PDA

View Full Version : duurste gitaar ooit



bloodiron
13 juni 2005, 20:11
ik heb een vraagje
misschien wel een beetje stom

maar weten jullie wat de duurste gitaar aller tijden was/is??

up-guitarman
13 juni 2005, 20:13
Je ziet soms gesigneerde gitaren (op eBay e.d.) te koop staan voor belachelijk hoge prijzen. Voor de rest zou ik het ook niet weten ...

Anders Destium
13 juni 2005, 20:33
Vintage Fenders en Gibsons zijn soms flink meer dan E100000 puur op basis van zeldzaamheid en de rol die ze hebben gespeeld in de gitaargeschiedenis.

De duurste gitaar die nu op de markt is dat is waarschijnlijk de PRS Dragon 20th anniversary Doubleneck (Ik vind ze niet echt mooi, maar pimp is pimp): tussen de $26000 en $28000 in de winkel (50 worden er in totaal gemaakt) :o

http://www.elderly.com/images/new_instruments/30N/DRAG20TH_front.jpg

dejohan
13 juni 2005, 20:43
Je kan mss best een onderscheid maken tussen:
-gitaren die ooit van een bekend iemand zijn geweest
-vintage gitaren (niet behorend aan bovenstaande categorie)
-gitaren die nieuw al verschikkelijk duur zijn.

deedee
13 juni 2005, 20:50
k geloof dat er op ebay ooit de gitaar van kirk hammet te koop stond voor €30000.

Orpheo
13 juni 2005, 21:03
de number 1 van jimmy page zelf is echt onmogelijk veel waard (originele uit '59)

die axe van Billy gibbons (pearly gates d8 ik) same shit

Joe Perry's '59


die van page is d8 ik miljoenen waard, die anderen iets minder, maar nog steeds ziekelijk veel.

Fumi SG
13 juni 2005, 21:05
Is de Strat van Eric Clapton eind vorig jaar niet voor belachelijk veel geld (over de €100.000,- :o ) weggegaan?? En ik denk dat die gitaren van Jimi Hendrix ook aardig aan de prijs zijn! :P

Orpheo
13 juni 2005, 21:12
Is de Strat van Eric Clapton eind vorig jaar niet voor belachelijk veel geld (over de €100.000,- :o ) weggegaan?? En ik denk dat die gitaren van Jimi Hendrix ook aardig aan de prijs zijn! :P

idd, maar........

Page's number 1 heeft features die echt geen enkele gitaar heeft....denk aan die elliptische nek, de schakelzooi....ga zo maar door.

nu hebben sommige productiegitaren dat wel, maar zijn LP is compleet uniek; pionier als het gaat om bepaalde dingen.

Jimi modde zn gitaren niet of nauwelijks (ingrijpend....hooguit wat draadjes omsolderen, frette vervangen, ga zo maar door) maar page klootte echt immens met die dingen.

zijn LP is bij mijn weten geschat op een waarde van 2 miljoen ofzo....give or take a penny....

screamindemon
13 juni 2005, 21:20
http://www.stratcollector.com/newsdesk/archives/000253.html

eea over geveilde gitaren van o.a. clapton

Daniël_san
13 juni 2005, 21:21
@ Orpheo: Ik denk dat je perry bedoeld ipv page...... :wink:

...rock...
13 juni 2005, 21:22
is er ook niet zo'n gibson les paul met een 24-karaats goude slagplaat en pickups?

Orpheo
13 juni 2005, 21:25
@ Orpheo: Ik denk dat je perry bedoeld ipv page...... :wink:

nee. page:D

perry heeft ook wel een '59, maar page's LP is IETS bijzonderder.

page heeft de elliptische nek, met de schakelzooi.

perry zei ooi: gitaren moeten voor mij zo simpel zijn als maar kan; geen gekloot met schakelingen en bewegende bruggen enzo.

hij deed t wel soms, maar hij heeft liever simpliciteit.

