PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar en amp, wat info gevraagd...



BJA
14 juni 2005, 00:24
Ik weet niet goed waar dit te plaatsen gezien het een vraag is over een combinatie van een nieuwe gitaar en een nieuwe amp maar here goes nothing...

Momenteel speel ik nog op een Squier Fat Strat over een Valvestate 8080, ik speel nu een dik jaar en begin nu toch de beperkingen te merken.
Hetgeen ik nu echt wil is vooral kunnen experimenteren met soorten geluid maar het budget is zoals bij zoveel 'beginners' beperkt.

De Valvestate lijkt zijn beste tijd gehad te hebben voor hetgeen ik wil doen (muziek als The Darkness, Green Day Thin Lizzy, Rage Against The Machine, Dire Straits, Ramones, Van Halen, Scorpions,...) is verschillende soorten muziek aankunnen, het hoeft niet perfect als het origineel te klinken (speel toch niet in een band) maar het mag er wel wat op lijken, deze bands spreken mij het meeste aan kwa gitaarsound en dat speel ik nu toch al een jaar met plezier mee.

Nu ben ik al maanden aan het uitkijken naar versterkers en gitaren, samen binnen de 800 euro ongeveer maar toch iets waarmee ik een tijdje verder kan voordat ik over enkele maanden vast werk heb.

Momenteel ben hierop gevallen, dit staat me echt aan:

Als gitaar ter vervanging van mijn squier fat strat:


http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0004525-001.jpg
http://prix.guitarplug.com/img/produits/normal/5/2/52325.jpg
http://www.onstage.metallus.it/FotoProdotto/1473.jpg

Epiphone Vintage G-400 Worn Brown, € 369

- mahogany body & neck
- rosewoord fretboard
- 22 frets with trapeze-inlays
- 2x humbuckers
- 3-way-swhitch
- 2x volume- / 2x tone poti
- Tune-O-Matic bridge

Reden; Vooral de dubbele humbucker waarvan ik denk dat het mijn muziekstijl wel kan bevoordelen. (denk ik toch?) En omdat het toch voor die prijs een betere stap vooruit is dan die Squier, niet? Ook het uiterlijk staat me wel aan, alleen ken ik niet veel details van de gitaar, en ik weet niet of iemand hier ervaringen ermee heeft. Laat maar weten dan :)

De Line6 Spider 112:
http://www.line6.com/spiderII/about_112.html
€ 329

Reden; de verschillende mogelijkheden in geluid waarmee ik kan experimenteren en toch de mogelijkheid behouden om later in een band te gebruiken (denk ik). En het is een 75 watt, niet veel verschil met mijn 8080 dus. Gezien mijn budget ligt het wat moeilijker om voor buizen te gaan en toch nog kunnen experimenteren met allerlei geluiden.

Ik vraag me uiteraard wel af of deze twee combineerbaar zijn (nog niet de kans gehad om te testen) maar wat denken jullie?

PS: bij musicstore in keulen, wat wil daar op de website zeggen "retail price"? In het klein staat er voor de gitaar "retail price: 429 euro" en daaronder in het groot "ONLY 369 EURO". Welk is het nu en wat is het verschil?

Grote vragen zijn dus:

Is deze combinatie een vooruitgang?
Kan ik hiermee verschillende stijlen proberen?
Kan ik hier een tijdje mee verder?
Is het mogelijk dit in een eventuele band te gebruiken?
Is het zijn geld waard? (ik weet dat 2de hands een mogelijkheid is maar dit maal ben ik echt uit op nieuw gezien het relatief lage bedrag)

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is wat ik precies zoek en wil doen.
Ben benieuwd naar de reacties! Alvast bedankt!

Orpheo
14 juni 2005, 00:51
het is iig al een stuk(je? ) beter dan wat je nu hebt. valvestates zijn imo pokkedingen. die spider is dan wel wat beter.

met die SG kan je ook wel een lange tijd vooruit! speelt lekker, klinkt ook goed. niets te klagen over die plank. tis geen gibson,maar dat hoeft niet.

die prijs: die hoge prijs is de officiele " listed" price, maar winkeliers krijgen er altijd een bepaald percentage vanaf. dat zie je daar. dat " now only" is dus eigenlijk verkoopspraat.

als iemand t NIET met me eens is, kan ie dan zn gal hier spuien? (aangaande dit verhaal natuurlijk :D)

Speeddemon
14 juni 2005, 01:18
Ipv die Spider zou ik eerder kijken naar een VOX AD50VT. Kost 369 en klinkt stukken overtuigender dan de goedkopere Line6 zooi.

