet zoveel High gain als de CAE, maar dat heb ik ook helemaal niet nodig. Hij heeft werkelijk alles. De 4 kanalen gaan van Fender/Koch Clean, naar een Fender/Bogner crunch, naar een Boogie/Marshall achtige scheur en met een werkelijk fantastisch Soldano meets Diezel Leadkanaal. Met name het leadkanaal en het cleane kanaal zijn uitzonderlijk mooi. Alles is midi-aanstuurbaar en de kanalen kunnen ook nog eens onderling gecombineerd worden. Zo kun je bijv. de alom geprezen Line6 features (het combineren van twee amps) nu aan de lijve ondervinden met ‘the real thing!’ Aangesloten op een EL34 buizeneindtrap en een stereo 4x12” Koch V30 kast, klonk het gewoon schitterend en dat zonder het gebruik van ook maar één effect.

Het kost wel wat, maar dat heb ik er echt wel voor over. Mijn Koch Powertone is inmiddels ver’Koch’t en mijn twee Soldano Preamps incl. mijn 2x12” Stereo Jenssen Koch kast staan nu in de verkoop terwijl mijn Rovertje inmiddels is gereserveerd!


Greetz, een heeeeeeele blije Chiel.

Rectifier
3 september 2002, 12:47
Hey Chiel,

Gefeliciteerd met je aanwinst.
Hoezo heeft de Rover niet zoveel Gain als de CAE???
De CAE3+ is Marshall Plexi Crunch en Soldano lead. Terwijl je aangeeft dat je Rover dat ook heeft. Dan heeft ie minstens zoveel gain.

Wat kost die trouwens???

Greetz

Chiel
3 september 2002, 13:02
De CAE heeft echt bakken vol met gain. Het tweede kanaal van de CAE is wat betreft de gain vergelijkbaar met het vierde kanaal van de Fliek. Het derde kanaal van de CAE gaat daarentegen nog stukken verder als het 4de kanaal van de Fliek. Mijn vergelijking met Soldano was om het karakter van het geluid te omschrijven.
De adviesprijs van de Fliek is 1725,- zonder de driedubbele seriële en parallelle effectloop en zonder de midi interface. Met alle opties moet hij 2100,- kosten. Helaas zijn deze prijzen in Euro’s :sad:

Normaal gesproken zou ik nooit zoveel geld uitgeven voor een Preamp. Toen ik hem echter gehoord had was ik meteen verkocht, ik moest hem gewoon hebben. Ben benieuwd wat je ervan vindt!

Rectifier
3 september 2002, 13:08
Haha ja. Ik ben benieuwd hoe die klinkt.
T'is een hoop geld, maar twee Soldano preamps telt ook wel aan. Alhoewel zo'n SP77 niet zo duur is.

Ondanks dat de CAE volgens jou veel meer gain heeft, zou ik me er niet mee kunnen redden. Ik hou vooral van het moderne Rectifier geluid in combi met een Vet lead kanaal. Als Mesa nu de road king in 19" pre-amp uitbrengt en de prijs delen door 4 dan ben ik de man :grin:

Plaats es een foto als je rack klaar is.

Chiel
3 september 2002, 13:10
Zal ik zeer zeker doen! Dan laat ik die Soldanootjes er ook nog even in. Heb ik helemaal een Cool Rack!!

love_emo
3 september 2002, 15:45
De triple giant is inderdaad van Halfer, maar het ontwerp is van bogner!!! Dat staat ook op de triple gaint!!

srv-man
3 september 2002, 22:26
Chiel, van harte gefeliciteerd met je aankoop. Het is natuurlijk een flink bedrag, maar alles is relatief. Je koopt er in ieder geval geen behoorlijke auto of piano voor (om maar eens wat te noemen), dus ik zeg: ga ervoor!