Page daarentegen wil allemaal flashy dingen in 1 gitaar. hoeft ie nie te wisselen.

kijk maar naar de signaturegitaren van gibson; page heeft echt een R9 kopie met wat andere zooi (nekshape, faseswitch) en de ouwe "page" heeft helemaal een hoop; in/uit fase, single/hum, serie/parallel met compound radius toets (daar is mijn custom LP ook op gebaseerd, ghehe)

vandaar dus: page, niet perry.

ik ben echt een les paul fanaaaaaat, vandaar dat ik er zoveel mogelijk van wil weten:D:D

Orpheo
13 juni 2005, 21:25
@ Orpheo: Ik denk dat je perry bedoeld ipv page...... :wink:

nee. page:D

perry heeft ook wel een '59, maar page's LP is IETS bijzonderder.

page heeft de elliptische nek, met de schakelzooi.

perry zei ooi: gitaren moeten voor mij zo simpel zijn als maar kan; geen gekloot met schakelingen en bewegende bruggen enzo.

hij deed t wel soms, maar hij heeft liever simpliciteit.

Page daarentegen wil allemaal flashy dingen in 1 gitaar. hoeft ie nie te wisselen.

kijk maar naar de signaturegitaren van gibson; page heeft echt een R9 kopie met wat andere zooi (nekshape, faseswitch) en de ouwe "page" heeft helemaal een hoop; in/uit fase, single/hum, serie/parallel met compound radius toets (daar is mijn custom LP ook op gebaseerd, ghehe)

vandaar dus: page, niet perry.

ik ben echt een les paul fanaaaaaat, vandaar dat ik er zoveel mogelijk van wil weten:D:D

Casseman
13 juni 2005, 21:26
De nummer 1 les paul uit 59 van jimmy page is exact na gemaakt, zijn er heel weinig van gemaakt, zelfs de brandplekken waar ie peuken uit heeft gemaakt zijn precies nagemaakt...ergens gelezen dat de exacte uitgave zo`n 125000 dollar was ofzo...

Groeten
Casper

Orpheo
13 juni 2005, 21:31
De nummer 1 les paul uit 59 van jimmy page is exact na gemaakt, zijn er heel weinig van gemaakt, zelfs de brandplekken waar ie peuken uit heeft gemaakt zijn precies nagemaakt...ergens gelezen dat de exacte uitgave zo`n 125000 dollar was ofzo...

Groeten
Casper

klopt bijna.

van de 2004-serie van de number 1 zijn 3 versies gekomen.

versie 1: 25 exemplaren. zo authentiek als maar kan. allen handgesigneerd door page himself. de snaren waar hij op speelde worden meegeleverd. die gaan idd voor rond de 125,000 dollar weg.

versie 2: authentic aging. worden door die murphy-guy geaged (zeg maar; veredeld relicen) met idd die peukmarkings enzo.

versie 3: pageburst.

van versie 2 en 3 worden net zoveel exemplaren gemaakt als nodig. versie 2 kost rond de 10,000 dollar uit mijn hoofd, die ander rond de 7000.

maar qua hardware zijn ze allen gelijk aan elkaar, ook qua hout.

verwar de page-2004 dus niet met de eerste page-run uit 1997-1999 :D:D

Roque
13 juni 2005, 21:34
Check deze es :o belachelijk veel geld :-?
http://www.britam.nl/vintage.htm

Fumi SG
13 juni 2005, 21:39
vanwege die hele 'Page-hype' hier ff een pic! :wink:


http://www.star69music.com/photos/Jimmy%20Page%20Les%20Pauls%20023.jpg

Anders Destium
13 juni 2005, 21:43
Opgeklopte hype heeft een nieuwe posterboy :o

Al die uniekpraat, maar een goede bouwer kan die gitaar toch voor een fractie van die prijs namaken?

jpb
13 juni 2005, 21:47
Originele 1958 Gibson Flying V's gaan voor minstens $100.000; Explorers zelfde verhaal. Sommige D'Angelico's gaan richting 100.000; en dan heeft er niet eens een legende op gespeeld.

vulvasonic
13 juni 2005, 22:00
Stel dat Brian May zijn originele zelfbouwprojectje zou willen verkopen. Of David Gilmour die zijn no 1 strat zou verkopen. En hoeveel denk je dat er geboden zou worden op de gitaar van Rory Gallagher?