Nog beter is doorsparen of alles inzetten op een echt goeie amp (Engl Thunder of Screamer bijv.) en later een betere gitaar kopen.

Check trouwens Dean Vendetta 2.0 eens uit.

ijzerbroot1
14 juni 2005, 01:29
Kijk eens naar een Fender FM212HR....100 watts, en een clean geluid waar je U tegen zegt. En dat voor 270 pleuro is geen geld. En het gaat takkehard kunnen mijn buren je zeggen.
Voor het geld kun je nog een gepast pedaaltje kopen.

screamindemon
14 juni 2005, 09:43
vriend van mij heeft exact deze setup (enig verschil: een 2x12 spider 2)

gitaar: doen
versterker: voor een modeling versterker nog redelijk beperkt maar probeer gewoon eens wie weet zitten er genoeg geluiden in die je bevallen.
Ik heb zelf een flextone III daar zitten iets van 32 'geluiden' in maar gebruik ze lang niet allemaal.

Lord Abortion
14 juni 2005, 09:54
Misschien kan je ipv een nieuwe versterker kijken voor een pedaltje (Boss ME50 ofzo). Dan heb je direct een hoop nieuwe distortionklanken, nog wat effecten erbij, en je spaart een hoop geld uit die je later aan een echt goede amp kan besteden, of nu meteen aan een betere gitaar.

Je setup upgraden in grote stappen komt uiteindelijk veel goedkoper uit. Stel dat je 150 euro betaalt voor een tweedehands ME50, dan heb je nog 650 over voor een gitaar, en kan je misschien eens kijken naar een goedkope PRS, LTD, Ibanez, ... En dan heb je meteen ook materiaal dat een tijdje meekan.

belfrink
14 juni 2005, 10:02
Ik zou inderdaad ook voor een Boss GT6 of ME-50 gaan en dan gewoon een goede 2de hands gitaar erbij kopen (Ibanez RG5xx etc). Die Valvestate is goed genoeg voor als je er een modelling pedaal bij gebruikt.

Ik gebruik zelf een: Ibanez RG-750 -> Jen CryBaby -> POD 2.0 -> Marshall VS200. Zijn best leuke geluiden uit te halen hoor.

En voor 800 euro heb je toch weer het gevoel van net niet, niet echt de versterker die je wilt en de gitaar ben je na een jaar weer op uitgekeken.

Dus koop een goede 2de hands gitaar en een modelling pedaal, eventueel een POD XT ofzo. :-D

BJA
14 juni 2005, 13:27
Alvast bedankt voor de reacties maar toch even laten weten dat doorsparen voor duurder/beter materiaal geen optie is.
Dat kan ik nog steeds doen wanneer ik over enkele maanden vast werk heb maar tot dan wil ik verder kunnen.

De Valvestate kraakt langs alle kanten en geeft geen goed onderscheid tussen de tonen en dergelijke. Clean is hij ok maar clean boeit me niet zozeer voor elektrische gitaar, daar gebruik ik mijn akoestische Fender voor.

De Valvestate wil ik ook niet houden, dat is ook geen optie gezien ik een koper heb voor het beestje die me er nog 250 euro voor geven wil. Kan ik dus niet laten liggen en dat is 250 uitgespaard op de Spider ;)

@Speeddemon, je zegt dat de VOX stukken beter klinkt, op welk vlak is dat dan? Heb je dat uit eigen ervaring?

@ijzerbroot1, clean is net hetgene waar ik het minste aandacht aan geef, heb ook geen zin om achteraf nog allerlei effecten te moeten testen met pedaaltjes, ik wil graag verschillende effecten uitproberen zonder telkens weer geld aan pedalen te moeten geven. Achteraf wanneer ik precies weet wat ik wil dan kan ik een deftig pedaal kopen.

Maar ook belangrijk, deze gitaar op deze amp, kan ik daar de geluiden uit halen die ik o zo graag speel momenteel? ;) (zie eerste post)

En werken deze gitaar en amp goed op elkaar?

BJA
14 juni 2005, 13:53
Terzijde, hier is hij goedkoper:
http://www.musik-service.de/ProduX/Gitarren/Verstaerker/Line_6_Spider_II_112.htm

dano
14 juni 2005, 14:05
mmm die spider, ik vind dat je er neit echt een degelijk geluid uit kunt halen, dat ding waar ik ooit verplicht over moest spelen bij een optreden klonk veel te minnetjes, geen mooie clean en de distortions vind ik ook zooo koud. Al met al ben ik niet echt onder de indruk van die spider.

Kijk eens rond naar wat andere versterkertjes, zoals die vox, of een klein fendertje.