De Gibson Moderne, waarvan er maar 7 of 8 zijn gemaakt in 1958, als er DAAR ooit een van opduikt, dan mag je een bedrag verwachten van tegen of over de miljoen.

Het is allemaal behoorlijk van de zotte, maar sommige mensen blijken nou eenmaal bereid dergelijk soort astronomische bedragen te willen neerleggen voor een stukje muziekgeschiedenis.

groovyB3
13 juni 2005, 22:17
Is de Strat van Eric Clapton eind vorig jaar niet voor belachelijk veel geld (over de €100.000,- :o ) weggegaan??

Claptons Brownie waar Layla mee opgenomen is, is voor 1 miljoen dollar weggegaan. Blackie rond de 900.000 geloof ik.

Stevie Ray Vaughan's 'Lenny' ging voor slechts 7 ton weg.

Orpheo
13 juni 2005, 23:20
Opgeklopte hype heeft een nieuwe posterboy :o

Al die uniekpraat, maar een goede bouwer kan die gitaar toch voor een fractie van die prijs namaken?

helemaal met je eens:D:D

daarom ga ik over een paar weekies naar sander de gier om de bouw van mijn custom LP te laten beginnen:D:D

beter dan een gemiddelde gibson denk ik zo, voor iets meer dan een standard.

Wietse.com
13 juni 2005, 23:32
Laatst op E-bay een Goldtop, ooit van een of andere beroemdheid geweest.

Startbodprijs op 1 miljoen euro...

bloodiron
13 juni 2005, 23:50
kun je zulke advertenties op ebay wel vertrouwen?...

lijkt me wel lol als je wordt genept

1 miljoen euro kwijt....... :razz:

Anders Destium
14 juni 2005, 00:13
Aan de andere kant:

Als je het er voor over hebt om een miljoentje te verspelen of winnen aan een gitaar die je nooit hebt gezien verdien je het :wink:

Mattia
14 juni 2005, 00:25
Tja, die D'angelico zijn ook veel indrukwekkendere stukjes gitaarbouw dan een flying V; tienduizenden en honderduizende dollars neertellen voor niet veel meer dan een plank hout met wat metaal en en een paar in draad gewikkelde magneten vind ik echt op het belachelijke af. Blame the collectors, zal ik maar zeggen.

taylor
14 juni 2005, 11:46
explore uit die tijd net zo komt gewoon omdat er maar iets van 300 van zijn gemaakt,dus idd collectors gebeuren.

jpb
14 juni 2005, 12:20
.....De Gibson Moderne, waarvan er maar 7 of 8 zijn gemaakt in 1958, als er DAAR ooit een van opduikt, dan mag je een bedrag verwachten van tegen of over de miljoen.

Er zijn waarschijnlijk alleen 2-3 prototypen gemaakt. Vroeg of laat duikt er mischien een op, het is de droom van iedere vintage-nut. Gebeurt dat, dan praat je over idioot veel geld. Minstens een paar miljoen $$.

frekie
14 juni 2005, 12:37
Clapton's Es335 die rooie uit de Cream tijd deed ook iets van 800.000 $. Is natuurlijk meer dan zomaar een gitaar, je hebt een stuk rock geschiedenis in handen. Het is een combi van een vintage gitaar waar een beroemde gitarist lang op gespeeld heeft en beroemde albums mee heeft ingespeeld.
Ik heb eens op TV gezien hoe een Stradivarius viool waar Paganini op gespeeld had, "Il Cannone" :-D uit het museum werd gehaald en onder politie begeleiding naar een violist werd gebracht om er die avond op te spelen. De viool "zat een beetje vast" na 100 jaar in de koffer, moest weer even ingespeeld worden :-D

Epic
14 juni 2005, 13:10
Deze is gewoon nieuw (http://www.martinguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=pl&m=D-100%20Deluxe)

List Price $100000.00
http://www.martinguitar.com/guitars/choosing/pImages/D-100%20Deluxe_f.jpg

Paultje-k
14 juni 2005, 13:12
Ik heb verhalen dat Jimi's woodstock strat de duurste gitaar ooit was...?

ieme
14 juni 2005, 13:14
waarschijnlijk is de gitaar van brianmay de meest waardevolle ter wereld, maar ook de no1 strat van gilmour, hendrix woodstock, clapton's blacky en page zn 59er zijn zeer waardevol!

duckman
14 juni 2005, 13:51
De nummer 1 les paul uit 59 van jimmy page is exact na gemaakt, zijn er heel weinig van gemaakt, zelfs de brandplekken waar ie peuken uit heeft gemaakt zijn precies nagemaakt...ergens gelezen dat de exacte uitgave zo`n 125000 dollar was ofzo...

Groeten
Casper

klopt bijna.

van de 2004-serie van de number 1 zijn 3 versies gekomen.

versie 1: 25 exemplaren. zo authentiek als maar kan. allen handgesigneerd door page himself. de snaren waar hij op speelde worden meegeleverd. die gaan idd voor rond de 125,000 dollar weg.

versie 2: authentic aging. worden door die murphy-guy geaged (zeg maar; veredeld relicen) met idd die peukmarkings enzo.

versie 3: pageburst.

van versie 2 en 3 worden net zoveel exemplaren gemaakt als nodig. versie 2 kost rond de 10,000 dollar uit mijn hoofd, die ander rond de 7000.

maar qua hardware zijn ze allen gelijk aan elkaar, ook qua hout.

verwar de page-2004 dus niet met de eerste page-run uit 1997-1999 :D:D

De eerste Page run was van 95-99 .Er zit aardig wat verschil tussen de twee ( eerste heb ik, tweede heb ik laatst op 2 exemplaren gespeeld).
Beide zijn erg mooie gitaren, ik heb helaas het geld nu niet voor de nieuwe serie, anders wist ik het wel...

De duurste gitaar die ik nu ken en geen "one of a kind" is, is de epiphone Paul MacCarthy... 40000 dollar bij guitar centre.

mazzel,
Arjan

bram123
14 juni 2005, 17:02
de duurste gitaar ooit is die epiphone die nu op gitaarmarkt wordt aangeboden voor 1100+ euro omdat ie zonodig wat gibson hardware erop heeft liggen... waaronder twee '57 pafs van gibson die 250 euro per stuk (yeah right) zouden hebbe gekost, haha wat een lachertje...

Wicked Willy
16 juni 2005, 17:12
Ik denk dat vooral gitaren van beroemde gitaristen hoog zullen scoren.....en dat heeft niet altijd met kwaliteit te maken.

Nr 1 Strat van David Gilmore
Brian May Red Special
Gretsch van Scotty More (gitarist van Elvis)
Blackie van Clapton
Alles wat Jimi Hendrix in zun handen heeft gehad

Is er ooit niet een Egmond van George Harisson voor belachelijk veel geld verkocht?

guvnor
16 juni 2005, 17:37
Is de Strat van Eric Clapton eind vorig jaar niet voor belachelijk veel geld (over de €100.000,- :o ) weggegaan??

Claptons Brownie waar Layla mee opgenomen is, is voor 1 miljoen dollar weggegaan. Blackie rond de 900.000 geloof ik.

Stevie Ray Vaughan's 'Lenny' ging voor slechts 7 ton weg.

Klopt het dat niemand weet waar SRV's Number One is?
Lijkt me ook een gitaar die aardig wat geld kan opbrengen...

Toffe gozer
16 juni 2005, 22:29
Deze is gewoon nieuw (http://www.martinguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=pl&m=D-100%20Deluxe)

List Price $100000.00
http://www.martinguitar.com/guitars/choosing/pImages/D-100%20Deluxe_f.jpg


Het lijkt net alsof iemand over de gitaarhals heen gekotst heeft :stop:

Tjebbe
17 juni 2005, 01:10
Is de Strat van Eric Clapton eind vorig jaar niet voor belachelijk veel geld (over de €100.000,- :o ) weggegaan??

Claptons Brownie waar Layla mee opgenomen is, is voor 1 miljoen dollar weggegaan. Blackie rond de 900.000 geloof ik.

Stevie Ray Vaughan's 'Lenny' ging voor slechts 7 ton weg.

Klopt het dat niemand weet waar SRV's Number One is?
Lijkt me ook een gitaar die aardig wat geld kan opbrengen...

Naar wat ik gehoord heb heeft Stevie's broer Jimmy Vaughan hem geërfd..

...rock...
19 juni 2005, 16:26
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33045&item=7330156679&rd=1
deze kan ook tellen en hij is niet eens mooi :-?

Bobbel
19 juni 2005, 18:28
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33045&item=7330156679&rd=1
deze kan ook tellen en hij is niet eens mooi :-?

zoals de meeste PRS'en... :wink:

Orpheo
19 juni 2005, 18:57
met PRS heb ik een haat-liefde verhouding; ik vind ze qua constructie superb. maar qua looks just BUTT-UGLY!!

...rock...
19 juni 2005, 19:31
met PRS heb ik een haat-liefde verhouding; ik vind ze qua constructie superb. maar qua looks just BUTT-UGLY!!
er zijn idd zeer lelijke finishes maar ook prachtige maar echt sublieme!!!

Maniaaaak!!
19 juni 2005, 19:35
Ik heb eens op TV gezien hoe een Stradivarius viool waar Paganini op gespeeld had, "Il Cannone" :-D uit het museum werd gehaald en onder politie begeleiding naar een violist werd gebracht om er die avond op te spelen. De viool "zat een beetje vast" na 100 jaar in de koffer, moest weer even ingespeeld worden :-D

Paganini had geen stradivarius. Daar had ie de centen niet voor, hij was gokverslaafd...

Paganini's "Cannone" was een Guarneri. Hij had deze gehad van een bewonderaar. De goede man heeft zelfs een tijdje op leenviolen moeten spelen omdat hij zijn viool verpatst had om van te gokken...

hier een plaatje:
http://www.giordanoviolins.com/img/cannon.gif

Als je hem wil horen moet je je ff aanmelden op deze site:

http://www.giordanoviolins.com/cannone02.html

eens in de zoveel tijd wordt er door iemand op gespeeld om hem 'vers' te houden. Wel ff ticketje Italie (Genua) regelen!

Mattia
19 juni 2005, 20:54
met PRS heb ik een haat-liefde verhouding; ik vind ze qua constructie superb. maar qua looks just BUTT-UGLY!!

Goh, gek. Ik vind ze eigenlijk (op de wat te puntige headstock na) qua vorm bijna perfect. Ronder dan een strat, en veel sierlijker dan Gibson. Best of Both Worlds, zal ik maar zeggen, de fit and finish is de standard waar alle fabrieksmerken zich aan willen meten (en weinigen halen), dus, tja. Ik hou daar wel van. Alleen die platte achterkant die gitaren hebben, die vind ik ineens gek uitzien, sinds ik ben begonnen met het carven van top en back van m'n PRS/Gibsonachtigen :-)